Det kunne være spændende at finde ud af hvor meget de forskellige damplokomotiver kunne trække af med. Her en foreløbig liste med de damplok der overlevede WW2, der er desværre mange huller - trækkraftstabeller hænger ikke på træerne & når de findes er de modstridende, de tidligere privatbanelok er nok umulige! at finde - med DF som undtagelse.
- litra A: 3270/3195kg efter ombygning 3834kg
- litra AF:
- litra B:(tidligere KSB)
- litra BF:
- litra BS:
- litra C: 4400kg /4500kg
- litra D: - - Hurtigt persontog 300ton v.70km/t max. 600ton
- litra DF: - - max. 600ton???
- litra E: 8700kg/9000kg - Kurertog 450ton v.110km/t normal 500ton max. 900ton.
- litra F:- -Blandet tog 330ton v.45km/t
- litra FF:
- litra G:
- litra H gl:
- litra H: 14230kg - Hurtigt persontog 500ton v.80km/t max.1000ton
- litra HS:
- litra IF:
- litra J:
- litra K: 4400kg/4500kg
- litra N gl:
- litra N: - - ilgodstog 1200ton v.70km/t(80km/t) max. 1400ton, der var ikke plads til mere i DK, andre steder i Europa 2200ton v. 50km/t
- litra O:
- litra P gl:
- litra P: 7370kg/8710kg - kurertog 350ton v.90km/t(110km/t) normal 380ton max. 500ton.
- litra PR: 8655kg - kurertog 350ton v.100km/t normal 450ton max. 800ton
- litra Q: 3200kg
- litra R: 10710kg/10500kg - 400ton v.90km/t(100km/t) normal 500ton max 720ton
- litra S:
- litra T:
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Trækkrafttabeller bygger delvis på beregninger og delvis på prøvekørsler.
Selve trækkraften af maskinen kan beregnes vha. formler ud fra maskinens tekniske data.
Formlerne kan findes i denne tråd på dk.fritid.jernbaner:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner/browse_thread/thread/2...
mvh. Dampfmeisteren
Rasmus
Trafikinspektør
Indlæg: 26
DSB har i "Tillæg til Driftsmateriellet 1969", som jeg er i besiddelse af, angivet "Max hestekraft" for de damplokomotiver der var i drift på daværende tidspunkt. Og det er som følger:
C: 525
D: 640
E: 1370
F: 270
G: 520
H: 1185
Hs: 210
K: 525
N: 1600
P: 1250
Q: 500
R I: 1160
R II: 1150 (ja, det er hvad der står, altså at R II har færre end R I)
S: 920
Mvh
Rasmus
Rasmus
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ib er simpelthen et fund af oplysninger og en vældig flink fyr at være sammen med.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Jeg kender godt formlerne, men de bruges til at beregne HK.
DSB havde bestemmelser for hvor mange vognladninger en maskine måtte trække på forskellige strækninger & med forskellige togarter - det er det der eftersøges. Strækningstype A.
Hurtigste togtype f.eks litra D & H - Hurtigt persontog. Samt den almindelige togtype D & H godstog & endelig max. togvægt.
Litra E & R - kurertog. Den almindelige togtype E & R Hurtigt persontog, samt max. togvægt.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det ses af nedenstående skema at litra D måtte trække 60 vognladninger a.10ton - knap 60 Qa (25 lastede QH-vogne + togførervogn) medens afløseren litra H måtte trække 100 vognladninger (43 lastede QH-vogne + togførervogn) & litra N 140 vognladninger (60 lastede QH-vogne + togførervogn)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Hej Flemming
A. Gregersen bragte i en stor artikel i Signalposten i 1974 en gennemgang af damplokomotiverne ved Statsbanerne.
Som afslutning på artiklen bragte han netop de trækkrafttabeller du efterlyser.
Jeg vedhæfter dem her:
mvh. Dampfmeisteren
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Tak for det - Signalposten selvfølgelig!!!
Det var faktisk næsten det eneste sted jeg ikke havde søgt.
