Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

danske færger

Jeg synes, at der blevet temmelig stille omkring emnet danske jernbanefærger. Er der ingen der pusler med emnet foruden lille mig? Jeg har set nogle enkelte stykker rundt omkring, men der har altså været mange. Feks. færgen Lolland..er den glemt? Hvad med "Skagerak", der forliste i `68, den havde tre(!) spor.

Er det mon kun DSB-færger, der har interesse?

Jeg vil prøve at bygge flere af de "private" i 1:87 her til vinter, men det ville være rart at høre fra de drevne modelbyggere!

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej

Er der ingen der pusler med emnet foruden lille mig?

Joda, i OMJK bygges der en model af færgen Sjælland. Det er en vandliniemodel, men en "bund" af MDF plade, mens resten af skrog/aptering bygges i krydsfinér. Som den rigtige færge er der 3 spor, men her lige lange nok til at et tre-vogns lyntog kan holde inde på færgen.

Mvh Jesper

Billede 024

Billede 019

Billede 020

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Den layout som jeg er igang med har færgetrafik som hovedtema. Det giver masser af muligheder for forskille typer af toge, masser af rangering og andet sjovt. Så der bliver 2 færgelejer i den ene ende af banen og et skjult togmagasin med en "fiddleyard" i den anden ende. Så kan man ellers bare fyre løs med forskellige oprangeringer.

Der var bare et lille problem. Selve færgene. Jeg har bygget en hel del færdigproducerede byggesæt, men jeg er ikke så god til "freestyle" byg. Men jeg var heldig. Gennem af en af mine kontakter på arbejde fandt jeg frem til en pensionered udenlandsk søkaptajn som bygger modelskibe. Han er igang med at skrue 2 skibe sammen til mig. Det bliver Morsø (som kan ses på billedet) samt en anden færge som er uden forebillede (men stadig dansk i stilen). Målene på Morsø er 45cmx10cm x15cm. Det bliver en færdigbygget modeltogsfærge til lige under 3.000 kr! Hvis der er flere der intresserede kan jeg måske overtale ham at lave et par stykker mere. Skriv mig en mail hvis der er nogen der er interesseret. Jeg kan også sende nogle flere billeder.

Morsø1

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Mange tak for de foreløbige indlæg. Dog undrer det mig, at der bliver brugt MDF-plader. Jeg har ingen gode erfaringer med dem, idet de er form-ustabile. Et spildt vinterprojekt ligger i ruiner og kan ikke rettes op mere...ærgerligt og dyrt, idet jeg kom temmelig langt hen i forløbet.

Mine danske færger vil blive bygget op med spånplader og krydsfiner, samt plastcard-plader. Messing er også i overvejelse for at give yderligere styrke, dvs. sandwich-teknik. Hvilke erfaringer har I mht. materialevalg og styrke??

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"Bengt Duus" skrev:
Hvis der er flere der intresserede kan jeg måske overtale ham at lave et par stykker mere. Skriv mig en mail hvis der er nogen der er interesseret. Jeg kan også sende nogle flere billeder.

Du må meget gerne sende flere billeder af Morsø. Jeg tror der blandt os er et par stykker som kunne bruge Morsø, specielt hvis den er SÅ billig.

Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Ja ja jeg ved Wink ....prismæssigt er alt relativt Smile men når noget er håndbygget så plejer det at koste. Værsensgo'. Her er lidt flere billeder til inspiration om ikke andet. Laughing out loud

Morsø5

Morsø4

Morsø3

Morsø2

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

kulle2007

Salgskonsulent

Indlæg: 127

PB

hej

den er rigtig flot, er de 3000 komplet med diverse udstyr på færgen , eks. redningsbåd ?

Kan jeg evt. komme fordi og se den, jeg vil sikkert meget gerne bestille en af dig, hvis det bliver muligt.

venlig hilsen

flemming

kastrup

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Måske du kunne lave en fremvisning en dag for alle os interesserede? Smile

Mon ikke at din "producent" kunne se en idé i en lille seriefremstilling? Jeg er sikker på, at vi godt kunne overtales til at lægge et forskud, så du/han ikke brænder inde med de færdige færger.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Prisen er for en komplet færge inklusive det som ses på billederne (dog ekslusive den togvogn som er på et af dem). Min bygger er igang med færge nummer 2 og sender bægge samtidigt. Så det eneste jeg har lige nu er billederne. Men de som er interesserede kan sende en mail på bengt_duus@hotmail.com så arrangerer jeg en "færge visning" i Københavnstrup Smile når de er landet.

