Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

Trækkrafttabeller for Damplokomotiver.

Det kunne være spændende at finde ud af hvor meget de forskellige damplokomotiver kunne trække af med. Her en foreløbig liste med de damplok der overlevede WW2, der er desværre mange huller - trækkraftstabeller hænger ikke på træerne & når de findes er de modstridende, de tidligere privatbanelok er nok umulige! at finde - med DF som undtagelse.

  • litra A: 3270/3195kg efter ombygning 3834kg 
  • litra AF:
  • litra B:(tidligere KSB)
  • litra BF:
  • litra BS:
  • litra C: 4400kg /4500kg 
  • litra D: - - Hurtigt persontog 300ton v.70km/t max. 600ton
  • litra DF: - - max. 600ton???
  • litra E: 8700kg/9000kg - Kurertog 450ton v.110km/t normal 500ton max. 900ton. 
  • litra F:- -Blandet tog 330ton v.45km/t
  • litra FF:
  • litra G:
  • litra H gl:
  • litra H: 14230kg - Hurtigt persontog 500ton v.80km/t max.1000ton 
  • litra HS:
  • litra IF:
  • litra J:
  • litra K: 4400kg/4500kg 
  • litra N gl: 
  • litra N: - - ilgodstog 1200ton v.70km/t(80km/t) max. 1400ton, der var ikke plads til mere i DK, andre steder i Europa 2200ton v. 50km/t
  • litra O:
  • litra P gl:
  • litra P: 7370kg/8710kg - kurertog 350ton v.90km/t(110km/t) normal 380ton max. 500ton.
  • litra PR: 8655kg - kurertog 350ton v.100km/t normal 450ton max. 800ton
  • litra Q: 3200kg
  • litra R: 10710kg/10500kg - 400ton v.90km/t(100km/t) normal 500ton max 720ton
  • litra S: 
  • litra T:
Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Trækkrafttabeller bygger delvis på beregninger og delvis på prøvekørsler.

Selve trækkraften af maskinen kan beregnes vha. formler ud fra maskinens tekniske data.

Formlerne kan findes i denne tråd på dk.fritid.jernbaner:

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner/browse_thread/thread/2...

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rasmus

Trafikinspektør

Indlæg: 26

PB

DSB har i "Tillæg til Driftsmateriellet 1969", som jeg er i besiddelse af, angivet "Max hestekraft" for de damplokomotiver der var i drift på daværende tidspunkt. Og det er som følger:

C: 525

D: 640

E: 1370

F: 270

G: 520

H: 1185

Hs: 210

K: 525

N: 1600

P: 1250

Q: 500

R I: 1160

R II: 1150 (ja, det er hvad der står, altså at R II har færre end R I)

S: 920

Mvh

Rasmus

__________________

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Trækkrafttabeller bygger delvis på beregninger og delvis på prøvekørsler.Selve trækkraften af maskinen kan beregnes vha. formler ud fra maskinens tekniske data.Formlerne kan findes i denne tråd på dk.fritid.jernbaner:http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner/browse_thread/thread/2e6c992a68acabbc/a853a5602910a851?hl=da&ie=UTF-8&q=damp+tr%C3%A6kkraft#a853a5602910a851

Ib er simpelthen et fund af oplysninger og en vældig flink fyr at være sammen med.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Rasmus" skrev:
DSB har i "Tillæg til Driftsmateriellet 1969", som jeg er i besiddelse af, angivet "Max hestekraft" for de damplokomotiver der var i drift på daværende tidspunkt. Og det er som følger:C: 525D: 640E: 1370F: 270G: 520H: 1185Hs: 210K: 525N: 1600P: 1250Q: 500R I: 1160R II: 1150 (ja, det er hvad der står, altså at R II har færre end R I)S: 920MvhRasmus
Fint - nok! Jeg har lignende tabeller. men det er antal ton en maskine på forskellige tidspunkter har lov til at trække af med - der er spændende til model brug!
"Dampfmeisteren" skrev:
Selve trækkraften af maskinen kan beregnes vha. formler ud fra maskinens tekniske data.

Jeg kender godt formlerne, men de bruges til at beregne HK.

DSB havde bestemmelser for hvor mange vognladninger en maskine måtte trække på forskellige strækninger & med forskellige togarter - det er det der eftersøges. Strækningstype A.

Hurtigste togtype f.eks litra D & H - Hurtigt persontog. Samt den almindelige togtype D & H godstog & endelig max. togvægt.

