Picture

Busk

Indlæg: 475

PB

Kurver

Jeg planlægger på livet løs mit kommende anlæg. Jeg vil høre om der er problemer med at lave mine skjulte kurver med Märklins K-skinner 2231 og 2221. Jeg kan godt bekymre mig om kurven kan give problemer med f.eks styrvognstog, men det kan være bekymringen er ubegrundet? Det vil jo også reducere størrelsen på en helix væsentlig

hilsen Torben

__________________

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Busk" skrev:
Jeg vil høre om der er problemer med at lave mine skjulte kurver med Märklins K-skinner 2231 og 2221. Jeg kan godt bekymre mig om kurven kan give problemer med f.eks styrvognstog, men det kan være bekymringen er ubegrundet? Det vil jo også reducere størrelsen på en helix

Du skal være opmærksom på, at jo mindre radius på din helix, jo større stigning får du på din helix. Stor stigning bliver et problem for alle lokomotiver, hvis de også skal have vogne med.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Busk" skrev:
Jeg planlægger på livet løs mit kommende anlæg. Jeg vil høre om der er problemer med at lave mine skjulte kurver med Märklins K-skinner 2231 og 2221. Jeg kan godt bekymre mig om kurven kan give problemer med f.eks styrvognstog, men det kan være bekymringen er ubegrundet? Det vil jo også reducere størrelsen på en helix væsentlighilsen Torben

Stigningerne i helixen bliver dermed så store at mange lokomotivers trækkraft ikke rækker til. Samtidig øges faren for at toget afsporer altså trækkes ind mod midten af helixen.

Generelt ville jeg ikke gå under 2231 (ca. R 42 cm), da en del materiel ikke kan køre på mindre. Den maksimale stigning i en helix vil jeg sætte til 2,5%. Hvis der planlægges en dobbelsporet helix, så forsøg at få det højre spor til at være det nedadgående (det med den største stigning).

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Citat:
Du skal være opmærksom på, at jo mindre radius på din helix, jo større stigning får du på din helix. Stor stigning bliver et problem for alle lokomotiver, hvis de også skal have vogne med.

Hvis pladsen er knap, kan det løses med også at bruge lige skinner på den "billige" langside og så i stedet at lave en form ellipse / Så bliver længden længere pr. omgang / Er der nogle der ser problmer i det ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"bygger01" skrev:
Citat:
Du skal være opmærksom på, at jo mindre radius på din helix, jo større stigning får du på din helix. Stor stigning bliver et problem for alle lokomotiver, hvis de også skal have vogne med.
Hvis pladsen er knap, kan det løses med også at bruge lige skinner på den "billige" langside og så i stedet at lave en form ellipse / Så bliver længden længere pr. omgang / Er der nogle der ser problmer i det ??

Principielt nej. De er lidt besværligere at lave og trækket i togstammen bliver ikke helt konstant. Så hellere en rigtig ellipse, hvor de yderste buede skinner har en mindre radius en de andre...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Ja det var da også en tanke med R2 + R3 + R4 + evt. lidt lige + R4 + R3 + R2 for hver side

Det vil jeg prøve at lave for at se hva' det fylder og om der plads til det

Længde skal også regnes ud og sættes i forhold til min oprindelige ide med 3 x R3 + 2 x lige + 3 x R2

Så det bliver spændende se hvad det giver af længde på en omgang i forhold den oprindelige tanke .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Her er der en ellipse bygget med R2 og Großkreis I og II. med en højdeforskel på 8,0cm mellem vindingerne bliver stigningen på 2,4%.

Du skal bruge ca. 110cm i bredden og 125cm i længden...

Her er Eriks lange forkromede forklaring på hvordan man laver en helix:

http://snipurl.com/10v44p

Venlig hilsen

Lars

Ellipse

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Her er så lidt tal baseret K skinner

[u]Med R2 / radius 424,6 mm[/u]

Udv. diameter Ca. 86 cm

Omkreds Ca. 268 -

4 x lige Ca. 72 -

Udvendige mål ca. 86 x 124 cm og med ca. 340 cm spor

[u]Med R2/3/4[/u]

Omkreds Ca. 340 cm

Udvendige mål ca. 101 x 119 cm

Så med 10 cm højdeforskel er det ca. 3% stigning

Hvilken model der er lettest at lave, det kan jeg ikke lige overskue, men det kommer sikkert også til at afhænge af hvilken tykkelse på pladen, der bliver valgt / her tænker jeg mest på samlingerne af de enkelt stykker krydsfiner

Skal det være dobbelt 2 x 4 mm eller kan man nøjes med 6 mm samlet med laske stykker på 10 cm og så med lidt flere gevindstænger.

Men det har da givet en anden indfaldsvinkel, og måske giver blandingen af R et mere ensartet træk ???

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jeg blev slået med 10 min. men mine mål er ikke virtuelle .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Jeg vil uden tvivl vælge at indsætte lige stykker fremfor en oval. Lav helixen som en sekskant og forlæng de to af siderne. Således gjorde jeg med min tredie helix - det er nemt. En oval ... uf det tør jeg slet ikke tænke på.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Erik 1:87" skrev:
Jeg vil uden tvivl vælge at indsætte lige stykker fremfor en oval. Lav helixen som en sekskant og forlæng de to af siderne. Således gjorde jeg med min tredie helix - det er nemt. En oval ... uf det tør jeg slet ikke tænke på.

