Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Sporplan My 1 2 87

Som førstegangsbygger har jeg forsøgt at suge til mig af layout-erfaringer her på Sporskiftet, men jeg er meget usikker på, hvor god min nuværende sporplan egentlig er.

Kort resumé af layout og ønsker:

Epoke IV-V. Dansk og noget tysk. Epoke-, landskabs- og årstidsmæssigt er der to poler:

Mod vest: Bjerge, fastland, vinter og Epoke IV. Mod øst: Lav land, kyst, havn, sommer og Epoke V.

Systemet er 2 skinne digital. Roco geoLINE i det skjulte og Tillig flex skinner i resten. PC styring er planlagt. Køreplanskørsel forventes ikke. Derimod skal det være muligt for mine børn, at kunne køre med det.

Imellem punkterne A. B og C forventer jeg med tiden at opstille en sidebane på FREMO moduler, men lad os nu se.

Stationsområdet med perron og godsareal er endnu under udarbejdelse. Der skal være mulighed for rangering, men anlægget skal kunne køre uden. Remiser og klargøringsområde bliver der vist ikke plads til!?! Jeg forventer at etablere forbindelse imellem banegård og havn. Jeg kunne godt tænke mig nogle industrispor.

Der er fortrinsvist anvendt tosporet strækninger. På mange måder er planen opbygget som et kødben. Vendeloop'sne er blot lagt ned i kælderen og ført sammen.

Ønsket med baneføring er at få lange lige strækninger. Ingen synlige vendinger. For at fjerne synlige kurver har jeg i den østlige ende lavet en nedkørsel til en tunnel under bæltet (Stærkt inspireret af storebæltstunnelen). Stigningerne er på max 4%. I den vestlige ende er kurverne lagt ind i et bjerg (Harzen). Her sker der ligeledes nedkørsel til undergrunden.

For at få krydsende spor under bro går der fra bjerget en dobbeltsporet linie nordpå ind under broen. Hvis der bliver plads til det, kommer der til at ligge en lille station på denne strækning. Evt med forbindelse til Fremo modulerne ved C.

Flere detaljer kan evt. ses på http://www.my1287.dk .

Layout af selve banegårdsområdet er et helt andet kapitel, som jeg gerne først vil tage op i en anden tråd - med mindre det bliver essensielt her.

Signaturer:

De stiplede spor er banegården

De grønne er 1. etage.

De sorte er stuen

De røde er kælderen

De blå er under kælderen

Én streg er ét spor.

Den synlige linieføringen er simpel, som virkelighedens strækninger. Hellere for lidt end for meget!?

Umiddelbart synes jeg at den er kommet til at se lidt kedelig ud.

Indtil nu er det kun den østlige ende (Rampe og tunnel som er bygget), så der er forsat rige muligheder for ændringer.

Jeg ville meget gerne have jeres vurdering af planen og er meget åben overfor input. Er de tanker jeg har gjort mig korrekte? Er der nogle problemer i den? Bliver den for kedelig at køre med? Hvor kan den forbedres?

Rettet dec 2009: Overskrift.

mvh

Erik, 1:87

Plan_okt_2008

Plan_okt_2008_all

Plan_okt_2008_Basement

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Ser rigtig godt ud! Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"1:87" skrev:
Jeg ville meget gerne have jeres vurdering af planen og er meget åben overfor input. Er de tanker jeg har gjort mig korrekte? Er der nogle problemer i den? Bliver den for kedelig at køre med? Hvor kan den forbedres?

Hvis det var mig vilel jeg placere stationen langs bagvæggen i en lang bue og lader sporet gå ud i tunnellen "mød øst" lidt længere inde på pladen, så sporet ikke skal dreje så skrapt lige med det samme og så tunellen i forvejen er i gang med at krumme.

Efter tunellen fortsætte sporet ned i en spiral der kører en omgang eller 2 ekstra for at køre ud i en "paradestrækning" mod "syd" der blot kører på tværs af dit layout, gerne med lidt buer (7,2 meter er langt!). Paradestrækningen skal højdesadskilles nok så den ikke bliver en del af layoutet ovenover, hvis du vil have havn der. Lav evt nok afstand højdemæssigt til at du kan lade etagen nedenuder stille lidt ind under overetagen, rent landskabsmæssigt.

Mod "vest" lader du igen sporet køre nedad i en spiral til en opstillingsbanegård.

