Hej allesammen. Jeg har det her gamle forretnings lokale som naborum til mit hobbyrum. Da vi i sin tid flyttede ind var det meningen det skulle bruges som gildesal, Vi har brugt lokalet til dette formål max 2 gange og lige for tiden er det mere en form for pultekammer end festlokale. Så konen var forholdsvis nem at overtale, det hjælper altid, hvis man bruger orderne rydde ud og containerplads. Helst i samme sætning. Så nu kan jeg planlægge max togbane til stor glæde for ungerne og mig selv.
Det er så to pænt store rum jeg har til rådighed. Dog er der en forbandet masse døre i det store rum som skal tages hensyn til. I teorien kunne yderdøren og døren midt i lokalet godt blokeres. De bruges kun til at komme til postkassen som kan flyttes om til indkørelsen. Muren ind til mit byggerum er jeg lidt usikker på om den evt. er en bærende mur, så den må hellere blive stående. Hvis jeg nu tager udgangspunkt i en bane i de 2 rum uden blokering af div døre.
Mine ønsker til banen er primært en DSB sidebane epoke III. Dog har jeg en del store Damplokotiver som jeg også ønsker til stede på mine bane. Med en god del inspiriration fra div. bøger. Vil det være naturligt med en enkelsporet hovedbane (en kort stump som forsvinder ned under banen via en helix til en skyggebanegård med vendesløfe) som endestation, hvor sidebanen også har sit udgangspunkt. Sidebanen skulle så gerne ende ved en havneby med en eller 2 mellemstationer og evt. et trinbræt. Jeg ønsker en mindre skyggebanegård på sidebane strækningen. Dels for forlænge køretiden og have mulighed for at køre med forskellige tog forskudt af hinanden. Jeg tror det vil øge fornemmelsen af en længere sidebane med mange virtuelle stationer. Der udover ønskes en forholdsvis lang paradestrækning, hvor der gives mulighed for en masse landskabs opbygning. Jeg er ret glad for tanken om en ægte punkt til punkt bane, med alt det medfølger af rangering. Men også med den forholdvis lange kørestrækning som rummene giver mulighed for.
Krav til selve skinnelegmet er disse. Rocoline uden ballast Mindste radius på fri bane og på stationer, hvor personvogns matriel kan forekomme er radius R6= 604,4 mm men gerne større. Grunden til dette valg af mindste radius er, hvis nu et tog med Heljans B vogne skulle forvilde sig ind på sidebanen ( har min søn i tankerne) så vil jeg helst undgå utilsigtet afsporing plus det ser bedre ud med de lange vogne. Jeg ved godt man kan fjerne en stump eller 2 så de kan befare mindre radier. Alle sporskifter skal monteres med sporskifte drev fra Conrad.de styret af Lenz LS150 sporskifte decodere.
Her så mit forløbelige udkast til banen.
Jeg har også vedhæftet wintrack sporplanen idet tilfælde, hvis nogen har en genial ide som jeg har overset
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Attachment | Størrelse |
---|---|
A plan forretning final udkast til optimering mere havn.tra | 56.83 kB |
bqg
Indlæg: 1.102
Hej allesammen. Jeg har det her gamle forretnings lokale som naborum til mit hobbyrum. Da vi i sin tid flyttede ind var det meningen det skulle bruges som gildesal, Vi har brugt lokalet til dette formål max 2 gange og lige for tiden er det mere en form for pultekammer end festlokale. Så konen var forholdsvis nem at overtale, det hjælper altid, hvis man bruger orderne rydde ud og containerplads. Helst i samme sætning.
Så nu kan jeg planlægge max togbane til stor glæde for ungerne og mig selv.
