Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Design udkast til min kommende bane

Hej allesammen. Jeg har det her gamle forretnings lokale som naborum til mit hobbyrum. Da vi i sin tid flyttede ind var det meningen det skulle bruges som gildesal, Vi har brugt lokalet til dette formål max 2 gange og lige for tiden er det mere en form for pultekammer end festlokale. Så konen var forholdsvis nem at overtale, det hjælper altid, hvis man bruger orderne rydde ud og containerplads. Helst i samme sætning. Laughing out loud Så nu kan jeg planlægge max togbane til stor glæde for ungerne og mig selv.

Grundmål

Det er så to pænt store rum jeg har til rådighed. Dog er der en forbandet masse døre i det store rum som skal tages hensyn til. I teorien kunne yderdøren og døren midt i lokalet godt blokeres. De bruges kun til at komme til postkassen som kan flyttes om til indkørelsen. Muren ind til mit byggerum er jeg lidt usikker på om den evt. er en bærende mur, så den må hellere blive stående. Hvis jeg nu tager udgangspunkt i en bane i de 2 rum uden blokering af div døre.

 

Mine ønsker til banen er primært en DSB sidebane epoke III. Dog har jeg en del store Damplokotiver som jeg også ønsker til stede på mine bane. Med en god del inspiriration fra div. bøger. Vil det være naturligt med en enkelsporet hovedbane (en kort stump som forsvinder ned under banen via en helix til en skyggebanegård med vendesløfe) som endestation, hvor sidebanen også har sit udgangspunkt. Sidebanen skulle så gerne ende ved en havneby med en eller 2 mellemstationer og evt. et trinbræt. Jeg ønsker en mindre skyggebanegård på sidebane strækningen. Dels for forlænge køretiden og have mulighed for at køre med forskellige tog forskudt af hinanden. Jeg tror det vil øge fornemmelsen af en længere sidebane med mange virtuelle stationer. Der udover ønskes en forholdsvis lang paradestrækning, hvor der gives mulighed for en masse landskabs opbygning. Jeg er ret glad for tanken om en ægte punkt til punkt bane, med alt det medfølger af rangering. Men også med den forholdvis lange kørestrækning som rummene giver mulighed for.

Krav til selve skinnelegmet er disse. Rocoline uden ballast Mindste radius på fri bane og på stationer, hvor personvogns matriel kan forekomme er radius R6= 604,4 mm men gerne større. Grunden til dette valg af mindste radius er, hvis nu et tog med Heljans B vogne skulle forvilde sig ind på sidebanen ( har min søn i tankerne) så vil jeg helst undgå utilsigtet afsporing plus det ser bedre ud med de lange vogne. Jeg ved godt man kan fjerne en stump eller 2 så de kan befare mindre radier. Alle sporskifter skal monteres med sporskifte drev fra Conrad.de styret af Lenz LS150 sporskifte decodere.

 

Her så mit forløbelige udkast til banen.Bane

 

Jeg har også vedhæftet wintrack sporplanen idet tilfælde, hvis nogen har en genial ide som jeg har overset

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

AttachmentStørrelse
A plan forretning final udkast til optimering mere havn.tra56.83 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

FutNielsen skrev:

Hej allesammen. Jeg har det her gamle forretnings lokale som naborum til mit hobbyrum. Da vi i sin tid flyttede ind var det meningen det skulle bruges som gildesal, Vi har brugt lokalet til dette formål max 2 gange og lige for tiden er det mere en form for pultekammer end festlokale. Så konen var forholdsvis nem at overtale, det hjælper altid, hvis man bruger orderne rydde ud og containerplads. Helst i samme sætning. Laughing out loud Så nu kan jeg planlægge max togbane til stor glæde for ungerne og mig selv.

Det er så to pænt store rum jeg har til rådighed. Dog er der en forbandet masse døre i det store rum som skal tages hensyn til. I teorien kunne yderdøren og døren midt i lokalet godt blokeres. De bruges kun til at komme til postkassen som kan flyttes om til indkørelsen. Muren ind til mit byggerum er jeg lidt usikker på om den evt. er en bærende mur, så den må hellere blive stående. Hvis jeg nu tager udgangspunkt i en bane i de 2 rum uden blokering af div døre.

