I det seneste nummer af Mosebanen nr. 57 (https://issuu.com/troldemil) er der en artikel om Heljan. Heri antydes det kraftigt at Heljan overvejer at stoppe med at producere danske modeller.
Citat fra artiklen, hvor Kim Nannestad udtaler følgende: Heljan har ikke flere interesserer på det danske marked og overvejer alvorligt at trække sig helt ud af det, da produktionen del er blevet for bekostelig, og dels bliver modellerne ikke solgt i tilstrækkelige antal, til at omkostningerne kan nedbriges. Kim Nannestad antyder at Y-toget er det sidste, der kommer fra Heljan.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej morten
Ja, det er jo det der står, men det sker ikke lige i morgen, men på sigt. Måske...
Kim Nannestad antyder en lille åben dør, trods alt, men det villa da være ærgeligt, hvis det er slut
Hilsen Martin
Marklin4me
Indlæg: 552
Hejsa,
Tænker det er bedre, at skrive til Heljan og spørge dem direkte! Så får man oftest det rigtige svar.
Der kan ligge hundredevis af tanker bag de sagte ord og så er spørgsmålet også hvordan modtageren tolker dem.
Herefter er de formidlet igen og tolket på ny i Mosebanen. ( Som jeg synes er et fantastisk "blad" - tak for det store arbejde )
Min anbefaling er at - man stiller sig selv spørgsmålet :" Er det noget jeg tror eller er det noget jeg ved". Når man ved det, er der bedre substans.
Simon Spies sagde en gang at "dårlig omtale er bedre end ingen omtale" - med det mente han at han fik "gratis reklame".
God tirsdag til alle og godt nytår.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Ikke for at ville trække "spekulationssporet" ud... Men:
Hvis der er nogen substans i sagen handler den vel mest om at UK lader til at være et mere rentabelt marked for Heljan - og det er vel ikke så mærkeligt at det forholder sig sådan, det er jo f.eks. et større land? (Alle de "store" europæiske producenter har jo også kun i begrænset omfang øje for det danske marked - desværre...)
Og måske rammes Heljan også lidt af "traditionen" for at dansk materiel efter en vis tid på markedet kommer på "brandudsalg" - til priser hvor der næppe er nogen egentlig fortjeneste pr. enhed i detail-leddet længere... Jeg tror at folk efterhånden sidder og venter på de lave priser inden de køber - fra forhandlerere der har aftaget store restpartier til spotpris - da producenten ellers er bange for at brænde inde med disse...
Jeg tror dog personligt ikke på at Heljan nogensinde helt "holder op" med at producere dansk - der er stadig en del muligheder for nye varianter baseret på deres materiel-"bagkatalog".
Personligt tror jeg til gengæld at modellen med et ret begrænset antal modeller pr. serie af meget høj kvalitet (ala McK) i længden virker bedre på et marked som det danske - men nu får vi se hvor længe den succeshistorie forbliver en success.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Men det er jo heller ingen hemmelighed at Heljan i nogle henseender har været udsat for massiv kritik af produkter, berettiget eller ikke berettiget, dette motiverer heller ikke ligefrem til at holde gang i det danske marked. Mit materiel (har K-skinner med slanke kurver og sporskifter) fungerer fint nok, og vil være meget ked af hvis man vælger at forlade markedet. Tænk alene på de mange særdeles flotte vogne af forskellig art der er kommet, CC, CA, HD-klanen, PB osv.
Hvis man søger herinde kommer finder man nogen gange en regulær "shit-storm" som det skete med E-maskinen, som efter min mening ikke altid har været helt berettiget. Har selv to af dem og det fungerer helt fint, hvis ens bane er rettet ind efter det (slanke kurver og slanke sporskifter).
Er ikke ude på at starte en debat om lige det op igen, men kan sådan set godt forstå at man så skipper det danske marked mere eller mindre, når det er på den måde. Åbenbart er de danske forbrugere MEGET kritiske, og vil hellere fokusere på alt det dårlige, i stedet for også lige at have fokus på det der er rigtig godt også
Var forbi min gamle forhandler her for et stykke tid siden, og han har bevidst ikke så mange af Heljans produkter hjemme i butikken, men nøjes med at bestille lidt af gangen. Årsagen er at Heljans produkter mange gange bliver solgt billigere på "brandudsalg" bagefter, som det også bliver nævnt her i tråden. Når det sker, så brænder han inde med varer der bliver nødt til at blive solgt til normalprisen, ellers taber forretningen på det. Det er en ond cirkel, for det fører så med sig at diverse forhandlere igen ikke aftager så meget fra Heljan, der så igen ligger inde med et større lager. Men nu er jeg heller ikke markedsanalytiker, og kan selvfølgelig tage helt fejl.
Og så vil jeg i øvrigt gerne til sidst rose Heljans nye 500-MO. En super model, der kører rigtigt fint. Utrolig flot finish og meget fine detaljer. Trist hvis sådanne en udvikling skal til at stoppe. Vi mangler i den grad jo også en AC-vogn. H-maskinen ser vi ikke fra Heljan, som det også bliver nævnt i Mosebanens artikel.
Mht. den og R-maskinen kan man jo håbe at den nye aktør melder sig på banen. Tror man har lært af hvad andre har lavet af fejl tidlligere, så man fortsat vil se modeller herfra.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
fjorbak
Indlæg: 583
Hej gutter
Det kunne godt være at salget ville blive lidt bedre hvis man forsøgte at lave materiel til 3 skinne folket, og at man ikke skal ud og købe hjul fra andre leverandøre til Heljans modeler, og hvis man vil have reservedele får man beskeden køb en ny vogn.
Personligt er det da ærgeligt at et Dansk firma ikke finder interesse i at servicere Danske kunder, men man har jo i starten end ikke lavet korrekte 1:87 modeller i huse m.m. derfor er det at andre tager over og leverer varen.
Prøv at spørge hvor mange der har Heljans maskiner stående i vitrineskabe fordi de ikke kan kører på Märlin spor.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Om det har sin berettigelse, at skrive pågældende, afhænger nok mest af de øjne der læser, samt egne erfaringer med produkter fra Heljan.
Mit forhold til Heljan er noget ambivalent, idet de anskaffelser jeg har købt (A/C): P, Pr, E, MY, MX, MO alle har måttes åbnes og forbedres. Strømoptaget har været så dårligt udført, med bl.a. løse ledninger dårlig lodninger og lign. På både P, Pr samt E maskinen, har jeg tillige skiftet nogle plastic tandhjul, og ikke mindst hjul. Heldigvis, har jeg selv været i stand til at udføre disse forbedringer, men har dog let ved at forestille mig den frustration man må stå med, når man har erhvervet sig en ny anskaffelse; og det så bare ikke virker optimalt. (Hen til din forhandler, og tilbage igen.)J
Tror desværre ikke, at alle har indrettet deres bane således, at den opfylder Heljan Normen.
Tror, at bedre kontrol og gennemprøvning af produkter er nøgleordet. (Hellere vente på noget godt, end noget skidt.)