Mangler nr.1 er artiklen der???
I nr. 6 fra 1974 er der et skema over de "store" damploko - litra O & større der også giver lidt oplysninger.
- så nu ser skemaet - dog med færre huller & flere maskiner - således ud!
Færdig tabel findes på trådens sidste side.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Scannet er taget fra Signalposten 1975 nr. 1.
Håber det hjalp.
mvh. Dampfmeisteren
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Tak - nu sidder jeg med originalen - det er bare lidt irriterende at det er den gl. type trækkraftstabel & ikke den nye, der tager hensyn til køretid + trækkraft. Men alt i alt fik jeg da fanget et par nye oplysninger i tabellen.
p.s. det er utroligt, hvor stor dit skan er blevet!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Ja, nu er de reduceret i størrelse.
Jeg tror der er bedre trækkrafttabeller i DSBs gamle årsberetninger, men dem har jeg desværre ingen af på arkivet.
mvh. Dampfmeisteren
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Trækkrafttabeller (trækketabeller) kært barn har mange navne - blev fra midten af 30'erne lavet på nedenstående måde (litra E i vognladninger). Jeg har kun en årsberetning - tør læsning - indeholder ingen trækketabeller.
Men togførerne må have haft den gældende tabel - under krigen blev flere af tallene hævede, derfor er det også vigtigt med dato på tabellen. Tabellerne for damplok blev ophævet i 1971.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
nu fandt jeg dem - de findes i TIB (Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger), så nu skal jeg "bare" lede i klubbens arkiv (store papkasser) Så finder jeg vel en TIB fra 50'erne.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ole
Indlæg: 246
Jeg sidder her med en TIB gyldig fra 22/5-1955.
Er det trækketabellerne du skal bruge scan af ?
Jeg har også TIB fra 27/5-1962 og 22/5-1966.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det kunne ihvertfald være sjovt at se trækkrafttabellerne fra TIB gyldig fra 22/5-1955.
Jeg vil meget gerne have et scan, hvis du kan lokkes til at gøre det.
mvh. Dampfmeisteren
Ole
Indlæg: 246
Desværre nej. Fordelen ved de gamle TIB er at de er udgivet som små hæfter.
Nyere TIB (fra 197?) er udgivet som løsblade, hvortil der så kommer rettelsesblade.
Derfor er det svært at finde et bestemt årstal, medmindre man ved at den ikke er blevet rettet siden en bestemt dato.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Meget gerne - jeg har fundet de store damplokomotiver i 1950'erne men der er jo også de små.
Vedhæftet tabeller for E,H, P, PR, R, S & T - årstal for original tabel - E gældende 1945 - 1971. H kørte kun godstog efter 1962.
[u]Færdig tabel findes på trådens side 3.[/u]
Det der lå i klubben(TIB) var desværre for nyt!
Men jeg fandt til gængæld en Tjenestekøreplan for 2. distrikt i 1959:
- mellem Odense & Assens kører de ny MT godstoget + 4 persontog
- ved de større byer køres lokalgodstog med Ardelt max. 45 km/t
- iltoget Odense - Svendborg er D 200 eller MO 185
- der er ingen godstog Svendborg - Nyborg
på trods af de nymodens diselmaskiner er der fortsat masser af damp tilbage f.eks.
tog 2054 Fredericia - Odense D 400 max. 60km/t - lokalgodstog
tog 2058 Fredericia - Nyborg N 960 max. 60km/t
tog 2516 Brande - Esbjerg PR 800 max. 60km/t - kultog !? med 30 åbne vogne + togførervogn (personlig optælling som ca.5 årig)
tog 2553 Skjern - Herning D 400 max. 60km/t - lokalgodstog
tog 355 Randers - Struer D 200 max. 70km/t - dagligt persontog
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
otkjaer
Indlæg: 65
Jeg synes dette emne er vældigt interessant, men jeg forstår desværre ikke de vedhæftede tabeller. Er der en venlig sjæl, der vil forklare det for mig?
Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Tallene i kollonnerne er vægt i ton.
