Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Viessmann / Kibri / Vollmer 2024

https://www.moba-deutschland.de/wp-content/uploads/2024/01/8992_Neuheiten_2024.pdf

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Med hensyn til de nye signaler i kataloget, så ser det ud til, at Viessmann har overtaget det meget unikke design fra Alphamodell, hvor ejeren desværre sidste år afgik ved døden. Et fantastisk design med en unik stiksokkel, hvor man bare stikker signalet i. Under selve soklen lodder man så ledninger fast til metalstifter for hvert lys i signalet.

Jeg har flere af signalerne fra Alphamodell og er meget glad for dem. Udover det fine unikke design, så er signalerne rigtig flot designet, meget virkelighedstro og med LED, ikke dioder. Men det bedste er faktisk, de meget korrekte farver på LEDs, hvor især den grønne farve er meget realistisk og tro mod den virkelige verden. Ikke som flere af de andre producenter med deres (pinlige) græsgrønne farve på signaler af den nyere type. (Viessmann Multiplex signaler og Märklin´s digital signaler undtaget)

Så jeg håber personligt, at Viessmann har overtaget nøjagtig samme design udførsel hele vejen igennem fra Alphamodell. Pudsigt nok, så mangler jeg rent faktisk lige præcis 2 stk DB Kompakt hovedsignal, som vist i kataloget på side 8. Så det er en helt perfekt nyhed for mig  Laughing out loud

Så håber jeg bare, at der kommer flere signal modeller. De skal ikke høre et ondt ord fra mig, hvis der kommer Kompakt forsignaler både med og uden "kennlicht". Dem kan jeg snildt bruge en 5 til 6 stykker af  Smile

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Da' LasseSteen.

LasseSteen skrev:
Udover det fine unikke design, så er signalerne rigtig flot designet, meget virkelighedstro og med LED, ikke dioder. Men det bedste er faktisk, de meget korrekte farver på LEDs, hvor især den grønne farve er meget realistisk og tro mod den virkelige verden. Ikke som flere af de andre producenter med deres (pinlige) græsgrønne farve på signaler af den nyere type. (Viessmann Multiplex signaler og Märklin´s digital signaler undtaget)

Der er et eller andet galt med din argumentation: Dioder kan ikke lyse - der er kun lysdioder, der kan lyse. Og lysdioder hedder LED på engelsk (Light Emitting Diode). Så der findes ikke nogen produkter med diodelys, hvor der bruges andet end LEDer.

Jeg tror, du tænker på forskellige LED typer: En klassisk LED kan kun udsende lys i een farve, der er bestemt af de grundstoffer, LEDen er lavet af.

Nu om dage vælter vi os til gengæld i LEDer, hvor man kan skifte farve: Det er i virkeligheden ikke een LED, men et plastichus, der indeholder tre eller fire LEDer i samme pakning. De kaldes som regel RGB LEDer eller RGBW LEDer. Førstnævnte har en rød, en grøn og en blå LED i samme hus, og ved at regulere styrken på hver enkelt kan man så blande sig frem til en passende farve. RGBW har en hvid LED ekstra foruden de tre farver for at kunne skabe bedre hvidt lys.

Og med en RGB LED kan man f.eks. blande sig frem til et bedre grønt lys - helt som du omtaler det. Men det vil så til gengæld normalt også kræve noget ekstra elektronik: Hvor en klassisk LED udsender lys i en eller anden fast farve, når man sender strøm igennem, skal en RGB LED have besked om blandingsforholdet, så der skal noget mere styring på for at få den rigtige farve. Der findes mange måder at gøre det på, så det kan ikke beskrives generelt - men det er helt sikkert, at RGB LEDer forøger kompleksiteten af løsningen ganske meget.

__________________

MVH
Lars

Like 6 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Lars Skjærlund skrev:

Der er et eller andet galt med din argumentation: Dioder kan ikke lyse - der er kun lysdioder, der kan lyse. Og lysdioder hedder LED på engelsk (Light Emitting Diode). Så der findes ikke nogen produkter med diodelys, hvor der bruges andet end LEDer.