Min antagelse er, at D/C folket ikke helt oplever de samme problemstillinger, og det kan jeg kun glædes over.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at jeg altid har fundet vogn sortiment rigtigt godt. (Med skift til A/C- hjul.) Der er gennem tiden kommet mange flotte vogne til de forskellige epoker, og disse håber jeg forsat på, at kunne erhverve.
Håber at Heljan forsat vil levere danske modeller, Lokomotiver som vogne.
Ps. Jeg er IKKE nittetæller, men kan godt lide, når ting virker ved nyanskaffelse.
Lollandsbanen i model!
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Hej
Jeg synes at det vil være meget ærgerligt hvis Heljan holder op med at producere danske modeller, for de laver mange flotte - og med lidt tilretning velkørende modeller.
Jeg er nok ikke deres største kunde, men har da 10 forskellige UIC vogne (A, AB, B, BK, BD i forskellige numre), en blå styrevognsstamme og 5 MX / MY og en enkelt IC3- og dem er jeg glade for. Bruneringen på lokomotiverne er fjernet fra bagsiden samt på selve hjulfladen for at forbedre strømoptaget - og de kører nu alle 5 uden problemer. IC5 købte jeg brugt men den har kørt perfekt fra dag 1.
I klubben har vi ret mange af Heljans produkter og det er kun E-maskinen, der står til pynt - desværre for den er flot.
Men er Heljan ikke selv lidt skyld i at markedet er som det er? Da de i 2014 udgav en ny serie med MX/MY forlød det, at de kom i begrænset oplag. Jeg skyldte mig at købe MY1156 i en fysisk butik, for jeg ville have den. På RC-Kongens hjemmeside stod den til 2295 fra dag 1, mens den i de fysiske butikker stod til 2495,-. Jeg valgte at støtte den fysiske butik, På den seneste messe i Valby, kunne de købes til 1749,- flere steder - og der kom en MX1013 i posen med hjem. Men når de allerede ved udgivelsen sælger produktet billigere via deres "egen" forhandler, så ødelægger man selv markedet. Og de udgivne maskiner er blevet genoptrykt et par gange, det er jeg ikke i tvivl om, for de har flere gange stået som udsolgt - og så er de der pludseligt igen. Jeg savner sgu lidt ærlighed i branchen.
Men som jeg tidligere har skrevet, så vil det være ærgerligt hvis de holder op men at producere dansk - for de har lavet mange flotte ting og de har gjort meget positivt for hobbyen, ligesom HobbyTrade, McK og mange andre.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
fjorbak
Indlæg: 583
Hej
Jeg har det nu sådan at hvis køber en maskine eller en vogn, så forventer jeg at den fungere og det har man ikke kunnet regne med, ligesom jeg tidligere skrev så har 2 skinnefolket været 1 priotet, og så har vi andre bare at tage det vi kan få.
Det kan ikke nytte at man skal til at fjerne bruneringen for at få bedre strømoptag, eller man skal ud at købe andre hjul til en vogn.
men godt Nytår
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
gejo
Indlæg: 681
Hvis Heljan stopper med at producere danske modeller, så bliver der jo bedre plads til andre producenter som f.eks. Mck, og det er set med mine øjne ikke så dårligt.
Nu kører jeg tre-skinne, måske det betyder noget.
McK's ABg-vogn kørte med justeret hjulafstand og monteret Märklin kortkobling og sammenkoblet med Tog og Teknos Bn-vogn gennem en R2 s-kurve uden problemer, og sådan synes jeg det skal være, hvis alle skal have glæde af modellerne.
Hilsen Gert
fjorbak
Indlæg: 583
Nemlig
Den så får vi noget der måske kan bruges uden ombygning
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
morten
Indlæg: 306
Trianglen motorvognene fra Heljan synes jeg er noget det mest vellykkede fra Heljan og de kører på AC 3-skinne uden problemer.
DCC
Indlæg: 359
ups
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Artiklen i Mosebanen slutter også af med nogen personlige overvejelser, hvor det bl.a. bliver vurderet at markedet er ved at være mættet af epoke III-materiel, der er simpelthen ikke så meget mere at tage af, hvor en produktion kan gå hen og blive lønsom. Og det er kravet hvis der skal falde danske modeller af. Dette kan så også være et argument for at trække sig af det danske marked. Dette tror jeg også at der kan være noget om. Og så kombineret med den massive kritik der til tider har været.
Men vi er en hel del der krydser fingre for at der stadigvæk trods alt vil falde lidt af, fx i kraft af en særproduktion, måske a la løft i flok som der har været tidligere.
Ingen tvivl om at de nye tagryttervogne nok skal blive en sællert, skal selv have 2-3 stykker.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Heljan har også den mulighed, at de finde gamle forme frem og kommer med et nyt nummer, og på den måde kan få fordelt omkostningerne på flere enheder.
Det har andre producenter fundet ud af.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Godtfolk
Uanset om det er Heljans hensigt at stoppe dansk produktion eller ej, er realliteten, at storproduktion til det danske marked pt. grænser til filantropi.
Salget af modeltog i Danmark er stærkt vigende, først og fremmest fordi kunderne rent fysisk dør pga alder, og der ikke kommer tilstrækkeligt mange ny kunder til, der kan udfylde tomrummet.
I England er der 63,8 millioner milloner mennesker Tyskland 82,5 millioner, og begge lande har langt højere % vis modeltogsbrugere end i Danmark.
Jeg anslår at der er ca 10000 seriøse MJ kunder i Danmark - det er ikke mange til 20 butikker + dansk og udenlandsk nethandel osv.
Det er ikke raketvidenskab at Storbritannien er langt mere interessant for en modeltogsproducent, særligt fordi Engelske modetogsprodukter kvalitetsmæssigt ikke ligger på tilnærmeligvis højde med modeller produceret til det Tyske marked. Dvs at man ikke behøver at lave så sofistikerede modeller som til kunder på kontinentet, for at gøre kunderne tilfredse.
Og kunderne brokker sig slet ikke så meget, som danskerne gør.
Selv de store fabrikker i Tyskland har skåret kraftigt ned i udviklingen af nye modeller, for det det kniber gevaldigt med at afsætte deres produkter på hjemme- og exportmarkederne.
Og det på trods af at deres hjemmemarkeder er så mange gange større.
Oven i det har udviklingen de sidste mange år været præget af priskrig på nyudviklede/udgivede modeller i en grad, så det reelt ikke kan betale sig at sælge dem, uden at man sælger noget andet man tjener på samtidigt.
Personligt synes jeg at 500 kr for en personvogn er mange penge, men det er nok den rigtige pris set ud fra produktionsomk, i forhold til solgte ex.
Det er mit indtryk, at de færreste famile(fædre)r har mere end 500 kr til rådighed /måned til den slags. Under alle omstændigheder understøtter salgstallene den påstand.
Samtidigt er der stor konkurrence fra alle mulige andre tilbud, elektronik, RC osv.
