Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Mere ilægning af K-skinner, opstart

Ja er efterhånden ret tæt på at kunne begynde på den første sporlægning på den 1. del af anlægget, nemlig den del med opstillingsbanegården og vendesløjfen.

Når man sådan starter et projekt her op helt fra bunden, så er det ikke småting der skal skaffes, da jeg ikke tidl. har haft plads til et anlæg Wink

Men der er et par spørgsmål der melder sig inden jeg for alvor går i gang. Da det er ret ærgeligt at skulle pille møjsommeligt anlagt spor op igen, fordi noget er glemt, så stiller jeg lige et par begynderspørgsmål.

Først og fremmest, fødeledninger. K-skinner består selvføligelig af + og - . Midterleden er +, skinnestrengene er -.

Men udover at føde midterlederen (rød ledning) skal så kun den ene skinnestreng eller begge skinnestrenge fødes (brun ledning)? Har hørt nogen sige at det er nok med den ene skinnestreng og andre der siger det skal være begge skinnestrenge.

Hvad er rigtigt?

Til opstillingssporene vil jeg lave det sådan at togene nedbremses og stopper op, til jeg beder toget om at køre igen (men vil i første omgang kun trække ledninger). Dette sker ud fra Peters tidl. oplæg illustreret med en meget fin tegning. Dog vil jeg ikke have en sikkershedsskinne, men nøjes med et nedbremsningsområde og et stopområde. Dvs. den ene skinnestreng på opstilingssporet skal isoleres 3 steder. Her må det være sådan at der føres 1 ledning fra hvert isoleret stykke? Hvilken farve ledning bruger Märklin egentlig til det?

Har lavet en forsøgsopstilling til vendesløjfen, og vælger at bruger 2241´ere, de har ca. 55 cm i radius og så kombineret med flexskinner på de lige stykker. Og kan her kun sige at også 2274-skinnen (udligningsstykket til det slanke skifte) er rigtig god, som andre også har nævnt det. Er meget bevidst gået bort fra at bruge flexskinner i kurverne (ikke mindst efter at have læst indlæg herinde), hvilket har betydet 2241´ere for en mindre formue (fik dem i øvrigt til en god pris hos Kystbanen, på trods af at jeg ikke just er stamkunde. Top service og det er bestemt ikke sidste gang jeg har handlet der Wink ).

Ellers vil jeg meget gerne fortælle noget mere om mit anlæg herinde, men vil lige have noget mere at vise frem Wink Regner med at starte en tråd om det på et tidspunkt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Märklins skinne-system kaldes oftest "tre-skinne", men faktisk er der kun to poler - nemlig den midterste som den ene pol og de to skinnestrenge som den anden pol. Og faktisk er Märklins system baseret på AC dvs. vekselstrøm så hver pol er skiftevis positiv (+) og negativ (-). Så vidt jeg husker benytter man ledningsfarven rød til midterlederen og en brun ledningsfarve til bare en af skinnestrengene (det er ligegyldigt hvilken)

Dog skal du huske på at skinne-afsnit kan laves ved at afbryde den ene skinnestreng fra resten af sporet, men det er en anden og længere snak.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Techek" skrev:
Dog skal du huske på at skinne-afsnit kan laves ved at afbryde den ene skinnestreng fra resten af sporet, men det er en anden og længere snak.

Ja foregår det ved at simpelthen at save K-skinnestrengen over (som ved toskinne), eller ved hjælp af fx en plasticlaske (som i øvrigt ikke indgår i Märklins program, her går man ud fra at man kun isolerer midterlederen).

Pønser på, på sigt at bruge Viessmann 5217 tilbagemelder og for at kunne gøre det, kræver det at man isolerer skinneafsnit.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Klaus

Selvom man klipper den ene skinne, og sætter tilbage melding på, mister man ikke denne skinne som stel, for forstil dig, intet tog på skinnen, betyder der intet strøm er i den isoleret skinne, men lige så snart en vogn eller lokomotiv holde på skinnen, ja så overføre den automatisk stelen fra den anden skinne, så skulle der opstå en sort klat på den strømførende stelskinne, så overføre nogle af de andre hjul bare forbindelsen,og lokomotivet kører stadigvæk videre.