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Kære Venner. I tænker ikke "dansk i model"....der er mange færger. Ikke at forklejne små færger og DSB....men der har været MANGE andre jernbanefærger i privatregi..... Jeg nævnte "Lolland", "Skagerak"..også "Ærø"...sikke en mangfoldighed, for ikke at nævne "Mommark", "Hvalpsund", "Sønderjylland" og "Skagen"....hvad med dem?

Det vigtigste: kom frem, og VIS os teknikken i selvbyg! Det kunne gavne os allesammen. TAK.

Også stor tak foregående og fremtisidige indlæg....fotografer´ og send ind! Inspiration er ALTID velkommen!!!!!

Teknisk "ekspertice".....alletiders.

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Jep - jeg vil godt bestille en Morsø her og nu. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Gad vide hvorfor jeg havde på fornemmelsen at Lars pludselig ville dukke op i denne tråd og være MEGET ivrig? Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Per.

"PerOlsen" skrev:
Gad vide hvorfor jeg havde på fornemmelsen at Lars pludselig ville dukke op i denne tråd og være MEGET ivrig? Wink

Ja, hvorfor mon? Skulle lige hjem fra kongres i Horsens - derfor har jeg ikke blandet mig tidligere...

Men hvad med dig? Har du ikke også brug for Morsø?

Og så til de generelle spørgsmål i tråden: Jo, der er mange andre spændende færger i Danmark, men da jeg vil bygge en modelbane med udgangspunkt i den vestlige del af Limfjorden, er Morsø jo en af de mest oplagte kandidater. Da jeg også har en stor svaghed for de danske små-færger med broen hængende i en bro, må og skal det næsten være Morsø.

Og da Per er i gang med en miniature-udgave af Glyngøre station, er han jo næsten i samme situation - selvom Svea, der fåes fra Scheuer Modeller, også har sejlet på denne rute.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Du kan bande på, at jeg skal have Morsø hvis den kan fås til den pris. Laughing out loud

Så kan Svea komme til senere som reserve. Igang og igang med Glyngøre ... lige nu er jeg mest igang med at flytte ind. Har dog fået skruet stativet til ungernes og min epoke IV legebane (400 x 100 cm) sammen i dag - og på søndag får jeg hjælp med at save pladerne til at lægge ovenpå. SÅ kan vi komme igang med at lege igen ... og så må Glyngøre følge efter.

I øvrigt bliver pladsen til Glyngøre ca. 350 x 45 cm, hvilket er lidt mere end jeg havde planer om i den gamle bolig.

Jeg har planer om at anvende en færge som forbindelse mellem de to baner. Hvordan jeg så får integreret en tidsmaskine i færgen, så den også springer fra ca. 1969 til ca. 1989 mens den sejler ... det ved jeg endnu ikke. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg har planer om at anvende en færge som forbindelse mellem de to baner. Hvordan jeg så får integreret en tidsmaskine i færgen, så den også springer fra ca. 1969 til ca. 1989 mens den sejler ... det ved jeg endnu ikke. Wink

Den tidsmaskine hedder Bermudatrekanten Smile

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Hvordan jeg så får integreret en tidsmaskine i færgen, så den også springer fra ca. 1969 til ca. 1989 mens den sejler ... det ved jeg endnu ikke. Wink

Det er slet ikke så svært, du skal bare bygge en flux capacitor ind i færgen :roll:

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"leonard" skrev:
"PerOlsen" skrev:
Jeg har planer om at anvende en færge som forbindelse mellem de to baner. Hvordan jeg så får integreret en tidsmaskine i færgen, så den også springer fra ca. 1969 til ca. 1989 mens den sejler ... det ved jeg endnu ikke. Wink
Den tidsmaskine hedder Bermudatrekanten Smile

Smart ... det havde jeg ikke tænkt på. Kan du sende et diagram til hvordan jeg bygger sådan én? Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

jamen det er rigtig smart konstruktion - husk bare at invertere clockfrekvensen når tiden skal ¨å baglæns!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det eneste jeg bekymrer mig lidt for, er hvor mange af mine togvogne der blot vil forsvinde. Det ville selvfølgelig løse det evige problem med at have spor nok til materiellet.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

kære venner.

