Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Sporplan c skinner 405 x 230

Hej alle sammen

Har lavet denne her sporplan og vil meget gerne høre jeres mening.

Jeg har lavet planen efter en ande plan her fra sporskiftet, bare lavet den større og med c skinner i steden for.

Er lidt i tvil med hensyn til spor krydsningerne (markeret med rødt)jeg tænker på kørsels retninger.

sporplan c skinner 405 x 230 skjultbanegård

sporplan c skinner 405 x 230..

sporplan c skinner 405 x 230 2 lag.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Milho

Indlæg: 83

PB  Hjemmeside

Husk at vedhæfte selve sporplanen Smile

__________________

-------------------------------------------------
Vh Christian

http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Den ser rigtigt spændene ud, meeeeen i det omridset område på min vedhæftede billede, få du kæmpe problemer uanset hvad, stigningerne bliver ganske simpelt for kraftige.

Vedr. krydsene, ja så mangle der en englænder i c skinne serien, løsning vil kun være at bruge 2 sporskift i forlængelse af hinanden, desværre

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"cmq" skrev:
Hej alle sammen Har lavet denne her sporplan og vil meget gerne høre jeres mening.Jeg har lavet planen efter en ande plan her fra sporskiftet, bare lavet den større og med c skinner i steden for.Er lidt i tvil med hensyn til spor krydsningerne (markeret med rødt)jeg tænker på kørsels retninger.

Hejsa cmq

Spændende plan med gode kørselsmuligheder.

Jeg tror dog, du vil få kraftige problemer med at realesere de 2 sporkrydsninger, jeg har omkredset nedenfor med rødt.

sværplan

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Vedr. krydsene, ja så mangle der en englænder i c skinne serien

Hvorfor skriver du det ? Der er da 24624: http://maerklin.de/de/service/suche/details.html?page=&perpage=10&level1...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Citat:
Vedr. krydsene, ja så mangle der en englænder i c skinne serien
Hvorfor skriver du det ? Der er da 24624: http://maerklin.de/de/service/suche/details.html?page=&perpage=10&level1=2341&level2=2346&art_nr=24624&search=1&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=3&subgroupchoice=15&catalogue=0&features=0&searchtext=kreuz&backlink=/maerklin.de/de/service/suche/produktsuche.html

Jo det er som rigtigt nok, men nu har Christian tegnet dem ind som slanke kryds, også passer resten af geomatrien ikke med 24624.

Så det jeg mener med det mangler, er den ikke findes i den slanke serie Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hej allesammen.

Tusind tak for tilbage meldingerne.

Jeg vil prøve at skifte de slanke kryds spor ud og samtidig beholde de slanke sporskifter.

Med hensyn til nedgangen til vende sløjfen må det kunne lade sig gøre at lave en ordentlig stigning der ikke er for stejl.

Hvis der er nogen der skulle være interreseret i sporplanen i wintrack fil sender jeg den gerne.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

meyland

IT - Administrator

Slagelse

Indlæg: 107

PB  Hjemmeside

Jeg har siddet og arbejdet lidt på sporplanen og der er hvad der er kommet ud af det

Sporplan 405 x 230

__________________

Mvh Peter
Märklin | HO | C Track | Intellibox

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige bortset fra at det ligner en interessant spaghettigryde. Jeg kan ikke lige overskue hvor stejle stigningerne bliver mellem de forskellige niveauer, men umiddelbart tror jeg ikke de bliver for stejle.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Har lavet denne her sporplan og vil meget gerne høre jeres mening.

Nu vil jeg tillade mig at være grov og "umulig" - jeg undskylder på forhånd!

Det er en gang "køre rundt spaghetti", med meget lidt fri strækning og meget skjult og en lille banegård.

Sådan ville jeg ikke gøre.

Jeg ville få ondt i mine knæer af at kravle ind under (med mindre at du kommer op i midten af banen nedefra gennem en lem). Jeg ville være træt af at remisen er placeret så den ikke er til at nå, hvis der afsporer noget - altså med mindre at man skal stå foran anlægget" ved remisen, så er det blot den skjulte banegård der er træls at komme ind til.

