Var der nogen indenrigs nattog i starten af 80'erne og hvordan var de oprangeret?
Eller var alle sove/liggevogne i brug i internationale tog?
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg ved ikke med starten af 80´erne.
Men jeg startede min militære "karriere" i marts 1985, og ind imellem flottede jeg mig, og købte en liggeplads til nattoget mellem Århus og København, så i midt 80´erne kørte der liggevogne indenrigs.
Oprangeringen husker jeg desværre ikke.
Venlig hilsen
Carsten
Michael BJ
Indlæg: 278
Jeg ved heller ikke med starten af firserne, men den 30/5-97, da de sidste nattog kørte, var jeg inde på Københavns Hovedbanegård for at kigge og fotografere. Desværre blev billederne ikke ret gode, men jeg noterede oprangeringen af de to sidste tog "IC Nat" og "Natteravnen".
"IC Nat", oprangering, afgang Kbh H 30/5-97 kl 23:30:
Me 1510 - Bcm-o 50 86 51-40 415-6 - Bcm 50 86 51-40 408-1 - WLABr 50 86 75-72 095-9 - WLABr 50 86 75-72 077-7 - Bcm 50 86 51-40 402-4 - Bcm 50 86 51-40 403-2 - WLABr 50 86 75-72 064-5 - Bcm 50 86 51-40 410-7 - WRm 61 86 88-90 601-4 Bn-o 50 86 20-84 805-3 - WLABr 50 86 75-72 076-9
"Natteravnen", oprangering, afgang Kbh H 31/5-97 kl 0:10:
Me 1531 - Bn 50 86 20-84 952-3 - B 51 86 20-80 339-6 - Bc 50 86 20-76 306-2 (denne Bc var i øvrigt litreret "BC" på kupésiden og "Bc" på gangsiden).
Jeg ved ikke hvilke tognumre disse to tog havde, på skiltene stod der (så vidt jeg husker) kun navnet.
Det vil altså sige at der i hvert fald i den sidste tid blev brugt både liggevogne, sovevogne og siddevogne i nattogene. Bn-o vognen i "IC Nat" forbavsede mig lidt - den virkede lidt atypisk i den øvrige oprangering, men der var selvfølgelig også en Bn vogn i "Natteravnen". En spændende vogn i "IC Nat" synes jeg forresten var WRm vognen: Præcis denne vogn kører jo i dag som den kongelige salonvogn S 1.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Jeg lå i bgc-vogne København - Esbjerg om søndagen i efteråret 1981. Herfra videre med MO trukket tog med cl og Bhs til Varde og med skinnebus til Oksbøl.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Søndenfjords
Indlæg: 284
[quote="Horsecreek"]Var der nogen indenrigs nattog i starten af 80'erne og hvordan var de oprangeret?
Bare et kuriosum, der ligger 20 år længere tilbage end starten af 80'erne, og som derfor ikke er et egentligt svar på spørgsmålet:
I sin bog "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" fortæller John Poulsen, at Gribskovbanen i nogle år kørte et noget særpræget nattog fra København H til Hillerød med afg. 0.50.
GDS skulle have sit marcipanbrød hjem i remisen igen, efter at det havde trukket de gennemgående vogne til hovedstaden, og det passede DSB meget godt. Også dengang var man nemlig plaget af forsinkelser, så det var ikke altid, passagererne fra de sene aftentog kunne nå sidste S-tog, og det gjorde det dyrt for DSB i taxaregninger.
Derfor lod man GDS' marcipanbrød L 1 lege S-tog udenfor køreplanen, formentlig med et par Cl på krogen, da det nu var dem, der normalt blev brugt på Nordbanen.
Det utraditionelle nattog standsede ved samtlige S-stationer undervejs, også Vesterport, og John Poulsen skriver, at turen til Holte kun tog 7 minutter mere, end den tog for S-togene, selvom marcipanbrødet accelererede langsommere og kun måtte komme op på 75 km i timen.
Søndenfjords
Søndenfjords
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
hej
fra 93 var tognummerne på ic nattoget var 590 den ene vej og 591 den anden
natteravnen mener jeg ikke kørte ikke så ofte, det var vist et ekstra tog fredag og søndag aften, og de havde 594 og 595.
i vest området blev de trukket af Mz, Ic nattoget havde fra Århus og til Frederikshavn ekstra vogne med til lokale rejsende, som regel 4 B-vogne og så de 4 sovevogne.
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej på sporet
Hvordan med oprangering af nattog 1950 - 1970? Kan du hjælpe?
med venlig toghilsen
Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
JD
Indlæg: 712
"IC Nat", oprangering, afgang Kbh H 30/5-97 kl 23:30:
Me 1510 - Bcm-o 50 86 51-40 415-6 - Bcm 50 86 51-40 408-1 - WLABr 50 86 75-72 095-9 - WLABr 50 86 75-72 077-7 - Bcm 50 86 51-40 402-4 - Bcm 50 86 51-40 403-2 - WLABr 50 86 75-72 064-5 - Bcm 50 86 51-40 410-7 - WRm 61 86 88-90 601-4 Bn-o 50 86 20-84 805-3 - WLABr 50 86 75-72 076-9"
Var der 11 vogne på disse strækninger? Det forbavser mig lidt - troede at der normalt kun var 6-8 vogne...
Hvor mange passagervogne har der maksimalt været efter et givent lokomotiv i Danmark - og hvor, hvornår og i hvilke sammenhæng?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Michael BJ
Indlæg: 278
Ja, det var godt nok også et langt tog, men om det normalt var så langt aner jeg ikke - måske var det ekstra langt fordi det var det sidste af slagsen. Det kan vel tænkes at der var et ekstra stort ryk-ind af passagerer netop på denne afgang. Jeg havde selv overvejet at tage med, bare for at prøve det, når det nu var sidste udkald og jeg var nok ikke den eneste der havde fået den ide.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
PK
Frederikshavn
Indlæg: 40
Jeg kørte en del med nattog KBH - FRH i perioden 83 - 87. Toget benyttede dels de gamle fra Cc ombyggede liggevogne, DSB´s Wlab sovevogne, de (dengang nye) tidl. tyske liggevogne og i 84 indlejede MITROPA sovevogne fra DDR (kunne tidligere fås i model fra PIKO). Hertil kom røde B- og P-vogne.
PK
Dansk epoke III, 1955 - 1969. 2 spor DC.