Dette anlæg er blevet til i et forsøg på at få mange ender samlet til en helhed og samtidig få skabt et anlæg, der kan give megen køreglæde.
Jeg startede egentlig bagfra med at tænke på hvad en gennemsnitlig modeljernbaneentusiast har af rullende materiel, og hvor meget plads denne har til rådighed. Jeg går vel ikke meget galt i byen, hvis jeg tror at de fleste har en MZ, MY eller MX i samlingen og dertil en række passende lange personvogne som eksempelvis litra A og B. Med hensyn til pladsen er der en del der er så heldige at have et helt rum til rådighed, jeg har imidlertid på fornemmelsen at de fleste nok har et rum til rådighed, men at dette typisk også skal kunne bruges til andre ting (gæsteværelse eller arbejdsværelse etc.).
Jeg stillede mig selv derfor følgende opgave. Tegn det optimale anlæg udfra følgende forudsætninger. 1) Perronlængde på minimum 120cm (plads til et sort lyntog) 2) Minimumradius R2 (ca. 42cm), helst større på den sigtbare del af anlægget 3) Så vidt mulig brug af slanke sporskifter på alle strækningsspor 4) Person- og godstrafik mulig 5) Tog(om)dannelse et par steder mulig 6) Der skal kunne køres ”rundt” på banen, når man bare vil nyde synet af kørende tog 7) Det skal være sjovt at køre med togene (køreplanskørsel) 8) Landskabsmæssigt skal det også se nogenlunde ud
Det kom der følgende anlæg ud af. Vi befinder os i nærheden af en storby og den ene station på anlægget er en forstadsstation, der noget usædvanlig for Danmark, har perroner i to niveauer. Sådan ser det i hverfald ud. I virkeligheden er de nederste spor en del af anlæggets skyggebanegård, hvor de fire yderste spor er gjort synlige sådan lidt ala Nørreport. De to inderste spor er tiltænkt lokaltog, mens togene mellem landsdelene kører på de yderste. Den synlige del af stationen har kun tre stikspor, to af dem er reserveret til byens posthus og det sidste kan enten bruges til at simulere en sidebane eller bruges som opstillingsspor til kursvogne. For at begrunde at (internationale) eksprestog også stopper ved stationen er der udover muligheden for omstigning fra lokaltogene og fra sidebanen anlagt to sporvognslinier, der ligeledes bringer rejsende til stationen.
Resten af anlægget, er tiltænkt et rangerareal for (gods)vogne og et middelstort maskindepot med alt det der nu skal til der. En station med en vindblæst perron er det også blevet til, her stopper kun bumletogene. Overfor maskindepotet ligger der et lille trinbræt. I anlæggets venstre hjørne er der indbygget et bryggeri.
Rent optisk ser det altså ud som om at der tre sigtbare holdepunkter, men dette er ikke tilfældet. Jeg har benyttet mig af et trick, som jeg fandt ”Modellbahn Gleispläne (ALBA-Verlag), hvor der ved en sammenfoldet sporføring kunne simuleres flere holdepunkter uden at skabe flere stationer. Udgangspunktet var her en punkt til punkt bane med latterlig korte perroner, så jeg jeg ændrede grundideen med en skyggebanegård (simulerer to af slagsen) og muligheden for at kunne køre ”rundt”. På denne måde fik jeg plads til ikke mindre end otte (!) holdepunkter på anlægget. Se skitsen nedenfor. Alt der er tegnet i blåt "benyttes" flere gange.
Forslag til forbedringer og gode ideer modtages med tak.
Ja, ideen kan optimeres hvis man kører 2-skinne, så har man eksempelvis kurvesporskifter R5/R6 til rådighed. Og ja - anlægget er tegnet i Märklin C. Her og der skal der skæres i ballasten og sporskifterne på rangerterrænnet er skåret af på det lige spor (lige efter hjertestykket).
Og det er også rigtigt at anlægget skal have hjul under, så det kan trækkes ud fra væggen ved brug.
Ja lige netop. WinTrack kan desværre ikke vise flere synlige lag, men den "lille forstadsstation" har faktisk otte perronspor til rådighed.