Så selv ved skinne isolering, få du marklin´s super stel skinne system Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Techek" skrev:
Dog skal du huske på at skinne-afsnit kan laves ved at afbryde den ene skinnestreng fra resten af sporet, men det er en anden og længere snak.

Har lige set hvordan man isolerer en C-skinnestreng. Hvordan foregår det med en K-skinnestreng, er det nok at skære skinnestrengen over, eller skal der også her laves en mindre "operation" som ved C-skinnen? (tænker måske lidt for meget i førhen, da jeg havde et mindre toskinneanlæg).

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Har lige set hvordan man isolerer en C-skinnestreng. Hvordan foregår det med en K-skinnestreng, er det nok at skære skinnestrengen over, eller skal der også her laves en mindre "operation" som ved C-skinnen? (tænker måske lidt for meget i førhen, da jeg havde et mindre toskinneanlæg).

Ja; du kan nøjes med at save skinnen over. Der er ingen forbindelse mellem sporene ved K-skinner.

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Først og fremmest, fødeledninger. K-skinner består selvføligelig af + og - . Midterleden er +, skinnestrengene er -.
Sådan kan man godt sige ja. Jeg foretrækker at sige at skinnerne er "stel" og midterledren er "signal". Det fede ved 3 skinne systemet er at stel kan deles af mange ting, da den er fast og det kun er signalet i midterlederen der sendes ud fra boosteren (controller eller hvad du nu vil kalde det). Her er DCC noget anderledes, da det er begge ledere der er aktive og derfor kan man ikke lige umiddelbart definere den ene som "stel".
"Skovsøekspressen" skrev:
Men udover at føde midterlederen (rød ledning) skal så kun den ene skinnestreng eller begge skinnestrenge fødes (brun ledning)? Har hørt nogen sige at det er nok med den ene skinnestreng og andre der siger det skal være begge skinnestrenge.Hvad er rigtigt?
Hvis du vil have et ordentligt strømoptag skal du bruge begge skinner.
"Skovsøekspressen" skrev:
Til opstillingssporene vil jeg lave det sådan at togene nedbremses og stopper op, til jeg beder toget om at køre igen (men vil i første omgang kun trække ledninger). Dette sker ud fra Peters tidl. oplæg illustreret med en meget fin tegning. Dog vil jeg ikke have en sikkershedsskinne, men nøjes med et nedbremsningsområde og et stopområde. Dvs. den ene skinnestreng på opstilingssporet skal isoleres 3 steder. Her må det være sådan at der føres 1 ledning fra hvert isoleret stykke? Hvilken farve ledning bruger Märklin egentlig til det?

Ingen. Du bruger den farve du har til rådighed.

Når du vælger K-skinnen kan du altid skære (og dermed isolere fra) og lodde en ekstra ledning på, hvis det bliver nødvendigt. Gabet efter skæreskiven lukker du med epoxy.

Men dermed også sagt at allrede nu skal du vælge, hvordan du vil lave styring og detektering, for du har nogle valgmuligheder:

1. Sporbesatmelder i fødeledningen til midterlederen.

Det har blot den ulempe at du derved kun detekterer en slæbesko, skubber du med et togsæt, vil det først standse, når slæbeskoen rammer det stykke du detekterer på.

2. Sporbesatmelder i begge "stelledninger". Svarer nogenlunde til ovenstående. Det kræver en strømforbruger for at standse toget.

3. Isolering af den ene skinnestreng og lave "kortslutning" med aksler.

Det kræver selvfølgelig at du har ledende aksler på alle vogne, hvis du vil køre "skubbetog". Derfor skal du sikre dig at alle vogne har fået "AC hjul". Det kræver også elektronik (evt med tilbagemelding til styreenhed, alternativt til bremsemodul).

Den sidste er umiddelbart den letteste at lave og passet meget godt med Peters "prikker". Du skal blot vælge, hvordan du vil standse toget. Dybest set kan du "slukke" for midterlederen når din sporbesatmelder ser en aksel. Det kræver et relæ du kan styre (du skal nok ikke satse på at sporbesatmelding med "hjulkortslutning" alene kan holde det). Det er meget simpelt og virker hver gang, men ikke så "pæn" en måde at standse på, men har man brug for det på en skyggebanegård, eller?