Det er så to pænt store rum jeg har til rådighed. Dog er der en forbandet masse døre i det store rum som skal tages hensyn til. I teorien kunne yderdøren og døren midt i lokalet godt blokeres. De bruges kun til at komme til postkassen som kan flyttes om til indkørelsen. Muren ind til mit byggerum er jeg lidt usikker på om den evt. er en bærende mur, så den må hellere blive stående. Hvis jeg nu tager udgangspunkt i en bane i de 2 rum uden blokering af div døre.
Mine ønsker til banen er primært en DSB sidebane epoke III. Dog har jeg en del store Damplokotiver som jeg også ønsker til stede på mine bane. Med en god del inspiriration fra div. bøger. Vil det være naturligt med en enkelsporet hovedbane (en kort stump som forsvinder ned under banen via en helix til en skyggebanegård med vendesløfe) som endestation, hvor sidebanen også har sit udgangspunkt. Sidebanen skulle så gerne ende ved en havneby med en eller 2 mellemstationer og evt. et trinbræt. Jeg ønsker en mindre skyggebanegård på sidebane strækningen. Dels for forlænge køretiden og have mulighed for at køre med forskellige tog forskudt af hinanden. Jeg tror det vil øge fornemmelsen af en længere sidebane med mange virtuelle stationer. Der udover ønskes en forholdsvis lang paradestrækning, hvor der gives mulighed for en masse landskabs opbygning. Jeg er ret glad for tanken om en ægte punkt til punkt bane, med alt det medfølger af rangering. Men også med den forholdvis lange kørestrækning som rummene giver mulighed for.
Krav til selve skinnelegmet er disse. Rocoline uden ballast Mindste radius på fri bane og på stationer, hvor personvogns matriel kan forekomme er radius R6= 604,4 mm men gerne større. Grunden til dette valg af mindste radius er, hvis nu et tog med Heljans B vogne skulle forvilde sig ind på sidebanen ( har min søn i tankerne) så vil jeg helst undgå utilsigtet afsporing plus det ser bedre ud med de lange vogne. Jeg ved godt man kan fjerne en stump eller 2 så de kan befare mindre radier. Alle sporskifter skal monteres med sporskifte drev fra Conrad.de styret af Lenz LS150 sporskifte decodere.
Her så mit forløbelige udkast til banen.
Jeg har også vedhæftet wintrack sporplanen idet tilfælde, hvis nogen har en genial ide som jeg har overset
Sådan lige til en start, skal du i hvert fald kikke på dine højder, det ser ud til, at samtlige spor ligger i samme højde.
Men ellers, over lækkert rum, måske med undtagelse af døren ud, men det giver selvfølgelig lettere adgang med byggematerialer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henrik,
lige 3 bemærkninger.
1 sporlængde skjulte banegård 276 cm
2 sporlængde store station 140 og 210 cm
3 sporlængde lille station 161 cm
Sporlængde skal stort set være lige lange på store station og skjulte banegård, og lidt mindre på lille station.
Vil tro at du bliver træt af de gange hvor du kun har 45 cm.
Lille station skal vel også have 2 tilkørsler til drejeskive.
Murer du yderdøren til ja så får du plads til bredere gange, da du så kan trække lille station ud i trekanten og hen mod døren til højre.
Drejeskive på store station på nordsiden til højre ind mod arbejdsrum, og ikke som nu syd for station.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har også vedhæftet wintrack sporplanen idet tilfælde, hvis nogen har en genial ide som jeg har overset
Jeg glemte lige dit maskindepot, det ville jeg flytte om på den anden side af stationen over vendesløjfen til skyggebanegården. Det vil give dig mere plads til slaggegrav/vandpost, kullager og sandtårn. Et blindspor for rensning af kedelrør og måske et værksted vor større eftersyn.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Det er med vilje jeg ikke har lavet forskellige skinnehøjder endnu. Vil lige vente til jeg har et endeligt design. Min plan er max 2% stigninger med 120 mm afstand mellem lagene. Må indrømme at den yderdør er yderst belastene. Har faktisk overvejet om jeg skal have min svigerfar til at mure den til, :D
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
God ide, det ville også give mulighed for et halv cirkel maskindepot med front ud mod beskureren.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej Ivan
Grunden til de lidt overlange spor på skyggestationerne er ekstra sikkerheds afstand til passerende tog. Person tog på sidebanen vil typisk være korte tog som MO+CP+ CPS Eller D+2-3 korte bogievogne
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Med hensyn til de lidt smalle gange. er jeg selv enig i at de skal gøres lidt bredere
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan
Grunden til de lidt overlange spor på skyggestationerne er ekstra sikkerheds afstand til passerende tog. Person tog på sidebanen vil typisk være korte tog som MO+CP+ CPS Eller D+2-3 korte bogievogne
Så er det hele jo som det skal være
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
God ide, det ville også give mulighed for et halv cirkel maskindepot med front ud mod beskureren.