Du skal altså bare tænke dig til at de fire yderste spor i skyggebanegården er sigtbare og så tænke dig til hvordan Nørreport station så ud dengang i 60erne
Ja lige netop. WinTrack kan desværre ikke vise mere synlige lag, men den "lille forstadsstation" har faktisk otte perronspor til rådighed.
Du skal altså bare tænke dig til at de fire yderste spor i skyggebanegården er sigtbare og så tænke dig til hvordan Nørreport station så ud dengang i 60erne
Venlig hilsen
Lars
Det må give mulighed for at "afvikle" en masse trafik,(det synes jeg er fedt) kan ikke lige finde et billede af Nørreport station i 60'erne, men har en rimelig ide om hvordan det kunne se ud
Man kan filosofere over dette lille anlæg, hvor der er blevet plads til så meget .......
Men hvis det ikke skal stå på et rullebord, så vil det med gangarealer på 60 cm forbruge 230 x 330 cm eller 290 x 300 cm, så man komme om til "bagsiden".
Og det giver muligheder for et vægophængt i samme rum !
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Anlægget her egner sig ikke til at blive vægophængt på grund af den skæve opdeling af fladen. Samtidig er det svært at kombinere større anlæg med skyggebanegårde med metoden fordi vægten dog bliver betydelig. Men man kunne eventuelt lave en kombination af de to ideer, således at den side af rummet der skal kunne bruges til andre formål (seng, lille arbejdsbord etc.) får den ene halvdel af anlægget som klapanlæg. Dette har så yderligere den fordel, at det rullende materiel ikke skal tages af anlægget, når man ikke bruger banen (køres over på den faste del af anlægget).
Ved et u-anlæg, bliver det også sværere at bruge kurver med en stor radius, men ikke umuligt.
Det må give mulighed for at "afvikle" en masse trafik,(det synes jeg er fedt) kan ikke lige finde et billede af Nørreport station i 60'erne, men har en rimelig ide om hvordan det kunne se ud
EVP har på sin fremragende hjemmeside et billede af Nørreport taget i året 1973. Femte billede fra oven...
Anlægget og dets bærende idé kan nok ikke bygges med en bredde på kun 142cm, Der skal simpelthen pilles for mange spor ud i bredden og begynde at bruge R1 for at få plads til den indre sløjfe kan jeg ikke anbefale. Positivt er det naturligvis at du har 30 centimer mere i længen, det kan udnyttes til længere perroner. Jeg er desværre arbejdsmæssigt hængt meget op her i julen, men efter jul har jeg mere tid (suk). Kan du i øvrigt komme til på begge sider af anlægget?
jeg har fundet ud af at jeg har mulighed for at udvide pladen i bredden da sporet fra skyggebanegården kommer op langs den ene side.og det kun kræver en lille udvidelse at tilpasse det.
har du mulighed for at forlænge sporende da jeg har 3.meter i længden.
jeg har fundet ud af at jeg har mulighed for at udvide pladen i bredden da sporet fra skyggebanegården kommer op langs den ene side.og det kun kræver en lille udvidelse at tilpasse det.
har du mulighed for at forlænge sporende da jeg har 3.meter i længden.
hilsen torben
Hej Torben, ikke for at optræde som "sur gammel mand", men kan du ikke selv tælle til 15+ af den længde der er fra layout og til de 3 meter. Lars har brugt mange timer for at lave planen og så forventer du også hjælp til at tælle.
Jeg ville godt nok blive skuffet hvis dem jeg har hjulpet kom med samme forespørgsel. Dit spørgsmål tyder på at du ikke regner den tid at Lars, jeg og andre bruger for at hjælpe jer der har ønske herom.
jeg kan nok tælle og det er nok ikke mit store problem at forlænge det hele med lige skinner men jeg er helt ny i denne verden og har svært ved at se hvilken numre de forskellige spor har?
jeg kan nok tælle og det er nok ikke mit store problem at forlænge det hele med lige skinner men jeg er helt ny i denne verden og har svært ved at se hvilken numre de forskellige spor har?
hilsen Nybegynderen.
Hej nybegynder,
jeg reflekterede på dit spørgsmål om at forlænge det aktuelle layout/den tegning Lars har lavet.
Forstår jeg dig ret, er det en stykliste du er interesseret i.