Litra E & R - kurertog. Den almindelige togtype E & R Hurtigt persontog, samt max. togvægt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

Det ses af nedenstående skema at litra D måtte trække 60 vognladninger a.10ton - knap 60 Qa (25 lastede QH-vogne + togførervogn) medens afløseren litra H måtte trække 100 vognladninger (43 lastede QH-vogne + togførervogn) & litra N 140 vognladninger (60 lastede QH-vogne + togførervogn)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Hej Flemming

A. Gregersen bragte i en stor artikel i Signalposten i 1974 en gennemgang af damplokomotiverne ved Statsbanerne.

Som afslutning på artiklen bragte han netop de trækkrafttabeller du efterlyser.

Jeg vedhæfter dem her:

Billede

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
A. Gregersen bragte i en stor artikel i Signalposten i 1974 en gennemgang af damplokomotiverne ved Statsbanerne.Som afslutning på artiklen bragte han netop de trækkrafttabeller du efterlyser.

 

Tak for det - Signalposten selvfølgelig!!!

Det var faktisk næsten det eneste sted jeg ikke havde søgt.

Mangler nr.1 er artiklen der???

 

I nr. 6 fra 1974 er der et skema over de "store" damploko - litra O & større der også giver lidt oplysninger.

- så nu ser skemaet - dog med færre huller & flere maskiner - således ud!

Færdig tabel findes på trådens sidste side.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Tak for det - Signalposten selvfølgelig!!!Det var faktisk næsten det eneste sted jeg ikke havde søgt.Mangler nr.1 er artiklen der???

Scannet er taget fra Signalposten 1975 nr. 1.

Håber det hjalp.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Scannet er taget fra Signalposten 1975 nr. 1.

Tak - nu sidder jeg med originalen - det er bare lidt irriterende at det er den gl. type trækkraftstabel & ikke den nye, der tager hensyn til køretid + trækkraft. Men alt i alt fik jeg da fanget et par nye oplysninger i tabellen.

p.s. det er utroligt, hvor stor dit skan er blevet!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
p.s. det er utroligt, hvor stor dit skan er blevet!

Ja, nu er de reduceret i størrelse.

Jeg tror der er bedre trækkrafttabeller i DSBs gamle årsberetninger, men dem har jeg desværre ingen af på arkivet.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Jeg tror der er bedre trækkrafttabeller i DSBs gamle årsberetninger, men dem har jeg desværre ingen af på arkivet.

Trækkrafttabeller (trækketabeller) kært barn har mange navne - blev fra midten af 30'erne lavet på nedenstående måde (litra E i vognladninger). Jeg har kun en årsberetning - tør læsning - indeholder ingen trækketabeller.

Men togførerne må have haft den gældende tabel - under krigen blev flere af tallene hævede, derfor er det også vigtigt med dato på tabellen. Tabellerne for damplok blev ophævet i 1971.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Jeg tror der er bedre trækkrafttabeller i DSBs gamle årsberetninger, men dem har jeg desværre ingen af på arkivet.

nu fandt jeg dem - de findes i TIB (Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger), så nu skal jeg "bare" lede i klubbens arkiv (store papkasser) Så finder jeg vel en TIB fra 50'erne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Jeg sidder her med en TIB gyldig fra 22/5-1955.

Er det trækketabellerne du skal bruge scan af ?

Jeg har også TIB fra 27/5-1962 og 22/5-1966.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Ole" skrev:
Jeg sidder her med en TIB gyldig fra 22/5-1955.Er det trækketabellerne du skal bruge scan af ?Jeg har også TIB fra 27/5-1962 og 22/5-1966.
Lidt off topic, men har du også en TIB fra midt 80'erne?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Det kunne ihvertfald være sjovt at se trækkrafttabellerne fra TIB gyldig fra 22/5-1955.

Jeg vil meget gerne have et scan, hvis du kan lokkes til at gøre det.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Citat:
Lidt off topic, men har du også en TIB fra midt 80'erne?

Desværre nej. Fordelen ved de gamle TIB er at de er udgivet som små hæfter.

Nyere TIB (fra 197?) er udgivet som løsblade, hvortil der så kommer rettelsesblade.

Derfor er det svært at finde et bestemt årstal, medmindre man ved at den ikke er blevet rettet siden en bestemt dato.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Ole" skrev:
Jeg sidder her med en TIB gyldig fra 22/5-1955.Er det trækketabellerne du skal bruge scan af ?

