Som førstegangsbygger har jeg forsøgt at suge til mig af layout-erfaringer her på Sporskiftet, men jeg er meget usikker på, hvor god min nuværende sporplan egentlig er.
Kort resumé af layout og ønsker:
Epoke IV-V. Dansk og noget tysk. Epoke-, landskabs- og årstidsmæssigt er der to poler:
Mod vest: Bjerge, fastland, vinter og Epoke IV. Mod øst: Lav land, kyst, havn, sommer og Epoke V.
Systemet er 2 skinne digital. Roco geoLINE i det skjulte og Tillig flex skinner i resten. PC styring er planlagt. Køreplanskørsel forventes ikke. Derimod skal det være muligt for mine børn, at kunne køre med det.
Imellem punkterne A. B og C forventer jeg med tiden at opstille en sidebane på FREMO moduler, men lad os nu se.
Stationsområdet med perron og godsareal er endnu under udarbejdelse. Der skal være mulighed for rangering, men anlægget skal kunne køre uden. Remiser og klargøringsområde bliver der vist ikke plads til!?! Jeg forventer at etablere forbindelse imellem banegård og havn. Jeg kunne godt tænke mig nogle industrispor.
Der er fortrinsvist anvendt tosporet strækninger. På mange måder er planen opbygget som et kødben. Vendeloop'sne er blot lagt ned i kælderen og ført sammen.
Ønsket med baneføring er at få lange lige strækninger. Ingen synlige vendinger. For at fjerne synlige kurver har jeg i den østlige ende lavet en nedkørsel til en tunnel under bæltet (Stærkt inspireret af storebæltstunnelen). Stigningerne er på max 4%. I den vestlige ende er kurverne lagt ind i et bjerg (Harzen). Her sker der ligeledes nedkørsel til undergrunden.
For at få krydsende spor under bro går der fra bjerget en dobbeltsporet linie nordpå ind under broen. Hvis der bliver plads til det, kommer der til at ligge en lille station på denne strækning. Evt med forbindelse til Fremo modulerne ved C.
Flere detaljer kan evt. ses på http://www.my1287.dk .
Layout af selve banegårdsområdet er et helt andet kapitel, som jeg gerne først vil tage op i en anden tråd - med mindre det bliver essensielt her.
Signaturer:
De stiplede spor er banegården
De grønne er 1. etage.
De sorte er stuen
De røde er kælderen
De blå er under kælderen
Én streg er ét spor.
Den synlige linieføringen er simpel, som virkelighedens strækninger. Hellere for lidt end for meget!?
Umiddelbart synes jeg at den er kommet til at se lidt kedelig ud.
Indtil nu er det kun den østlige ende (Rampe og tunnel som er bygget), så der er forsat rige muligheder for ændringer.
Jeg ville meget gerne have jeres vurdering af planen og er meget åben overfor input. Er de tanker jeg har gjort mig korrekte? Er der nogle problemer i den? Bliver den for kedelig at køre med? Hvor kan den forbedres?
Rettet dec 2009: Overskrift.
mvh
Erik, 1:87
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Ser rigtig godt ud!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis det var mig vilel jeg placere stationen langs bagvæggen i en lang bue og lader sporet gå ud i tunnellen "mød øst" lidt længere inde på pladen, så sporet ikke skal dreje så skrapt lige med det samme og så tunellen i forvejen er i gang med at krumme.
Efter tunellen fortsætte sporet ned i en spiral der kører en omgang eller 2 ekstra for at køre ud i en "paradestrækning" mod "syd" der blot kører på tværs af dit layout, gerne med lidt buer (7,2 meter er langt!). Paradestrækningen skal højdesadskilles nok så den ikke bliver en del af layoutet ovenover, hvis du vil have havn der. Lav evt nok afstand højdemæssigt til at du kan lade etagen nedenuder stille lidt ind under overetagen, rent landskabsmæssigt.
Mod "vest" lader du igen sporet køre nedad i en spiral til en opstillingsbanegård.
Øverste etage mod "vest lader du køre ud ovg vende i et bjerg som du selv forslår og så lader du den gå tilbage under stationen evt et stykke nede så du kan få en "dramatisk bro" der. Lad den så falde på vej mod øst og lad den vende ude under vandet for at ende i den anden ende af opstillingsbanegården.
Nu har du så mulighed for at tilføje et par stikspor til industri på stationen, evt en lille sidebane til havnen, der kører mod vest, vender inde i bjerget og kører ude foran ned mod havnen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Klaus
Du har vist allerede påvirket mit anlæg en del - 2 skinne + anlæg langs væg!?!
( se 26 juli 2008 under http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&... )
Du er også kommet med nogle fede løsninger her under layout. Hatten af for det - selvom du har dine meninger - også hatten af for det. Det er jo det, vi har forummet til - at udveksle meninger - og det er lige præcis det jeg søger her.