Og dette vil helt klart give et andet svar som kun Lars kan give da det er hans "copy" ret.
Jeg er desværre ikke i nærheden af den computer der har layoutet liggende. Det er jeg først fra på torsdag, så kan jeg kigge på det...
Venlig hilsen
Lars
Hej,
Har nu kigget på det og her følger planen med artikelnumre indtegnet. Banen kan relativt enkelt gøres 30cm længere, der skal bare indsættes to skinner (24064 og 24236) alle de steder jeg har markeret med en lille pil. Eneste undtagelse er skyggebanegårdens vendesløjfe, der skal justeres manuelt.
Litra P
Indlæg: 1.852
Så lykkedes det..
Dette anlæg er blevet til i et forsøg på at få mange ender samlet til en helhed og samtidig få skabt et anlæg, der kan give megen køreglæde.
Jeg startede egentlig bagfra med at tænke på hvad en gennemsnitlig modeljernbaneentusiast har af rullende materiel, og hvor meget plads denne har til rådighed. Jeg går vel ikke meget galt i byen, hvis jeg tror at de fleste har en MZ, MY eller MX i samlingen og dertil en række passende lange personvogne som eksempelvis litra A og B. Med hensyn til pladsen er der en del der er så heldige at have et helt rum til rådighed, jeg har imidlertid på fornemmelsen at de fleste nok har et rum til rådighed, men at dette typisk også skal kunne bruges til andre ting (gæsteværelse eller arbejdsværelse etc.).
Jeg stillede mig selv derfor følgende opgave. Tegn det optimale anlæg udfra følgende forudsætninger.
1) Perronlængde på minimum 120cm (plads til et sort lyntog)
2) Minimumradius R2 (ca. 42cm), helst større på den sigtbare del af anlægget
3) Så vidt mulig brug af slanke sporskifter på alle strækningsspor
4) Person- og godstrafik mulig
5) Tog(om)dannelse et par steder mulig
6) Der skal kunne køres ”rundt” på banen, når man bare vil nyde synet af kørende tog
7) Det skal være sjovt at køre med togene (køreplanskørsel)
8) Landskabsmæssigt skal det også se nogenlunde ud
Det kom der følgende anlæg ud af. Vi befinder os i nærheden af en storby og den ene station på anlægget er en forstadsstation, der noget usædvanlig for Danmark, har perroner i to niveauer. Sådan ser det i hverfald ud. I virkeligheden er de nederste spor en del af anlæggets skyggebanegård, hvor de fire yderste spor er gjort synlige sådan lidt ala Nørreport. De to inderste spor er tiltænkt lokaltog, mens togene mellem landsdelene kører på de yderste. Den synlige del af stationen har kun tre stikspor, to af dem er reserveret til byens posthus og det sidste kan enten bruges til at simulere en sidebane eller bruges som opstillingsspor til kursvogne. For at begrunde at (internationale) eksprestog også stopper ved stationen er der udover muligheden for omstigning fra lokaltogene og fra sidebanen anlagt to sporvognslinier, der ligeledes bringer rejsende til stationen.
Resten af anlægget, er tiltænkt et rangerareal for (gods)vogne og et middelstort maskindepot med alt det der nu skal til der. En station med en vindblæst perron er det også blevet til, her stopper kun bumletogene. Overfor maskindepotet ligger der et lille trinbræt. I anlæggets venstre hjørne er der indbygget et bryggeri.
Rent optisk ser det altså ud som om at der tre sigtbare holdepunkter, men dette er ikke tilfældet. Jeg har benyttet mig af et trick, som jeg fandt ”Modellbahn Gleispläne (ALBA-Verlag), hvor der ved en sammenfoldet sporføring kunne simuleres flere holdepunkter uden at skabe flere stationer. Udgangspunktet var her en punkt til punkt bane med latterlig korte perroner, så jeg jeg ændrede grundideen med en skyggebanegård (simulerer to af slagsen) og muligheden for at kunne køre ”rundt”. På denne måde fik jeg plads til ikke mindre end otte (!) holdepunkter på anlægget. Se skitsen nedenfor. Alt der er tegnet i blåt "benyttes" flere gange.
Forslag til forbedringer og gode ideer modtages med tak.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars,
alletiders layout, men kun for dem der kan komme til fra begge sider.