Øverste etage mod "vest lader du køre ud ovg vende i et bjerg som du selv forslår og så lader du den gå tilbage under stationen evt et stykke nede så du kan få en "dramatisk bro" der. Lad den så falde på vej mod øst og lad den vende ude under vandet for at ende i den anden ende af opstillingsbanegården.

Nu har du så mulighed for at tilføje et par stikspor til industri på stationen, evt en lille sidebane til havnen, der kører mod vest, vender inde i bjerget og kører ude foran ned mod havnen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Klaus

Du har vist allerede påvirket mit anlæg en del - 2 skinne + anlæg langs væg!?!

( se 26 juli 2008 under http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&... )

Du er også kommet med nogle fede løsninger her under layout. Hatten af for det - selvom du har dine meninger - også hatten af for det. Det er jo det, vi har forummet til - at udveksle meninger - og det er lige præcis det jeg søger her.

Det er dejlig at få nyt input til layoutet. Laughing out loud

Mit største problemer er, at jeg ikke forstår hvad du skriver. Sad

"moppe" skrev:
Hvis det var mig vilel jeg placere stationen langs bagvæggen i en lang bue og lader sporet gå ud i tunnellen "mød øst" lidt længere inde på pladen, så sporet ikke skal dreje så skrapt lige med det samme og så tunellen i forvejen er i gang med at krumme.
Stationen kan meget vel blive placeret bagerst. Hvilke fordel ser du i det :?: Årsagen til at jeg først starter svinget så sent - nede i det skjulte - er, at jeg ønsker, at man får fornemmelsen af, at skinnerne fortsætter lige ud - ind i væggen. Jeg har ovenikøbet overvejet at lade det synlige stykke krumme svagt den modsatte vej, så man ikke tænker "Nå, den drejer nok videre rundt herinde under vandet."Grunden til at rampen ligger midt på pladen er fordi sporet dykker ned i tunnellen på en halvø. Der skal være plads til vand på begge sider af tangen.
"moppe" skrev:
Efter tunellen fortsætte sporet ned i en spiral der kører en omgang eller 2 ekstra for at køre ud i en "paradestrækning" mod "syd" der blot kører på tværs af dit layout, gerne med lidt buer (7,2 meter er langt!). Paradestrækningen skal højdesadskilles nok så den ikke bliver en del af layoutet ovenover, hvis du vil have havn der. Lav evt nok afstand højdemæssigt til at du kan lade etagen nedenuder stille lidt ind under overetagen, rent landskabsmæssigt.
Hvis banen kører ned under vandet i tunnellen, hvordan kan den så dukke op efter en nedadgående spiral :?: Er din idé at sløjfe halvøen og tunnellen under bæltet :?: Hvordan kan den køre mod "syd" :?:
"moppe" skrev:
Mod "vest" lader du igen sporet køre nedad i en spiral til en opstillingsbanegård.Øverste etage mod "vest lader du køre ud ovg vende i et bjerg som du selv forslår og så lader du den gå tilbage under stationen evt et stykke nede så du kan få en "dramatisk bro" der. Lad den så falde på vej mod øst og lad den vende ude under vandet for at ende i den anden ende af opstillingsbanegården.Nu har du så mulighed for at tilføje et par stikspor til industri på stationen, evt en lille sidebane til havnen, der kører mod vest, vender inde i bjerget og kører ude foran ned mod havnen.Klaus

Hvordan kan jeg få en "dramatisk bro" ved at føre den under stationen :?:

Puha, jeg er godt nok forvirret. Måske en skitse kunne hjælpe mig?

Men det er super at få input. Tak for det.

