Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

flot lille Maerklin anlaeg

Paa en af de andre grupper jeg laeser har en person fra Norge postet nogle billeder af et lille anlaeg han har lavet sammen med nogle andre personer.

Jeg synes det er et utroligt flot lille anlaeg, og det er lykkedes rimelig godt for dem at kamuflerer de (efter min mening grimme) Maerklin skinner

http://www.all-model-railroading.co.uk/forum/showthread.php?t=9438

Jesper

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

Carsten P

Indlæg: 26

PB

Jeg syntes faktisk det ser ret godt ud. Syntes C-skinnerne er godt skjulte under den ballast der er lagt ud.

Fin detalje med de 4 malere der er ved at male huset Wink og grusstien der løber langs marken ser også meget realistisk ud.

Carsten

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Der er en masse små, fine detaljer på det anlæg. Læg fx. mærke til koen/tyren der er brudt ud og rendt igennem kornmarken nederst til venstre.

Det eneste jeg lurede lidt på, efter at have set sporplanen, var om stigningerne ikke var ret stejle, men det ser ikke umiddelbart sådan ud.

På siden om Lions er der adskillige fotos hvor man kan følge anlæggets opbygning - og kom ik' og sig' at I ikke kan tolke norsk!?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Det lille norsk anlæg, beviser bare, at et anlæg ikke behøver at være kæmpe stort, for at være mega intresandt Wink Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klarsyn

Odense N

Indlæg: 466

PB  Blog

Ja, jeg er jo bare en novice, men jeg er meget imponeret. Det ser rigtig godt ud. Det behøver ikke nødvendigvis at ligne legetøj "bare" fordi man bruger C-skinner.

Skinnerner giver en utrolig stabil opbygning, og med al ære og respekt for 2 skinnefolket, har man set 2 skinne anlæg der mere ligner model, end disse C-skinner. Det er flot arbejde. men tidskrævende. Det ser også rigtig godt ud på industrispor og rangerområde at der ligge grus ballast, og at man stadig kan se svellerne. der skal ... doseres rigtigt med limen.

God inspiration til banen på loftet.

__________________

Hilsen Morten

Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er et utroligt flot anlæg med mange fine detaljer. Det må have været et stort arbejde at "gemme" det ikke helt så pæne C-spor. Dog spekulerer jeg lidt på hvordan det er lykkes så godt med ballasteringen mellem svellerne på C-sporet? For der er ikke megen plads at give af, hvis man vil ikke vil komme i kambolage med punktkontakterne.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Det er et utroligt flot anlæg med mange fine detaljer. Det må have været et stort arbejde at "gemme" det ikke helt så pæne C-spor. Dog spekulerer jeg lidt på hvordan det er lykkes så godt med ballasteringen mellem svellerne på C-sporet? For der er ikke megen plads at give af, hvis man vil ikke vil komme i kambolage med punktkontakterne.MvhClaus

Ja, de skriver et sted at det er vigtigt at male skinnerne samme farve som ballasten ellers skinner det grå igennem.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Så vidt jeg kan se, har de overhovedet ikke kommet ballast op mellem skinnerne, men udelukkende malet C-skinneballasten i en naturtro farve. De har så drysset ballast i samme farve på ydersiden af sporet, hvilket jeg synes er en genial måde at gøre det på.

Jeg har også tit spekuleret på, hvordan C-skinnerne kan gøres pæne at se på, og jeg er ikke i tvivl om at disse nordmænd har fundet den helt rigtige kombination af maling og ekstra ballast.

Når jeg på et tidspunkt (forhåbentlig snart!) kommer i gang med at bygge mit anlæg op, tror jeg at jeg vil prøve den samme metode. Så vidt jeg kan se, tror jeg at det gælder om at male C-skinnens ballast og sveller med en halvgennemsigtig farve, så man stadig kan se svellerne igennem malingen. Sveller er jo heller ikke sorte i virkeligheden (bortset fra når de er helt nye), så denne metode burde næsten af sig selv få svellerne til at fremstå som mørkebrune i den brune ballast. Det må prøves!

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

wow for et anlæg og samtidig er det krydret med drift stabilliteten fra 3-skinne systemet en sand lækkerbisken og sikkert en inspirationskilde for mange som skal i gang med at bygge.mvh lars hansen

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Michael BJ" skrev:
Så vidt jeg kan se, har de overhovedet ikke kommet ballast op mellem skinnerne, men udelukkende malet C-skinneballasten i en naturtro farve. De har så drysset ballast i samme farve på ydersiden af sporet, hvilket jeg synes er en genial måde at gøre det på.Jeg har også tit spekuleret på, hvordan C-skinnerne kan gøres pæne at se på, og jeg er ikke i tvivl om at disse nordmænd har fundet den helt rigtige kombination af maling og ekstra ballast.mvhMichael

Kigger man på fotoet af ellokomotivet, ser det ud som om at der er drysset ballast mellem svellerne? Det er nok snarere en kombination af maling og ballast ja.

Men ja, det er da lige før man skal til at gå over til C-skinner i stedet for.... Shock (Holder nok fast i K-spor alligevel pga. flexsporet).

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Som det fremgå af dette billed, ligger der ballast mellem svellerne også

http://gleng.org/lions/DSCN6448.jpg

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Som det fremgå af dette billed, ligger der ballast mellem svellerne også

Yep! -Og det fremgaar ioevrigt ogsaa af teksten til billederne og byggebeskrivelserne!

Der er ioevrigt masser af plads at give af; punktkontakterne rager en god del op over svellerne, og selv svellerne rager en lille smule op over stenballasten.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Ja, nu jeg ser nærmere efter, kan jeg godt se, at de ender med at lægge ballast mellem skinnerne også. De billeder jeg havde fæstnet mig ved, var åbenbart taget inden de var nået så langt. Hvis man ritigt studerer billederne, kan man også se, at der er ret stor forskel på, hvor meget ballast de ender med at lægge mellem sporene. Nogen steder er svellerne helt dækket og andre steder ligger ballasten næsten kun mellem svellerne.

Når det så er sagt, må jeg sige at på de billeder, hvor der er dækket helt af med ballast mellem skinnerne, ser sporet efter min mening ikke nær så rigtigt ud, som der hvor der kun er lidt eller ingen ballast. Jeg mener at man skal kunne se svellerne, for at det ser rigtigt ud - i virkeligheden er svellerne jo normalt helt blotlagt, evt med nogle få skærver liggende ovenpå..

Der er derfor ikke tvivl om, at jeg vil benytte mig af at male C-skinnernes ballast med "skærvefarve", og så blot lægge løs ballast i samme farve på siderne. Rent praktisk må det også formodes at være det bedste, da man så undgår at ballasten kommer i karambolage med slæbesko og hjul.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.