Dit anlæg kræver jo at det er på hjul, så det kan køres frem ved brug.
Alternativt skal man jo have et stor rum på min. ca. 250 x 330 cm. :)
Ja, når man kikker nærmere efter, ser man at man kommer ind både fra højre og venstre side på stationen.
Er det et Märklin layout.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Godt initiativ. Det ser spændende ud, ingen tvivl om at mange vil kunne hente inspiration her
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
bqg
Indlæg: 1.102
Er det et Märklin layout.
Ud fra sporgeometrien og de slanke sporskifter, gætter jeg på C-skinner.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Er det et Märklin layout.
Ud fra sporgeometrien og de slanke sporskifter, gætter jeg på C-skinner.
Så dem der bruger 2-skinne kan "gøre" det bedre.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Så dem der bruger 2-skinne kan "gøre" det bedre.
Ja, ideen kan optimeres hvis man kører 2-skinne, så har man eksempelvis kurvesporskifter R5/R6 til rådighed. Og ja - anlægget er tegnet i Märklin C. Her og der skal der skæres i ballasten og sporskifterne på rangerterrænnet er skåret af på det lige spor (lige efter hjertestykket).
Og det er også rigtigt at anlægget skal have hjul under, så det kan trækkes ud fra væggen ved brug.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Og her er der så lige et billede af hele anlægget set fra oven...

Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra ME
Indlæg: 373
Hej Lars
Ser umiddelbart genialt ud, sejt med sporvognslinie der forsyner stationen med kunder har jeg ret i at der er spor i to lag ved den store station?
Vh Claus
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja lige netop. WinTrack kan desværre ikke vise flere synlige lag, men den "lille forstadsstation" har faktisk otte perronspor til rådighed.

Du skal altså bare tænke dig til at de fire yderste spor i skyggebanegården er sigtbare og så tænke dig til hvordan Nørreport station så ud dengang i 60erne
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra ME
Indlæg: 373
Ja lige netop. WinTrack kan desværre ikke vise mere synlige lag, men den "lille forstadsstation" har faktisk otte perronspor til rådighed.

Du skal altså bare tænke dig til at de fire yderste spor i skyggebanegården er sigtbare og så tænke dig til hvordan Nørreport station så ud dengang i 60erne
Venlig hilsen
Lars
Det må give mulighed for at "afvikle" en masse trafik,(det synes jeg er fedt) kan ikke lige finde et billede af Nørreport station i 60'erne, men har en rimelig ide om hvordan det kunne se ud
Vh Claus
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Man kan filosofere over dette lille anlæg, hvor der er blevet plads til så meget .......
Men hvis det ikke skal stå på et rullebord, så vil det med gangarealer på 60 cm forbruge 230 x 330 cm eller 290 x 300 cm, så man komme om til "bagsiden".
Og det giver muligheder for et vægophængt i samme rum !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jørgen,
Anlægget her egner sig ikke til at blive vægophængt på grund af den skæve opdeling af fladen. Samtidig er det svært at kombinere større anlæg med skyggebanegårde med metoden fordi vægten dog bliver betydelig. Men man kunne eventuelt lave en kombination af de to ideer, således at den side af rummet der skal kunne bruges til andre formål (seng, lille arbejdsbord etc.) får den ene halvdel af anlægget som klapanlæg. Dette har så yderligere den fordel, at det rullende materiel ikke skal tages af anlægget, når man ikke bruger banen (køres over på den faste del af anlægget).
Ved et u-anlæg, bliver det også sværere at bruge kurver med en stor radius, men ikke umuligt.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Det må give mulighed for at "afvikle" en masse trafik,(det synes jeg er fedt) kan ikke lige finde et billede af Nørreport station i 60'erne, men har en rimelig ide om hvordan det kunne se ud
EVP har på sin fremragende hjemmeside et billede af Nørreport taget i året 1973. Femte billede fra oven...
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
pokorni
Indlæg: 5
Hej Lars
Er det muligt at du kunne hjælpe mig med et layout der ligner dit anlæg da jeg syndes at det kunne være interssant at bygge noget i den stil.
jeg er i gang med at bygge en plade som måler 300 cm x 142cm. jeg kører med märklins c skinner.