Mit bedste råd: Flyt anlægget ud til væggen af rummet og lav god plads i midten.

Skal jeg komme med et forslag, så lad mig høre, hvor meget/lidt plads du har i rummet og hvor døre/vinduer er placeret.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hej Klaus.

Du skal ikke undskylde, negativ kritik er helt ok.

Min plan/ide var at det skulle være en model bane der kan hæves op under loftet ved hjælp af et elektrisk hejse system.

Jeg havde tænkt at banen skulle være i den ende af rummet så der også kunne være andre aktiviteter i fælles rummet.

Alt afhængig af hvor man sætter banen er der mulighed for at gå næsten hele vejen rundt om banen, man kan gå som et u rundt, hvor der er lukket i den ene smalle ende.

Banen må ikke være større end 405 x 230 og helst med slanke sporskifeter og store radier.

Der skal være gode køre strækninger,pæn lang banegård og plads til at rangere gods/passager vogne rundt.

Så hvis du har nogen gode ideer høre jeg gerne fra dig.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Så hvis du har nogen gode ideer høre jeg gerne fra dig.

Jeg ved det - det har taget lidt tid.....

Jeg vil kaste en grovskitse du kan arbejde videre ud fra. Den er i 3 etager og jeg vil knytte et par kommentarer til hver etage.

Først og fremmest er det en enkelsporet bane, så der er ingen "kørerundtrafik", men der skal tages hensyn til modkørende tog. Der er "indgang" til midten af banen i venstre side, hvor meget plads der er inde i midten til at komme rundt på, afhænger af, hvor store stationer du ønsker. Banen er lavet, så den også kan ses udefra. JEg har tegnet meget i rette linjer. Du skal tage det som et fingerpeg i hvilken retning sporet kan føre, men du kan sagtens ligge bløde kurver ind på "ligeudstrækningerne", så de giver mere landskab.

Aftanden mellem øverste og mellemetagen er 20 cm, vil du have mere, lægger du bare flere vindinger ind i sporspiralen. 2,5% stigning med R3 giver 8 cm afstand.

Afstanden mellem bundetagen og mellemetagen er ikke så høj, da bundetagen kun indeholder opstillingsbanegården og da sidebaneendestationen ikke har noget over sig i mellemetagen, kun en bro/dæmning.

Topetagen har en stor banegård "øverst", der ender ud en en R4 bag drejeskiven og igen til en R4 kurve nederst, hvor der enten skal køres langs bagkanten eller skrånes ind over hen til spiralen i nederste venstre hjørne. Uanset hvilken vej du vælger er der basis for en stor bro hen over etagen nedenunder.

Mellemetagen starter med din R3 sporspiral i nederste venstre hjørne (hvilken vej du komer ud af spiralen bestemmes af top etagens placering af broen), krydser ud enten i et stykke landskab, eller en mellemstation, hvor der kan laves togkrydsninger og drejer så i højre side op til en stor bue. Her går der et stikspor fra mod venstre over en bro og gennem en R2 kurve og under sig selv igen. R2 kurven er lille, hvilket ikek harmonerer med dit ønske om store kurver, men dette er en sidebane der befares med korte tog og helst gerne også et par skinnebusser. Evt kan det tænkes at det er en industri man henter vogne hos med et rangerlokomotiv.

Underetagen (bund) har førnævnte station/industri og en R3 kurve fra mellemetagen der går over i en opstillingsbanegård med vendesløjfe

Klaus

cmqtop

cmqmellem

cmqbund

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hej Klaus.

Tid er der masser af, huset hvor banen skal sættes op er ikke helt færdig endnu og det bliver nok ikke det første der bliver sat op,så det bliver ikke før engang i det nye år. Og til den tid er der meget der kan ændre sig, men jeg synes det er skægt og spændende at planlægge sporplaner.

Jeg synes din sporplan ser rigtig spændende ud dog har jeg lidt svært ved at se den for mig, men vil prøve at ligge den ind i wintrack. Det gør det lidt nemmere.