Mine ønsker til banen er primært en DSB sidebane epoke III. Dog har jeg en del store Damplokotiver som jeg også ønsker til stede på mine bane. Med en god del inspiriration fra div. bøger. Vil det være naturligt med en enkelsporet hovedbane (en kort stump som forsvinder ned under banen via en helix til en skyggebanegård med vendesløfe) som endestation, hvor sidebanen også har sit udgangspunkt. Sidebanen skulle så gerne ende ved en havneby med en eller 2 mellemstationer og evt. et trinbræt. Jeg ønsker en mindre skyggebanegård på sidebane strækningen. Dels for forlænge køretiden og have mulighed for at køre med forskellige tog forskudt af hinanden. Jeg tror det vil øge fornemmelsen af en længere sidebane med mange virtuelle stationer. Der udover ønskes en forholdsvis lang paradestrækning, hvor der gives mulighed for en masse landskabs opbygning. Jeg er ret glad for tanken om en ægte punkt til punkt bane, med alt det medfølger af rangering. Men også med den forholdvis lange kørestrækning som rummene giver mulighed for.

Krav til selve skinnelegmet er disse. Rocoline uden ballast Mindste radius på fri bane og på stationer, hvor personvogns matriel kan forekomme er radius R6= 604,4 mm men gerne større. Grunden til dette valg af mindste radius er, hvis nu et tog med Heljans B vogne skulle forvilde sig ind på sidebanen ( har min søn i tankerne) så vil jeg helst undgå utilsigtet afsporing plus det ser bedre ud med de lange vogne. Jeg ved godt man kan fjerne en stump eller 2 så de kan befare mindre radier. Alle sporskifter skal monteres med sporskifte drev fra Conrad.de styret af Lenz LS150 sporskifte decodere.

Her så mit forløbelige udkast til banen.

Jeg har også vedhæftet wintrack sporplanen idet tilfælde, hvis nogen har en genial ide som jeg har overset

Sådan lige til en start, skal du i hvert fald kikke på dine højder, det ser ud til, at samtlige spor ligger i samme højde.

Men ellers, over lækkert rum, måske med undtagelse af døren ud, men det giver selvfølgelig lettere adgang med byggematerialer.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henrik,

lige 3 bemærkninger.

1 sporlængde skjulte banegård 276 cm

2 sporlængde store station 140 og 210 cm

3 sporlængde lille station 161 cm

Sporlængde skal stort set være lige lange på store station og skjulte banegård, og lidt mindre på lille station.

Vil tro at du bliver træt af de gange hvor du kun har 45 cm.

Lille station skal vel også have 2 tilkørsler til drejeskive.

Murer du yderdøren til ja så får du plads til bredere gange, da du så kan trække lille station ud i trekanten og hen mod døren  til højre.

Drejeskive på store station på nordsiden til højre ind mod arbejdsrum, og ikke som nu syd for station.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

FutNielsen skrev:

Jeg har også vedhæftet wintrack sporplanen idet tilfælde, hvis nogen har en genial ide som jeg har overset

Jeg glemte lige dit maskindepot, det ville jeg flytte om på den anden side af stationen over vendesløjfen til skyggebanegården. Det vil give dig mere plads til slaggegrav/vandpost, kullager og sandtårn. Et blindspor for rensning af kedelrør og måske et værksted vor større eftersyn.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Det er med vilje jeg ikke har lavet forskellige skinnehøjder endnu. Vil lige vente til jeg har et endeligt design. Min plan er max 2% stigninger med 120 mm afstand mellem lagene. Må indrømme at den yderdør er yderst belastene. Har faktisk overvejet om jeg skal have min svigerfar til at mure den til, :D 

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

God ide, det ville også give mulighed for et halv cirkel maskindepot med front ud mod beskureren.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Hej Ivan