Jeres indlæg er virkelig gode....også de sidste, idet I påpeger epoke-problematikken, godtnok for sjov men alligevel...ikke uinteressant!

Jeg havde håbet på, at der var nogle, der ville dele deres erfaringer mht. modelbyg. Hvilke materialer osv. Jeg ejer to eksemplarer af "Ærøsund" fra Hobbytrade, men kan ikke "se" de skjulte detaljer mht. materialevalg. Der må da være nogle, der ved hvilke og hvor i skibets konstruktion, således at man kan anvende teknikken i kommende bygningen af fremtidige modeller.

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Jeg går selv og pusler med tanken om at bygge en færge til mit anlæg. Eller rettere: To færger.

Primært skal færgerne bruges til de tog, jeg ikke lige gider køre med. Det er nemmere at køre dem ombord på en færge end tage dem af og på anlægget.

Derudover er der jo legen med at rangere vogne til og fra færgerne, som man heller ikke må forglemme.

Det er min plan at bygge en lille en-sporet færge til at starte med, bare sådan for at få lidt erfaring i færgebyggeri. Her har jeg kig på "Ærø".

Så vil jeg gå et niveau op og bygge en to-sporet færge, hvor man skal skære et sporskifte over, og her er det "Danmark" fra 1922, der har min interesse. Færgen blev i øvrigt kaldt "Østersøens Dronning".

De to store færger, der bygges til sidst, skulle gerne være nogenlunde ens, og skal ligge fast i færgelejet.

De to færger skal ikke ligge parallelt med hinanden, men med en indbyrdes vinkel på 10 grader. Det svarer nemlig til en "englænder" fra Peco, der skal være bindeled mellem de to færgelejer.

Jeg har endnu ikke taget stilling til, hvilke to færger det skal være. Kun ved jeg, at udvendigt vil de komme til at ligne de danske færger, men indvendigt vil jeg anlægge et ekstra spor, således at en 3-sporet færge som f.eks. "Dronning Margrethe II" blive 4-sporet, eller en 4-sporet færge som f.eks. en IC-færge bliver 5-sporet.

Til en 5-sporet færge skal anvendes to medium sporskifter samt 3 Y-sporskifter, alle Peco Fine Line.

Billede

Grunden til at jeg vil have et ekstra spor, skyldes ene og alene at der så kan være flere vogne på hver færge.

Jeg har endnu ikke vedtaget om jeg vil lægge afkoblingsskinner i broklappen. Jeg er ved at udskifte alle standard-koblinger med Fleischmann Profi, hvorved koblingerne kan forafkobles inden vognene køres ombord på færgen.

Alternativet er et rangerlokomotiv, der kun skal bruges når der skal køres vogne ombord, mens et andet kun skal bruges når der hentes vogne. Det sidstnævnte har kobling, mens det førstnævnte i stedet for kobling har en dims af en slags, så vognene skubbes ombord uden at være sammenkoblet med lokomotivet.

Men det er langt ud i fremtiden.

Mit problem i øjeblikket er stævnen på en færge.

Jeg har set mange fotos af færger i model, og når jeg så spørger byggeren hvordan han har lavet den oplukkelige del af stævnen, får jeg aldrig noget svar, jeg kan bruge til noget. Jeg får at vide hvad den er lavet af (messing, plastic, balsatræ m.v.), men ikke hvordan den er lavet.

Her savner jeg en byggevejledning, så måske en af Sporskiftets medlemmer har bygget en færge og vil fortælle, hvordan han har gjort? Det skal ikke være en afskrift fra et byggesæt, men fra en færge, der er bygget helt fra bunden.

Min første færge, "Ærø", er uden bovport, men blot med en bom i begge ender, så problemet er ikke lige op over.

Færgen bliver bygget på vores onsdags-møder i klubben, hvor vi har modelaften, så der går nok lidt mere end 14 dage inden den er færdig.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med teknikken. Blot sige, at jeg længe har rodet med tanken om at placere en færge på et rullestel med en hæve/sænke-aktuator, så færgen kunne bruges til at transportere vogne til nogle opstillingsspor under eller væk fra anlægget. Lidt som du vil anvende færgen som en skjult banegård vil jeg bruge den for at flytte vogne til og fra anlægget.