Det jeg tænkte på var noget i denne retning. Jeg har desværre ikke Roco's skinner installeret i min gl. version, så jeg ved ikke om der bliver plads.
Men det kan give en ide af hvad jeg tænkte på.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
God ide, det ville også give mulighed for et halv cirkel maskindepot med front ud mod beskureren.
Det jeg tænkte på var noget i denne retning. Jeg har desværre ikke Roco's skinner installeret i min gl. version, så jeg ved ikke om der bliver plads.
Men det kan give en ide af hvad jeg tænkte på.
Ideen er som god nok, lige bortset fra at der har jeg planlagt at ligge min storby, så der kan maskindepotet ikke placeres. det afstillings spor?* er sporet til postvogne. 3 spor igenmen kulgården er måske lige rigeligt. Jeg kan godt nøjes med et.
Jeg har set på stationen som helhed og hvis jeg skal have maskin depotet flyttet til den anden ende af stationen kræver det stationen skal bygges totalt om, medmindre at jeg placerer den der, hvor industri sporet ligger nu. Ellers skal alle maskiner undtaget fra spor 1 og 2 køre af ulogiske sporveje for at komme til drejeskiven. Jeg må vist hellere ligge mit hovede lidt i blød.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bqg
Indlæg: 1.102
Et lille trik.
Wintrack kan godt lave buede streger. Dertil benyttes lettest en mus med rullehjul.
Start kanten og før musen til ønsket position, drej på rullehjulet til ønsket kurve er opnået og venstreklik. Pil op/ned kan alternativt benyttes men rullehjulet er en fordel.
Det samme kan gøres med frihåndsstreger der ønskes benyttes som højdelinjer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Tak for tippet med scroll knappen på musen. Det letter arbejdet meget.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
OK ny plan. I store træk
Den Store Station har rod i virkeligheden. Den har stort set samme sporveje som Tønder H bare kortet ned til modelbane brug. De ekstra indkørsel spor i hver ende af stationen i virkligheden er blevet lavet om til dobbelt sporet hovebane. Den store station fra forrige plan er blevet degraderet til endestation på sidebanen. en smule inspirreret af Thisted med hensyn til drejeskivens placering og andre småting. Jeg regner med at der kan blive plads til havnespor ved den station. Grunden til det lige spor øverst er mit ønske om en bro a la Kong Christian X bro i Sønderborg.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
HÆLP!!!
Jeg er kørt lidt fast her. Kan ikke tænke kreativt med hensyn til at forbinde de to DSB sidebaner på en harmonisk måde.. Ønkes forslag til en lille mellem station på strækningen og en skygge banegård med 3-4 spor. Max toglængde 150 cm. Der er frit spil.
Jeg har forestillet mig at der skal være et købstads by miljø med havne og industri spor omkrinden store station. Evt. med en lille Bil/gods færge til en mindre Ø.
Jeg har vedhæftet wintrack filen, hvis der er nogen som kan tænke mere kreativt.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bqg
Indlæg: 1.102
Lige et lille ændringsforslag, hvis nedkørslen til vendesløjfen vendes, kommer opkørslen udvendig, større radius = mindre stigning.