Meget gerne - jeg har fundet de store damplokomotiver i 1950'erne men der er jo også de små.

Vedhæftet tabeller for E,H, P, PR, R, S & T - årstal for original tabel - E gældende 1945 - 1971. H kørte kun godstog efter 1962.

[u]Færdig tabel findes på trådens side 3.[/u]

Det der lå i klubben(TIB) var desværre for nyt!

Men jeg fandt til gængæld en Tjenestekøreplan for 2. distrikt i 1959:

- mellem Odense & Assens kører de ny MT godstoget + 4 persontog

- ved de større byer køres lokalgodstog med Ardelt max. 45 km/t

- iltoget Odense - Svendborg er D 200 eller MO 185

- der er ingen godstog Svendborg - Nyborg

på trods af de nymodens diselmaskiner er der fortsat masser af damp tilbage f.eks.

tog 2054 Fredericia - Odense D 400 max. 60km/t - lokalgodstog

tog 2058 Fredericia - Nyborg N 960 max. 60km/t

tog 2516 Brande - Esbjerg PR 800 max. 60km/t - kultog !? med 30 åbne vogne + togførervogn (personlig optælling som ca.5 årig)

tog 2553 Skjern - Herning D 400 max. 60km/t - lokalgodstog

tog 355 Randers - Struer D 200 max. 70km/t - dagligt persontog

Like 0 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Vedhæftet tabeller for E, P, PR, R, S & T

Jeg synes dette emne er vældigt interessant, men jeg forstår desværre ikke de vedhæftede tabeller. Er der en venlig sjæl, der vil forklare det for mig?

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"otkjaer" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Vedhæftet tabeller for E, P, PR, R, S & T
Jeg synes dette emne er vældigt interessant, men jeg forstår desværre ikke de vedhæftede tabeller. Er der en venlig sjæl, der vil forklare det for mig?

Tallene i kollonnerne er vægt i ton.

A2, A, B, C, D, E, F. kaldes stigningsbogstaver.

ved F er den maximale stigning 1 promille.

ved D 5 promille stigende til A med max. 10 promille = 1%

A2 er Udenfor kategori (10,1 - 12,5 promille)

som eksempel.

en E-maskine må trække et godstog på 500 ton fra Fredericia - Herning ( A2 fra Vejle - Jelling )

en E-maskine må trække et godstog på 850 ton fra Herning - Holstebro ( E )

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Billede

Billede

Billede

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"Ole" skrev:
Trækketabeller

Tak, det var lige det jeg søgte!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Ole" skrev:
Nyere TIB (fra 197?) er udgivet som løsblade, hvortil der så kommer rettelsesblade.Derfor er det svært at finde et bestemt årstal, medmindre man ved at den ikke er blevet rettet siden en bestemt dato.
Ja, men nu står der på siderne hvornår de gælder fra. Det er nærmere bestemt siderne omkring slagelse jeg er intersseret i d.v.s. hastigheder for ind- og udkørsel i begge retninger.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

Her forelægger så en trækketabel for DSB damplokomotiver efter 2. verdenskrig. Der er ikke taget hensyn til undtagelser i TIB.
Færdig tabel findes på trådens side 3.
Tak til Ole for skan!

Like 0 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Tallene i kollonnerne er vægt i ton. A2, A, B, C, D, E, F. kaldes stigningsbogstaver.ved F er den maximale stigning 1 promille.ved D 5 promille stigende til A med max. 10 promille = 1% A2 er Udenfor kategori (10,1 - 12,5 promille)som eksempel.en E-maskine må trække et godstog på 500 ton fra Fredericia - Herning ( A2 fra Vejle - Jelling ) en E-maskine må trække et godstog på 850 ton fra Herning - Holstebro ( E )

Tak for det! Så blev jeg så meget klogere.

Hvad betyder så de bogstaver, der står under togart? Noget af det kan jeg gætte måske mig til: L.G. - langsomt godstog, H.P. - hurtigt persontog osv.

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"otkjaer" skrev:
Hvad betyder så de bogstaver, der står under togart? Noget af det kan jeg gætte måske mig til: L.G. - langsomt godstog, H.P. - hurtigt persontog osv.

K = kurertog.

H.I.= hurtigt iltog

B = blandettog

P = persontog

L.G. = langsomt godstog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Godt arbejde. Tak for det.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

Tak for de fine tabeller og specielt tak til Flemming, fordi du gad forklare dem for mig.