Personligt har jeg alvorlige overvejelser om jeg skal afvikle. Det er ihtf udfor alm sund forretningssans, at fortsætte, men man er jo heller ikke helt almindelig.
Fra 2009 og indtil august 2015 har jeg personligt tabt en lille million DKK på drive virksomhed i denne branche.
Dog ser det nye firma ud til at kunne gå et par år endnu, såfremt omsætningen ikke falder yderligere.
Men er det besværet værd ? I kr og øre er det et klart nej.
Så kære godtfolk; Se det i øjnene, det er nok udviklingen - enten i synes om det eller ej.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Som det gamle ordsprog siger: Klog mand er altid værd at gæste!
I mine øjne en meget præcis analyse, uanset hvor forstemmende den end kan være...
Bjarne
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Personligt har jeg selv har alvorlige overvejelser om jeg skal stoppe.
Helst ikke, tak!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Takker for opbakning,
Men det er omsætning og ikke minst fortjeneste, der afgør det.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Søndenfjords
Indlæg: 284
Jeg har stor forståelse for, at Kim Nannestad påtænker at droppe de danske modeller i en situation, hvor han føler, der bliver færre købere, højere valutaomkostninger og færre resterende epoke III-muligheder.
Men epoke III-mulighederne er ikke udtømt endnu, ikke hvis Heljan skruer op for privatbanemateriellet, sådan som man allerede har gjort det med skinnebussen og Y-togene. Frichs firkantet og Marcipanbrødet er modeller, der ligger lige for. Begge findes i små fine håndværksserier, men ikke i billigere industriproduktion.
Søndenfjords
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Godtfolk
Uanset om det er Heljans hensigt at stoppe dansk produktion eller ej, er realliteten, at storproduktion til det danske marked pt. grænser til filantropi.
Salget af modeltog i Danmark er stærkt vigende, først og fremmest fordi kunderne rent fysisk dør pga alder, og der ikke kommer tilstrækkeligt mange ny kunder til, der kan udfylde tomrummet.
I England er der 63,8 millioner milloner mennesker Tyskland 82,5 millioner, og begge lande har langt højere % vis modeltogsbrugere end i Danmark.
Jeg anslår at der er ca 10000 seriøse MJ kunder i Danmark det er ikke mange til 20 butikker + dansk og udenlandsk nethandel osv.
Det er ikke raketvidenskab at Storbritannien er langt mere interessant for en modeltogsproducent, særligt fordi Engelske modetogsprodukter kvalitetsmæssigt ikke ligger på tilnærmeligvis højde med modeller produceret til det Tyske marked. Dvs at man ikke behøver at lave så sofistikerede modeller som til kunder på kontinentet, for at gøre kunderne tilfredse.
Og kunderne brokker sig slet ikke så meget, som danskerne gør.
Selv de store fabrikker i Tyskland har skåret kraftigt ned i udviklingen af nye modeller, for det det kniber gevaldigt med at afsætte deres produkter på hjemme- og exportmarkederne.
Og det på trods af at deres hjemmemarkeder er så mange gange større.
Oven i det har udviklingen de sidste mange år været præget af priskrig på nyudviklede/udgivede modeller i en grad, så det reelt ikke kan betale sig at sælge dem, uden at man sælger noget andet man tjener på samtidigt.
Personligt synes jeg at 500 kr for en personvogn er mange penge, men det er nok den rigtige pris set ud fra produktionsomk, i forhold til solgte ex.
Det er mit indtryk, at de færreste famile(fædre)r har mere end 500 kr til rådighed /måned til den slags. Under alle omstændigheder understøtter salgstallene den påstand.
Samtidigt er der stor konkurrence fra alle mulige andre tilbud, elektronik, RC osv.
Personligt har jeg alvorlige overvejelser om jeg skal afvikle. Det er ihtf udfor alm sund forretningssans, at fortsætte, men man er jo heller ikke helt almindelig.
Fra 2009 og indtil august 2015 har jeg personligt tabt en lille milion DKK på drive virksomhed i denne branche.
Dog ser det nye firma ud til at kunne gå et par år endnu, såfremt omsætningen ikke falder yderligere.
Men er det besværet værd ? I kr og øre er det et klart nej.
Så kære godtfolk; Se det i øjnene, det er nok udviklingen - enten i synes om det eller ej.
Vh Rep
At modeltogshobby er dyrt ved vi vel alle, men at du har givet så meget udover tid er meget meget rosværdi.
Du nævner RC som en af flere konkuranter, hvilket jeg kun kan give dig ret i. Jeg er selv begyndt i RC-gamet og kan her se at vi er mange der mere eller mindre er skiftet.
mvh
Ivan Holck
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
MAB
Staten
Indlæg: 548
Jeg har stor forståelse for, at Kim Nannestad påtænker at droppe de danske modeller i en situation, hvor han føler, der bliver færre købere, højere valutaomkostninger og færre resterende epoke III-muligheder.
Men epoke III-mulighederne er ikke udtømt endnu, ikke hvis Heljan skruer op for privatbanemateriellet, sådan som man allerede har gjort det med skinnebussen og Y-togene. Frichs firkantet og Marcipanbrødet er modeller, der ligger lige for. Begge findes i små fine håndværksserier, men ikke i billigere industriproduktion.
Hilsen Martin
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
De firkantede er så komplicerede med alle varianterne, at det er kommercielt selvmord at masseproducere.
Du kan bare se hvor mange varianter af skinnebusser, der ikke kan laves korrekt pga veariationer
I øvrigt forsvinder ep III markedet stille og roligt til fordel for V og VI
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa, ligegyldigt hvad Heljan fokuserer på skal de have meget større selvkritik.
Ikke sende en E maskine som er ubrugelig på markedet og derefter frasige sig ansvaret, sælge hjulene til noget af løsningen, sæt i stedet prisen ned, fortæl vi har lavet noget skidt og giv hjulene med, her et godt tilbud til dig der kan selv, ikke brunere hjul, sørge for overdele og undervogne vender korrekt når de sælges eller fremvises på messer.
Ikke lokke os til at købe MY 1201 som fælleskøb til fuld pris og siden sælge den til halv pris !
Jeg har også flot Heljan MO 500 og har ombygget den til lyset kan slukke i passagerafdelingen, de har selv lagt et fint print i, men klippet stik og udeladt kabler, hvorfor ikke lave det færdigt man er begyndt på ?
Kunne være hvis stifteren havde levet vi havde haft en masse maskiner tilbage i Danmark som støbte, maskiner koster det ca det samme om de kører i Kina eller Danmark, men når man kun søger Profit, som jeg har skrevet tidligere, på Tøj er der flere tusind procent, hvorfor så ikke på modeltog, alle vil tjene mest muligt uden skelen til kvalitet !
De er selv skyld i deres tab, men jeg nyder da også mine Heljan modeller, men som sagt ROCO/ PIko laver ikke de dumme fejl !
Roco produceret i Slovakiet og Piko i KIna !