Så et forsigtigt forslag.

Det kan være en lille badeby langs kysten, evt. et fiskerleje med et enkelt sidespor.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Tak, det vil jeg have med i tankerne når jeg udregner den pratiske frihøjde. jeg regner med at der skal være mindst 30cm på den store skyggestation eller er det helt ved siden af?
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
bqg
Indlæg: 1.102
Tak, det vil jeg have med i tankerne når jeg udregner den pratiske frihøjde. jeg regner med at der skal være mindst 30cm på den store skyggestation eller er det helt ved siden af?
30 cm er ikke for meget plads, når man skal ind og hente et afsporet tog.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Har arbejdet lidt videre så jeg har nogle muligheder at vælge imellem, Synes selv at denne sporplan giver maximum kørestrækning. De "3 broer" der dækker dørerne og gangen har jeg planlagt skulle være aftagelige monduler, så jeg altid kan komme til dørerne, hvis det skulle blive nødvendigt. På dette layout har je besluttet at droppe skygge banegården på side bane strækningen der lideledes er blevet opgraderet med stor drejeskive så alle tog kan befare alle spor. mindste radius er forsat R6. Jeg har med vilje lavet skyggebanegården i stor over længde. Så jeg kan oprangere et længere gemnem gående godstog.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henrik,
tror du på 1 tidspunkt bliver træt af at du kun har skyggebanegård på den ene side af stationen.
Med det nye layout vil jeg mene at afstanden mellem de 2 lag kun skal være 20 cm.
Du kan derfor placere 2 skyggebanegårde under hinanden, ved at du tager vendesløjfen i højre side og fører sporene tilbage til underste skyggebanegård.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Du siget noget Ivan. Jeg skal måske overveje at placere en helix der hvor vendesløjfen er idet lille rum. Eller ligge den "Nye" banegård øverst, så stigningen ikke bliver så brat i den side, det er trods alt nemmere at lave en ekstra omgang nedad på ned/opkørelsen i venstre side af stationen. En omgang med 1,5% giver lige omkring 20 cm.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Du siget noget Ivan. Jeg skal måske overveje at placere en helix der hvor vendesløjfen er idet lille rum. Eller ligge den "Nye" banegård øverst, så stigningen ikke bliver så brat i den side, det er trods alt nemmere at lave en ekstra omgang nedad på ned/opkørelsen i venstre side af stationen. En omgang med 1,5% giver lige omkring 20 cm.
En ekstra omgang i venstre side vil nok være at foretrække.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henrik,
som jeg læser din tegning er perron-/sporlængden længere på sidebanestationen end på hovedstationen.
En anden ting er at dit dobbeltspor ikke er direkte gennemgående, hvilket gør at du ikke kan have et gennemgående tog med høj hastighed.
Dette kan du rette ved at yderkurven kobles på udtrækssporet, og inderkurven kobles så på det spor hvor ydersporet var før.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej Ivan. Godt set. Nu har jeg rettet det lidt til. Længste perronspor mellem sporskift på den lille station er nu helt nøjagtig 150 cm, Samtidig har jeg indskudt 23 cm i perronsporene på den store station og flyttet inkørelsen i venstre side af stationen. Tror jeg laver en helix i venstre side der ender 40cm under niveau. Den skygge banegård der kommer fra højre side af stationen vil ligge øverst. Det giver det mindst kompliceret sporlægning.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henrik,
det med 1 helix i venstre side er da den rigtige løsning, som jeg ser din foregående layout kørte du jo rundt og rundt ned til skjulte banegård. Dermed spærre du jo for at komme ind til sporene.
Kan du ikke ligge layoutet ind som en .tra fil?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Fiona
Indlæg: 156
Hej
Det ser rigtig godt ud. Kan godt lide at man begrænser sig, selv om man har god plads. Anlægget virker absolut ikke overfyldt.