Grunden til de lidt overlange spor på skyggestationerne er ekstra sikkerheds afstand til passerende tog. Person tog på sidebanen vil typisk være korte tog som MO+CP+ CPS Eller D+2-3 korte bogievogne

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Med hensyn til de lidt smalle gange. er jeg selv enig i at de skal gøres lidt bredere

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

FutNielsen skrev:

Hej Ivan

Grunden til de lidt overlange spor på skyggestationerne er ekstra sikkerheds afstand til passerende tog. Person tog på sidebanen vil typisk være korte tog som MO+CP+ CPS Eller D+2-3 korte bogievogne

Så er det hele jo som det skal være Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

FutNielsen skrev:

God ide, det ville også give mulighed for et halv cirkel maskindepot med front ud mod beskureren.

Det jeg tænkte på var noget i denne retning. Jeg har desværre ikke Roco's skinner installeret i min gl. version, så jeg ved ikke om der bliver plads.
Men det kan give en ide af hvad jeg tænkte på.

Billede

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

bqg skrev:

FutNielsen skrev:

God ide, det ville også give mulighed for et halv cirkel maskindepot med front ud mod beskureren.

Det jeg tænkte på var noget i denne retning. Jeg har desværre ikke Roco's skinner installeret i min gl. version, så jeg ved ikke om der bliver plads.
Men det kan give en ide af hvad jeg tænkte på.

Billede

Ideen er som god nok, lige bortset fra at der har jeg planlagt at ligge min storby, så der kan maskindepotet ikke placeres. det afstillings spor?* er sporet til postvogne. 3 spor igenmen kulgården er måske lige rigeligt. Jeg kan godt nøjes med et.

Jeg har set på stationen som helhed og hvis jeg skal have maskin depotet flyttet til den anden ende af stationen kræver det stationen skal bygges totalt om, medmindre at jeg placerer den der, hvor industri sporet ligger nu. Ellers skal alle maskiner undtaget fra spor 1 og 2  køre af ulogiske sporveje for at komme til drejeskiven. Jeg må vist hellere ligge mit hovede lidt i blød.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Et lille trik.

Wintrack kan godt lave buede streger. Dertil benyttes lettest en mus med rullehjul.

Start kanten og før musen til ønsket position, drej på rullehjulet til ønsket kurve er opnået og venstreklik. Pil op/ned kan alternativt benyttes men rullehjulet er en fordel.
Det samme kan gøres med frihåndsstreger der ønskes benyttes som højdelinjer.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Tak for tippet med scroll knappen på musen. Det letter arbejdet meget.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Billede

OK ny plan. I store træk

Den Store Station har rod i virkeligheden. Den har stort set samme sporveje som Tønder H bare kortet ned til modelbane brug. De ekstra indkørsel spor i hver ende af stationen i virkligheden er blevet lavet om til dobbelt sporet hovebane. Den store station fra forrige plan er blevet degraderet til endestation på sidebanen. en smule inspirreret af Thisted med hensyn til drejeskivens placering og andre småting. Jeg regner med at der kan blive plads til havnespor ved den station. Grunden til det lige spor øverst er mit ønske om en bro a la Kong Christian X bro i Sønderborg.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

HÆLP!!!

Jeg er kørt lidt fast her. Kan ikke tænke kreativt med hensyn til at forbinde de to DSB sidebaner på en harmonisk måde.. Ønkes forslag til en lille mellem station på strækningen og en skygge banegård med 3-4 spor. Max toglængde 150 cm. Der er frit spil.

Jeg har forestillet mig at der skal være et købstads by miljø med havne og industri spor omkrinden store station. Evt. med en lille Bil/gods færge til en mindre Ø.

 

Billede

Jeg har vedhæftet wintrack filen, hvis der er nogen som kan tænke mere kreativt.

AttachmentStørrelse
Hælp !!.tra 58.24 kB
__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

FutNielsen skrev:
Jeg er kørt lidt fast her. Kan ikke tænke kreativt med hensyn til at forbinde de to DSB sidebaner på en harmonisk måde.. Ønkes forslag til en lille mellem station på strækningen og en skygge banegård med 3-4 spor. Max toglængde 150 cm. Der er frit spil.