Det er dejlig at få nyt input til layoutet.
Mit største problemer er, at jeg ikke forstår hvad du skriver.
Hvordan kan jeg få en "dramatisk bro" ved at føre den under stationen :?:
Puha, jeg er godt nok forvirret. Måske en skitse kunne hjælpe mig?
Men det er super at få input. Tak for det.
Mvh
Erik
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Velbekom, jeg skal se om ikke jeg kan tegne lidt med blyanten i morgen....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Klaus
Du er godt nok hurtig.
Meget gerne.
Var der mon andre der også havde lidt spark ind?
Hilsen Erik
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et forsøg på en grovskitse af mine tanker.
Forstår du bedre mine tanker nu?
Topetagen = stor station hvor den ene ende kører ned under storebælt og den anden over en bro og ind en en tunnel, hvor den igen kommer frem på forsiden af bjerget og bliver væk igen.
Mellemetagen er mest drejen rundt i det store bjerg og så ellers ud i slugten hvor den (hvis man vil) kan lade den gå ud på en bro under den anden bro. Ude under vandet er vi stadigvæk på vej nedad, og på vej ud på "paradestrækningen".
Bundetagen er igen spiraler for at komme godt ned til en stor opstillingsbanegård + resten af paradestrækningen.
Paradestrækningen behøves ikke at gå ligeud, der kan godt være buet linjeføring og evt lidt bakker den gemmer sig bag, eller en lille bæk der går under banelegmet.
Fra station til havn laver man rebroussenmet over mod slugten og så ellers ned til havne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Klaus
Jo, jeg forstår meget bedre dine tanker nu. Kan godt se fordele i dem.
Jeg er lidt bange for at den lavtliggende paradestrækningen tager meget af det øverste niveau, hvor banegården og havn ligger. Jeg vil gerne have en pæn store banegård - havde forestillet mig at bruge det meste af dybden hertil. Jeg kan se, at du har løst dette ved at forøge dybden med ca. 30 cm, men bliver 120 ikke lidt for meget?
Jeg vil lege lidt videre med dine ideer.
Til Mathias: Tak for din kommentar.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kommer an på, hvilken højde du placerer banegården i.
I 120-130 cm højde kan man nå cirka en meter ind. De bagerste 20 cm skal bruges til at dække af op mod væggen (bygninger osv), så du har kun 1 m tilbage.
Jeg ville overveje at placere øverste etage i 140 cm.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Efter Klaus' indlæg gik jeg helt i baglås med layoutet.
Jeg havde svært ved at indpasse ideerne og samtidig lave det tosporet. Ikke mindst når kravet er, at alle tog som forsvinder, skal kunne dukke op et vilkårligt andet sted eller kunne køre uset til skygge banegården. Kravet om kun at kunne se de bløde kurver, giver også store udfordringer.
Men ved at lege med de nye ideer dukkede flere nye frem. Jeg synes selv, at jeg er kommet et godt stykke videre, men er ikke tilfreds endnu.
Jeg har udvidet banen med 90 cm i højre siden. Dette giver mulighed for en enkelsporet sidebane. Den krydser vandet og rampen til tunnelen for at ende på stationen. Tog på denne sidebanen kan ligeledes forsvinde for at dukke op et vilkårligt andet sted.
Jeg har fået indpasset et lavtgående paradespor forrest, men er meget í tvivl om jeg skal beholde det. Det er heldigvis let at fjerne igen efter at jeg har rokeret om på sporene i nederste etage. Det er ikke en nødvendighed at benytte dette spor på vej mod skyggebanegården. Nu kan skyggebanegården evt. også placeres forrest.
Jeg er godt tilfreds med højre siden nu. På venstre siden overvejer jeg, om jeg skal fjerne broen, da der nu er kommet en bro i den anden side. Broen til venstre betyder, at der er en forskel på niveauet på hver side af stationsområdet. Der er ikke meget plads til at lave stigning, når der også skal være plads til en større station.
Måske kunne der også blive plads til et klargørings/remiseområde i venstre bagerste hjørne, men er det uhensigtsmæssigt at placere det her?
Kommentarer og gode ideer er meget velkommen.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Et layout i tilbagegang.
Så har jeg brugt det meste af aftenen på at splitte alt ad, som jeg havde samlet. Ville egentlig efterfølgende til at opbygge højre siden af layoutet fra den 30 nov, men stoppede igen. Er det nu rigtigt det jeg er i gang med eller kommer jeg blot igen til at pille det ned?
Jeg fik ikke response på det seneste layout, desværre. Kun Klaus og Mathias er kommet med input til det første indlæg og ingen til de seneste ændringer. Her plejer jo altid at være folk med gode kommentarer og nye ideer. Er det mine tegningerne der er for dårlige eller for uforståelige? Eller tankerne bag? Noget jeg kan gøre bedre? Hvad holder lige netop dig tilbage for en kommentar?