Dog ville jeg nok lade den dobbeltsporede strækning, der forlader stationen til venstre, fortsætte rundt under stationen, lade den dukke op på "sydsiden" af den midterste tunge, for derefter at forsvinde ned i en helix til venstre på tungen og ned under den anden skjulte station. Dette for at få noget dobbeltsporet "paradestrækning". Dette kunne være rart, specielt da man så kan nyde synet af de lange godstog, du evt. vil lade gennemkøre strækningen.
VH
Jørgen
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Selvfølgelig Ivan. Her værsågod
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej
Det ser rigtig godt ud. Kan godt lide at man begrænser sig, selv om man har god plads. Anlægget virker absolut ikke overfyldt.
Dog ville jeg nok lade den dobbeltsporede strækning, der forlader stationen til venstre, fortsætte rundt under stationen, lade den dukke op på "sydsiden" af den midterste tunge, for derefter at forsvinde ned i en helix til venstre på tungen og ned under den anden skjulte station. Dette for at få noget dobbeltsporet "paradestrækning". Dette kunne være rart, specielt da man så kan nyde synet af de lange godstog, du evt. vil lade gennemkøre strækningen.
Hej tusind tak for de rosende ord. Jeg er lidt bange for at stoppe mere dobbeltsporet bane ind, netop fordi det helst ikke skal virke overfyldt. af samme årsag har jeg heller ikke placeret nogen mellem staioner på sidebanen, Eller må hellere sige jeg er lidt ræd for at ødelægge illussionen og det er det afholder mig . Jeg ligger måske et eller 2 små trinbrætter ind som bumleren kan betjene.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej
Det ser rigtig godt ud. Kan godt lide at man begrænser sig, selv om man har god plads. Anlægget virker absolut ikke overfyldt.
Dog ville jeg nok lade den dobbeltsporede strækning, der forlader stationen til venstre, fortsætte rundt under stationen, lade den dukke op på "sydsiden" af den midterste tunge, for derefter at forsvinde ned i en helix til venstre på tungen og ned under den anden skjulte station. Dette for at få noget dobbeltsporet "paradestrækning". Dette kunne være rart, specielt da man så kan nyde synet af de lange godstog, du evt. vil lade gennemkøre strækningen.
Syntes faktisk det er er god ide, netop fordi at sporene forsvinder ned i undergrunden på begge sider af stationen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Bliver det ikke for meget?? Hvis jeg forstår jer ret, så mener i at den dobbeltstrækning skal forsætte rundt som en klassisk ringbane og blive synlig under normalt gade niveau, med murede støttemure med en gade ovenpå? Eller er jeg helt galt på den?
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Bliver det ikke for meget?? Hvis jeg forstår jer ret, så mener i at den dobbeltstrækning skal forsætte rundt som en klassisk ringbane og blive synlig under normalt gade niveau, med murede støttemure med en gade ovenpå? Eller er jeg helt galt på den?
Jeg ville lade sporene forsvinde som om de forsvandt ned i helix, men fortsætter under pladen hvorpå stationen ligger og så kommer ud til højre for stationen ca. 10 cm. lavere.
Derefter vandret til helix i venstre side.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henrik,
ja nu kan jeg jo bedre se hele din plan. Jeg har bare det problem at det kun er en demo jeg har.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Ret forstået så er det sådan i tænker det?
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ret forstået så er det sådan i tænker det?
Du skal helt ud til venstre.
Du skal simpelthen starte med helix et lag længere nede end først foreslået.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Et stort projekt. Hvordan opvarmes rummene?
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg kan godt se ideen i det. Og det bliver heller ikke så bemokket som jeg først frygtede.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej!
Et stort projekt. Hvordan opvarmes rummene?
Radiatorer jeg har tænkt mig at lave åbninger i anlægget direkte over disse, så varmen kan komme op og ikke blive fanget under anlægget. ellers slår termostaten bare fra for hurtigt tror jeg.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Fiona
Indlæg: 156
Ret forstået så er det sådan i tænker det?