Dog kan jeg sige at indgangen til bane ikke kan være særlig lang da jeg er bange for at miste stabiliteten på hele pladen når den skal hænge under loftet. Var ude og måle op idag i det nye hus( http://www.kvistgaardhusene.dk nr 88 ) og tror nok at det kan lade sig gøre at pladen kommer midt i rummet. Men jeg må se hvad konen siger til det.

Lige så snart der er nyt giver jeg besked.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Jeg synes din sporplan ser rigtig spændende ud dog har jeg lidt svært ved at se den for mig, men vil prøve at ligge den ind i wintrack. Det gør det lidt nemmere.
Jeg er ikke så skrap til sporplansprogrammer - så lad mig se resultatet...
"cmq" skrev:
Dog kan jeg sige at indgangen til bane ikke kan være særlig lang da jeg er bange for at miste stabiliteten på hele pladen når den skal hænge under loftet.

Husk på at du skal bygge opad også. Dermed får du mere stabillitet igen - tænk ramme/sandwichkonstruktion.

Hvad med at fortsætte i spor N ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hej Klaus

Hvad med at fortsætte i spor N ?

Det har jeg jeg også overvejet. men kan jeg komme op i stor sporplan tiltaler det mig mere med H0. Har en en pæn samling idag i Skala N og det vil ærge mig at skulle sælge med det tab der følger med. Men efterhånde synes jeg der er så mange fordele med H0 . Men det er jo en diskusion man kan forsætte med i det uendelig.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"cmq" skrev:
Det har jeg jeg også overvejet. men kan jeg komme op i stor sporplan tiltaler det mig mere med H0. Har en en pæn samling idag i Skala N og det vil ærge mig at skulle sælge med det tab der følger med. Men efterhånde synes jeg der er så mange fordele med H0 . Men det er jo en diskusion man kan forsætte med i det uendelig.

Tænk, på at du kun kan få en forholdsvis lille bane i H0, men at i N kan du få en pænt stor bane med landskab og stationer og så endda ikek fylde hele arealet ud......

Når du så i forvejen har en samling - ja så ville jeg ikke være i tvivl med at fortsætte i N - med mindre at du vil til at gøre det samme som alle andre i tiden (epoke 3-4 Danmark).

Er du gal en bane man kunne skrue sammen i N.....................

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Hm... Jeg MAA lige spoerge; Naar du nu har erfaring med N, en samling. Forholdsvis lille plads til raadighd. HVORFOR oensker du saa at skifte til H0???

Hvilket traume har du haft med dit N-materiel?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Jeg tillader mig at vise mit anlæg i HO. Lokalet er 415 x 260, så måske kan du klippe en hæl og hakke en tå.

Udgangspunktet er en kopi af Brenderup St på OMB, hvor sporet mod Middelfart (mod venstre) går til en skjult opstillingssløjfe, sporet mod Odense (nederste til højre) går via en krydsningsstation til endestationen der er inspireret af Thisted, og sporet mod Bogense går skjult til "Thisted".

Ideen er en DSB strækning fra opstilingen via Brenderup til Thisted, og en privatbane fra Brenderup via "Kappendrup" til Thisted. Der er plads til 36 aksler i Brenderup, det ser helt godt ud med en N-maskine og 18 PB-vogne med brunkul, eller en MY med 5 Cc-vogne. Banen har et svagt punt: de skjulte kurver og kurven ind til Thisted er kun R 45.

Hilsen Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Jeg tillader mig at vise mit anlæg i HO. Lokalet er 415 x 260, så måske kan du klippe en hæl og hakke en tå.

Udgangspunktet er en kopi af Brenderup St på OMB, hvor sporet mod Middelfart (mod venstre) går til en skjult opstillingssløjfe, sporet mod Odense (nederste til højre) går via en krydsningsstation til endestationen der er inspireret af Thisted, og sporet mod Bogense går skjult til "Thisted".

Ideen er en DSB strækning fra opstilingen via Brenderup til Thisted, og en privatbane fra Brenderup via "Kappendrup" til Thisted. Der er plads til 36 aksler i Brenderup, det ser helt godt ud med en N-maskine og 18 PB-vogne med brunkul, eller en MY med 5 Cc-vogne. Banen har et svagt punt: de skjulte kurver og kurven ind til Thisted er kun R 45.