Det kunne være interessant at høre om andres brug af færger oven i at høre om teknikken. Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Hej Steen.

Se, nu nærmer vi os emnet danske færger.

Min tanke har også været at lade færgen være en nedkørsel til en skyggebanegård eller en opbevaringsplads for togvogne. Uanset hvad, som Du også efterlyser: Hvor er de drevne modelbyggere?????

At bygge færgen Ærø er umiddelbar og vitterlig "piece of cake".....men med min færge "Lolland" in mente......HJÆLP!!!!!!

Er der INGEN, der kan bygge skibsmodeller og vil dele deres viden?

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Hej Steen.

Jeg har gjort mig MANGE overvejelser vedr. færger.

Hvorfor ALTID en DSB-færge? jamen, de er flotte, perfekte mm.. men de er for almindelige.

Se på situationen i Hirtshals: Skagen (enkeltspor), Skagerak (trespors med rulleport i hæk-partiet), Chriastian I/V (trespors med hæveport).

Hvad med nede på Sydfyn???

Langeland...se Vallensbæk Klubben.....

Ærø i forlænget versíon....(det svære er "springet)...Lolland ligeledes...Jeg er vistnok den eneste foruden Bjarne Dunsbak, der har tegningerne til sidstnævnte!!!!!!!!

Kom nu ud af busken...kære modeleksperter...vi savner jer!!!

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Hej Troels

Tegninger til M/F Lolland?

Hvis jeg kunne få/låne/købe et sæt tegninger af dig, vil jeg blive meget glad.

Da jeg i sin tid begyndte overvejelserne omkring en jernbanefærge, var Lolland en af de første, hvis ikke den første, jeg havde i tankerne, fordi jeg selv har sejlet med den nogle gange. Det var dengang, færgerne sejlede helt til Nakskov, hvor de jo i dag kun sejler til Taars.

Jeg opgav ikke Lolland helt, men det lykkedes mig ikke at anskaffe nogle brugbare tegninger, og derfor så jeg mig om efter en anden færge.

Lolland var i øvrigt kendt for ikke at kunne ligge lige i vandet, men rullede konstant, også i vindstille, på grund af den store overbygning. Når vi skulle på familiebesøg på Fyn (jeg er opvokset i Nakskov) blev min lillebror altid søsyg, hvis det var Lolland vi skulle sejle med.

Med Lolland er vi også fri for at skulle lave en oplukkelig bovport, for den var kun forsynet med bovporte, der ved hjælp af et håndtag blev rullet til side med håndkraft.

Jeg sender en PM til dig med min mailadresse, så kan vi måske finde ud af noget med nogle tegninger?

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Ang. tegningerne af færgen Lolland, så lånte jeg dem ud til Bjarne Dunsbak fra Scheuer-modelle. Han har en egen hjemmeside, han kalder sig vistnok pc-smeden. Han scannede tegningerne. Spørg ham i første omgang, idet de tegninger, jeg ejer, er de sidste eksisterende og meget skøbelige.

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Så har jeg sendt tegningerne vedr. Lolland.

Det er besværligt for mig, men interesserede kan så henvende sig til Steen.

Jeg SAVNER drevne modelbyggere, der kan give opskrift på hvordan og hvorledes man bygger en færge.... Hvor bliver I af ??????

mvh

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Her er lidt mere inspiration fra en mand som ved en hel del om danske små færger:

http://www.sitecenter.dk/erikv-pedersen/bygningafsmfrger/

Smile

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Ja, hos E.V.P kan man i de fleste tilfælde finde svar på (næsten) alt mellem himmel og jord - i modelmæssig forstand Wink

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"togtroels" skrev:
Jeg SAVNER drevne modelbyggere, der kan give opskrift på hvordan og hvorledes man bygger en færge.... Hvor bliver I af ??????

2 problemer:

1. Der er ikke så mange drevne færgebyggere

2. Enhver færgebyger har sin egne ideeer til, hvordan man gør.

På den modelbane jeg frekventerer købte vi et fragtskib, sammen med det købte vi også "en historie" der måske kan inspirere lidt:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/fragtski.html

Kig evt i MIBA Spezial nummer 40, her ombygger de et Artitec skib til jernbanefærge.