Du skal helt ud til venstre.
Du skal simpelthen starte med helix et lag længere nede end først foreslået.
Jeps, det var det jeg jeg forestillede mig - helt ud til venstre og ned i helixen, og så nok lidt kurve på paradestrækningen.
Jeg har lidt svært ved at aflæse målene på tegningerne. Hvad max længe og brede i forretningslokalet ?
VH
Jørgen
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
470 cm i bredde har ikke taget vinduesåbningerne med, de er 25 cm dybe med yderligere 5 cm til selve glaset. 1086cm i længden målt fra spidsen yderst til venstre til endevæggen.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Har leget lidt med tanken om ekstra dobbeltsporet parade strækning. hvad synes i? en omgang rundt med 1% fald/stigning giver lige omkring 20 cm i højde forskel. Så jeg tror helixen bliver droppet
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her lige en DSB sporplan af Tønder i 1952
og her på pdf og i tiff
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=472
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Det ser RIGTIG spændende ud, synes jeg
Tønder er også et flot og godt forbillede, når man nu, som du, har pladsen til det.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
prøver lige at lægge en udtrukket plan på af Tønder
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej tusind tak. jeg har skabt stationen ud fra en sporplan fra 20erne, den fra bogen "På tværs med toget". Fordelen ved Tønder som udgangspunkt er at før 1920 kan man køre K.P.E.V og senere have DRG og DB tog sydfra. Har læst om koloenorme roetog oprangeret med DB BR50 der strakte sig fra Struck's Alle i Nord til udkørsels signalet i syd. Rent faktisk var Tønder H et pænt stort jernbane knudepunkt med forbindelse sydpå via Niebüll, udgangspunkt for Højerbanen mod vest og ikke mindst Tønder-Sønderborg via Tinglev. Havde jeg haft pladsen til at lave en forkortet version af Tinglev også, så havde det været mit første valg som " endestation"
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Fiona
Indlæg: 156
Har leget lidt med tanken om ekstra dobbeltsporet parade strækning. hvad synes i? en omgang rundt med 1% fald/stigning giver lige omkring 20 cm i højde forskel. Så jeg tror helixen bliver droppet
Jeg ville trække kurven til højre helt ud til væggen. Paradestrækningen ville jeg give lidt mere kurve (For at den ikke er for parallel med kanten), samt passe på den ikke kommer for nær kanten.
Jeg ville også beholde helixen, idet det giver mulighed for at lægge de to skjulte stationer over hinanden, samt lave rigeligt med frirum. Det gør det nemmere at overskue betjeningen, opdage evt. driftsforstyrelser samt meget bedre adgangsmuligheder. De "skjulte" stationer vil også kunne være synlige, men på grund af niveauforskellen alligevel være "skjulte".
For øvrigt et fedt stort rum - man bliver helt misundelig
. Jeg er vild med konceptet - store kurver, slanke sporskifter (har du overvejet Tillig spor? Rocoline er flotte spor, jeg synes dog Tilligs er flottere), små stigninger, masser af luft omkring sporene. Det bliver rigtigt spændende at følge dit projekt
VH
Jørgen
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej Jørgen. Jeg har faktisk overvejet Tillig spor, Det ser godt ud med ægte fjedrene tunger. Men nu kommer de 3 grunde til at jeg har valgt Rocoline frem for Tillig.
1. Roco's Geometri er jeg rimmelig fortrolig med, faktisk synes jeg det er et genialt system med hensyn til geometrien. Fordi jeg så kan bygge hele banen i wintrack ved hjælp af standard spor. Og derefter bytte dem ud med flex.
2. Jeg har ikke set nogen forsatte og store kurve sporskift i Tilligs program. Især er jeg betaget af de store R9/10 kurve sporskifter
3. Jeg har intet i Tillig men noget i Roco og jeg er lidt bange for at blande de forskellige sporskift, Tror det bliver lidt underligt at se på.