Piko skriver: al udvikling og prototyper laves i Tyskland og når de er tilfredse i Tyskland så startes produtionen i Kina.
Håber stadig de producerer de næste mange år, men er navle beskuende !
Hilsen Erling.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Erling
Jeg synes ikke du er fair i din kritik, og når du skriver, at du blev lokket så forstår jeg ikke helt. Der er jo som bekendt ikke købetvang!
Når alt kommer til alt er der kun en, der ved hvordan Heljan skal ledes og der er Kim Nannestad. Om man kan lide det eller ej!
Hilsen Martin
Mols
Indlæg: 68
Hej Martin og Erling!
Jeg må give Erling ret mht My 1200. Jeg valgte dengang at støtte op omkring projektet, selvom at jeg kører moderne dansk. Jeg syntes dengang at det var en sjov maskine at have, selvom at den faldt lidt undefor mit tema.
jeg husker at Heljan lovede at det ville blive en digital model, og stor var skuffelsen da jeg opdagede at der kun blev leveret analoge modeller.
Ligeledes husker jeg også hvordan jeg måbende så at maskinerne blev solgt til nået nær dumping pris få måneder efter at de blev leveret. Dengang tog jeg den beslutning ikke at "løfte i flok" igen.
Jeg et da ked af at Heljan overvejer at standse produktionen af danske modeller. Der er da en del modeller jeg gerne så genoptrykt og måske forbedret.
Michael
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Jeg vil gene forsvare Heljan som forretning i deres dispositioner ud fra makedskræfterne.
1 r, at de har skulle ligge ryg til tæsk fra hjemmemarked, så, vi lukker lortet.
2 vi får ros fra de Brittiske igen igen & igen.
3 vi får ordre fra Amerika & deslignende.
Jeg forstår så godt hvorfor man som virksomhed trækker sig, hvis det r spillet man r op imod. Janteloven! (du skal ikke tro du r noget)
Hvis vi som Heljan kunder & stadigvæk vil være det, så laver vi seriøs & veldokumenteret kritik & ros, deraf kommer der produkter som vi alle kan have gavn af i mange år.
Der kommer intet ud af at nittekneppe på et forum ved detaljer, som Heljan, sansynligvis har haft i overvejerelesen før de satte en produktion igang.
&, ja Heljan blev grebet af det øknomiske opsving der var i 00rene,der ledte til det der nu kommer som et chok for nogen, men, det måtte jo komme, ik?
& hvad angår kinøjser knald, så, det ka være at det var en andenrangs poduktinslinje der lave til hjemmemarkedet, for at 1 ku levere til et andet & større markede?
Bom bom! Tænk lige over det?
Vi r jo som skrevet kun latterlige 5,6mill indbygger, hvoraf muligvis 10000 beskæftiger sig med MJ.
NWRR
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Hej Godtfolk
Uanset om det er Heljans hensigt at stoppe dansk produktion eller ej, er realliteten, at storproduktion til det danske marked pt. grænser til filantropi.
Salget af modeltog i Danmark er stærkt vigende, først og fremmest fordi kunderne rent fysisk dør pga alder, og der ikke kommer tilstrækkeligt mange ny kunder til, der kan udfylde tomrummet.
I England er der 63,8 millioner milloner mennesker Tyskland 82,5 millioner, og begge lande har langt højere % vis modeltogsbrugere end i Danmark.
Jeg anslår at der er ca 10000 seriøse MJ kunder i Danmark - det er ikke mange til 20 butikker + dansk og udenlandsk nethandel osv.
Det er ikke raketvidenskab at Storbritannien er langt mere interessant for en modeltogsproducent, særligt fordi Engelske modetogsprodukter kvalitetsmæssigt ikke ligger på tilnærmeligvis højde med modeller produceret til det Tyske marked. Dvs at man ikke behøver at lave så sofistikerede modeller som til kunder på kontinentet, for at gøre kunderne tilfredse.
Og kunderne brokker sig slet ikke så meget, som danskerne gør.
Selv de store fabrikker i Tyskland har skåret kraftigt ned i udviklingen af nye modeller, for det det kniber gevaldigt med at afsætte deres produkter på hjemme- og exportmarkederne.
Og det på trods af at deres hjemmemarkeder er så mange gange større.
Oven i det har udviklingen de sidste mange år været præget af priskrig på nyudviklede/udgivede modeller i en grad, så det reelt ikke kan betale sig at sælge dem, uden at man sælger noget andet man tjener på samtidigt.
Personligt synes jeg at 500 kr for en personvogn er mange penge, men det er nok den rigtige pris set ud fra produktionsomk, i forhold til solgte ex.
Det er mit indtryk, at de færreste famile(fædre)r har mere end 500 kr til rådighed /måned til den slags. Under alle omstændigheder understøtter salgstallene den påstand.
Samtidigt er der stor konkurrence fra alle mulige andre tilbud, elektronik, RC osv.
Personligt har jeg alvorlige overvejelser om jeg skal afvikle. Det er ihtf udfor alm sund forretningssans, at fortsætte, men man er jo heller ikke helt almindelig.
Fra 2009 og indtil august 2015 har jeg personligt tabt en lille million DKK på drive virksomhed i denne branche.
Dog ser det nye firma ud til at kunne gå et par år endnu, såfremt omsætningen ikke falder yderligere.
Men er det besværet værd ? I kr og øre er det et klart nej.
Så kære godtfolk; Se det i øjnene, det er nok udviklingen - enten i synes om det eller ej.
Vh Rep
Hej Per,
hvor synd at høre (eller læse) alt det du skriver mht. din situation!!!!! Det anede jeg ikke - men jeg skal indrømme at jeg har det præcist som dig, jeg kender alt det MEGET godt og jeg skal nok sige, at jeg slet og ret troede hele tiden at det er bare mig der gør noget helt forkert mht. min lille virksomhed. Tanken om en afvikling kender jeg godt og jeg har haft den meget ofte siden 2009, men jeg er for "trodsigt" til at realisere denne tanke og bare afvikle det hele. Problemet er simpelthen, at det, som vi alle ved, er alt for dyrt at udvikle og producere modeller, og jeg kan klart sige at det for mit vedkommende indtil videre ikke ser ud som om det nogensinde vil kunne betale sig. Hvert nyt byggesæt der kommer fra Danscale betyder et nyt minus på min personlig konto.
Det er alt andet end fornuftig, det er fuldstændigt sindssyg - men det er en realitet. Jeg ved ikke, hvor længe jeg KAN fortsætte med det - så længe jeg kan tjene penge med mit "rigtige job" som sanger, skuespiller og oversætter er det muligt at udgive nye modeller - men er det virkeligt meningen???? Det gør man kun fordi man elsker det man gør.