Lige et lille ændringsforslag, hvis nedkørslen til vendesløjfen vendes, kommer opkørslen udvendig, større radius = mindre stigning.

Så et forsigtigt forslag.
Billede

Det kan være en lille badeby langs kysten, evt. et fiskerleje med et enkelt sidespor.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Tak, det vil jeg have med i tankerne når jeg udregner den pratiske frihøjde. jeg regner med at der skal være mindst 30cm på den store skyggestation eller er det helt ved siden af?

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

FutNielsen skrev:

Tak, det vil jeg have med i tankerne når jeg udregner den pratiske frihøjde. jeg regner med at der skal være mindst 30cm på den store skyggestation eller er det helt ved siden af?

30 cm er ikke for meget plads, når man skal ind og hente et afsporet tog. 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Billede

Har arbejdet lidt videre så jeg har nogle muligheder at vælge imellem, Synes selv at denne sporplan giver maximum kørestrækning. De "3 broer" der dækker dørerne og gangen har jeg planlagt skulle være aftagelige monduler, så jeg altid kan komme til dørerne, hvis det skulle blive nødvendigt. På dette layout har je besluttet at droppe skygge banegården på side bane strækningen der lideledes er blevet opgraderet med stor drejeskive så alle tog kan befare alle spor. mindste radius er forsat R6. Jeg har med vilje lavet skyggebanegården i stor over længde. Så jeg kan oprangere et længere gemnem gående godstog.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henrik,

tror du på 1 tidspunkt bliver træt af at du kun har skyggebanegård på den ene side af stationen.

Med det nye layout vil jeg mene at afstanden mellem de 2 lag kun skal være 20 cm.

Du kan derfor placere 2 skyggebanegårde under hinanden, ved at du tager vendesløjfen i højre side og fører sporene tilbage til underste skyggebanegård.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Du siget noget Ivan. Jeg skal måske overveje at placere  en helix der hvor vendesløjfen er idet lille rum. Eller ligge den "Nye" banegård øverst, så stigningen ikke bliver så brat i den side, det er trods alt nemmere at lave en ekstra omgang nedad på ned/opkørelsen i venstre side af stationen. En omgang med 1,5% giver lige omkring 20 cm.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

FutNielsen skrev:

Du siget noget Ivan. Jeg skal måske overveje at placere  en helix der hvor vendesløjfen er idet lille rum. Eller ligge den "Nye" banegård øverst, så stigningen ikke bliver så brat i den side, det er trods alt nemmere at lave en ekstra omgang nedad på ned/opkørelsen i venstre side af stationen. En omgang med 1,5% giver lige omkring 20 cm.

En ekstra omgang i venstre side vil nok være at foretrække.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henrik,

som jeg læser din tegning er perron-/sporlængden længere på sidebanestationen end på hovedstationen. Wink

En anden ting er at dit dobbeltspor ikke er direkte gennemgående, hvilket gør at du ikke kan have et gennemgående tog med høj hastighed. Sad

Dette kan du rette ved at yderkurven kobles på udtrækssporet, og inderkurven kobles så på det spor hvor ydersporet var før. Party

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Billede

Hej Ivan. Godt set. Nu har jeg rettet det lidt til. Længste perronspor mellem sporskift på den lille station er nu helt nøjagtig 150 cm, Samtidig har jeg indskudt 23 cm i perronsporene på den store station og flyttet inkørelsen i venstre side af stationen. Tror jeg laver en helix i venstre side der ender 40cm under niveau. Den skygge banegård der kommer fra højre side af stationen vil ligge øverst. Det giver det mindst kompliceret sporlægning.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henrik,

det med 1 helix i venstre side er da den rigtige løsning, som jeg ser din foregående layout kørte du jo rundt og rundt ned til skjulte banegård. Dermed spærre du jo for at komme ind til sporene. Tongue

Kan du ikke ligge layoutet ind som en .tra fil?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Hej

Det ser rigtig godt ud. Kan godt lide at man begrænser sig, selv om man har god plads. Anlægget virker absolut ikke overfyldt.