Mvh

Erik

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"1:87" skrev:
"moppe" skrev:
Hvis det var mig vilel jeg placere stationen langs bagvæggen i en lang bue og lader sporet gå ud i tunnellen "mød øst" lidt længere inde på pladen, så sporet ikke skal dreje så skrapt lige med det samme og så tunellen i forvejen er i gang med at krumme.
Stationen kan meget vel blive placeret bagerst. Hvilke fordel ser du i det :?:
At du kan krumme stationen "fremad" og begynde signet hele vejen over, specielt mod venstre har du brug for det.
"1:87" skrev:
Årsagen til at jeg først starter svinget så sent - nede i det skjulte - er, at jeg ønsker, at man får fornemmelsen af, at skinnerne fortsætter lige ud - ind i væggen. Jeg har ovenikøbet overvejet at lade det synlige stykke krumme svagt den modsatte vej, så man ikke tænker "Nå, den drejer nok videre rundt herinde under vandet."Grunden til at rampen ligger midt på pladen er fordi sporet dykker ned i tunnellen på en halvø. Der skal være plads til vand på begge sider af tangen.
Det kan jeg godt se, men lader du stationen ligge i en blød bue kan du sagtens lade buen fortsætte "ud i vandet" uden at det giver indtrykket af at det "veder" her.
"1:87" skrev:
"moppe" skrev:
Efter tunellen fortsætte sporet ned i en spiral der kører en omgang eller 2 ekstra for at køre ud i en "paradestrækning" mod "syd" der blot kører på tværs af dit layout, gerne med lidt buer (7,2 meter er langt!). Paradestrækningen skal højdesadskilles nok så den ikke bliver en del af layoutet ovenover, hvis du vil have havn der. Lav evt nok afstand højdemæssigt til at du kan lade etagen nedenuder stille lidt ind under overetagen, rent landskabsmæssigt.
Hvis banen kører ned under vandet i tunnellen, hvordan kan den så dukke op efter en nedadgående spiral :?: Er din idé at sløjfe halvøen og tunnellen under bæltet :?:
Tunellen ender i en spiral der fører toget 1 etage ned for at dukke op i en helt anden verden, hvor du har en lang strækning.
"moppe" skrev:
Mod "vest" lader du igen sporet køre nedad i en spiral til en opstillingsbanegård.
"1:87" skrev:
Øverste etage mod "vest lader du køre ud ovg vende i et bjerg som du selv forslår og så lader du den gå tilbage under stationen evt et stykke nede så du kan få en "dramatisk bro" der. Lad den så falde på vej mod øst og lad den vende ude under vandet for at ende i den anden ende af opstillingsbanegården.Nu har du så mulighed for at tilføje et par stikspor til industri på stationen, evt en lille sidebane til havnen, der kører mod vest, vender inde i bjerget og kører ude foran ned mod havnen.
Hvordan kan jeg få en "dramatisk bro" ved at føre den under stationen :?:
Som du selv har lavet det. Sporet ud fra stationen fører over en bro og over i "bjerget". Her kører det ned og krydser ind under broen
"1:87" skrev:
Puha, jeg er godt nok forvirret. Måske en skitse kunne hjælpe mig?Men det er super at få input. Tak for det.

Velbekom, jeg skal se om ikke jeg kan tegne lidt med blyanten i morgen....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Klaus

Du er godt nok hurtig.

"moppe" skrev:
Tunellen ender i en spiral der fører toget 1 etage ned for at dukke op i en helt anden verden, hvor du har en lang strækning.
Ahhh. Det er i en helt anden verden! Nu forstår jeg noget bedre.Det strider godt nok lidt imod det, at det ikke bare forsvinder, men at det rent faktisk dukker op med det samme igen - blot i den anden verden. Det skal jeg lige vende engang.Faktisk er der lidt af det i det nuværende layout. Kælderen har en "udvendig" (rød) strækning, som kan gøres synlig, hvis man klapper en klap op. Men den er jo lidt kunstig og kedelig.
"moppe" skrev:
Velbekom, jeg skal se om ikke jeg kan tegne lidt med blyanten i morgen....

Meget gerne.

Var der mon andre der også havde lidt spark ind?

Hilsen Erik

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"1:87" skrev:
Meget gerne.

Et forsøg på en grovskitse af mine tanker.

Forstår du bedre mine tanker nu?

Topetagen = stor station hvor den ene ende kører ned under storebælt og den anden over en bro og ind en en tunnel, hvor den igen kommer frem på forsiden af bjerget og bliver væk igen.

Mellemetagen er mest drejen rundt i det store bjerg og så ellers ud i slugten hvor den (hvis man vil) kan lade den gå ud på en bro under den anden bro. Ude under vandet er vi stadigvæk på vej nedad, og på vej ud på "paradestrækningen".

Bundetagen er igen spiraler for at komme godt ned til en stor opstillingsbanegård + resten af paradestrækningen.

Paradestrækningen behøves ikke at gå ligeud, der kan godt være buet linjeføring og evt lidt bakker den gemmer sig bag, eller en lille bæk der går under banelegmet.

Fra station til havn laver man rebroussenmet over mod slugten og så ellers ned til havne.

Klaus

Erik top

Erik mellem

Erik bund

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Klaus

Jo, jeg forstår meget bedre dine tanker nu. Kan godt se fordele i dem.

Jeg er lidt bange for at den lavtliggende paradestrækningen tager meget af det øverste niveau, hvor banegården og havn ligger. Jeg vil gerne have en pæn store banegård - havde forestillet mig at bruge det meste af dybden hertil. Jeg kan se, at du har løst dette ved at forøge dybden med ca. 30 cm, men bliver 120 ikke lidt for meget?