Men hvad er løsningen for de store problemer indenfor vores branche? Den eneste løsning for mig kan være at finde veje til at interessere flere unge mennesker til modelbygning. Det vil være en stor opgave at vise dem, at der EKSISTERER en virkelighed udenfor deres (som jeg synes ret ynkelige) virtuelle liv som KUN finder sted indenfor computerspillernes og mobiltelefonernes verden - og at formidle dem de håndværksmæssige evner der kræves til modelbygning. Men det har noget at gøre med mange af de værdier, som mere og mere forsvinder i vores samfund, og jeg kan se store forsømmelser mht. disse aspekter! Hvordan og om det kan løses, aner jeg ikke.
Og så skal der produceres flere ting som de yngre potentielle kunder selv kender og har en personlig forbindelse til. Jeg kan da vist godt lide skinnebusser og damplokomotiver - men jeg kender dem selv kun som museumstog og bruger dem også i model kun som museumstog. Men hvorfor findes der fx. ikke en god model af en IC3, som har været et af Danmarks mest kendte og mest typiske tog indenfor de sidste 25 år???? At de ikke eksisterer som en virkelig god modelversion med alle detaljer, det er noget jeg aldrig kunne forstå (for ikke at tale om alle de variationer som IC2, ER4 eller øresundstog... eller om de nye IC4 eller IC2 togsæt). Okay, grunden ER nok, at de kunder, der (stadig) eksisterer, stadigvæk er mere interesseret i epoke III - men DET er helt klart et dødende marked...
Jeg håber som producent og som privatmand, der interesserer sig til modeltog, at denne branche mindst vil have en vis fremtid i en beskeden ramme, fordi UDEN dansk modeltog ville jeg ikke være et ret lykkelig menneske. Og jeg vil sige tak til dig, Per, men også til Heljan og til alle de andre fine store og små producenter på det danske marked for de mange fine modeller, som vi kunne se indenfor de sidste par år!
Og jeg håber at vi alle sammen vil være i stand til at udgive også i fremtiden den ene eller anden smuk dansk model!!!
Godt nytår til jer alle sammen!
Alex
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Erling
Du har ikke din baggrundsviden i orden.
Heljan var tidligere en virksomhed med over 50 ansatte, herunder konstruktionsafdeling og et verdensklasse formværksted og plaststøberi.
Men den manuelle del af togproduktionene foregik allerede dengang i Kina.
PGA generationsskifte ( Det er den begrundelse jeg har hørt) har man nedlagt (næsten) al produktion i Søndersø, og er nu kun en håndfuld medarbejdere.
produktionshallerne er lejet ud til anden side
Heljan får i allerhøjeste grad produceret i Kina.
MHT E-maskinen ( kan vi dog ikke snart blive fri for at høre om den?) tog kineserne godt og grundigt røven på Heljan ved bevidst at sende at skjuledårligt fungerende enheder under stikprøvekontrollen og så sende hele lortet til Fyn
Så stod Heljan med lorten Tak for det Kinesere
Og Kinesere var revnende ligeglade - de havde få deres penge.
De store virksomheder få også lavet noget = meget i Kina og de får også noget skrammel ind i mellem.
De store virksomhededer med woldvide salgsnet har bare større gennemslagskraft over for kineserne end et lille "møgfirma" fra Danmark.
(Ikke bogstaveligt ment herfra, men det mener Kineserne)
De store har bedre råd til at kassere en produktion. (Deres totalomsætning gør dem mere modstandsdygtige.) ( Dette skulle bla andet være grunden til forsinkelsen af M*'s DSB MY)
Det har Heljan ikke med den småserieproduktion, de laver til DK.
Bevares, der er bestemt kritikpunkter, der er berettiget, men der kommer også fejlbehæftede varer fra andre producenter
Det er også mit indtryk, at Heljan er blevet langt bedre til at håndtere reklamationer.
Så jo de har skam i stor udstrækning lært lektien.
Og for at undgå evt. beskyldninger: Jeg ejer ingen aktier i foretagenet.
))
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Marklin4me
Indlæg: 552
Tja... Hvad skal man snart sige...
Den Danske Model, har sejret sig selv ihjel ? Danske lønninger, strømpriser, vand o.s.v. er for høje... Det er vel i realiteten derfor at produktionen lægges ud af landet. Hver mandskabstime er blevet for dyrt.
Megen IT-udvikling foregår også uden for landets grænser...
OG aldrig har danskere handlet for så mange penge på nettet i julehandlen som i år.....
Tænk også på at næste gang du går i Føtex, så brug en bemandet kasse i stedet for en selvbetjeningskasse.
o.s.v.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
fjorbak
Indlæg: 583
Hold op en ynk
Rep du syntes det kineserene som har skylden for en E maskine nuvel, men hvem har kontrollen, og hvad med de øvrige maskiner som står rundt omkring i vitriner fordi de kører elendigt manglende trækkraft m.m. Kender en som har lavet en Heljan rampe så man kan kører op med en maskine fra Heljan.
Og så har man forsømt 3skinne folket.
Men du rører ved noget aktuelt, nemlig overgangen til ny ledelse, og det er som i mange andre virksomheder, der skal tjenes penge og gerne uden at vi skal lave formeget, der har vi problemet, profit og ingen arbejde.
Det er da klart at lønninger og produktionsomkostninger iøvrit er for store i Danmark det ved vi fra andre dele af vores industri, næ der er blevet hevet for meget ud af virksomheden ved det skifte som dr har været, dette er sagt uden at have set det på papir. Og de smarte mennesker som er dr nu ser deres profit blive mindre. Jeg tilslutter mig klart at der mangler modeller af de togsæt IC2 IC3 m.f.
Denne klagesang minder noget om i hvor er det synd.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Per.
Jeg skriver intet om de ikke producerer i Kina, men at det efter min mening er fatalt at den sidste generation har flyttet al produktion til kina og derved som du skriver ikke har styr på noget som helst.
Det er sjov du mener at Heljan er uskyldig fordi kinerserne narrer dem, men det er en hån at Heljan flytter problemerne over på os som kunder.
Heljan fejler da ved at betale før produktet er perfekt og det mener du jeg som kunde skal straffes for, meget venligt firma !
Jeg forstår intet, jeg har en perfekt PKP SM 42 lavet for SK Model i Polen af Piko med en super pris, SK Model er som heljan en lille småserie leverandør som bestiller sine varer hos PIko, hvorfor kan Heljan ikke dette, mit gæt heljan er profit søgende i en grad som er frygtelig.
Jeg tror desværre ikke på nogen taber noget som helst ved Heljan nu har nedsat prisen for deres vogne, vi er ude i at selv forettningerne mister den fortjeneste de regnede med at få og aldrig vil lide nogen form for tab andet end en kalkuleret værdi !
Jeg kender desværre foretningslivet på specielt den onde side og det er ikke hvad varen er værd, men hvad man kan tjene som tæller og og flere Hundrede procent beregnet fortjenste er jer ikke ublu!
Hvis alt løber i 0 er livet vel godt nok eller skal der være råd til Rolls og Privatfly, desværre JA.