Ellers hedder den et stopmodul for hvert spostykke. Alternativet til stopmoduler er at sende en DC ud i midterlederen. vælger man det, kan man lave DC med en diode og en lille kondesator (det har jeg vidst beskrevet før), simpelt billigt og sikkert, men kræver mange dioder og kondesatorer til et stort anlæg.

Finder man en DC forsyning, og bruger den, er der risiko for boosteren, men det klares let med en 12 volt 20 W halogenpære i serie med forsyningen, sker der kortslutning ser boosteren en pære og ikke en strømforsyning.

Stop med DC (eller anden elektronik) kræver enten at dine bremsetider er justeret til dine bremsezoner (eller zoner til bremsetiderne), eller at du har et sikkeredsstykke, hvis du vil være sikker på at du ikke får et løbsk tog. Standser du ved at afbryde strømmen til midterlederen, svarer det til at ryge direkte ud i sikkerhedszonen og der er næsten garanti for at toget ikke stikker af.

Hvis du skal have et komplet styret anlæg, skal du sådan set have sporbesatmeldinger på alle strækninger, så din styreenhed kan se, hvor langt toget er fremme. Her ryger det smarte ved 3 skinne systemet så en tur, da den ene skinne altid vil være brugt til sporbesatmelding. Så skal du til at isolere ved spporskiftere og vendesløjfer - præcist som ved 2 skinne drift.

For øvrigt kan ballast til skinner findes ved vesterhavet. Der var flandsvind ved Klitmøller i går. Det resulterede flere steder i at der lå sten pænt sorteret i først grove og derefter mondre og mindre sten (hen langs stranden), helt indtil det var sand. Der kunne findes ballast til alle målestokforhold indenfor en 6-8 meter strand.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
Hvis du vil have et ordentligt strømoptag skal du bruge begge skinner.Men dermed også sagt at allrede nu skal du vælge, hvordan du vil lave styring og detektering, for du har nogle valgmuligheder:3. Isolering af den ene skinnestreng og lave "kortslutning" med aksler.Det kræver selvfølgelig at du har ledende aksler på alle vogne, hvis du vil køre "skubbetog". Derfor skal du sikre dig at alle vogne har fået "AC hjul". Det kræver også elektronik (evt med tilbagemelding til styreenhed, alternativt til bremsemodul).Den sidste er umiddelbart den letteste at lave og passet meget godt med Peters "prikker". Du skal blot vælge, hvordan du vil standse toget. Dybest set kan du "slukke" for midterlederen når din sporbesatmelder ser en aksel. Det kræver et relæ du kan styre (du skal nok ikke satse på at sporbesatmelding med "hjulkortslutning" alene kan holde det). Det er meget simpelt og virker hver gang, men ikke så "pæn" en måde at standse på, men har man brug for det på en skyggebanegård, eller?Klaus

Hej Klaus

Ja der falder lige et par ord i en ledig stund til en sen perronvagt fredag aften.

Jamen så vil jeg lodde strømføder til begge skinnestrenge. Så både kun at bruge den ene skinnestreng eller begge to, er altså næsten lige rigtige. Wink

Og efter overvejelser, så er det løsningen med at isolere den ene skinnestreng og ved "hjulkortslutning" jeg vil satse på. Og som du siger det, så er det også den nemmeste af løsningerne.

Viessmann bruger i øvrigt en rød ledning til at sætte ind i det isolerede skinnestykke, så det gør jeg nok også.

Og så ligner det på sigt noget med Viessmanns bremsemoduler og stopmoduler jeg skal satse på. På Viessmanns hjemmeside er der i øvrigt nogen gode vejledninger til hvordan det bygges op, både til AC og DC. Fik et hint fra en i klubben og det kan anbefales at studere nærmere. Men logger sig blot ind med det respektive katalognr.

Et lille tillægsspørgsmål, selv om den ene skinnestreng er isoleret på K-skinnen, så må det betyde at togene stadig kan køre på det pågældende spor, da minus så blot tages fra den anden skinnestreng der ikke er isoleret?

Men vil til at gå i gang med det første arbejde nu (vejret er dog næsten for flot til det), og lægger måske et par billeder her efterhånden som det går fremad.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen"}Jamen så vil jeg lodde strømføder til begge skinnestrenge. Så både kun at bruge den ene skinnestreng eller begge to, er altså næsten lige rigtige. [/quote skrev:

Nej, det rigtige er at bruge begge.