Jeg vil lege lidt videre med dine ideer.

Til Mathias: Tak for din kommentar.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"1:87" skrev:
HJeg er lidt bange for at den lavtliggende paradestrækningen tager meget af det øverste niveau, hvor banegården og havn ligger. Jeg vil gerne have en pæn store banegård - havde forestillet mig at bruge det meste af dybden hertil. Jeg kan se, at du har løst dette ved at forøge dybden med ca. 30 cm, men bliver 120 ikke lidt for meget?

Det kommer an på, hvilken højde du placerer banegården i.

I 120-130 cm højde kan man nå cirka en meter ind. De bagerste 20 cm skal bruges til at dække af op mod væggen (bygninger osv), så du har kun 1 m tilbage.

Jeg ville overveje at placere øverste etage i 140 cm.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Efter Klaus' indlæg gik jeg helt i baglås med layoutet.

Jeg havde svært ved at indpasse ideerne og samtidig lave det tosporet. Ikke mindst når kravet er, at alle tog som forsvinder, skal kunne dukke op et vilkårligt andet sted eller kunne køre uset til skygge banegården. Kravet om kun at kunne se de bløde kurver, giver også store udfordringer.

Men ved at lege med de nye ideer dukkede flere nye frem. Jeg synes selv, at jeg er kommet et godt stykke videre, men er ikke tilfreds endnu.

Jeg har udvidet banen med 90 cm i højre siden. Dette giver mulighed for en enkelsporet sidebane. Den krydser vandet og rampen til tunnelen for at ende på stationen. Tog på denne sidebanen kan ligeledes forsvinde for at dukke op et vilkårligt andet sted.

Jeg har fået indpasset et lavtgående paradespor forrest, men er meget í tvivl om jeg skal beholde det. Det er heldigvis let at fjerne igen efter at jeg har rokeret om på sporene i nederste etage. Det er ikke en nødvendighed at benytte dette spor på vej mod skyggebanegården. Nu kan skyggebanegården evt. også placeres forrest.

Jeg er godt tilfreds med højre siden nu. På venstre siden overvejer jeg, om jeg skal fjerne broen, da der nu er kommet en bro i den anden side. Broen til venstre betyder, at der er en forskel på niveauet på hver side af stationsområdet. Der er ikke meget plads til at lave stigning, når der også skal være plads til en større station.

Måske kunne der også blive plads til et klargørings/remiseområde i venstre bagerste hjørne, men er det uhensigtsmæssigt at placere det her?

Kommentarer og gode ideer er meget velkommen.

Plan_nov_2008

Plan_nov_2008_all

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Et layout i tilbagegang.

Så har jeg brugt det meste af aftenen på at splitte alt ad, som jeg havde samlet. Ville egentlig efterfølgende til at opbygge højre siden af layoutet fra den 30 nov, men stoppede igen. Er det nu rigtigt det jeg er i gang med eller kommer jeg blot igen til at pille det ned?

Jeg fik ikke response på det seneste layout, desværre. Kun Klaus og Mathias er kommet med input til det første indlæg og ingen til de seneste ændringer. Her plejer jo altid at være folk med gode kommentarer og nye ideer. Er det mine tegningerne der er for dårlige eller for uforståelige? Eller tankerne bag? Noget jeg kan gøre bedre? Hvad holder lige netop dig tilbage for en kommentar?

Forslag af en hver art er kærkommen, eller blot spørgsmål til hvorfor jeg dog har gjort, som jeg har.

:roll: Den tvivlende nybygger

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej Erik,

Har ikke lige kommenteret dit layout før. Men kan godt forstå din frustration - hvis man kan kalde dét det. Er selv i gang med planlægning af min egen lille hyldebane. Jeg har nok ændret mit layout op til en 6-8 gange efterhånden. Troede et tidspunkt at nu var den der, men så kommer man lige til at tænke på at så´n og så´n... og så er det tilbage til start igen.

Det var bare lige for at sige, at du ikke er alene! Wink

Med hensyn til dit anlæg, så er min personlige holdning nok at der er lidt for meget spor. Det er selvfølgelig noget man selv bestemmer, men umiddelbart synes jeg at mindre spor er bedre. Så er der mere plads til at lave noget landskab, og det kommer til at se bedre ud. Hvis jeg havde din plads, så ville jeg nok overveje noget lignede:

http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/beyenburg.htm

http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/hoechstadt_anlage.htm

Måske har du mulighed for at lave noget ud i rummet midt på din langvæg, behøver ikke være mere end en 1 1/5 meters penge eller så. En linieføring kunne gå den vej ud og rundt og ind igen langsvæggen. Hvor der så måske kunne være en skjult linie som ikke går ud på den her "tange".