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"otkjaer" skrev:
Tak for de fine tabeller og specielt tak til Flemming, fordi du gad forklare dem for mig.

Det var så lidt! selv tak.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Det var så lidt! selv tak.

Kunne det tænkes at forklaringerne blev lagt ind i dokumentet?

Både med hensyn til togtyper og strækningstyper?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Det var så lidt! selv tak.
Kunne det tænkes at forklaringerne blev lagt ind i dokumentet?Både med hensyn til togtyper og strækningstyper?

Fin idé Klaus !

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

Ny tabel inkl. forklaring vedhæftet. se. senere indlæg.
-revideret ang. Df.
-revideret mht. rammer + litra H 1963 - 1971 tilføjet

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Ny tabel inkl. forklaring vedhæftet.

Hvad gik der galt ved litra Df?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Hvad gik der galt ved litra Df?

???

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"moppe" skrev:
Hvad gik der galt ved litra Df?
???

Ingen togart, men en underlig firkantet boks i stedet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Ingen togart, men en underlig firkantet boks i stedet.

Da DSB i 1949 overtog SFJ, SNB & SFB fik de flere damplokomotiver med i købet.

Af, Bf, Df, Ff m.fl. de fleste blev udrangeret efter kort tid. De 4 Df - godstogsmaskiner var de eneste der blev brugt i en årrække nr. 130 blev i 1960 solgt til TKVJ (bevaret hos Dansk Jernbaneklub som OHJ 38 ) nr. 132 udrangeredes i 1961, nr. 129 & 131 udrangeredes i 1963.

Årsagen til den underlige firkantede boks er at litra Df udelukkende blev brugt som godstogsmaskine på flg. strækninger: Odense - Assens, Odense - Svendborg, Nyborg - Fåborg, samt en sjælden gang Nyborg - Svendborg. Muligvis har den også kørt andre steder og andre typer tog, men i så fald som reservemaskine (fremgår ikke af Tjenestekøreplanen) Df's arbejdsopgaver blev overtaget af litra MT (& MX)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Da DSB i 1949 overtog SFJ, SNB & SFB fik de flere damplokomotiver med i købet.Af, Bf, Df, Ff m.fl. de fleste blev udrangeret efter kort tid. De 4 Df - godstogsmaskiner var de eneste der blev brugt i en årrække nr. 130 blev i 1960 solgt til TKVJ (bevaret hos Dansk Jernbaneklub som OHJ 38 ) nr. 132 udrangeredes i 1961, nr. 129 & 131 udrangeredes i 1963. Årsagen til den underlige firkantede boks er at litra Df udelukkende blev brugt som godstogsmaskine på flg. strækninger: Odense - Assens, Odense - Svendborg, Nyborg - Fåborg, samt en sjælden gang Nyborg - Svendborg. Muligvis har den også kørt andre steder og andre typer tog, men i så fald som reservemaskine (fremgår ikke af Tjenestekøreplanen) Df's arbejdsopgaver blev overtaget af litra MT (& MX)

Det er de oplysninger du skal give under Df, i stedet for en mærkelig 7/8 boks inde i rubrikken.

Så er du fri for at jeg spørger "dumt"........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Så er du fri for at jeg spørger "dumt"........

Det var da et godt spørgsmål - jeg har tilrettet Df !

I modelmæssig sammenhæng kunne det være sjovt at få tabeller for de helt små maskiner der overlevede WW2.
litra J, litra Pj/"lille P", litra Bs, litra Hj/"gl. H"/Jakob. samt evt. tabeller over privatbanernes lokomotiver.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Det var da et godt spørgsmål - jeg har tilrettet Df !

Tak, så blev jeg meget klogere.

Kan du evt fjerne den ekstra streg under G'et?

Sådan bare for pænhedens skyld?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.686

PB  Blog  Hjemmeside

Trækketabel med DSBs "store" damplokomotiver findes som wikiside. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

og DSBs TIB med de for år til år gældende trækkrafttabeller samt belastninger kan ses her og kan downloades

Endvidere indeholder disse TIB også strækningernes udstyr med signaler mm

http://www.jernbane-tib.dk/home/1-tib-oe-v/1-1-tib-oe-v-nyudgaver

og

maskinløbsplaner, tjennestekøreplaner med mere kan ses her og hvis man er tilmeldt som bruger på KMK forum kan de downloades  

http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=33

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.