Må indrømme at jeg nok er lige så spændt på at komme igang. En ting er, hvad man har forestillet sig inde i sit hoved, man kan jo ikke undgå at blive inspirreret af f.eks Rainers hjemmeside. Noget andet er, hvad der er pratisk muligt i virkeligheden når man først går i gang. Især når det nu er noget man har ønsket sig rigtig meget siden man var en bette knejt. for rigtig mange år siden. Dels er det min drøm er bliver virkelig gjort, men samtidig er det et familie projekt. Konen interesserer sig ikke for tog, men hun kan godt lide at bygge huse. Ja og ungerne. de er vilde med at køre, både knejten og tøsen.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
I går aftes gik der lokalhistorie i den, Fandt en stak gamle postkort på nettet her fra byen, Bla. var der nogle med mit hus på. Sjovt som man kan opdage, hvor meget byen og ikke mindst ens eget hus har ændret sig i de godt 100 år der er gået fra billederne er taget og til nu. Blev en smule inspirreret til at se om jeg kan få plads til at ligge Bylderup-Bov station ind min plan. Det kunne være fedt at have sit eget hus med på modelbanen i oprindelig udførelse ( bor ca 10-12m fra jernbane overskæringen) hvor perronkanten starter mod stationen. det ville unægtelig give en del ekstra kørsel og rangering med gods vogne. Et eksport slagteri, mejeri og to store korn/foderstof forretninger var der i byen, plus diverse Kartoffel og roe avlere. Selv Lyntoget Sønderjyden 1048-65 standsede i byen som det eneste sted imellem Tinglev og Tønder. Lidt sjovt at tænke på nu, hvor banen er helt overgroet med små selvsåede træer, brombærkrat og andet.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
I går aftes gik der lokalhistorie i den, Fandt en stak gamle postkort på nettet her fra byen, Bla. var der nogle med mit hus på. Sjovt som man kan opdage, hvor meget byen og ikke mindst ens eget hus har ændret sig i de godt 100 år der er gået fra billederne er taget og til nu. Blev en smule inspirreret til at se om jeg kan få plads til at ligge Bylderup-Bov station ind min plan. Det kunne være fedt at have sit eget hus med på modelbanen i oprindelig udførelse ( bor ca 10-12m fra jernbane overskæringen) hvor perronkanten starter mod stationen. det ville unægtelig give en del ekstra kørsel og rangering med gods vogne. Et eksport slagteri, mejeri og to store korn/foderstof forretninger var der i byen, plus diverse Kartoffel og roe avlere. Selv Lyntoget Sønderjyden 1048-65 standsede i byen som det eneste sted imellem Tinglev og Tønder. Lidt sjovt at tænke på nu, hvor banen er helt overgroet med små selvsåede træer, brombærkrat og andet.
ja, fortiden er sjælden langt væk
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og så her Bylderrup-Bov
og her lidt mere bredt ud
og her en mulighed/variant med firmaspor til Mejeri, Korn-og Foderstof og Slagteri
mvh
henning h087
PS
tænkte på din sidebaneendestation - hvad med gl Sønderborg med havnemulighed eller Thisted med havn - du har jo godt med plads til nogle muligheder
og måske kunne vi få litra P til at tegne banen ind
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Hej Henning
Tak for tegningerne af B-Bov det er ihvertfald nogle jeg kan bruge. Jeg ville elske at få plads til Sønderborg som ville være oplagt, da DSB så strækningen Tønder-Sønderborg som en samlet strækning. eller Thisted som endestation for sidebanen.
Jeg synes bare jeg hurtigt løber tør for plads i længden i det lille rum.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
http://bylderup-bov.dk/gamle-postkort
det er det miljø jeg godt kunne tænke mig på min bane. Tror faktisk det vil passe meget godt til epoke III også
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III