Jeg ved godt det "kun" er enkeltsporede linier, men der er masser af muligheder, for både person og godskørsel. Og så er der masser af fede muligheder for at lave noget flot landskab. Jeg ville vælge at bygge det op i moduler, og så tage ét af gangen. Så tror det bliver lidt mere overskueligt, og nok lettere at få lavet færdigt.

Jeg ved godt at mit forslag slet ikke stemmer overens med det du selv er kommet med, og måske heller ikke med dine ønsker. Men engang imellem er det nok også rart nok at se helt anderledes på det.

Nu tror jeg endeligt min lille syge datter sover, så jeg vil også hoppe lige så stille i seng!

Henrik

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"1:87" skrev:
Hvad holder lige netop dig tilbage for en kommentar?

Et par ting:

1. Dit nuværende forslag er meget som det forrige, så jeg holder ved det jeg skrev først..

2. Dit forslag indeholder en masse "forviklet sporføring" i det skjulte så du kan køre ind og ud valgfrie steder. Det kan være ret svært at overskue.

3. Jeg har været meget i tænkeboks med et evt anlæg til mig selv og det har afholdt mig fra at kommentere yderligere - tankagangen har mere været lokalt Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Erik

"1:87" skrev:
Jeg fik ikke response på det seneste layout, desværre. Er det mine tegninger der er for dårlige eller for uforståelige? Eller tankerne bag? Noget jeg kan gøre bedre? Hvad holder lige netop dig tilbage for en kommentar?

Desværre har jeg nok ikke så meget at bidrage med til dit projekt, men hvis du ved hvad du gerne vil med dit anlæg, så er det bare om at afprøve alle de ideer du får, og se hvad du selv bedst synes om. Find inspiration ved at kigge sporplaner igennem, eller besøg masser af hjemmesider med beskrivelser af folks egne anlæg osv.

Grunden til at jeg ikke har svaret er bla:

Arrow at jeg ikke umiddelbart kan finde inspiration i dit udkast til at komme med yderligere forslag til hvad du kan gøre, da mit kommende anlæg er et helt andet type projekt.

Arrow at det er meget uoverskueligt at sætte sig ind i et andet anlægs ide, sporføring osv.

Arrow og ikke mindst, at jeg selv er i fuld gang med tanker omkring mit eget kommende anlæg, som ligesom moppe beslaglægger en del RAM til dette projekt Wink

Alle de sporskifter du har i det skjulte som skal gøre at toget dukker op alle mulige steder som en overraskelse måske, for beskueren, er ikke noget jeg selv vil gøre, da de ikke ville fungere i mit anlægskoncept. Mine interesser omkring et anlæg er bla. køreplanskørsel, hvilket gør at anlægget skal opbygges med realistisk sporforløb, og uden tvangsstyring (sporskifter) af hvor toget kører hen.

Det kan iøvrigt også anbefales at stille meget konkrete spørgsmål til evt. løsningsforslag af aktuelle problemer med layoutet, da spørgsmål omhandlende hele anlægget er meget svære at overskue.