Dog ville jeg nok lade den dobbeltsporede strækning, der forlader stationen til venstre, fortsætte rundt under stationen, lade den dukke op på "sydsiden" af den midterste tunge, for derefter at forsvinde ned i en helix til venstre på tungen og ned under den anden skjulte station. Dette for at få noget dobbeltsporet "paradestrækning". Dette kunne være rart, specielt da man så kan nyde synet af de lange godstog, du evt. vil lade gennemkøre strækningen.

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Selvfølgelig Ivan. Her værsågod

AttachmentStørrelse
Forretning version1.01.tra 60.32 kB
__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Fiona skrev:

Hej

Det ser rigtig godt ud. Kan godt lide at man begrænser sig, selv om man har god plads. Anlægget virker absolut ikke overfyldt.

Dog ville jeg nok lade den dobbeltsporede strækning, der forlader stationen til venstre, fortsætte rundt under stationen, lade den dukke op på "sydsiden" af den midterste tunge, for derefter at forsvinde ned i en helix til venstre på tungen og ned under den anden skjulte station. Dette for at få noget dobbeltsporet "paradestrækning". Dette kunne være rart, specielt da man så kan nyde synet af de lange godstog, du evt. vil lade gennemkøre strækningen.

Hej tusind tak for de rosende ord. Jeg er lidt bange for at stoppe mere dobbeltsporet bane ind, netop fordi det helst ikke skal virke overfyldt. af samme årsag har jeg heller ikke placeret nogen mellem staioner på sidebanen, Eller må hellere sige jeg er lidt ræd for at ødelægge illussionen og det er det afholder mig . Jeg ligger måske et eller 2 små trinbrætter ind som bumleren kan betjene.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Fiona skrev:

Hej

Det ser rigtig godt ud. Kan godt lide at man begrænser sig, selv om man har god plads. Anlægget virker absolut ikke overfyldt.

Dog ville jeg nok lade den dobbeltsporede strækning, der forlader stationen til venstre, fortsætte rundt under stationen, lade den dukke op på "sydsiden" af den midterste tunge, for derefter at forsvinde ned i en helix til venstre på tungen og ned under den anden skjulte station. Dette for at få noget dobbeltsporet "paradestrækning". Dette kunne være rart, specielt da man så kan nyde synet af de lange godstog, du evt. vil lade gennemkøre strækningen.

Syntes faktisk det er er god ide, netop fordi at sporene forsvinder ned i undergrunden på begge sider af stationen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Bliver det ikke for meget??  Hvis jeg forstår jer ret, så mener i at den dobbeltstrækning skal forsætte rundt som en klassisk ringbane og blive synlig under normalt gade niveau, med murede støttemure med en gade ovenpå? Eller er jeg helt galt på den?

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

FutNielsen skrev:

Bliver det ikke for meget??  Hvis jeg forstår jer ret, så mener i at den dobbeltstrækning skal forsætte rundt som en klassisk ringbane og blive synlig under normalt gade niveau, med murede støttemure med en gade ovenpå? Eller er jeg helt galt på den?

Jeg ville lade sporene forsvinde som om de forsvandt ned i helix, men fortsætter under pladen hvorpå stationen ligger og så kommer ud til højre for stationen ca. 10 cm. lavere.

Derefter vandret til helix i venstre side.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henrik,

ja nu kan jeg jo bedre se hele din plan. Jeg har bare det problem at det kun er en demo jeg har.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Billede

 

Ret forstået så er det sådan i tænker det?

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

FutNielsen skrev:

Billede

 

Ret forstået så er det sådan i tænker det?

Du skal helt ud til venstre.

Du skal simpelthen starte med helix et lag længere nede end først foreslået.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej!

Et stort projekt. Hvordan opvarmes rummene?

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Jeg kan godt se ideen i det. Og det bliver heller ikke så bemokket som jeg først frygtede.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

PTMadsen skrev:

Hej!

Et stort projekt. Hvordan opvarmes rummene?

