Du kan se beskrivelser af vognene på www.jernbanen.dk, men det er primært længde og antal pladser. Begge typer var beregnet som bivogne til motorvogne.
Vognene kommer til at passe perfekt til Heljans lige udgivne Triangelmotorvogn, og har også set fotos hvor de er efter en MO. Det er så primært nede i epoke II/III a, men godt nok at der også sker noget for denne periode.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Der var engang hvor vognkassen på vogne til "elektrisk tog" bestod af en træklods beklædt med papir.
Denne omsiggribende lasercut-dille har ligesom rullet udviklingen tilbage igen, og high-tech laserskåret eller ej, så er træ nu engang kun træ, og pap nu engang kun pap, og disse materialer suger også anno 2013 fugt og lugt til sig, og der kan måske også opstå oliepletter fra snavsede fingre (f.eks. ved det kommende gl. MT-lokomotiv), hvor olien trækker ind i træet, lakeret eller ej, og desuden "arbejder" træ afhængigt af fugt og temperaturen, og på en noget anderledes måde end den bærende indvendige "skal" af klar plastic.
Derudover sætter opbevaring i en fugtig og klam kælder eller på et ditto loft sit umiskendelige præg på (især) kompostérbare materialer, og skulle man således komme til at købe den slags modeltog brugt engang, og det er hørmer muggent og/eller eventuelt kommer fra et rygerhjem, så er den slags modeltog godtnok ikke let at vaske og bringe i en brugbar stand igen.
Det bliver sikkert nogle flotte modeller - det er bare ærgerligt, at holdbarheden qua brugen af træ bliver mere begrænset i forhold til "plasticmodeller", jvf. ovenstående.
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
de nye annoncerede personvogne fra ADE/Hobbytrade litra FC og litra FE
DSB FC 4751 - 5760 - tegning Hans Gram Alkjær
FC blev oprindeligt udviklet til gl MT som jo også kommer fra ADE/Hobbytrade, senere overgik de til motorbivognsparken for Triangelmotorvogne litra MC, ME, MF som Heljan jo er kommet med, og de har også kørt bag de fynske store motorvogne MBF og MDF, også MO (Heljan) har være trækkraft og som et appendix har de også været anvendt som togførevogne på sidebaner med blandt andet Dmaskine(Hobbytrade) og MT 151 - 167(Hobbytrade) som trækkraft. - jo så alsidige vogne
og det samme kan stort set siges om FE vognen
og så sent som i 1961 var der ved DSB
8 FC : 1 i værkstedsreserve og 7 i reserve for togforstærkning
19 FE : 7 i fast løb, 2 i værkstedsreserve og 10 i reserve for togforstærkning
[/quote] Ja, der har været stille i lang tid... Det var der også hos hobbytrade...
Ærgerligt, rigtig ærgerligt
[/quote]
Med alle de ting der tidl. kom i en lind strøm, må modeltogssamlingerne rundt omkring også være ved at være mættet godt, krise eller ej. Det er i hvert fald tilfældet her, det er mere specielle ting der har interessen nu. Dog ikke FC-vognen. Så også prøvemodellen i Brandrupdam, den var rigtig flot. Den skal såmænd nok komme, men udgivelsestempoet er sat noget ned.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Tirsdag d. 17/6/2014 - 23:15
Din holdning til træ og pap er lige så forældet, som de tidlige træprodukter du omtaler.
1) Jeg startede med at bygge modeller ( hestevognesmodeller 1:32 ) i en alder af 8 år - dvs pt 45 år siden
Fortrinsvis af Morfars udrangerede cigarkasser, og aeroplankrydsfiner. Ingen af disse modeller har lidt skade af opbevaring i alle disse år.
Jeg har de fleste endnu - mere pga nostalgi end kvalitetskrav, selvom nogle af dem faktisk er OK, når man tænker på modelbyggerens alder.
2) senere begyndte jeg at bygge H0 vogn også mest af træ. Ingen af disse lider af skavanker pga materialevalg.
Kvaliteten kan vi diskutere for nogle af modellernes vedkommende
3) Plast som ikke er overfladebehandlet er langt mere påvirkeligt af luftfugtighed, varme og sollys end træ, der er forarbejdet ordentligt
Ubh plast tåler ikke UV stråler og nedbrydes hurtigt, hvis de i længere tid udsættes for sollys.