Hej Lars,

Hovsa det er selvfølgelig lysdioder jeg mener og ikke dioder  Smile
Jeg troede faktisk, at der var forskel på LED og Lysdioder ? Jeg kan ihvertfald konstatere, at der er meget stor forskel på, hvad de forskellige signal producenter anvender til lys. Så undrer jeg mig bare endnu mere over, hvorfor mange producenter anvender de svagt lysende lysdioder ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

LasseSteen skrev:
Jeg troede faktisk, at der var forskel på LED og Lysdioder ?

Kun sproget: LED er engelsk, på dansk er det blevet oversat til lysdiode.

Citat:
Jeg kan ihvertfald konstatere, at der er meget stor forskel på, hvad de forskellige signal producenter anvender til lys. Så undrer jeg mig bare endnu mere over, hvorfor mange producenter anvender de svagt lysende lysdioder ?

Det har du da helt ret i. Der er vildt mange muligheder, og de forskellige producenter vælger forskellige løsninger.

Det er nok de færreste, der tænker på det, men søger man på nettet, vil man kunne finde mange fine tilbud på lysdioder - og de kan være meget billige. Dem bør man bare ikke bruge som seriøs producent: De partier, man kan købe på nettet, er næsten altid restpartier fra de store producenter. Køber man dem, vil man finde ud af, at der kan være meget stor variation i bl.a. farven. Er man seriøs producent, bør man derfor købe fra de "rigtige" leverandører i stedet, hvor man kan få store partier LEDer med garanti for, at de har samme farve; så er prisen desværre også bare en helt anden.

Men det ser lidt sjusket ud med en stribe signaler, hvor farverne varierer helt vildt.

Og så forstår jeg ikke det med "svagt lysende": For mig er det primære problem med moderne LEDer, at de lyser alt for kraftigt? Sætter man en gadelygte på en modelbane, skal den jo ikke lyse så meget op, at man kan læse en bog i lyset fra gadelygten eller forlygterne på en bil. For mig at se er udfordringen først og fremmest at få dæmpet alt det alt for kraftige lys, moderne LEDer udsender?

Og nej, det er ikke let og ligetil: Man kan ikke bare sætte en større modstand på. Moderne LEDer er så effektive, at man skal bruge en modstand, der bliver så stor, at man begynder at få problemer med statisk elektricitet og flakkende lys. Den "rigtige" løsning er derfor PWM styring - og det er en kompliceret løsning. Men så kan man til gengæld også bruge RGB LEDer, når man nu er i gang.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Lars Skjærlund skrev:

For mig er det primære problem med moderne LEDer, at de lyser alt for kraftigt? Sætter man en gadelygte på en modelbane, skal den jo ikke lyse så meget op, at man kan læse en bog i lyset fra gadelygten eller forlygterne på en bil. For mig at se er udfordringen først og fremmest at få dæmpet alt det alt for kraftige lys, moderne LEDer udsender?

Hej Lars,

Tak for info omkring emnet  Smile

Lige præcis. Men det er en fin balancegang synes jeg. Signalerne fra Alphamodell, SMF og RZ Tec har alle "skarpe" klare lys, men kun hvis man ser på signalet helt foran. Ligeså snart man bevæger sig lidt til siden, så "fader" lyset meget, ligesom i den rigtige verden. Men selv set fra fronten, så oplyser signalerne ikke anlægget som en anden lampe eller projektør.

Jeg er egentlig også glad for Viessmanns signaler med Multiplex teknologien, da de har ramt de rette farver godt. Men de lyser alt alt for kraftigt, så jeg er helt med på hvad du mener.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Lad os være ærlige, mine herrer: Valget mellem Faller Car System og Viessmann CarMotion er slet ikke så svært.   Wink

 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=8c0cPkXwgFs

Video: https://www.youtube.com/watch?v=qzG50kWVBME


mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.