Ps: jeg går ligesom Henrik ind for færre spor mere landskab Wink

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Det var bare lige for at sige, at du ikke er alene! Wink
Tak Henrik Laughing out loud . Ja - det er ikke helt lige til. Derfor også denne søgen efter andres mening og input.
"a62213" skrev:
Med hensyn til dit anlæg, så er min personlige holdning nok at der er lidt for meget spor.
"DennisTR" skrev:
Ps: jeg går ligesom Henrik ind for færre spor mere landskab
Synes I virkelig at der er for meget spor? I det indledende indlæg bestod layoutet, foruden stationen, kun af en enkelt tosporet (synligt) strækning, hvorunder der et enkelt sted krydsede et lille sporstykke. Dybden var 93 cm og nu 120 cm, så landskab er der plads til. Det var netop denne meget simple sporføring der gav anledning til at jeg lavede indlægget:
"1:87" skrev:
Den synlige linieføringen er simpel, som virkelighedens strækninger. Hellere for lidt end for meget!? Umiddelbart synes jeg at den er kommet til at se lidt kedelig ud.
Derfor tilføjede jeg den ekstra sidebane og Klaus' paradestrækning i bunden. Synes I det er for meget? Shock
"a62213" skrev:
Jeg ved godt at mit forslag slet ikke stemmer overens med det du selv er kommet med, og måske heller ikke med dine ønsker. Men engang imellem er det nok også rart nok at se helt anderledes på det.
Helt sikkert. Jeg har faktisk fået en hel del ud af jeres sidste kommentarer selvom de ikke omhandler specifikke dele af layoutet.
"moppe" skrev:
3. Jeg har været meget i tænkeboks med et evt anlæg til mig selv og det har afholdt mig fra at kommentere yderligere - tankegangen har mere været lokalt.
Dine kommentarer var faktisk medvirkende til at jeg fik flyttet den ene vendekurve og samtidig lavet radius større. Først derefter så jeg muligheden for at tilføje sidebanen her. Tak for det.og dit eget anlæg: Det ser spændende ud - ikke mindst tankerne bagved. Håber vi ser mere til det. Tongue
"DennisTR" skrev:
... men hvis du ved hvad du gerne vil med dit anlæg, så er det bare om at afprøve alle de ideer du får, og se hvad du selv bedst synes om. Find inspiration ved at kigge sporplaner igennem, eller besøg masser af hjemmesider med beskrivelser af folks egne anlæg osv.
Jo, jeg har brugt rigtig meget tid på at se sporplaner igennem - både alle dem her i forumet og mange på resten af nettet. Ud fra disse er mit layout stille og roligt blevet bygget op og jeg synes også, at det er blevet til mere end bare en "kør rundt og rundt bane". Der er rigtig mange tanker bag. Uanset hvor meget man end kan finde inspiration i andres anlæg, så fortæller det ikke noget om, hvor godt afstemt ens eget layout er blevet.Ikke mindst de tekniske fejl, som man som nybegynder givetvis kan lave mange af i sit første anlæg. F.eks. gik det først op for mig i aftes, at jeg nok kom til at indsætte en vendekreds. Tror jeg!?En anden sag er, om det bliver for kedeligt at køre med. Ja jeg ved det - det er meget individuelt og har med personlig smag at gøre, men "tilføj et spor her, for så .." eller "der er for meget spor" er super input, som kan give efterfølgende dialog og sætte tanker i gang hos mig.
"DennisTR" skrev:
Det kan iøvrigt også anbefales at stille meget konkrete spørgsmål til evt. løsningsforslag af aktuelle problemer med layoutet, da spørgsmål omhandlende hele anlægget er meget svære at overskue.
Du har nok fuldstændig ret. Det er bare svært, når man ikke ved, hvor der kan opstå problemer. Jeg undlod af samme grund også at inkludere selve stationsområdet i denne tråd, men det er helt sikkert noget, som jeg vil til at praktisere mere fremover, hvis det er muligt.
"moppe" skrev:
2. Dit forslag indeholder en masse "forviklet sporføring" i det skjulte så du kan køre ind og ud valgfrie steder. Det kan være ret svært at overskue.

Ja, du har helt ret Klaus. Det er ikke helt let at overskue. Det var et at de områder, hvor jeg havde håbet at erfarne mj'ere kunne komme med foreslag. Jeg må nok indse at ideen med at køre ind og ud valgfrie steder mest tænder mig selv. Jeg synes jo blot, at det netop er i god tråd med ideen om skjulte strækninger og skyggebanegårde. De valgfrie ind- og udkørseler må give det 3. krydderi på konceptet. Laughing out loud