Det er ubehandlet træ ligeglad med bortset fra falming af mørke og gulning af lyse træsorter.
4) Ved korrekt overfladebehandling er der overhovedet ingen problemer med at anvende træ til modeltog.
Pap til bygning af Modelhuse:
Pnkt 3 kan gentages her.
Pap er ikke et billigt skodmateriale Det fås i et utal af kvaliteter og nu som tidligere bliver pap brugt til alverdens brugsgenstande med meget lang levetid.
Tag f. eks bogbind En bog kan uden problemer holde flere hundrede år uden at pappet nedbrydes eller deformeres.
Kufferter blev før i tiden også lavet af pap, som med den rette forarbejdening var mere stabilt og slidstærkt en de materialer moderne kufferter laves af.
mange flere produkter ende man normalt kan forestille sig indholder pap som en del af konstruktionen.
De materialer jeg anvender til lasercutmodeller er dyre gennemfarvede kvaliteter, som er helt stablie under normale indendørs temperatur- og luftfugtighedsforhold.
De er også lysægte sålænge man ikke stiller modellerne direkte i vinduet
Har man så meget fugtighed omkring sin modelbane, at træ og papmodeller begynder at tage skade, har man helt sikkert også elektriske problemer på banen.
Har man så meget fugtighed omkring sin modelbane, at træ og papmodeller begynder at tage skade, har man helt sikkert også elektriske problemer på banen.
...og temmelig sikkert et fugtproblem, man seriøst bør få gjort noget ved!
__________________
Med venlig hilsen
Skott
0 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Onsdag d. 18/6/2014 - 18:34
Ja, der har været stille i lang tid... Det var der også hos hobbytrade...
Ærgerligt, rigtig ærgerligt
[/quote]
Med alle de ting der tidl. kom i en lind strøm, må modeltogssamlingerne rundt omkring også være ved at være mættet godt, krise eller ej. Det er i hvert fald tilfældet her, det er mere specielle ting der har interessen nu. Dog ikke FC-vognen. Så også prøvemodellen i Brandrupdam, den var rigtig flot. Den skal såmænd nok komme, men udgivelsestempoet er sat noget ned.
Mvh
Claus
[/quote] Hej Claus
Med hvad underbygger du dit udsagn? For mig lyder dit udsagn, som rent gætværk. Folk skriger da stadig på MY' er, B - vogne m.m. Tingene kommer jo i en "lind strøm" - bare ikke fra omtalte producent!
Hobby Trade har også selv meldt ud, da de vendte tilbage under navnet F2010, at modellerne ikke ville komme i en strøm som før. Der ville blive længere imellem modellerne. Det har jeg personligt det udemærket med.
Der er da intet overraskende i, at de vogne ikke er kommet endnu. Den MT der skulle komme, er da også stadig på vej. Her også fotograferet på DMJU messen i Brandrupdam.
Her er i øvrigt en Hobby Trade Litra D II fotograferet 27.10.2012:
Ting tager tid.
1 kan lide
Skrevet af Jan Nøhrgaard Onsdag d. 18/6/2014 - 20:33
Hobby Trade har også selv meldt ud, da de vendte tilbage under navnet F2010, at modellerne ikke ville komme i en strøm som før. Der ville blive længere imellem modellerne. Det har jeg personligt det udemærket med.
Der er da intet overraskende i, at de vogne ikke er kommet endnu. Den MT der skulle komme, er da også stadig på vej. Her også fotograferet på DMJU messen i Brandrupdam.
Her er i øvrigt en Hobby Trade Litra D II fotograferet 27.10.2012:
Ting tager tid.
Du har da helt ret i, at ting tager tid. I dette tilfælde synes jeg dog at få et dejavu: store armbevægelser, som endte med et brag. Desværre! Hastighed i produktudvikling eller ej. Muligt jeg tager fejl.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Du kan se beskrivelser af vognene på www.jernbanen.dk, men det er primært længde og antal pladser. Begge typer var beregnet som bivogne til motorvogne.
Bjarne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vognene kommer til at passe perfekt til Heljans lige udgivne Triangelmotorvogn, og har også set fotos hvor de er efter en MO. Det er så primært nede i epoke II/III a, men godt nok at der også sker noget for denne periode.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cbt
Indlæg: 1.165
Der var engang hvor vognkassen på vogne til "elektrisk tog" bestod af en træklods beklædt med papir.