Hilsen Erling.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
citat:)
Hold op en ynk
Rep du syntes det kineserene som har skylden for en E maskine nuvel, men hvem har kontrollen, og hvad med de øvrige maskiner som står rundt omkring i vitriner fordi de kører elendigt manglende trækkraft m.m. Kender en som har lavet en Heljan rampe så man kan kører op med en maskine fra Heljan.
Hvis nu du læste hvad jeg skrev:
Ja i dette tilfælde ( E-maskinen) er det kineserne, der havde skylden helt og aldeles. De havde svindlet med leverancen.
Som jeg har hørt det, var varen sendt på markedet før problemet blev opdaget, og der udført rigtigt mange garantireparationer, og de reparerede maskiner blev bedre end standarden.
Selvfølgelig er det ikke i orden at sende defekte varer på markedet, men:
1/ Der er ingen købetvang
2/ kunden har altid ret til at returnere en defekt vare
3/ kunden har altid ret ti få varen repareret. Hvis varen bliver repareret til tip top, hvad er der så at brokke sig over?
4/ Når man køber varen, har man ret til at få den afprøvet inden købet
5/ Køber man alligevel og ikke reklamerer, pådrager man sig selv en del af ansvaret/ frasiger sig brokkeret.
Dette gælder for alle typer varer. Hvorfor skal modeltog behandles anderledes.
citat:)
Og så har man forsømt 3skinne folket.
---------
Hvorledes mener du der var da 3 skinne modeller på markedet??
Man har da ingen pligt at at fremstille modeltog til alle "obskure" driftsformer
så forlanger du vel også at man skal fremstille til RP25 NEMRA finscale 19,5 mm sporvidde også hvad man ellers kan finde på af "uhyrligheder"????
citat:)
Men du rører ved noget aktuelt, nemlig overgangen til ny ledelse, og det er som i mange andre virksomheder, der skal tjenes penge og gerne uden at vi skal lave formeget, der har vi problemet, profit og ingen arbejde.
-----------
Min opfattelse er at det var nødvendigt at skifte produktionsform
Generationsskifter kræver at man har mange penge til at betale skat / "arveafgifter" for der meget store værdier, der står i firmaet.
Desværre en udvikling man ser ved mange generationsskifter.
----------------
citat:)
Det er da klart at lønninger og produktionsomkostninger iøvrit er for store i Danmark det ved vi fra andre dele af vores industri, næ der er blevet hevet for meget ud af virksomheden ved det skifte som dr har været, dette er sagt uden at have set det på papir. Og de smarte mennesker som er dr nu ser deres profit blive mindre.
----------------
man kan jo altid gætte , men er der noget forkert i at et firma skal tjene penge????
citat:)
Jeg tilslutter mig klart at der mangler modeller af de togsæt IC2 IC3 m.f.
[quote]
IC3 har da være produceret i forskellige varianter, men de kan vel godt produceres igen, hvis folk vil købe dem
citat:)
Denne klagesang minder noget om i hvor er det synd.
Overhovedet ikke, jeg påpegede blot at der ikke er hold i alle Erlings påstande.
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Per.
Jeg skriver intet om de ikke producerer i Kina, men at det efter min mening er fatalt at den sidste generation har flyttet al produktion til kina og derved som du skriver ikke har styr på noget som helst.
Nej du skriver; at de ikke produceret i Kina!
Det er sjov du mener at Heljan er uskyldig fordi kinerserne narrer dem, men det er en hån at Heljan flytter problemerne over på os som kunder.
Det er du så alene om at mene, at jeg mener
Heljan fejler da ved at betale før produktet er perfekt og det mener du jeg som kunde skal straffes for, meget venligt firma !
Erling; atter slår din uvidenenhed igennem. Du får ikke så meget som et bøjet søm ud af Kina, uden det er betalt!
Desuden var varerne jo kontrolleret på fabrikken, men de dårlige blev bevidst ikke vist frem
Selvfølgelig er det ikke i orden at sende defekte varer på markedet, men:
1/ Der er ingen købetvang
2/ kunden har altid ret til at returnere en defekt vare
3/ kunden har altid ret ti få varen repareret. Hvis varen bliver repareret til tip top, hvad er der så at brokke sig over?
4/ Når man køber varen, har man ret til at få den afprøvet inden købet
5/ Køber man alligevel og ikke reklamerer, pådrager man sig selv en del af ansvaret/ frasiger sig brokkeret.
Dette gælder for alle typer varer. Hvorfor skal modeltog behandles anderledes????
Jeg forstår intet, jeg har en perfekt PKP SM 42 lavet for SK Model i Polen af Piko med en super pris, SK Model er som heljan en lille småserie leverandør som bestiller sine varer hos PIko, hvorfor kan Heljan ikke dette, mit gæt heljan er profit søgende i en grad som er frygtelig.
En småseriemodel kan aldrig sammenlignes med masseproduktion Der er ikke de enorme formomkostninger, og man benytter standarddele. og meget arbejdsløn
Jeg tror desværre ikke på nogen taber noget som helst ved Heljan nu har nedsat prisen for deres vogne, vi er ude i at selv forettningerne mister den fortjeneste de regnede med at få og aldrig vil lide nogen form for tab andet end en kalkuleret værdi !
Når markedet svigter, skal man så bare destruere restlageret????????????
Jeg kender desværre foretningslivet på specielt den onde side og det er ikke hvad varen er værd, men hvad man kan tjene som tæller og og flere Hundrede procent beregnet fortjenste er jer ikke ublu!
Og det gør jeg da så sandelig også, men fidusen ved at drive forretning er, at der skal tjenes penge- Hvorfor er det forkert, når det gælder modeltog????
Skal ejerne og personalet leve af vandgrød??
Hvis alt løber i 0 er livet vel godt nok eller skal der være råd til Rolls og Privatfly, desværre JA.
Det mener du jo ikke en gang selv. Du vil jo have råd til noget så unødvendigt som modeltog!
Så vidt jeg ved kører Kim Nannestad Toyota, og flyver med rutefly ,når det er nødvendigt
Hilsen Erling.
Hilsen Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Hvis alt løber i 0 er livet vel godt nok eller skal der være råd til Rolls og Privatfly, desværre JA.
Hilsen Erling.
Jeg håber ved gud, den bemærkning var en smutter fra din side - For det er da det mest tåbelige jeg længe har set nedfældet på skrift..!!
At der er nogle ildsjæle, som tilsyneladende driver forretning indenfor modeltogs-verdenen med direkte tab, blot fordi de er entusiaster, er selvfølgelig prisværdigt - Og det respekterer jeg til fulde... Jeg var faktisk ikke klar over det forholdt sig sådan, og det overrasker mig.
Men at du åbenbart mener, det ikke er ok at tjene penge - Og måske endda MANGE penge på at lave modeltog - Er jo direkte idiotisk...!!
Jeg tror helt ærligt ikke, at folkene bag Heljan har privatfly og Roll Royce..... Men ved du hvad... HVIS de havde det, så respekt for det... Jeg ville da elske, at have en forretning der gav sådan et afkast... Ville du ikke det..??