Har også set det i andre af MIBA's specialhæfter der kan lånes på biblioteket.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"togtroels" skrev:
Så har jeg sendt tegningerne vedr. Lolland.Det er besværligt for mig, men interesserede kan så henvende sig til Steen.mvhTroels

Og jeg har modtaget dem.

Tusind tak, Troels. Det er som at få en ekstra julegave Laughing out loud

Nu skal jeg blot lige have ændret dem til skala N, så er der stor chance for at M/F Lolland kommer på bedding.......

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"S123" skrev:
Og jeg har modtaget dem.

Kunne man få en kopi?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"moppe" skrev:
"S123" skrev:
Og jeg har modtaget dem.
Kunne man få en kopi?Klaus

I samarbejde med Per Olsen bliver tegningerne lagt på hans server.

Jeg vil tro at Per giver besked om, hvor man kan hente tegningerne.

Jeg vil gøre opmærksom på, at de originale tegninger, som Troels er i besiddelse af, bærer tydelige præg af at have været foldet ud og lagt sammen mange gange, så de er ved at falde fra hinanden, og at de desuden er scannet ind i gråtoner.

Tegningerne er derfor ikke i den bedste kvalitet, men med lidt god vilje kan man nok bygge en færge efter dem.

Tegningerne består af opstalt, vogndæk, vingedæk, salondæk og brodæk. Sidstnævnte er meget svag, men man kan dog godt se stregerne, i hvert fald på skærmen.

Jeg har endnu ikke haft dem printet ud, så jeg ved ikke om man kan se stregerne på papiret.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Når jeg modtager tegningerne kigger jeg på, om jeg kan "trække" lidt mere data ud af dem ved lidt filtrering i div. programmer. Jeg lægger link ud til både originaler og redigerede når jeg har dem i hænderne.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Så er originalerne landet. De ligger nu her:

http://homepage.mac.com/olsen/Lolland/Lolland_side.jpg

http://homepage.mac.com/olsen/Lolland/Lolland_top.jpg

Tegningerne åbner i et vindue. Lad din browser blive helt færdig med at hente dem og højreklik så på billedet (ctrl + klik på Mac) og du får muligheden for at hente/arkivere billedet til din egen maskine.

Dette er de ubehandlede tegninger - jeg behandler dem og lægger dem på serveren senere i dag.

Mange tak for indsatsen.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Så er originalerne landet. De ligger nu her:http://homepage.mac.com/olsen/Lolland/Lolland_side.jpghttp://homepage.mac.com/olsen/Lolland/Lolland_top.jpg

Haps - De ser ganske fine ud.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Kære Venner

Hvor er det rart, at I kunne bruge materialet!

Mange tak for inspirationerne mht færgebyg.

Vi er mange, der har unik materiale liggende. Jeg deler gerne ud af mit, men er også i tvivl om lovligheden vedr. copyright. Så I må forstå min tøven mht. tegninger.

Dog en del materiale kan rekvireres bl.a fra forlaget Nautilus og Dansk Færgehistorisk Selskab. Dette vil ikke blive offentliggjort af mig ej heller i privatregi, det må I kunne forstå. Dog er der en del historiske tegninger fra DSB, der er offentlige UDEN copyright.......så hvornår og hvordan........

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Kære Venner

Ja, det er mig igen....

Endelig er jeg kommet hjem efter en laaaang dag på arbejde.

Sidder nu med en "lille" rød bog med generalarrangementer for DSB-færgerne:

Fyn, Broen, Dr. Ingrid, Holger Danske, Storebælt, Sjælland, Nyborg, Korsør, Chr. I/X, Prins Chr., Danmark, Svea, Freja, Jylland, Kalundborg, Kronborg, Svea, Mommark, Sankt Ibb, Morsø, Helsingborg.

Bogen hedder:

Danske Stasbaner

Søfartsvæsenet

Fortegnelse over Færger og Skibe

Det er een af de mange kilder i mit bibliotek.

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Gransket lidt mere i mit bibliotek.......

I bogen "Den lige Linje" fra forlaget Nautilus, er der generalarrangementer af:

Julle og Kalle (1962), Lasse (1964), Mille ex. Gedser(1963), Kalle og Julle (1964 og 1965)

Lasse II(1972), Kalle III (1974).