Denne omsiggribende lasercut-dille har ligesom rullet udviklingen tilbage igen, og high-tech laserskåret eller ej, så er træ nu engang kun træ, og pap nu engang kun pap, og disse materialer suger også anno 2013 fugt og lugt til sig, og der kan måske også opstå oliepletter fra snavsede fingre (f.eks. ved det kommende gl. MT-lokomotiv), hvor olien trækker ind i træet, lakeret eller ej, og desuden "arbejder" træ afhængigt af fugt og temperaturen, og på en noget anderledes måde end den bærende indvendige "skal" af klar plastic.
Derudover sætter opbevaring i en fugtig og klam kælder eller på et ditto loft sit umiskendelige præg på (især) kompostérbare materialer, og skulle man således komme til at købe den slags modeltog brugt engang, og det er hørmer muggent og/eller eventuelt kommer fra et rygerhjem, så er den slags modeltog godtnok ikke let at vaske og bringe i en brugbar stand igen.
Det bliver sikkert nogle flotte modeller - det er bare ærgerligt, at holdbarheden qua brugen af træ bliver mere begrænset i forhold til "plasticmodeller", jvf. ovenstående.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
de nye annoncerede personvogne fra ADE/Hobbytrade litra FC og litra FE
DSB FC 4751 - 5760 - tegning Hans Gram Alkjær
FC blev oprindeligt udviklet til gl MT som jo også kommer fra ADE/Hobbytrade, senere overgik de til motorbivognsparken for Triangelmotorvogne litra MC, ME, MF som Heljan jo er kommet med, og de har også kørt bag de fynske store motorvogne MBF og MDF, også MO (Heljan) har være trækkraft og som et appendix har de også været anvendt som togførevogne på sidebaner med blandt andet Dmaskine(Hobbytrade) og MT 151 - 167(Hobbytrade) som trækkraft. - jo så alsidige vogne
og det samme kan stort set siges om FE vognen
og så sent som i 1961 var der ved DSB
8 FC : 1 i værkstedsreserve og 7 i reserve for togforstærkning
19 FE : 7 i fast løb, 2 i værkstedsreserve og 10 i reserve for togforstærkning
for mere om oprangeringer i virkeligheden
http://www.sporskiftet.dk/forum/triangel-og-bivogne-brug-jylland-fyn-1953-mere
og her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
hvor togplan 6/VI : togstammer for årene 1948, 1949, 1950, 1953, 1957, 1960, 1961, 1967 er eller er ved at blive lagt ind
DSB FE 4901 - 4935 - tegning h087
mere tegning og foto her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=29.0
betinger dog at man er tilmeldt og registret som bruger på rundremisen, for at åbne arkivet og for at downloade
og oplysninger mm her
FC : http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=FC&typenr=
FE : http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=FE&typenr=
og mere om disse vogne kan findes i Signalposten, som kan downloades her
http://www.signalposten.dk/signalposten.php
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Så er der vist ikke mere at sige om de vogne! Tak, Henning!
Bjarne
morten
Indlæg: 306
Der har været stille fra F2010 længe......
Noget nyt omkring Fc / Fe personvognene ?
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Der har været stille fra F2010 længe......
Noget nyt omkring Fc / Fe personvognene ?
Ærgerligt, rigtig ærgerligt
De bedste hilsner
Jan
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Der har været stille fra F2010 længe......
Noget nyt omkring Fc / Fe personvognene ?
Men har ikke hørt eller set noget om denne siden.
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
[/quote] Ja, der har været stille i lang tid... Det var der også hos hobbytrade...
Ærgerligt, rigtig ærgerligt
[/quote]
Med alle de ting der tidl. kom i en lind strøm, må modeltogssamlingerne rundt omkring også være ved at være mættet godt, krise eller ej. Det er i hvert fald tilfældet her, det er mere specielle ting der har interessen nu. Dog ikke FC-vognen. Så også prøvemodellen i Brandrupdam, den var rigtig flot. Den skal såmænd nok komme, men udgivelsestempoet er sat noget ned.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Carsten
Din holdning til træ og pap er lige så forældet, som de tidlige træprodukter du omtaler.
1) Jeg startede med at bygge modeller ( hestevognesmodeller 1:32 ) i en alder af 8 år - dvs pt 45 år siden
Fortrinsvis af Morfars udrangerede cigarkasser, og aeroplankrydsfiner. Ingen af disse modeller har lidt skade af opbevaring i alle disse år.
Jeg har de fleste endnu - mere pga nostalgi end kvalitetskrav, selvom nogle af dem faktisk er OK, når man tænker på modelbyggerens alder.
2) senere begyndte jeg at bygge H0 vogn også mest af træ. Ingen af disse lider af skavanker pga materialevalg.
Kvaliteten kan vi diskutere for nogle af modellernes vedkommende
3) Plast som ikke er overfladebehandlet er langt mere påvirkeligt af luftfugtighed, varme og sollys end træ, der er forarbejdet ordentligt
Ubh plast tåler ikke UV stråler og nedbrydes hurtigt, hvis de i længere tid udsættes for sollys.
Det er ubehandlet træ ligeglad med bortset fra falming af mørke og gulning af lyse træsorter.
4) Ved korrekt overfladebehandling er der overhovedet ingen problemer med at anvende træ til modeltog.
Pap til bygning af Modelhuse:
Pnkt 3 kan gentages her.
Pap er ikke et billigt skodmateriale Det fås i et utal af kvaliteter og nu som tidligere bliver pap brugt til alverdens brugsgenstande med meget lang levetid.
Tag f. eks bogbind En bog kan uden problemer holde flere hundrede år uden at pappet nedbrydes eller deformeres.
Kufferter blev før i tiden også lavet af pap, som med den rette forarbejdening var mere stabilt og slidstærkt en de materialer moderne kufferter laves af.
mange flere produkter ende man normalt kan forestille sig indholder pap som en del af konstruktionen.
De materialer jeg anvender til lasercutmodeller er dyre gennemfarvede kvaliteter, som er helt stablie under normale indendørs temperatur- og luftfugtighedsforhold.
De er også lysægte sålænge man ikke stiller modellerne direkte i vinduet
Har man så meget fugtighed omkring sin modelbane, at træ og papmodeller begynder at tage skade, har man helt sikkert også elektriske problemer på banen.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Har man så meget fugtighed omkring sin modelbane, at træ og papmodeller begynder at tage skade, har man helt sikkert også elektriske problemer på banen.
...og temmelig sikkert et fugtproblem, man seriøst bør få gjort noget ved!
Med venlig hilsen
Skott
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Ærgerligt, rigtig ærgerligt
[/quote]
Med alle de ting der tidl. kom i en lind strøm, må modeltogssamlingerne rundt omkring også være ved at være mættet godt, krise eller ej. Det er i hvert fald tilfældet her, det er mere specielle ting der har interessen nu. Dog ikke FC-vognen. Så også prøvemodellen i Brandrupdam, den var rigtig flot. Den skal såmænd nok komme, men udgivelsestempoet er sat noget ned.
Mvh
Claus
[/quote] Hej Claus
Med hvad underbygger du dit udsagn? For mig lyder dit udsagn, som rent gætværk. Folk skriger da stadig på MY' er, B - vogne m.m. Tingene kommer jo i en "lind strøm" - bare ikke fra omtalte producent!
Med al respekt
De bedste hilsner
Jan
Tobran
Indlæg: 184
Hobby Trade har også selv meldt ud, da de vendte tilbage under navnet F2010, at modellerne ikke ville komme i en strøm som før. Der ville blive længere imellem modellerne. Det har jeg personligt det udemærket med.
Der er da intet overraskende i, at de vogne ikke er kommet endnu. Den MT der skulle komme, er da også stadig på vej. Her også fotograferet på DMJU messen i Brandrupdam.
Her er i øvrigt en Hobby Trade Litra D II fotograferet 27.10.2012:
Ting tager tid.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hobby Trade har også selv meldt ud, da de vendte tilbage under navnet F2010, at modellerne ikke ville komme i en strøm som før. Der ville blive længere imellem modellerne. Det har jeg personligt det udemærket med.
Der er da intet overraskende i, at de vogne ikke er kommet endnu. Den MT der skulle komme, er da også stadig på vej. Her også fotograferet på DMJU messen i Brandrupdam.
Her er i øvrigt en Hobby Trade Litra D II fotograferet 27.10.2012:
Ting tager tid.
Du har da helt ret i, at ting tager tid. I dette tilfælde synes jeg dog at få et dejavu: store armbevægelser, som endte med et brag. Desværre! Hastighed i produktudvikling eller ej. Muligt jeg tager fejl.
De bedste hilsner
Jan