Hvis man bruger Wintrack kan man trykke sporplanen ud i 1:1 og save efter denne, det gør det lidt nemmere. Rent æstetisk er ellipsen vel også flottere. Men besværligere at lave end den sekskantede, det er den.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Rent æstetisk er ellipsen vel også flottere.

Æstetisk? Jeg fortrækker at dække helixen til, men det hænder vel man skal ind og hente afsporede vogne ud derfra og så kan man selvfølgelig nyde synet! Wink

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Erik 1:87" skrev:
Æstetisk? Jeg fortrækker at dække helixen til, men det hænder vel man skal ind og hente afsporede vogne ud derfra og så kan man selvfølgelig nyde synet! Wink

Grin - Ja, men der går jo altid et par år før man kommer så langt. Og som det unge og følsomme menneske jeg er - foretrækker jeg generelt noget kønt at se på - gælder også i andre sammenhænge Cool :roll:.

I øvrigt er det ikke altid nødvendigt med en helix. Specielt hvis man har et "langs-med-væggen" anlæg i tankerne kan lange ramper med fordel bruges. Man kan også kombinere - en etage ned med en rampe - og så først derefter bygge helixen ind. Dette åbner op for muligheden at få spor ovenpå helixen, noget der ellers er svært fordi der kun er et sted, hvor der kan føres spor ind i midten.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Det ny, som jeg er ved at sætte op under banen, er med en rampe + en enkeltsporet Helix til en skyggebanegård, som jeg har fortrudt, at der kom op, da det var meget lettere ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Jeg har ogsaa en helix;

Billede

Med lidt forudgaaende erfaring i rygsaekken valgte jeg at prioritere at ramperne er jaevne, med samme radius og samme haeldning over det hele.

For at kunne koere ret lange og tunge tog op og ned (Mäerklin, 4 meter lange) synes jeg at enhver aendring i sporet oegede rissikoen for afpsoring; d.v.s. at der bliver brugt samme radius kurve over over det hele, og at begyndende og sluttende haeldning sker paa forholdsvis rette straekninger; INDEN og EFTER helixen.

Jeg ville nok undgaa at indbygge rette skinner i denne sammenhaeng. -Men transitioner mellem R2/R3/R4 skulle vel vaere okay.

Under alle omstaendighder er Märklin-tog rimeligt robuste overfor haeldninger og ujaevne spor. Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"hxmiesa" skrev:
For at kunne koere ret lange og tunge tog op og ned (Mäerklin, 4 meter lange) synes jeg at enhver aendring i sporet oegede rissikoen for afpsoring; d.v.s. at der bliver brugt samme radius kurve over over det hele, og at begyndende og sluttende haeldning sker paa forholdsvis rette straekninger; INDEN og EFTER helixen.

Meget sød Helix Laughing out loud. Med hensyn til hældninger før og efter helixen er jeg fuldstændig enig med dig. Tilbage bliver måske kun at sige at disse helst skal være før sporskifter, da stigninger eller fald over sådanne er en ekstra mulig kilde til nedsat driftssikkerhed...

Kun på små anlæg er det ofte nødvendig at lægge overgangen til eller slutningen på stigning ind på begyndelsen af en stations ind- eller udfletning.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Skal vi starte med lidt ros - hvor er det godt at høre og "se" alternative muligheder - det starter de gamle hendøende grå op .....

Så første tanke var til Helix / ovalen med lige skinnestykker - Skal det være en sandwich konstruktion af 2 x 4 mm krydsfiner, eller var det lige på og hårdt det dobbelte 8 - 10 mm samlet med lasker ?

Det negative er, hvordan får jeg mine skruer i, hvis jeg laver hele helixen på 2 lag + diverse skinner ud og ind

Så kom indsparket fra Litra P, hvorfor ikke lave det som en lang tur rundt under bordet. Det er målt til ca. 6 mtr. og med en stigning på 20 - 24 cm og og 4 x 90 grader sving med R2, så bliver det sikkert min løsning

Her kan jeg lave det i sektioner og skubbe dem sammen, skinnerne er skruet fast

Så den filosofiske del, her sidder man og skriver om tanker / problemer uden at kunne vise det.

Det er en fejl, der burde være mere fysisk trafik, når f. eks. en Sporskifter var på ens egn , så kunne man vise sine fordele eller sølletheder

Så invitationen er hermed lagt ud - Herning - hvis nogle har lyst, så send en PM

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Så første tanke var til Helix / ovalen med lige skinnestykker - Skal det være en sandwich konstruktion af 2 x 4 mm krydsfiner, eller var det lige på og hårdt det dobbelte 8 - 10 mm samlet med lasker ?

Efter at have set et på et par helix'er i 10 år der er samlet af spånplade og lasket vil jeg klart sige to lag krydsfiner af 4 mm.

Er du alligevel interessret i at bygge den 6 kantede helix - og "forlænge" den, har jeg oversat regnearket til dansk (og fjernet et par fejl).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Moppe

Tak skal Du have, men "kærligheden" er lige nu faldet på den lange lige vej uden spiraler

Så der skal kigges og måles lidt inden den endelige afgørelse

Men boosterne klader - de står først

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

"bygger01" skrev:
MoppeTak skal Du have, men "kærligheden" er lige nu faldet på den lange lige vej uden spiralerSå der skal kigges og måles lidt inden den endelige afgørelseMen boosterne kalder - de står først

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Der skulle blot rettes klader til kalder og så blev det til et nyt indlæg

Da jeg ikke ved hvordan man sletter / så undskyld

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.