De fire førstnævnte færger ligner "Skagerak" og "Christian IV" fra linjen mellem Hirtshals og Norge, Det var Jernbanefærger!!!!

I bogen "Knud E. Hansen" er der endvidere:

Jens Kofoed.

I bogen "Østersøruterne":

Hjulfærgen Friedrich Franz Iv (før forlængelse), Dampfærgen Mecklenburg (opr. tilstand), Pris Christian (efter ombygning af agterskib mm.), Hjulfærgen Prinsesse Alexandrine (før og efter forlængelse), Dampfærgen Danmrk (før omb. 1942), Dampfærgen Schwerin, Motorfærgen Deutschland (1953), Kong Frederik IX, Motofærgen Theodor Heuss (opr. tilstand), Motorfærgen Knudshoved (1963), Motorfærgen Danmark (1968), Motorfærgen Deutschland (1972), Motorfærgen Prins Henrik (eft. forlængelse), Motorfærgen Holger Danske (2003), Motorfærgen Prins Joachim (som Ørstersøfærge), Motorfærgen Prins Richard og Deutschland (1997).

Alle de nævnte færger kan I ikke få tegningerne fra Sad . Materialet er copyright-beskyttet, men I kan låne bøgerne på biblioteket. Wink

Jeg har endvidere tegninger af "A.L.B." og "Egeskov", samt "Langelandbælt" og "Marstal", "Lolland" og "Ærø". Disse tegninger er ikke beskyttet! Men har ikke fået dem scannet, bortset fra Lolland, der ligger tilgængelig i dette Forum.

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"togtroels" skrev:
Jeg har endvidere tegninger af "A.L.B." og "Egeskov", samt "Langelandbælt" og "Marstal", "Lolland" og "Ærø". Disse tegninger er ikke beskyttet! Men har ikke fået dem scannet, bortset fra Lolland, der ligger tilgængelig i dette Forum.

Når, hvis og såfremt ifald, så takker jeg på forhånd for en kopi Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Hvilken færge, Klaus?

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"togtroels" skrev:
Hvilken færge, Klaus?

Alle

Jeg samler på togrelaterede tegninger af alle afskygninger. Skal jeg på et tidspunkt hjælpe til med en færge er det jo fint at have.

Jeg har blandt andet tegninger over kongevognen fra 1901 og ca 15.000 x 12.000 pixels opløsning.

Eller hvad med: Institut für Maschinenelemente und Entwicklungsmethodik - Technische Universität Graz - Vorlesung Schienenfahrzeuge - en 20Mbyte pfd fil med alt der er værd at vide om bygning af tog....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Ja, vi samler og samler.....til tider støv. Men det er vigtigt at vide HVOR man kan få svar mm.

Jeg venter på min båndav.... Egentlig ville jeg have en cnc-fræser, men den må vente, har ikke råd....købt for meget tog, og venter på E-maskinen....dræn i pengepungen igen!

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"togtroels" skrev:
Ja, vi samler og samler.....til tider støv. Men det er vigtigt at vide HVOR man kan få svar mm.
Jeg samler på haddisken - der er stadigvæk masser af plads Smile
"togtroels" skrev:
Jeg venter på min båndav.... Egentlig ville jeg have en cnc-fræser, men den må vente, har ikke råd....købt for meget tog, og venter på E-maskinen....dræn i pengepungen igen!

Alt det store maskemekaniske har jeg slet ikke plads til....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Plads til maskineri?

Næh, har jeg egentlig heller ikke......dog godt værktøj er vigtigt.

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"togtroels" skrev:
Næh, har jeg egentlig heller ikke......dog godt værktøj er vigtigt.

Er oprindelig "elektronikker". Mit hovedfag i modeltog er derfor også elektronikken Dertil kommer digitalisering og småmekanikken. Det fylder ikke så voldsomt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Hej Troels

Både du og jeg troede at M/F Ærø ville være nem at bygge. På side 2 i denne tråd skriver du "At bygge færgen Ærø er umiddelbar og vitterlig "piece of cake"...... men med min færge "Lolland" in mente...... HJÆLP!"

I går aftes havde vi klubmøde, hvor jeg lavede den første prøvemodel af Ærø, bygget i affalds-pap, og det viser sig at den ikke er så nem endda.