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

"1:87" skrev:
Synes I virkelig at der er for meget spor? I det indledende indlæg bestod layoutet, foruden stationen, kun af en enkelt tosporet (synligt) strækning, hvorunder der et enkelt sted krydsede et lille sporstykke. Dybden var 93 cm og nu 120 cm, så landskab er der plads til. Det var netop denne meget simple sporføring der gav anledning til at jeg lavede indlægget
Havde ikke kigget helt efter på dine tegninger, men det har jeg gjort nu. Synes nok ikke der er for meget synligt spor, men alt det som ikke er synligt. Det er lige til at blive forvirret af. Dog kan jeg godt følge dig i tanken om at et tog forsvinder i en tunnel, og at en tilskuer så står og venter på at den kommer et bestemt sted ud igen - men at det er helt andet sted toget kommer frem. Så vil tilskueren står og undrer sig over hvordan toget er kommet derhen. Der har jeg selv været! Smile Jeg fandt bare ud af, at det var ALT for kompliceret at lave. Der var alt for mange ting der kunne gå galt - og hvordan vil du kunne få fat i de afsporninger der evt. vil komme ?Jeg er selv kommet frem til, at jo simplere sporlægning jo bedre! Tror også det virker bedre for dem der skal se det, når det er færdigt!
"1:87" skrev:
Den synlige linieføringen er simpel, som virkelighedens strækninger. Hellere for lidt end for meget!? Umiddelbart synes jeg at den er kommet til at se lidt kedelig ud. Derfor tilføjede jeg den ekstra sidebane og Klaus' paradestrækning i bunden. Synes I det er for meget? Shock
Jeg vil give dig ret i, og undskyld, at sporføringen er meget kedelig at se på. Det er bare en meget stor bue. Dog med en station på midten. Jeg synes godt at en togvej må ligesom snor sig igennem landskabet, dog ikke alt for meget. Det skal ikke være som et stykke kogt spagetti man bare har kastet op i luften og så lavet sporet ud fra hvordan det lander. Den parade strækning har jeg det lidt svært med. Hvorfor ligger den der, det er da mærkeligt når stationen ligger lige ovenfor. Det er for urealistisk i mine øjne.Skriver lidt mere i den anden post du har lavet.
"1:87" skrev:
, jeg har brugt rigtig meget tid på at se sporplaner igennem - både alle dem her i forumet og mange på resten af nettet. Ud fra disse er mit layout stille og roligt blevet bygget op og jeg synes også, at det er blevet til mere end bare en "kør rundt og rundt bane". Der er rigtig mange tanker bag. Uanset hvor meget man end kan finde inspiration i andres anlæg, så fortæller det ikke noget om, hvor godt afstemt ens eget layout er blevet.Ikke mindst de tekniske fejl, som man som nybegynder givetvis kan lave mange af i sit første anlæg. F.eks. gik det først op for mig i aftes, at jeg nok kom til at indsætte en vendekreds. Tror jeg!?En anden sag er, om det bliver for kedeligt at køre med. Ja jeg ved det - det er meget individuelt og har med personlig smag at gøre, men "tilføj et spor her, for så .." eller "der er for meget spor" er super input, som kan give efterfølgende dialog og sætte tanker i gang hos mig.

Dennis spørger så flot "Hvad vil du med dit anlæg". Vil du have et anlæg hvor toget kører rundt og rundt, vil du have mulighed for at lave rangeringer, vil du have pendulstrækninger, skal det være lange togstammer, gods eller passagere, hvordan skal det hele styres. Skal "meningmand" kunne styrer det.

Det er alle nogle spørgsmål jeg først selv fik stillet da jeg faktisk var godt igang med et anlæg. Nu har jeg ikke voldsomt meget plads. Ca. 280cm x 31cm. Jeg kastede mig bare ud i en pendulstrækninger med 2 stationer på. Det blev aldrig helt godt, for jeg havde ikke helt styr på hvordan jeg skulle styre det. Nu kører jeg analogt, så der var en masse elektronik jeg skulle finde ud af. Og kom til at tænke på at 2 stationer på så lille en bane var for meget. Det ville se dumt ud. Det blev kasteret, og jeg har så brugt over 1 år på at udtænke hvordan jeg så kunne lave en bane. Der er gået rigtigt mange tegninger til, og nu tror jeg næsten jeg har styr på det. Men der kommer stadig ændringer til.

Mit vigtigste krav var faktisk at andre skulle kunne betjene anlægget. Vi har små børn i vores omgangskreds, og det vil være super for dem at kunne trykke på en knap og så se toget kører afsted. Dernæst skulle der lidt være en mening med anlægget.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Jo mere jeg ser på den sporplan jo mere forvirret bliver jeg , du har ikke overvejet et bare sådant almindeligt 2 x hundeben med opstilling i stedet for alle de der køre rundt ting , ville også give nogle længere synlige spor.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Tonny Pedersen" skrev:
du har ikke overvejet et bare sådant almindeligt 2 x hundeben med opstilling i stedet for alle de der køre rundt ting , ville også give nogle længere synlige spor.