Hilsen Mylle

NFJ-layout

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

"hxmiesa" skrev:
Hm... Jeg MAA lige spoerge; Naar du nu har erfaring med N, en samling. Forholdsvis lille plads til raadighd. HVORFOR oensker du saa at skifte til H0???Hvilket traume har du haft med dit N-materiel?

Hej Klaus og Henrik.

Det kan godt være det er svært at forstå hvorfor jeg overvejer at skifte til H0.

Der er jo fordele og ulemper ved begge skala´er.

Udbudet i skala N er ikke særligt stort, prøv næste gang i kommer i en tog butik og se hvor meget der er i forhold til H0. Jeg ved godt man kan finde en masse på nettet men jeg vil godt føle på det jeg køber.

Fordelen ved Skala N er helt klart at man kan få en masse køre strækninger.

Meningen med den her sporplan var for at se mulighederne for hvad man kan gøre, det kan være det ender med en anden størrelse eller måske det ender med Skala N.

Det er jo det der er så facinerende ved model tog, der er så mange muligheder.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hej Mylle.

Tak for dit indlæg, der er bestemt nogen ting jeg kan bruge fra din bane.

Det er altid spændende at se andres sporplaner. Hvis du har nogen fotos af banen vil jeg meget gerne se dem.

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

mylle: hvilket program har du tegnet banen med?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Rail Modeller, Ligesom Per Olsen er jeg Apple bruger. Programmet er billigt, men ved ikke om det dur til PC

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"mylle" skrev:
Rail Modeller, Ligesom Per Olsen er jeg Apple bruger. Programmet er billigt, men ved ikke om det dur til PCMylle

har du spor plan med hvilke skinner der er brugt C - k-M eller andet

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

tillig flex kode 083, peco kode 75, tortoisedrev, Viessmann og LTD dekodere, Viessmann Commander DCC

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"mylle" skrev:
tillig flex kode 083, peco kode 75, tortoisedrev, Viessmann og LTD dekodere, Viessmann Commander DCC

Jeg kender ikke LTD, hvilket firma er det :?: Eller mener du LDT istedet :?:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

ja

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

CMQ bad om lidt billeder. Her er hvad jeg er nået til nu:

22102008(003)

22102008

22102008(002)

22102008(001)

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"mylle" skrev:
Jeg tillader mig at vise mit anlæg i HO. Lokalet er 415 x 260, så måske kan du klippe en hæl og hakke en tå.Udgangspunktet er en kopi af Brenderup St på OMB, hvor sporet mod Middelfart (mod venstre) går til en skjult opstillingssløjfe, sporet mod Odense (nederste til højre) går via en krydsningsstation til endestationen der er inspireret af Thisted, og sporet mod Bogense går skjult til "Thisted". Ideen er en DSB strækning fra opstilingen via Brenderup til Thisted, og en privatbane fra Brenderup via "Kappendrup" til Thisted. Der er plads til 36 aksler i Brenderup, det ser helt godt ud med en N-maskine og 18 PB-vogne med brunkul, eller en MY med 5 Cc-vogne. Banen har et svagt punt: de skjulte kurver og kurven ind til Thisted er kun R 45.Hilsen Mylle

er der en som kan prøv at lav denne bane i c spor som det nu kan lad sige gøre mvh Tmjbk

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Mylle!

Det ser mere end godt ud! Jeg kan godt lide dine dæmpede farver og de bløde kurver gennem stationen.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Meget spændene layout du har fået bygget mylle, det jeg bare en smule missundelig over :oops:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Med det tempo du bygger Falsterbanen på skulle det da ikke være noget problem ......he he. Spøg til side. Ja jeg er ganske godt tilfreds. En køretid på mere end fire minutter fra Odense og banen rundt til Thisted/Bogense med D-maskinen. Det svarer i modeltid

/køreplanstid til 32 minutter plus stationsophold. Der kan laves rigtig gode kopier af F eks Struer-Thisted-Fjerritslev-Ålborg strækningen. Finten er at toget er synligt det meste af vejen. Jeg skal bare have fundet plads til en drejeskive i Brenderup, så lokaltogene kan få vendt maskinerne

Like 0 kan lide
Top

Picture

cmq

Indlæg: 267

PB

Hej Allesammen.