På tegningerne er mellemdækket afrundet i enderne, men det skyldes at dækket buer, så det kun er på midten, mellemdækket er i vandlinien. I stævn og agter er mellemdækket et stykke over vandlinien, og derfor afrundet.

Det betød at jeg skulle lave et nyt dæk, svarende til færgens facon i vandlinien, og ud fra fotos og beskrivelser fik jeg også lavet et "vandlinie-dæk".

På grund af isbryderstævnen er stykket mellem vogndæk og vandlinie stærkt tilbagefaldende i en vinkel på 45 grader i stævnen, og jeg har besvær med at få det til at passe med den spidse stævn og det afrundede vogndæk.

Ved at lime nogle trælister på "vandliniedækket" og derefter limet vogndækket oven på trælisterne, fik jeg den rigtige højde på vogndækket over vandlinien (jeg har valgt at lade vogndækket være helt vandret), og den næste time brugte jeg på at finde en metode, hvor man kan forbinde de to dæk i stævnen så det blev solidt, men også så det så pænt ud.

På grund af mødets afslutning nåede jeg ikke længere, men jeg nåede heller ikke at finde en løsning på problemet.

Hvorvidt jeg fortsætter med Ærø ved at lade mellemdækket være afrundet i enderne (man kan jo alligevel ikke se det, når færgen ligger i lejet), tager jeg først beslutning om i næste uge, hvor vi igen har klubmøde.

Indtil da sker der ikke mere med mit færgebyggeri.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

togtroels

Indlæg: 52

PB

Hej igen!

Endelig hjemvendt, vil jeg takke Steen for sin "stranding". Erfaringer er ikke til at kimse af: min erfaring: ser godt ud til at begynde med, men er ikke langtidsholdbar.

Steen sendte mig en tegning af "Ærø" fra 1931...troede han, men det var ""Ærøskøbing" fra 1955....en lækkerbidsken.

Steen, har Du flere af de tegninger??????

Troels

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Det er da godt, at der er en, der er vågen.

Grunden til at jeg troede det var "Ærø" og ikke "Ærøskøbing" skyldes længden på færgen.

I virkeligheden var færgen 35,20 m lang, hvilket skulle give 22 cm i N og 40,5 cm i H0.

Hvis man forstørrer/formindsker tegningerne, så de passer med længden, vil det ikke passe med sporvidden, idet den så bliver en smalspors-færge.

Sporvidden på 9, henholdsvis 16,5 mm, får man kun ved at måle på YDERSIDEN af skinnerne, og ikke på indersiden som normalt.

Men måske det blot er en tegnefejl?

Undskyld, Troels. Det var ikke for at narre eller snyde dig, men skyldes ukendskab til tegningerne.

Der stod intet på de originale tegninger om, hvilken færge det var/er, eller i hvilken skala, tegningerne er gengivet i.

Desuden er alle mål angivet i fod og tommer, og jeg mener at man her i Danmark havde metersystem i 1955.

Jeg sender tegninger til dig. Jeg sender simpelthen alt, hvad jeg har liggende af tegninger til færgen. Så kan du selv sortere, forstørre, formindske og hvad der ellers skal ske med tegningerne.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

kan man ikke lave en fæge som kan "sejle" til punkt a til b???

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Når det kommer så vidt, så får jeg faktisk også plads til en færge på mit anlæg. Her vil en af de enkeltsporede fra HH-overfarten være fin.

Scheuer-modeller har lavet Svea, og skriver "har", fordi Scheuer desværre er ved at stoppe produktionen helt.

Men hvis man ikke ønsker at bygge en færge op helt fra grunden, så er der også en anden mulighed. Kig ind på http://www.skala-n.dk/ og se under afsnittet med "færger", hvor der er forskellige modeller man kan printe ud og fx bygge op på pap/kraftigt karton.

Tegningerne er ganske vist i skala 1:160, men i klubben har vi et medlem der fik lavet "Frederik IX" på kraftigt karton og forstørret op til H0 via et trykkeri. Husker ikke lige prisen for det, men den var overkommelig. Og det så ganske fornuftigt ud. Dette overvejer jeg selv at få lavet med "Dan", på et eller andet tidspunkt.

Det er selvfølgelig ikke det samme som en rigtig model, men mener godt at det kan gå, hvis man vil slippe lidt nemmere om med det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.