Hilsen Torben
tp
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Torben,
Anlægget og dets bærende idé kan nok ikke bygges med en bredde på kun 142cm, Der skal simpelthen pilles for mange spor ud i bredden og begynde at bruge R1 for at få plads til den indre sløjfe kan jeg ikke anbefale. Positivt er det naturligvis at du har 30 centimer mere i længen, det kan udnyttes til længere perroner.
Jeg er desværre arbejdsmæssigt hængt meget op her i julen, men efter jul har jeg mere tid (suk). Kan du i øvrigt komme til på begge sider af anlægget?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
pokorni
Indlæg: 5
ja jeg kan komme til på begge sider da jeg kommer hjul på.
hvis du har en anden god ide er du velkommen.
jeg kunne godt tænke mig noget i den stil
tp
pokorni
Indlæg: 5
Hej Lars
jeg har fundet ud af at jeg har mulighed for at udvide pladen i bredden da sporet fra skyggebanegården kommer op langs den ene side.og det kun kræver en lille udvidelse at tilpasse det.
har du mulighed for at forlænge sporende da jeg har 3.meter i længden.
hilsen torben
tp
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Lars
jeg har fundet ud af at jeg har mulighed for at udvide pladen i bredden da sporet fra skyggebanegården kommer op langs den ene side.og det kun kræver en lille udvidelse at tilpasse det.
har du mulighed for at forlænge sporende da jeg har 3.meter i længden.
hilsen torben
Hej Torben, ikke for at optræde som "sur gammel mand", men kan du ikke selv tælle til 15+ af den længde der er fra layout og til de 3 meter. Lars har brugt mange timer for at lave planen og så forventer du også hjælp til at tælle.
Jeg ville godt nok blive skuffet hvis dem jeg har hjulpet kom med samme forespørgsel. Dit spørgsmål tyder på at du ikke regner den tid at Lars, jeg og andre bruger for at hjælpe jer der har ønske herom.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
pokorni
Indlæg: 5
hej ivan
jeg kan nok tælle og det er nok ikke mit store problem at forlænge det hele med lige skinner men jeg er helt ny i denne verden og har svært ved at se hvilken numre de forskellige spor har?
hilsen Nybegynderen.
tp
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
hej ivan
jeg kan nok tælle og det er nok ikke mit store problem at forlænge det hele med lige skinner men jeg er helt ny i denne verden og har svært ved at se hvilken numre de forskellige spor har?
hilsen Nybegynderen.
Hej nybegynder,
jeg reflekterede på dit spørgsmål om at forlænge det aktuelle layout/den tegning Lars har lavet.
Forstår jeg dig ret, er det en stykliste du er interesseret i.
Og dette vil helt klart give et andet svar som kun Lars kan give da det er hans "copy" ret.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Jeg er desværre ikke i nærheden af den computer der har layoutet liggende. Det er jeg først fra på torsdag, så kan jeg kigge på det...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Jeg er desværre ikke i nærheden af den computer der har layoutet liggende. Det er jeg først fra på torsdag, så kan jeg kigge på det...
Venlig hilsen
Lars
Hej,
Har nu kigget på det og her følger planen med artikelnumre indtegnet. Banen kan relativt enkelt gøres 30cm længere, der skal bare indsættes to skinner (24064 og 24236) alle de steder jeg har markeret med en lille pil. Eneste undtagelse er skyggebanegårdens vendesløjfe, der skal justeres manuelt.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Det må blive lidt med skrålinien, hvor den skære "skiftesporet" ved drejeskiven, men det bliver vel blot pænere af at blive mere synlig
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Litra P
Indlæg: 1.852
Det må blive lidt med skrålinien, hvor den skære "skiftesporet" ved drejeskiven, men det bliver vel blot pænere af at blive mere synlig
Det har du ret i. Alt det udenom skal justeres, men det må i princippet være muligt....

Men resten retter jeg ikke til, det tager en afriviningskalender eller to
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
pokorni
Indlæg: 5
hej Lars
Tak for hjælpen med planen.
Jeg vil stille og roligt gå i gang med opbygningen når jeg får tid og skal nok ligge billeder ind når jeg kommer så langt.
Hilsen Torben
tp