Personligt har jeg både gode og dårlige erfaringer med Heljan - Og skulle dagen oprinde, hvor jeg bliver utilfreds med deres produkter, så stopper jeg da bare med at købe dem.....End off story..!!
Jeg syntes det er skønt, at vi kan give både ris og ros til deres produkter herinde - Men at kommentere på deres eventuelle overskud, og om det overskud bliver brugt på Privatfly, Roll Royce´er, lakridspiber eller nøgne damer, er da fuldstændig ligegyldigt...!!
Endnu en Heljan diskussion der ender i pladder og u-saglighed....
Togsøn
Indlæg: 222
Tak for Kaffe !
Usaglighed ja fra jeres side, Ikke min !
Det eneste jeg mener er at profitten kunne nedsættes til et minimum, glemme kapitalismen og være Sociale men det er jo et fyord, jeg nyder den billige Skoda og får aldrig brug for en Mercedes for at komme fra A til B.
Men det bedste ville selvfølgeligt være politikerne pålagde et milijøtillæg for alle produkter som produceres pr kilometer.
Så ville vi holde produktionen i hjemlandene, tæt på forhandlerne og ikke have import / eksport samt ikke have fly og lastbiler etc. Der forurende vores verden, vi kan se nu temperaturen er på baggrund af vores grisseri med transport og andet steget med 40 grader i Arktis.
Dette kun på baggrund af kapitalistisk griskhed og profitrytteri !
Godt Nytår
Erling.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Tak for Kaffe !
Usaglighed ja fra jeres side, Ikke min !
Det eneste jeg mener er at profitten kunne nedsættes til et minimum, glemme kapitalismen og være Sociale men det er jo et fyord, jeg nyder den billige Skoda og får aldrig brug for en Mercedes for at komme fra A til B.
Men det bedste ville selvfølgeligt være politikerne pålagde et milijøtillæg for alle produkter som produceres pr kilometer.
Så ville vi holde produktionen i hjemlandene, tæt på forhandlerne og ikke have import / eksport samt ikke have fly og lastbiler etc. Der forurende vores verden, vi kan se nu temperaturen er på baggrund af vores grisseri med transport og andet steget med 40 grader i Arktis.
Dette kun på baggrund af kapitalistisk griskhed og profitrytteri !
Godt Nytår
Erling.
Tak for Kaffe !
Usaglighed ja fra jeres side, Ikke min !
Det eneste jeg mener er at profitten kunne nedsættes til et minimum, glemme kapitalismen og være Sociale men det er jo et fyord, jeg nyder den billige Skoda og får aldrig brug for en Mercedes for at komme fra A til B.
Men det bedste ville selvfølgeligt være politikerne pålagde et milijøtillæg for alle produkter som produceres pr kilometer.
Så ville vi holde produktionen i hjemlandene, tæt på forhandlerne og ikke have import / eksport samt ikke have fly og lastbiler etc. Der forurende vores verden, vi kan se nu temperaturen er på baggrund af vores grisseri med transport og andet steget med 40 grader i Arktis.
Dette kun på baggrund af kapitalistisk griskhed og profitrytteri !
Godt Nytår
Erling.
Jeg må jo så skuffe dig, og informere dig om, at din Skoda (Som du tilsyneladende finder mere politisk korrekt end en Mercedes..) bliver produceret af én af de bilfabrikanter i verden, der tjener flest penge... Og tror du helt ærligt den nogensinde var produceret, hvis ikke der kunne tjenes penge på den..?
Jeg melder fra her og nu... Det her er blevet for underligt til mig.... Godt nytår... .
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Erling
Du vil altså ikke forstå
Profitten ved danske produkter er allerede sat ned til minimum, ellers at det er uinteressandt.
Der skal også være råd til reklamationer og finaciering af nyudvikling
Så hvorfor producere, når kunderne alligevel kun brokker sig.
Godt nytår Erling og alle andre
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Tak for Kaffe !
Usaglighed ja fra jeres side, Ikke min !
Det eneste jeg mener er at profitten kunne nedsættes til et minimum, glemme kapitalismen og være Sociale men det er jo et fyord, jeg nyder den billige Skoda og får aldrig brug for en Mercedes for at komme fra A til B.
Men det bedste ville selvfølgeligt være politikerne pålagde et milijøtillæg for alle produkter som produceres pr kilometer.
Så ville vi holde produktionen i hjemlandene, tæt på forhandlerne og ikke have import / eksport samt ikke have fly og lastbiler etc. Der forurende vores verden, vi kan se nu temperaturen er på baggrund af vores grisseri med transport og andet steget med 40 grader i Arktis.
Dette kun på baggrund af kapitalistisk griskhed og profitrytteri !
Godt Nytår
Erling.
Tak for Kaffe !
Usaglighed ja fra jeres side, Ikke min !
Det eneste jeg mener er at profitten kunne nedsættes til et minimum, glemme kapitalismen og være Sociale men det er jo et fyord, jeg nyder den billige Skoda og får aldrig brug for en Mercedes for at komme fra A til B.
Men det bedste ville selvfølgeligt være politikerne pålagde et milijøtillæg for alle produkter som produceres pr kilometer.
Så ville vi holde produktionen i hjemlandene, tæt på forhandlerne og ikke have import / eksport samt ikke have fly og lastbiler etc. Der forurende vores verden, vi kan se nu temperaturen er på baggrund af vores grisseri med transport og andet steget med 40 grader i Arktis.
Dette kun på baggrund af kapitalistisk griskhed og profitrytteri !
Godt Nytår
Erling.
Nu ved jeg godt, at overdrivelse fremmer forståelsen - Men syntes alligevel din overdrivelse omkring temperatur-stigninger i Arktis nærmer sig et kriminelt u-sagligt niveau....
Du mener temperaturen er steget med 40 grader..!?
Citat fra hjemmesiden ..: http://www.detnyearktis.dk/node/15
Sådan udvikler temperaturen sig i Arktis
Luft-temperaturen i Arktis er blevet målt uden afbrydelser siden 1880.
Målingerne viser, at temperaturen er steget markant: Siden 1980 er temperaturen steget med ca. 1,5°C (grader celsius) sammenlignet med det ”normale” for perioden 1961-1990.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Man må sige, at Mosebanen kom lige ud til tiden, så gik den Jul med det ........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Nu er det sådan Skoda er ejet 51 % af den Tjekkiske stat og de sidste 49 % fra VW er jo en del af den Tyske stat (Niedersachsen), så de store statvirksomheder tjerner pengene til at drive landene, samt Porsche.
Jesper Theilgård udtalte der nu skulle være -39 grader i arktis, men nu er 1 plus grad, det giver med min skolegang 40 graders forskel.
Erling
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Erling
Din kobling mellem planøkonomi og noget så uskyldigt, som modeljernbane er ganske interessant, omend jeg ikke helt forstår den.
Godt nytår!