Hej Tonny. Hvad tænker du på med hensyn til 2 x hundeben med opstilling? To parallelle hundeben eller et dobbeltsporet hundeben? Det vil jo så give 4 sporede strækninger? Jeg er ikke helt med.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Den parade strækning har jeg det lidt svært med. Hvorfor ligger den der, det er da mærkeligt når stationen ligger lige ovenfor. Det er for urealistisk i mine øjne.
Ja, jeg har også haft det noget svært med denne anden verden, som paradesporet ligger i. Jeg tror, at jeg lægger "låg på" for at isolere den yderligere fra resten af banen. Så kan man se den fortil og der kunne evt. laves en undergrundsstation her. Dermed vil havnen også kunne laves større. Måske kan der alligevel blive plads til en containercentral!?
"a62213" skrev:
Vil du have et anlæg hvor toget kører rundt og rundt, vil du have mulighed for at lave rangeringer, vil du have pendulstrækninger, skal det være lange togstammer, gods eller passagere, hvordan skal det hele styres. Skal "meningmand" kunne styrer det.
Mine intensioner med banen kan læses i det første indlæg.
"Tonny Pedersen" skrev:
Jo mere jeg ser på den sporplan jo mere forvirret bliver jeg, du har ikke overvejet et bare sådant almindeligt 2 x hundeben med opstilling i stedet for alle de der køre rundt ting, ville også give nogle længere synlige spor

Det kan godt være det er lidt svært at se, at der i virkeligheden er tale om et kødben, men ser man efter dukker det op. Vuf Tongue

Prøv engang at se den vedhæftede skitse af udviklingforløbet, som jeg fik tegnet her til aften. Den er ikke helt kronologisk, men jeg synes egentlig den er blevet ret god. Her kan man se, hvordan jeg har taget udgangspunkt i et kødben. Dernæst samlet enderne i undergrunden. Faktisk samlede jeg enderne helt uafhængig af Dennis' layout ( http://www.sporskiftet.dk/node/1080 ) som i undergrunden ligner mit stadie D på skitsen. Occam foreslog Dennis at samle enderne af kødbenet i ovenstående tråd, så det er da vist ikke helt tosset, når jeg også kommer til samme løsning Laughing out loud

Nu hvor jeg har fået tilføjet en sidebane, som krydser hovedsporet, overvejer jeg også meget kraftigt at fjerne det nord-syd gående spor i venstre siden, som netop var lagt for at få bro + krydsende trafik. Det vil simplificere undergrunden en del og mindske stigningen efter stationen. Så vil jeg måske bruge venstre hjørneområde til noget andet. Ligger det mon for langt inde i et hjørne til et remiseområde? (Konkret spørgsmål, yes! Wink)

Det at super at få skrevet alle disse tanker ned. Det hjælper mig videre i forløbet. Laughing out loud

Plan_dev

Plan_9dec_2008_all

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hermed lige en kort update om hvad der er sket med mit layout de sidste 1½ måneds tid.

I venstresiden er det nord-sydgående skinnestykke nedlagt (tidligere markeret med lilla) og dette rydder op i mange af de komplicerede føringer, som flere har kommenteret. Det gav også mulighed for at sænke venstre siden, så stigningen henover stationsarealet blev fjernet. Det venstre "vendeloop" er flyttet hen til bunden af den venstre helix. Den lille bro til venstre er ligeledes blevet sløjfet.

Paradestrækningen er også fjernet, da det nye sidespor udgør en paradestrækning i sig selv, selvom det ikke er alle tog der befare denne strækning.

Sidesporet er blevet forbundet med kælderen i venstre side. Den højre side af sidesporet sørger for forbindelse til den Gml. bro. samt for trafikken til de nye havnespor på modsatte side af havnen. Tilføjelse af sidebanen gav mulighed for at udvidde havnefronten og her blev der plads til en containercentral bygget op på to fremo moduler ... i fremtiden.

Skyggebanegården har fået flere spor og er blevet delt i to for at forbedre adkomst hertil samt til underside af stueetagen.

Stationsområder er blevet udviddet til at dække ca. 50% af anlægget. Det er fortsat ikke fastlagt, hvordan skinnearealet kommer til at se ud, men der arbejdes ihærdigt herpå. Fokus er drejet over på havnebyen og jeg tror også, at der kun kommer een station på anlægget.

Næste skridt bliver selve stationsarealet. Mere herom kommer snart.

Plan_18jan_2008_synligt

Plan_18jan_2008_all

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Det er vist på tide at komme med en opdatering af sporplanen for min bane.

I det hele taget er det al for lang tid siden, at jeg har opdateret siderne for mit anlæg. Det er der nu rådet lidt bod på med denne beskrivelse af Anlægget dec 2009.

Synlige spor:

(station/havneområdet - stiplede linier - vil udvikle sig meget endnu og er derfor kun skitseret)

Billede

Der er derimod sket en del i underetagen.

Alle spor:

Billede

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.