 

Radiatorer jeg har tænkt mig at lave åbninger i anlægget direkte over disse, så varmen kan komme op og ikke blive fanget under anlægget. ellers slår termostaten bare fra for hurtigt tror jeg.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

FutNielsen skrev:

Billede

 

Ret forstået så er det sådan i tænker det?

Du skal helt ud til venstre.

Du skal simpelthen starte med helix et lag længere nede end først foreslået.

Jeps, det var det jeg jeg forestillede mig - helt ud til venstre og ned i helixen, og så nok lidt kurve på paradestrækningen.

Jeg har lidt svært ved at aflæse målene på tegningerne. Hvad max længe og brede i forretningslokalet ?

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

470 cm i bredde har ikke taget vinduesåbningerne med, de er 25 cm dybe med yderligere 5 cm til selve glaset. 1086cm i længden målt fra spidsen yderst til venstre til endevæggen.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Billede

Billede

Billede

Billede

Har leget lidt med tanken om ekstra dobbeltsporet parade strækning. hvad synes i? en omgang rundt med 1% fald/stigning giver lige omkring 20 cm i højde forskel. Så jeg tror helixen bliver droppet

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

her lige en DSB sporplan af Tønder i 1952

Billede

og her på pdf og i tiff

http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=472

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Det ser RIGTIG spændende ud, synes jeg :bigsmile:

Tønder er også et flot og godt forbillede, når man nu, som du, har pladsen til det. 

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

prøver lige at lægge en udtrukket plan på af Tønder

Billede

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Hej tusind tak. jeg har skabt stationen ud fra en sporplan fra 20erne, den fra bogen "På tværs med toget". Fordelen ved Tønder som udgangspunkt er at før 1920 kan man køre K.P.E.V og senere have DRG og DB tog sydfra. Har læst om koloenorme roetog oprangeret med DB BR50 der strakte sig fra Struck's Alle i Nord til udkørsels signalet i syd. Rent faktisk var Tønder H et pænt stort jernbane knudepunkt med forbindelse sydpå via Niebüll, udgangspunkt for Højerbanen mod vest og ikke mindst Tønder-Sønderborg via Tinglev. Havde jeg haft pladsen til at lave en forkortet version af Tinglev også, så havde det været mit første valg som " endestation"

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

FutNielsen skrev:

Billede

Billede

Billede

Billede

Har leget lidt med tanken om ekstra dobbeltsporet parade strækning. hvad synes i? en omgang rundt med 1% fald/stigning giver lige omkring 20 cm i højde forskel. Så jeg tror helixen bliver droppet

Jeg ville trække kurven til højre helt ud til væggen. Paradestrækningen ville jeg give lidt mere kurve (For at den ikke er for parallel med kanten), samt passe på den ikke kommer for nær kanten.

Jeg ville også beholde helixen, idet det giver mulighed for at lægge de to skjulte stationer over hinanden, samt lave rigeligt med frirum. Det gør det nemmere at overskue betjeningen, opdage evt. driftsforstyrelser samt meget bedre adgangsmuligheder. De "skjulte" stationer vil også kunne være synlige, men på grund af niveauforskellen alligevel være "skjulte".

For øvrigt et fedt stort rum - man bliver helt misundelig Wink . Jeg er vild med konceptet - store kurver, slanke sporskifter (har du overvejet Tillig spor? Rocoline er flotte spor, jeg synes dog Tilligs er flottere), små stigninger, masser af luft omkring sporene. Det bliver rigtigt spændende at følge dit projekt Cool

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Hej Jørgen. Jeg har faktisk overvejet Tillig spor, Det ser godt ud med ægte fjedrene tunger. Men nu kommer de 3 grunde til at jeg har valgt Rocoline frem for Tillig.

1. Roco's Geometri er jeg rimmelig fortrolig med, faktisk synes jeg det er et genialt system med hensyn til geometrien. Fordi jeg så kan bygge hele banen i wintrack ved hjælp af standard spor. Og derefter bytte dem ud med flex.