[quote="Skovsøekspressen"}

Og efter overvejelser, så er det løsningen med at isolere den ene skinnestreng og ved "hjulkortslutning" jeg vil satse på. Og som du siger det, så er det også den nemmeste af løsningerne.

Jeps.

"Skovsøekspressen"}</p> <p>Viessmann bruger i øvrigt en rød ledning til at sætte ind i det isolerede skinnestykke, så det gør jeg nok også.[/quote skrev:

Farven er fløjtende lige meget. Gør som du vil.

[quote="Skovsøekspressen"}

Og så ligner det på sigt noget med Viessmanns bremsemoduler og stopmoduler jeg skal satse på. På Viessmanns hjemmeside er der i øvrigt nogen gode vejledninger til hvordan det bygges op, både til AC og DC. Fik et hint fra en i klubben og det kan anbefales at studere nærmere. Men logger sig blot ind med det respektive katalognr.

Viseemann har en mase gode moduler og vejledninger.

Men overvej om du vil bruge modulerne til din bane, eller om du vil styre det hele fra en Viesmann Commander - vil du styre fra en digitalenhed får du modulerne i overskud....

[quote="Skovsøekspressen"}

Et lille tillægsspørgsmål, selv om den ene skinnestreng er isoleret på K-skinnen, så må det betyde at togene stadig kan køre på det pågældende spor, da minus så blot tages fra den anden skinnestreng der ikke er isoleret?[/quote]

Jeps, men så får du ikke den gode stelforbindelse...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Et lille tillægsspørgsmål, selv om den ene skinnestreng er isoleret på K-skinnen, så må det betyde at togene stadig kan køre på det pågældende spor, da minus så blot tages fra den anden skinnestreng der ikke er isoleret?MvhClaus

Du få rigligt med "minus" stel ved at isolere den ene skinne fra og bruge den til s88 osv.

Syntes det er lidt sludder moppe siger her, du har stadigvæk, og om ikke stadigvæk bedre strømoptag end 2 skinnet kører, selvom den ene skinne er isoleret fra.

For som skrevet før, løber stelen som blot gennem lokomotivets hjul, fra den aktive skinne, til den som er tilslutte dit s88 o.ligne, denne stel, optages så via de andre hjul på den side af lokomotivet, så alt i alt, mister du ingen stelforbindelse.

Men moppe har ret i, at du ved brug af K skinner, bør lodde en stel ledning på den "aktiv" stelskinne hvergang du lodder en leder på midterlederen.

Vedr. farver på ledningerne, tror jeg det vil være bedst at følge marklin´s farver, således at

Rød = midterlederen

Brun= Stel (her forståes den strømførende stel skinne )

Gul = strøm til hus o.ligne

Sort eller anden farve du finder passende = s88

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Herjsa!

Elektronerne er flintrene ligeglde med farverne. Har du ikke de "autoriserede" Märklin farver - så vælger du bare din egen standard ud fra det du har. Skal du alligevel ud at købe så er det da OK at vælge "Märklin-farver" hvis det ikke er dyrere.

"Originale" kan være meget for dyre.

Ofte er det dog muligt at finde andre og billigere løsninger - der er en hvis herre på det vestlige Sjælland der gør lidt i den branche.......

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
Ofte er det dog muligt at finde andre og billigere løsninger - der er en hvis herre på det vestlige Sjælland der gør lidt i den branche.......mvhGert

Ja selvfølgelig er elektronerne ligeglade med ledningsfarven, og har faktisk overvejet at kontakte det vestlige Sjælland (hvordan finder jeg lige postkassen?) Wink Men kan han tilbyde rød, gul og brun ledning?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
har faktisk overvejet at kontakte det vestlige Sjælland (hvordan finder jeg lige postkassen?) Wink

Jeg synes du skulle prøve at kontakte ham, han er slet ikke så slem som rygtet siger Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Prøv evt. via forum'ets mailbox eller Klodskovbanens chat.

Af 0,75 kvadrat har han da stadig ca. 12 km grå, 5 km orange og 2 km brun + diverse Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.