Hilsen Martin
Marklin4me
Indlæg: 552
Griner.... I en smule nytårs godt humør .... Godt nytår... Og lad os så komme videre....
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.648
Erling, vornår har den tjekkiske stat købt de 51% af aktierne i Skoda af VW? I år 2000, for 15(16) år siden, ejede VW 100% af aktierne i Skoda.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Godt nytår alle sammen,
Jeg synes det er tid til at trække i håndbremsen da stemningen i denne tråd begynder at pege i retning af mudderkastning...
Meninger er der mange af herinde - og de er ikke ens... Det må vi bare acceptere.
Mvh,
Peter W
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Henrik PS
Indlæg: 85
Godt nytår til jer alle.
Jeg har været utrolig glad for mine Heljan diesel- og ellokomotiver, men det skal siges, at jeg kører moderne DC.
Jeg vil helt klart beklage, hvis Heljan må trække sig fra det danske marked.
Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Hej og godt nytår!
Jeg havde i sidste nat skrevet en ret lang tekst med diverse overvejelser og aspekter, men ikke offentliggjort den her, fordi det meste af dem var gentagelser af ting, som allerede for ofte blev skrevet og sagt. Alligevel vil jeg skrive her om én aspekt, som jeg synes er vigtigt (selvom det nok heller ikke blev sagt for første gang), og det er det rasante tempo, som alle de mange modeller udkom i indenfor de sidste år.
Man må ikke glemme, at det danske marked blev mættet med en mangfoldighed af nyheder indenfor et forholdsvis kort tidsrum, mens den samme udvikling tog flere årtier på fx. det tyske marked. Men - hvem af forbrugerne i Danmark skulle så være i stand til at følge med og hvem har råd til at købe alle de mange nyheder, som udkom indenfor dette forholdsvis kort tidsrum? Hvis man betragter nyhedsinformationerne af de sidste år og hvis man kigger rundt i forretningerne og messehallerne, kan man se massevis bjerge af de forskellige lokomotiver og vogne i så en høj grad, at man bliver svimmel (jeg mangler selv stadigvæk mange modeller, som jeg egentligt gerne skulle have - men det var ALT for mange nyheder, og jeg tror, der er mange, der har det som jeg!). Resultatet er selvfølgeligt, at man producerer til lageret eller er tvunget til at sælge modellerne til absolut lave priser for at overhovedet kunne komme af med dem.
Så - hvis man (som Heljan) ikke alene er afhængig af det lille danske marked og har andre muligheder til at producere, kunne det jo være fornuftigt at reducere tempoet man udgiver danske nyheder i, uden helt at forlade det danske marked. Det synes jeg personligt ville være en fornuftig kompromisløsning, som alle ville kunne profitere af.
Mange hilsner
Alexander
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Denne er til Erling..
Jeg tilbyder dig, nu du mener alt skal baseres uden profit, at du kan få et job hos mig. Jeg garanterer at du, i modsætning til undertegnede, Per, og mener det var danscale, at du ikke behøver at medbringe penge for at arbejde, faktisk tilbyder jeg dig kvit og frit at lægge 37 timer ugentligt i filantropiske interesse..
Lad mig høre om det kan friste..
Mvh og godt nytår til alle...
Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det er godt at se, at kvaliteten af de mærkelige indlæg bliver bedre og bedre...
Bjarne
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Denne er til Erling..
Jeg tilbyder dig, nu du mener alt skal baseres uden profit, at du kan få et job hos mig. Jeg garanterer at du, i modsætning til undertegnede, Per, og mener det var danscale, at du ikke behøver at medbringe penge for at arbejde, faktisk tilbyder jeg dig kvit og frit at lægge 37 timer ugentligt i filantropiske interesse..
Lad mig høre om det kan friste..
Mvh og godt nytår til alle...
Steen
Hej alle!
Med henvisning til dette indlæg vil jeg kraftigt opfordre til at vi vender tilbage til trådens emne og holder denne type meddelelser som private beskeder mellem brugerne.
Jobtilbud er nemlig ikke noget der vedkommer andre end de indvolverede parter
Mvh
Kristian
UTJ
Indlæg: 438
Hvis jeg skulle råde Heljan, ville jeg afvikle det danske marked helt og aldeles. Omgående.
Utilfredse kunder (det er dem som råber op - man ikke basere sine antagelser om eventuelt positive kunder, som ikke ytrer sig) og faldende oplagstal. Det første har I, ikke så kære venner, været frontkæmpere for her og med mit indlæg eksploderer kritikken sikkert igen.
En sådan beslutning omfatter en vis træghed og de sidste 4-5 projekter skulle Heljan nok aldrig have begivet sig ud i. Bevares jeg er da selv glad for at de kunne overbevises om triangel og tagryttervogn, men det er absolut ikke noget som har bidraget til andet end en marginalt forøget omsætning. I øvrigt grænsende til filantropi.
Kritik skal have et formål, ellers bliver det formålsløs kritik. Al det råberi som er fremført her og andre steder befordrer ulyst og ulyst er ofte en drivende faktor med hensyn til at gennemgå mindre rentable aktiviteter. Dermed har kritikerne (den negative kritik) vundet slaget. Kritikerne har købt produktere - også i stort omfang - og gået til tasterne umiddelbart derefter, for at fremføre deres kritik. Måske uden formål - eller var det?! Men kritiske røster i offentligt tilgængelige fora og andre medier kan læses og det er modtageren som afgør hvilke konsekvenser den fremførte kritik skal have. Man kan faktisk tale produkter op og tale produkter ned og det er kundernes omtale som ofte styrer den diskussion - som i mange brancher foregår i fora som dette (eller fagblade osv, når branchen kan bære det).
Alle der producerer modeltog i Danmark er filantroper - alternativerne ville give højere afkast. Hvis nogle påstår noget andet, lyver de.
Det er i øvrigt ikke kun produktleverandørerne som er filantroper. De fleste i detailleddet kan kun leve af modeltog, fordi de har anden økonomi (formue eller anden indkomst). Og entry i detailleddet er sparsom pt. Det er en lille branche og måske er det vi er vidende til en mini-mini-udgave af historien om de hollandske tulipanløg fra 1637. Den betød ikke enden på tulipanen, men markedet fandt et andet langsigtet leje. Det leje er nok tilbage til 1990'erne for denne hobbys vedkommende.
Alle pile peger nedad. Jeg er sikker på at trafikken på fx sporskiftet.dk har toppet og er langsomt dalende, blandt andet fordi de evendelige omkvæd bliver gentaget af en lille, men meget aktiv hob af skribenter, der ingen hæmninger har. Man kan også tale en hel hobby ned.
Man skal selvfølgelig ikke udelukke at Heljan gennemfører et dansk projekt i fremtiden - det ligger bare ikke i kortene lige nu, tror jeg. Hohler og PMN's indlæg beskriver det meget nøje og visse af svarene viser at nogle skribenter (mange?) her synes at leve på en anden planet. Det sidste er dog et udbredt fænomen i Danmark, så det kan ikke undre.
Godt nytår