2. Jeg har ikke set nogen forsatte og store kurve sporskift i Tilligs program. Især er jeg betaget af de store R9/10 kurve sporskifter

3. Jeg har intet i Tillig men noget i Roco og jeg er lidt bange for at blande de forskellige sporskift, Tror det bliver lidt underligt at se på.

Må indrømme at jeg nok er lige så spændt på at komme igang. En ting er, hvad man har forestillet sig inde i sit hoved, man kan jo ikke undgå at blive inspirreret af f.eks Rainers hjemmeside. Noget andet er, hvad der er pratisk muligt i virkeligheden når man først går i gang. Især når det nu er noget man har ønsket sig rigtig meget siden man var en bette knejt. for rigtig mange år siden. Dels er det min drøm er bliver virkelig gjort, men samtidig er det et familie projekt. Konen interesserer sig ikke for tog, men hun kan godt lide at bygge huse. Ja og ungerne. de er vilde med at køre, både knejten og tøsen.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

I går aftes gik der lokalhistorie i den, Fandt en stak gamle postkort på nettet her fra byen, Bla. var der nogle med mit hus på. Sjovt som man kan opdage, hvor meget byen og ikke mindst ens eget hus har ændret sig i de godt 100 år der er gået fra billederne er taget og til nu. Blev en smule inspirreret til at se om jeg kan få plads til at ligge Bylderup-Bov station ind min plan. Det kunne være fedt at have sit eget hus med på modelbanen i oprindelig udførelse ( bor ca 10-12m fra jernbane overskæringen) hvor perronkanten starter mod stationen. det ville unægtelig give en del ekstra kørsel og rangering med gods vogne. Et eksport slagteri, mejeri og to store korn/foderstof forretninger var der i byen, plus diverse Kartoffel og roe avlere. Selv Lyntoget Sønderjyden 1048-65 standsede i byen som det eneste sted imellem Tinglev og Tønder. Lidt sjovt at tænke på nu, hvor banen er helt overgroet med små selvsåede træer, brombærkrat og andet.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

FutNielsen skrev:

I går aftes gik der lokalhistorie i den, Fandt en stak gamle postkort på nettet her fra byen, Bla. var der nogle med mit hus på. Sjovt som man kan opdage, hvor meget byen og ikke mindst ens eget hus har ændret sig i de godt 100 år der er gået fra billederne er taget og til nu. Blev en smule inspirreret til at se om jeg kan få plads til at ligge Bylderup-Bov station ind min plan. Det kunne være fedt at have sit eget hus med på modelbanen i oprindelig udførelse ( bor ca 10-12m fra jernbane overskæringen) hvor perronkanten starter mod stationen. det ville unægtelig give en del ekstra kørsel og rangering med gods vogne. Et eksport slagteri, mejeri og to store korn/foderstof forretninger var der i byen, plus diverse Kartoffel og roe avlere. Selv Lyntoget Sønderjyden 1048-65 standsede i byen som det eneste sted imellem Tinglev og Tønder. Lidt sjovt at tænke på nu, hvor banen er helt overgroet med små selvsåede træer, brombærkrat og andet.

ja, fortiden er sjælden langt væk Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

og så her Bylderrup-Bov

Billede

Billede

og her lidt mere bredt ud

Billede

Billede

og her en mulighed/variant med firmaspor til Mejeri, Korn-og Foderstof og Slagteri

Billede

mvh

henning h087

PS

tænkte på din sidebaneendestation - hvad med gl Sønderborg med havnemulighed eller Thisted med havn - du har jo godt med plads til nogle muligheder

og måske kunne vi få litra P til at tegne banen ind

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Hej Henning

Tak for tegningerne af B-Bov det er ihvertfald nogle jeg kan bruge. Jeg ville elske at få plads til Sønderborg som ville være oplagt, da DSB så strækningen Tønder-Sønderborg som en samlet strækning. eller Thisted som endestation for sidebanen.

Jeg synes bare jeg hurtigt løber tør for plads i længden i det lille rum.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

http://bylderup-bov.dk/gamle-postkort

det er det miljø jeg godt kunne tænke mig på min bane. Tror faktisk det vil passe meget godt til epoke III også

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.