Efter en del overvejelser og opmålinger er jeg kommet frem til at jeg IKKE bygger en bane i H0. Der er simpelthen ikke plads nok hvis hele famillien også skal være der.

Jeg takker mange gange for de gode indlæg. Dog har jeg tænkt mig på et tidspunkt at lave sporplanen fra Claus i Wintrack.

Det nye projekt hedder nu 115x340 i Skala N, http://www.sporskiftet.dk/node/#comment-

Kig forbi og skriv hvad i synes

__________________

Christian

Ecos 50200

Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Wow Mylle ... det er simpelthen afsindigt flot. Jeg er også vild med de dæmpede farver og de bløde kurver.

Som jeg kan se din plan, så må de to skjulte orange spor mødes i et sporskifte? Og er det korrekt, at der ikke er mulighed for en kontinuerlig kørsel (rundbane), men at alting stopper i sækbanegården?

Jeg ved at dette ikke er et problem for mange ... men jeg går selv og kæmper med, hvordan jeg får lavet en legebane som børnene kan betjene UDEN at det kommer til at ligne en racerbane. Min kommentar vil derfor være, at skal der være legende børn på sporet, så vil et skjult kortslutningsspor, så man kan køre rundt og rundt være en god idé.

En kommentar til RailModeller: Det er ikke specielt avanceret og kan kun køre på Mac. Men det er til gengæld superlet at bruge, det er billigt ... og kan køre på Mac. Wink

Desuden er programmøren overordentligt let at få fat i, og jeg har flere gange haft dialoger med ham omkring RailModeller.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Hej Per. Orange er DSB Gul OMB. Den NØ-lige udkørsel fra Brenderup (Bogenselinien) går skjult til Bogense/Thisted og den vestlige (Middelfartlinien) går til skjult opstilling/vendesløjfe. Midtvejs er der en skjult transversal der muliggør kørsel Od-Br-Od. Jeg overvejer en transversal på langsiden overfor Brenderup ved indgangsdøren til "Det Allerhelligste" (mit baghus) fra yderste til mellemste spor, så jeg kan køre ringbane gennem Kappendrup/Holtse. Med børn og børnebørn stilles der særlige krav til sporplanen.......

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"mylle" skrev:
Jeg tillader mig at vise mit anlæg i HO. Lokalet er 415 x 260, så måske kan du klippe en hæl og hakke en tå.Udgangspunktet er en kopi af Brenderup St på OMB, hvor sporet mod Middelfart (mod venstre) går til en skjult opstillingssløjfe, sporet mod Odense (nederste til højre) går via en krydsningsstation til endestationen der er inspireret af Thisted, og sporet mod Bogense går skjult til "Thisted". Ideen er en DSB strækning fra opstilingen via Brenderup til Thisted, og en privatbane fra Brenderup via "Kappendrup" til Thisted. Der er plads til 36 aksler i Brenderup, det ser helt godt ud med en N-maskine og 18 PB-vogne med brunkul, eller en MY med 5 Cc-vogne. Banen har et svagt punt: de skjulte kurver og kurven ind til Thisted er kun R 45.Hilsen Mylle

Er der virkelig ikke en som kan finde udaf at lav mylles sporplan om til c skinner

øv!!!

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

wow - super flot anlaeg, har du flere billeder du kan poste ?

Jesper

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"tmjbk" skrev:
Er der virkelig ikke en som kan finde udaf at lav mylles sporplan om til c skinner

Åbenbart ikke. Så du må selv i gang.

Du finder nok hurtigt ud af at det slet ikke kan lade sig gøre, specielt Brenderup i den store bløde kurve kan man ikke lave med C-skinner.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Men man kan nu sagtens få det til at hænge samme med C skinner alligevel, man skal bare arbejde lidt mere for det.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Men man kan nu sagtens få det til at hænge samme med C skinner alligevel, man skal bare arbejde lidt mere for det.