A2, A, B, C, D, E, F. kaldes stigningsbogstaver.
ved F er den maximale stigning 1 promille.
ved D 5 promille stigende til A med max. 10 promille = 1%
A2 er Udenfor kategori (10,1 - 12,5 promille)
som eksempel.
en E-maskine må trække et godstog på 500 ton fra Fredericia - Herning ( A2 fra Vejle - Jelling )
en E-maskine må trække et godstog på 850 ton fra Herning - Holstebro ( E )
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ole
Indlæg: 246
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Tak, det var lige det jeg søgte!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Her forelægger så en trækketabel for DSB damplokomotiver efter 2. verdenskrig. Der er ikke taget hensyn til undtagelser i TIB.
Færdig tabel findes på trådens side 3.
Tak til Ole for skan!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
otkjaer
Indlæg: 65
Tak for det! Så blev jeg så meget klogere.
Hvad betyder så de bogstaver, der står under togart? Noget af det kan jeg gætte måske mig til: L.G. - langsomt godstog, H.P. - hurtigt persontog osv.
Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
K = kurertog.
H.I.= hurtigt iltog
B = blandettog
P = persontog
L.G. = langsomt godstog
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Godt arbejde. Tak for det.
mvh. Dampfmeisteren
otkjaer
Indlæg: 65
Tak for de fine tabeller og specielt tak til Flemming, fordi du gad forklare dem for mig.
Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det var så lidt! selv tak.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kunne det tænkes at forklaringerne blev lagt ind i dokumentet?
Både med hensyn til togtyper og strækningstyper?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Fin idé Klaus !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Ny tabel inkl. forklaring vedhæftet. se. senere indlæg.
-revideret ang. Df.
-revideret mht. rammer + litra H 1963 - 1971 tilføjet
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad gik der galt ved litra Df?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
???
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ingen togart, men en underlig firkantet boks i stedet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Da DSB i 1949 overtog SFJ, SNB & SFB fik de flere damplokomotiver med i købet.
Af, Bf, Df, Ff m.fl. de fleste blev udrangeret efter kort tid. De 4 Df - godstogsmaskiner var de eneste der blev brugt i en årrække nr. 130 blev i 1960 solgt til TKVJ (bevaret hos Dansk Jernbaneklub som OHJ 38 ) nr. 132 udrangeredes i 1961, nr. 129 & 131 udrangeredes i 1963.
Årsagen til den underlige firkantede boks er at litra Df udelukkende blev brugt som godstogsmaskine på flg. strækninger: Odense - Assens, Odense - Svendborg, Nyborg - Fåborg, samt en sjælden gang Nyborg - Svendborg. Muligvis har den også kørt andre steder og andre typer tog, men i så fald som reservemaskine (fremgår ikke af Tjenestekøreplanen) Df's arbejdsopgaver blev overtaget af litra MT (& MX)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er de oplysninger du skal give under Df, i stedet for en mærkelig 7/8 boks inde i rubrikken.
Så er du fri for at jeg spørger "dumt"........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det var da et godt spørgsmål - jeg har tilrettet Df !
I modelmæssig sammenhæng kunne det være sjovt at få tabeller for de helt små maskiner der overlevede WW2.
litra J, litra Pj/"lille P", litra Bs, litra Hj/"gl. H"/Jakob. samt evt. tabeller over privatbanernes lokomotiver.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tak, så blev jeg meget klogere.
Kan du evt fjerne den ekstra streg under G'et?
Sådan bare for pænhedens skyld?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Trækketabel med DSBs "store" damplokomotiver findes som wikiside.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og DSBs TIB med de for år til år gældende trækkrafttabeller samt belastninger kan ses her og kan downloades
Endvidere indeholder disse TIB også strækningernes udstyr med signaler mm
http://www.jernbane-tib.dk/home/1-tib-oe-v/1-1-tib-oe-v-nyudgaver
og
maskinløbsplaner, tjennestekøreplaner med mere kan ses her og hvis man er tilmeldt som bruger på KMK forum kan de downloades
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=33
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved