Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hede Nielsen DSB KF 20 86 650 0 032-8 vogne er færdige se nederst i tråden

Hej gruppe

Jeg er nået til et punkt i et projekt, hvor jeg må søge hjælp hos de alvidende.

På opfordring er jeg ved at  lave et projekt på ovennævnte vogn.

http://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1965&litra=Fk&typenr

Det drejer sig om vognladningen af trykflasker, som ser ud til at være samlet i stativer og sat på en alm E-vogn.

Desværre er fjællene ikke gennemsigtige, så hvad der gemmer sig bagved dem er rent gætværk.

At dømme ud fra de skrå rør på de synlige stativer vil jeg tro, at der står 2*5 stativer i bunden med de 5 synlige stativer oven på.

Men måske er der kun 1*5 stativer i bunden og 5 ovenpå ?

Eller sidste mulighed er at der 5 synlige stativer, som går helt til vognbunden?

Jeg ville tro, men det er gætværk, at de står fast sammenkoblede på vognen og bliver fyldt og tømt uden omlæsning.

Hjælp ønskes

Jeg vedhæfter det foreløbige projekt

.hedenielsen

 gasflaskerne skal muligvis være grå Jeg ved faktisk ikke hvad der var i dem

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Per

 

mener at det var brintflasker - og så skal de vel være lysegrå, skiltet på siderne blå med hvid skrift, - muligvis lokomotivet; mener et eller andet sted er der et farvefoto af den - og mener også - men det er kun en fornemmelse at jeg har set en tegning af stativet - men du ved - bare en fornemelse

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Per og Henning

 

Hede Nielsen fremstillede både svejsegas (acetylen) og brint.

Så vidt jeg husker transporterede Fk-vognene brint - som Henning også nævner.

 

Jeg går ud fra, at du kender billedet af en af Fk-vognene i denne tråd - det byder på et lille "kig" ned i ladrummet ?.

Med hensyn til farver er jeg måske i stand til at hjælpe dig, hvis du sender din e-mail adresse til mig.

 

(Der kan også ses et billede af en anden af Hede Nielsen's vogne - en tidligere PB-vogn - i Torben Andersen's "DSB diesel og design" øverst på side 15).

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej

Hvis man ser på det billedet der henvises til i første indlæg, i nederst højre hjørne står der hydrogen altså brint.
Trykflasker der indeholder brint skal have rød skulder, det vil sige det er farven under ventilen der fortæller hvad der er i flasken.
Farven på resten af flasken ser ikke ud til at være standartiseret men er ofte grå.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Jeg kender ikke meget til vognen, kun fra det billede på jernbanen.

Epoke 3 er ikke min stærke side, som mange nok ved.;)

Men det er en interessant vognladning. Og som sådan en interessant opgave.

Men det billede var mer' end brugbart. Big smile

Dog  kan men ikke se Helt ned til bunden.

Men vi kan fastslå, at stativerne står på bunden, med mindst dobbelt så mange flasker, som jeg har tegnet hidtil.

De skrå rør ser ud til at være støtter, der går ud til vognsiden på begge sider af stativet.

Man kan gætte på , der ligger en stålprofil langs fjællen.

Ellers ville den nok stikke et ben ud at døren før eller siden.

Jeg må indrømme, at jeg ikke er i besiddelse af en E-vogn i H0 mere, da jeg for længst har solgt mit epoke 3 materiel.

Er der en der vil måle de indvendig mål på en E-vogn i H0, så jeg kan få det til at passe første gang?

 

Jeg har desværre ikke umiddelbart adgang til Torbens bog.

Jeg har dog også skrevet til Hede Nielsen, som det altså ikke hedder mere, Air liquide, hvis jeg kan stavningen.

Om der kommer noget ud af det er svært at vide, men jeg har dog før haft held i andre virksomheder, også selvom de har skiftet navn.

Brint må vi fastslå! Den røde skulder, kan man dog ikke se ud af billederne. Måske det ikke var nødvendigt, når de nu var monteret som tankvogn.

Hvorfor mohar man mon lavet dette apparet istedet for en rigtig tankvogn.?

Er det fordi at Brint skal have meget højere tryk en en stor kedel kan tåle? Eller var det bare en billig måde, at lave en tankvogn?

Ved nærmere eftertanke ville det være ulogisk hvis hele vognbunden var dækket af stativer, som først antaget, da servisering af de mange forbindelser ville være umuligt. Brint i løs vægt er ingen spøg ! Spørg bare Graf Zepelin!

 

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Rep Neslein skrev:

 

Men det er en interessant vognladning. Og som sådan en interessant opgave.

Klip

Jeg har dog også skrevet til Hede Nielsen, som det altså ikke hedder mere, Air liquide, hvis jeg kan stavningen.

Om der kommer noget ud af det er svært at vide, men jeg har dog før haft held i andre virksomheder, også selvom de har skiftet navn.

Brint må vi fastslå! Den røde skulder, kan man dog ikke se ud af billederne. Måske det ikke var nødvendigt, når de nu var monteret som tankvogn.

Vh Rep

 

Jeg har fået svar fra en flink Person  i Firmaet, der kunne huske vognene .

Disse jernbanevogne blev brugt til at transportere hydrogen(brint) mellem Dansk Soyakagefabrik og margarinefabrikken Solo i Sønderborg. Jeg mener det sluttede i firserne. Stativerne indeholdt i alt 260 flasker, såvidt jeg husker, og rummede derfor 2600 m3 hydrogen. Stativerne var permanent fastgjort til vognen. Fyldning/tømning skete via en manifold, hvortil de enkelte sektioner var forbundet. De tykke rør er blot understøtninger. Rørene til hydrogen har næppe været mere end 15 mm.

Ud fra det sidste billede og disse oplysninger er jeg nu nået frem til dette resultat.

Det giver godt nok 275 flasker pr vogn, men det lyder sandsynligt siger min kontakt

Så mangler jeg bare målene på vognen, der i øvrigt lige er udkommet fra Roco i henhold til pålidelige kilder

Billede

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Per

 

kan tage både en Klein og en Roco E vogn med på Tirsdag du kan låne til produktionen vederlagsfrit og samtidigt bestille et sæt indmad til den med det samme

og så må du jo nok forhandle med KM for beskriftninger og litreringer - det vill jo være rart at få dem lavet korekte - men det er du jo nok igang med !!!!! ;)

mvh

henning h087

 

foresten ang de røde kraver, kan ikke huske om der var røde kraver på flaskerne dengang - der er også sket nogen udvikling/krav til mærkning af flasker siden dengang i 70/80´erne

men det må vi så igang med at finde ud af - !!

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Takker for tilbuddet, men jeg skal til fødselsdag den dag. Og d 13  har jeg ikke uledsaget udgang. 25 års "frivillig afstraffelse" fejres!

Men alligevel vil jeg gerne låne.

Om det er Klein eller Roco kommer nok ud på et, da Roco har købt Klein, da de lukkede.

Svært at vide med de røde kraver, især når det var specialmonteret. Men det var standard flasker.

Men tak for forudbestillingen - så har jeg 3

Vh Rep

Der sket et mirakel

 Hede Nielsen har fundet originaltegningerne og sendt dem til mig som gratis foræringsgave!!!

Nu kan jeg se alt, hvad jeg har lavet forkert, men jeg mangler stadig de indvendige mål på den model E-vogn Hm Hm.

Nå det bliver først efter ferien.

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

ventrikel

Næstved

Indlæg: 155

PB

Hej

Du kan også godt putte mig på til en bestilling.

Oprindelig var det min ide at få lavet disse gasflasker. Skilteskoven har lavet decaler til at sætte på siden af disse vogne.

mvh

Torben Bauer

bauer@dadlnet.dk

__________________

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej

Jeg er desværrre ikke helt færdig med at tegne, da jeg stadig mangler målet på e-vogns modellen - Mikkel og Henning:-)

Desuden er fremkomsten af originaltegningerne også grundlag for nogle flere ændringer.

At 3D printe det hele bliver en dyr fornøjelse, så det bliver nok en kombination af støbning og 3D print.

Det kommer desværre til at tage lidt tid.

Jeg planlægger selv at fremstille tilhørende skilte osv.

VH Per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Så er jeg kommet så langt, at jeg kan anslå en pris

Der er tale om ret komplicerede emner

Byggesæt til lasten alene 430 kr medfgl. skile og litreringer

Færdigbygget last 525 kr medfgl. skile og litreringer

Færdigbygget vogn

Total ommaling og litrering af vognkassen ved færdig vogn alt incl 920 kr

Forudbestillinger modtages.

Der laves kun de bestilte færdiglavede vogne

lev 2-3 mdr

hedenielsen

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Per

Det ser godt ud.

Behøves det at være så kompliceret ?.

Kan lasten ikke 3D-printes i ét stykke ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Takker

Nej det behøvs ikke være så kompliceret.

Jeg kan da bare save et stykke af stammen af et aflagt juletræ og skrive brintflasker på  med børnetuch  og ubehjælpelig håndskrift!:p

Jo ff. Hvis det skal ligne forbilledet, skal det være sådan!

Jeg har lagt rigtigt mange timer i projektet, og hvis du hellere vil lave det selv, kan tegningerne købes hos DMJK tegningsarkiv, hvortil jeg har doneret dem.

Og hvis du vil betale 3 gange prisen for lasten, så kan hele sagtens 3D printes og god fornøjelse med at male.

Det bliver som at tapesere en treværelses gennem brevsprækken :bigsmile:

 

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Så så Per, små slag.

Under alle omstændigheder skal jeg have en af dem.
Men lad mig lige se om jeg har forstået det rigtigt: Jeg ønsker at lave så lidt som muligt selv Smile så det er en færdig vogn med litreringer og bemalet last. Er det så 525 + 920 eller hvad?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Alt forladt jeg prøvede bare at være lidt humoristisk og sætte tingene lidt på spidsen

som skrevet står: vogn med last malet og litreret 920 dkk + fragt

PS: bemærk at det er uden bremseplatform da denne grundmodel ikke findes

Måske man kan 3D printe en platform, men det blive så en merpris

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej igen

Jamen så har jeg "sat" mig på et eksemplar.
Det med bremseplatformen bliver nok en anelse kompliceret da pufferplanken formentlig også skal flyttes (og rammen forlænges???). Men hvis du finder en løsning er jeg med på den også.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Roco har da grundmodellen med bremseplatform og Klein havde den også.........

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Per og andre 

Klein og Roco har udgivet E med bremseplatform, så kunne der være den mulighed at modelbanefolket kunne indsende vognen til dig og så få lavet den variant også, jeg kan godt stille en grundmodel til rådighed

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Ok, min samling indeholder 2 danske versioner af E, begge uden bremseplatform.
Og da jeg ikke er 100-meter mester i tysk materiel så vil jeg helst ikke "kloge" mig på Rocos version men blot konstatere at deres tyske E/FK model er samme længde som DSBs uden bremseplatform, dvs. at vognkassen må være ca. 4 mm for kort.
Om det har nogen praktisk betydning for udformningen af lasten ved jeg ikke, som jeg tidligere skrev så tager jeg det du kommer frem med Wink

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Ikke i handelen pr

 

Jeg har opkøbt e-vogne af begge mærker ( ubrugte), men om der er nogle med platform ved jeg ikke pt

Har man sin egen vogn  kan man evt aftale at den indgår i projektet

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Det er denne som er den bedste til en Fk-vogn (det er Rocos grundmodel med bremseplatform og de rigtige akselkasser). Både udgivet som denne og to stk. epoke 3 udgaver, men det er en del år siden:

Men så kan det også blive en rigtig god model (bedst er Fk 032 og Fk 052, da de er ombygget fra første serie E-vogne). Der var i øvrigt INGEN Fk-vogne uden skruebremse, men det ved læserne inkl vor idémager sikkert godt. Hvad med at få vor aktive Roco-importør til at genoptage produktionen af denne vogn i stedet for at benytte Rocos indkøbte Klein-forme, der ikke har de rigtige akselkasser og ikke er helt så vellykket som denne ganske billige Roco-udgave, der er fremstillet inden Roco købte Klein. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Tak for tipset jeg er ikke expert i epoke 3-4-5

Jeg har haft fat i bemeldte firma, men.... der sker ikke så meget Hm Ligesom når man prøver at handle med  andre  producenter............................

Nå Men ca 60% af de vogne jeg har, er med platform -de fleste er Roco  andre er klein

Kun nok godt bruge nogle fler med platform

jeg vil se på om man kan 3D printe en platform til resten

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Så lom den første prøve idag Det ser ret lovende ud.

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Så er jeg så småt ved at være klar til produktionen.

Men Farverne??

Flaskerne grå stativerne er en anden farve  Blå? sort? rød?

Jeg har 2 billeder S/H, men er sikker på der findes et farvebillede også.

Jeg kan ikke umiddelbart finde det, men jeg husker et billede hvor det midterste af HedeNielsen skiltet på vognsiden er skåret af så dørene kan åbnes.

 Kan nogen Hjælpe??

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Så er der nyt om projektet

 Der er pt 3 stk klar til levering og endnu 3 stk der er næsten færdige.

Dem der har meldt sig  på forhånd har fortinsret og skal skynde sig at gennemføre handlen

Desværre har jeg ikke været i stand til at finde de rigtige vogne i større antal, men man kan indlevere sine vogne til ombygning.

Vi opkøber også gerne disse rocovogne med bremseplatform, også uden at du behøver at købe Hede Nielsen vognen

Brug EpokeModeller.dk 's e-mail eller mobilos.

Bestillinger via sporskiftet kan jeg ikke håndtere

Dem der har forudbestilt bedes melde sig inden 8 dage, hvis de stadig er interesserede. Jeg har mistet oplysningerne om hvem det er!

VH Per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Blot til almindelig orientering, så har Tommy idag lagt flere (farve)billeder af Fk-vogne ud.

Hvordan kom den færdige model af Fk-vognen egentlig til at se ud ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.