Og layoutet bliver ikke lige så pænt.

Eller ja, man kan lave noget lignende med C-skinner. Det vil blok være lettere emd K-skinner......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"moppe" skrev:
"tmjbk" skrev:
Er der virkelig ikke en som kan finde udaf at lav mylles sporplan om til c skinner
Åbenbart ikke. Så du må selv i gang.Du finder nok hurtigt ud af at det slet ikke kan lade sig gøre, specielt Brenderup i den store bløde kurve kan man ikke lave med C-skinner.Klaus

hej moppe har du prøv da også med 24912 r9 bare høre ?? mvh Tmjbk

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

[quote="tmjbk" har du prøv da også med 24912 r9[/quote]

Brenderup ligger i en kurve med noget der ligner radius 8 meter.

Med C-skinner kan du kun bygge noget "lige - drej - lige - lige - drej - lige " kantet noget.

Så ryger det pæne i sporforløbet sig en gevaldig tur.

Hvis du vil lave noget lige så pænt, så drop C-skinnerne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

det er netop endnu en af grundende til ikke at bruge Märklin spor Sporforløbet, der for mig udgør en mindst lige så stor del som selve modellerne, er ganske enkelt grimt med Märklins "legetøjsskinner". Det låser al kreativitet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

jeg bryder lige ind med noget lidt "off topic" undskyld. men hvilket program er brugt til dette vidunderlige spor planlægningsprogram, har været væk fra modeltog et par år, undskyld Smile

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

"moppe" skrev:
[quote="tmjbk" har du prøv da også med 24912 r9Brenderup ligger i en kurve med noget der ligner radius 8 meter.Med C-skinner kan du kun bygge noget "lige - drej - lige - lige - drej - lige " kantet noget.Så ryger det pæne i sporforløbet sig en gevaldig tur.Hvis du vil lave noget lige så pænt, så drop C-skinnerne.Klaus

Kan se folk herinde helt klart mest hælder til K skinner og især de bøje-lige modeller ?

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Lau82

Ja, hvis man er til Märklin, så giver K-skinnerne mulighed for, at lave en naturtro linieføring.

Praktisk taget alle 2-skinne fabrikanterne har (meget billigere) flexspor til deres skinnesystemer.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

"henho" skrev:
Hej Lau82Ja, hvis man er til Märklin, så giver K-skinnerne mulighed for, at lave en naturtro linieføring.Praktisk taget alle 2-skinne fabrikanterne har (meget billigere) flexspor til deres skinnesystemer.

Ja det er rigtigt, og kan forstille mig at mærklins flex. k skinner ik er billige ?

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Tjah - hvad er billigt ? I forhold til "stive" k-skinner er meterprisen vel rimelig; men hvis man kører 2-skinne, så er prisen nærmest super-billig i forhold til K-skinnerne.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Lau82" skrev:
Ja det er rigtigt, og kan forstille mig at mærklins flex. k skinner ik er billige ?

Korrekt, du kan få en lige så flot skinne i 2 leder til 1/3 af prisen på en K-skinne:

Märklin:

http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_60&products_id=1505

PIKO:

http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_29&products_id=35

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

"moppe" skrev:
"Lau82" skrev:
Ja det er rigtigt, og kan forstille mig at mærklins flex. k skinner ik er billige ?
Korrekt, du kan få en lige så flot skinne i 2 leder til 1/3 af prisen på en K-skinne:Märklin:http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_60&products_id=1505PIKO:http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_29&products_id=35Klaus

Øv hvor er det bitters for os "ellers" mærkling tilhængere Laughing out loud

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

"henho" skrev:
Tjah - hvad er billigt ? I forhold til "stive" k-skinner er meterprisen vel rimelig; men hvis man kører 2-skinne, så er prisen nærmest super-billig i forhold til K-skinnerne.

Ja det ik så sjovt at være 3 skinne tilhænger i den henseende så.

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.