Forslag af en hver art er kærkommen, eller blot spørgsmål til hvorfor jeg dog har gjort, som jeg har.
:roll: Den tvivlende nybygger
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
a62213
Indlæg: 382
Hej Erik,
Har ikke lige kommenteret dit layout før. Men kan godt forstå din frustration - hvis man kan kalde dét det. Er selv i gang med planlægning af min egen lille hyldebane. Jeg har nok ændret mit layout op til en 6-8 gange efterhånden. Troede et tidspunkt at nu var den der, men så kommer man lige til at tænke på at så´n og så´n... og så er det tilbage til start igen.
Det var bare lige for at sige, at du ikke er alene!
Med hensyn til dit anlæg, så er min personlige holdning nok at der er lidt for meget spor. Det er selvfølgelig noget man selv bestemmer, men umiddelbart synes jeg at mindre spor er bedre. Så er der mere plads til at lave noget landskab, og det kommer til at se bedre ud. Hvis jeg havde din plads, så ville jeg nok overveje noget lignede:
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/beyenburg.htm
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/hoechstadt_anlage.htm
Måske har du mulighed for at lave noget ud i rummet midt på din langvæg, behøver ikke være mere end en 1 1/5 meters penge eller så. En linieføring kunne gå den vej ud og rundt og ind igen langsvæggen. Hvor der så måske kunne være en skjult linie som ikke går ud på den her "tange".
Jeg ved godt det "kun" er enkeltsporede linier, men der er masser af muligheder, for både person og godskørsel. Og så er der masser af fede muligheder for at lave noget flot landskab. Jeg ville vælge at bygge det op i moduler, og så tage ét af gangen. Så tror det bliver lidt mere overskueligt, og nok lettere at få lavet færdigt.
Jeg ved godt at mit forslag slet ikke stemmer overens med det du selv er kommet med, og måske heller ikke med dine ønsker. Men engang imellem er det nok også rart nok at se helt anderledes på det.
Nu tror jeg endeligt min lille syge datter sover, så jeg vil også hoppe lige så stille i seng!
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et par ting:
1. Dit nuværende forslag er meget som det forrige, så jeg holder ved det jeg skrev først..
2. Dit forslag indeholder en masse "forviklet sporføring" i det skjulte så du kan køre ind og ud valgfrie steder. Det kan være ret svært at overskue.
3. Jeg har været meget i tænkeboks med et evt anlæg til mig selv og det har afholdt mig fra at kommentere yderligere - tankagangen har mere været lokalt
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Erik
Desværre har jeg nok ikke så meget at bidrage med til dit projekt, men hvis du ved hvad du gerne vil med dit anlæg, så er det bare om at afprøve alle de ideer du får, og se hvad du selv bedst synes om. Find inspiration ved at kigge sporplaner igennem, eller besøg masser af hjemmesider med beskrivelser af folks egne anlæg osv.
Grunden til at jeg ikke har svaret er bla:
Alle de sporskifter du har i det skjulte som skal gøre at toget dukker op alle mulige steder som en overraskelse måske, for beskueren, er ikke noget jeg selv vil gøre, da de ikke ville fungere i mit anlægskoncept. Mine interesser omkring et anlæg er bla. køreplanskørsel, hvilket gør at anlægget skal opbygges med realistisk sporforløb, og uden tvangsstyring (sporskifter) af hvor toget kører hen.
Det kan iøvrigt også anbefales at stille meget konkrete spørgsmål til evt. løsningsforslag af aktuelle problemer med layoutet, da spørgsmål omhandlende hele anlægget er meget svære at overskue.
Ps: jeg går ligesom Henrik ind for færre spor mere landskab
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Ja, du har helt ret Klaus. Det er ikke helt let at overskue. Det var et at de områder, hvor jeg havde håbet at erfarne mj'ere kunne komme med foreslag. Jeg må nok indse at ideen med at køre ind og ud valgfrie steder mest tænder mig selv. Jeg synes jo blot, at det netop er i god tråd med ideen om skjulte strækninger og skyggebanegårde. De valgfrie ind- og udkørseler må give det 3. krydderi på konceptet.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
a62213
Indlæg: 382
Dennis spørger så flot "Hvad vil du med dit anlæg". Vil du have et anlæg hvor toget kører rundt og rundt, vil du have mulighed for at lave rangeringer, vil du have pendulstrækninger, skal det være lange togstammer, gods eller passagere, hvordan skal det hele styres. Skal "meningmand" kunne styrer det.
Det er alle nogle spørgsmål jeg først selv fik stillet da jeg faktisk var godt igang med et anlæg. Nu har jeg ikke voldsomt meget plads. Ca. 280cm x 31cm. Jeg kastede mig bare ud i en pendulstrækninger med 2 stationer på. Det blev aldrig helt godt, for jeg havde ikke helt styr på hvordan jeg skulle styre det. Nu kører jeg analogt, så der var en masse elektronik jeg skulle finde ud af. Og kom til at tænke på at 2 stationer på så lille en bane var for meget. Det ville se dumt ud. Det blev kasteret, og jeg har så brugt over 1 år på at udtænke hvordan jeg så kunne lave en bane. Der er gået rigtigt mange tegninger til, og nu tror jeg næsten jeg har styr på det. Men der kommer stadig ændringer til.
Mit vigtigste krav var faktisk at andre skulle kunne betjene anlægget. Vi har små børn i vores omgangskreds, og det vil være super for dem at kunne trykke på en knap og så se toget kører afsted. Dernæst skulle der lidt være en mening med anlægget.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
Jo mere jeg ser på den sporplan jo mere forvirret bliver jeg , du har ikke overvejet et bare sådant almindeligt 2 x hundeben med opstilling i stedet for alle de der køre rundt ting , ville også give nogle længere synlige spor.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Tonny. Hvad tænker du på med hensyn til 2 x hundeben med opstilling? To parallelle hundeben eller et dobbeltsporet hundeben? Det vil jo så give 4 sporede strækninger? Jeg er ikke helt med.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det kan godt være det er lidt svært at se, at der i virkeligheden er tale om et kødben, men ser man efter dukker det op. Vuf
Prøv engang at se den vedhæftede skitse af udviklingforløbet, som jeg fik tegnet her til aften. Den er ikke helt kronologisk, men jeg synes egentlig den er blevet ret god. Her kan man se, hvordan jeg har taget udgangspunkt i et kødben. Dernæst samlet enderne i undergrunden. Faktisk samlede jeg enderne helt uafhængig af Dennis' layout ( http://www.sporskiftet.dk/node/1080 ) som i undergrunden ligner mit stadie D på skitsen. Occam foreslog Dennis at samle enderne af kødbenet i ovenstående tråd, så det er da vist ikke helt tosset, når jeg også kommer til samme løsning
Nu hvor jeg har fået tilføjet en sidebane, som krydser hovedsporet, overvejer jeg også meget kraftigt at fjerne det nord-syd gående spor i venstre siden, som netop var lagt for at få bro + krydsende trafik. Det vil simplificere undergrunden en del og mindske stigningen efter stationen. Så vil jeg måske bruge venstre hjørneområde til noget andet. Ligger det mon for langt inde i et hjørne til et remiseområde? (Konkret spørgsmål, yes!
)
Det at super at få skrevet alle disse tanker ned. Det hjælper mig videre i forløbet.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hermed lige en kort update om hvad der er sket med mit layout de sidste 1½ måneds tid.
I venstresiden er det nord-sydgående skinnestykke nedlagt (tidligere markeret med lilla) og dette rydder op i mange af de komplicerede føringer, som flere har kommenteret. Det gav også mulighed for at sænke venstre siden, så stigningen henover stationsarealet blev fjernet. Det venstre "vendeloop" er flyttet hen til bunden af den venstre helix. Den lille bro til venstre er ligeledes blevet sløjfet.
Paradestrækningen er også fjernet, da det nye sidespor udgør en paradestrækning i sig selv, selvom det ikke er alle tog der befare denne strækning.
Sidesporet er blevet forbundet med kælderen i venstre side. Den højre side af sidesporet sørger for forbindelse til den Gml. bro. samt for trafikken til de nye havnespor på modsatte side af havnen. Tilføjelse af sidebanen gav mulighed for at udvidde havnefronten og her blev der plads til en containercentral bygget op på to fremo moduler ... i fremtiden.
Skyggebanegården har fået flere spor og er blevet delt i to for at forbedre adkomst hertil samt til underside af stueetagen.
Stationsområder er blevet udviddet til at dække ca. 50% af anlægget. Det er fortsat ikke fastlagt, hvordan skinnearealet kommer til at se ud, men der arbejdes ihærdigt herpå. Fokus er drejet over på havnebyen og jeg tror også, at der kun kommer een station på anlægget.
Næste skridt bliver selve stationsarealet. Mere herom kommer snart.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det er vist på tide at komme med en opdatering af sporplanen for min bane.
I det hele taget er det al for lang tid siden, at jeg har opdateret siderne for mit anlæg. Det er der nu rådet lidt bod på med denne beskrivelse af Anlægget dec 2009.
Synlige spor:
(station/havneområdet - stiplede linier - vil udvikle sig meget endnu og er derfor kun skitseret)
Der er derimod sket en del i underetagen.
Alle spor:
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk