Hej
Jeg har liflet lidt rundt på nettet på jagt efter sporplaner/billeder på en lille station der har remise, en lille drejeskive, godshåndtering, måske industrispor eller station der deler sig (som f.eks. Lunderskov, Tølløse eller Kolding i de gamle Troldhedebane-tider), men uden det store held. Min epoke er primært III og lidt II samt IV.
Meningen er at jeg vil forsøge at lave et antal moduler (enderne i FREMO-profil) der skal være min station og hvor det samtidig kan rangeres i det små, vendes et damplokomotiv og i den dur.
Nogen bud på forbillede?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Martin.
Rungsted Kyst.
Se evt. her: Nordsjællands Veterantog. Der kan ikke laves dybe links, men går du under 'Værkstederne | Rungsted remise', kan du læse lidt om den. Der er også en del billeder på Steens Skinnebårne Sider.
MVH
Lars
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Hvad med Skjern station?
Den har gennemgående strækning Esbjerg-Struer, forgrening til Herning og tidligere til Videbæk.
Der har været gods tidligere, med en 4 sporet rist, læsserampe og pakhus.
Endelig er der stadig drejeskive og 3-sporet remise, omend standen i dag er lidt sørgelig. Sammenbygget med remisen er en bolig af en eller anden art, og derudover er der et vandtårn.
Hvad mere vil du have?
Lars
N-Manden
Håndværker
Indlæg: 109
Kan ikke huske om den i slagelse stadig ligger der.
Ellers har der været en Remisen står der vist endnu.
AnyRail Superprogram
Klubben N-Modulvest
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Omvendt. Drejeskiven er der endnu i Slagelse, omend uden sporforbindelse.
Derimod forsvandt den 8-sporede ringremise omkring 1970 og den 2-sporede rektangulære remise omkring 2004.
Men nu er Slagelse ikke ligefrem en lille station.
Jeg ville foreslå Martin at kigge på Dalmose, Høng, Maribo, Thisted, Hørve, Kagerup, Hårlev, Østervrå, Vodskov, Aars, Kerteminde, Ringe etc.
Bestem et tema: Skal det være privatbane, DSB eller DSB med afvigende privatbane.
Dalmose er f.x. en passende størrelse, hvis man udelader et par spor. Stikbanen til Skælskør kan varetages af et par Triangelvogne, eller blive til en privatbane, hvis man hellere vil det.
Begynd med at se i Niels Jensens oversigtsbøger og bestil derefter Banebøgers detaljerede bøger på biblioteket.
Problemet er at der ikke findes små stationer med drejeskive, remise osv.
De bliver hurtigt store. Men du kan jo prøve at surfe rundt på EVPs side, som er den bedste med sporplaner. http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/
mvh. Dampfmeisteren
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Skjern stations gamle rundremise har faktisk 5 spor, og (næsten) alt på stationsområdet har sovet tornerosesøvn i 40 år. Det eneste, der er væk, er vandkranen - og travlheden.
Se den fra oven på f.eks. http://www.findvej.dk
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Lars
Tak for linket. Jeg kan se at det ser ud til at der fortsat står en remise og en drejeskive.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Martin.
Jep - og det er i brug!
Rungsted huser jo dampværkstedet for Nordsjællands Veterantog, så der er skam masser af aktivitet stadigvæk.
Det eneste, der mangler fra den "originale" Rungsted station er faktisk varehuset - stort set alt andet er der stadig i mere eller mindre intakt form.
Du ved det måske ikke, men da man byggede første etape af Kystbanen, nåede man kun til Rungsted, som derfor blev endestation for regionaltogene fra København. Senere blev banen jo ført igennem til Helsingør, men der var fortsat regionaltog med endestation i Rungsted til ihvertfald op i 70erne, muligvis også 80erne.
Så hvis du vælger Rungsted i epoke III, vil du få en lang, slank station, der egner sig godt til Fremo moduler, overkommelig i størrelse og alligevel med en masse trafik. Efterfølgende kan du så passende bygge Vedbæk, der også er en spændende station, bygget ind i en skråning.
Jeg har længe interesseret mig for Rungsted, så jeg har mange billeder og bor i nærheden, og vil gerne være behjælpelig, hvis du får brug for det. Jeg kender også en familie særdeles godt, der bor i en af portørboligerne langs perronerne; og jeg har fået lov til at gennemfotografere huset indefra og måle det op.
MVH
Lars
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Dampfmeisteren
Tak for de mange spændende stationshenvisninger.
Jeg har efterhånden fundet nogle stationer jeg finder interessante: Gesten, Ryomgaard, Glyngøre, Dragør, Maribo, Egtved, Kolding Nord, Tørring og Skjern.
Egentlig ville jeg helst have en DSB station med afvigende privatbane. Det er dog ikke nødvendigvis afgørende. Umiddelbart finder jeg Kolding Nord, Skjern og Maribo som de mest interessante. Dalmose kunne være sjov fordi den er ret lokal, men ...
Kolding Nord kunne være interessant pga. Troldhedebanen og min opvækst.
Skjern kunne være interessant fordi man fortsat kan finde og se en del af banen.
Maribo er absolut meget interessant da sporforløbet godt kunne matche det jeg har i tankerne.
Jeg kan se at der et biblioteksbesøg der snart skal gennemføres. Tak for henvisningerne til disse bøger. Jeg har meget svært ved at finde gamle sporplaner på nettet, men det er jo givet at jeg skal papir-udgaven af nettet ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Dampfmeisteren
Jeg har været på biblioteket. De der Niels Jensens oversigtsbøger - dem kunne jeg ikke lige finde. Har du nogle nærmere oplysninger om dem?
Nå, jeg har fået kigget lidt i bogen Høng - Tølløse Jernbane 100 år og i bogen Maskindepoter i virkeligheden og model. Her er absolut inspiration at hente.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det kan jeg så oplyse om at det ikke mere er tilfældet. Der har netop været lavet nogen ændringer i risten derovre, bl.a. derfor har der lige været busforbindelse mellem Herning og Skjern på nogen afgange, da MR- og Linttogene ikke har kunnet parkeres.
Der står lidt om det her; http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=8752
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
ljm21
Akustiker
Struer
Indlæg: 27
Risten er fjernet, og erstattet af et enkelt parkeringsspor til Mr og Lint. Pt. ligger der en bunke sporrammer neden for min baghave...
Lars
Lars
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Ja, det er en hel serie bøger fra 1970erne, hvor jernbanerne i Danmark er beskrevet. Her er en ufuldstændig liste:
Jernbaner Niels Jensen, 1970
Damplokomotiver Niels Jensen, 1971
Danske jernbaner 1847 - 1972 Niels Jensen, 1972
Danske lokomotiver og vogne Niels Jensen, 1973
Veteranbaner i Norden Niels Jensen, 1974
Nordsjællandske Jernbaner Niels Jensen, 1975
Fynske jernbaner Niels Jensen, 1976
Farvel til dampen Niels Jensen, 1977
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen, 1977
Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen, 1978
Sydøstsjællandske jernbaner Niels Jensen, 1979
Dansk Jernbanevæsen Niels Jensen, 1981
Jernbaneminder fra Sønderjylland Niels Jensen, 1981
mvh. Dampfmeisteren
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Martin.
Her nogle flere stationer med drejeskive.
DSB:
Helsingør, Hillerød, Roskilde, Næstved, Svendborg, Assens, Padborg, Tønder, Esbjerg, Struer, Viborg, Randers, Aalborg og Fredrikshavn.
Div. Privatbaner.
Køge N, Hårløv, Præstø, Nykøbing S, Holbæk (anlagt af DSB, anvendes af OHJ), Dalby, Bogense, Odder, Hadsund, Hvalpsund, Spøtrup, Aalborg (APB havde ejen drejeskive og remise) og Hjørring.
Mange sporplaner kan findes i div bøger. F.eks Assensbanen 1884-1984 og Svendborgbanen i 125 år, begge af Lars Vinholt-Nielsen.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Lars
Tak for dit indlæg.
Du har ret, jeg kender ikke så meget til historien omkring Rungsted. Det giver dog meget mening for jeg mener at huske da at når jeg skulle til Helsingør måtte jeg lige være sikker på at komme med det rigtige tog ellers kom jeg kun til Rungsted.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Så er der ikke flere undskyldninger for at holde mig fra biblioteket ...
Tusind tak for listen - stor hjælp!!
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Peter
Det er altså nogle gode henvisninger der kommer frem her på sitet. Tak for det.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Ikke at forglemme Horsens - Her ligger/lå en større drejeskive nord for stationen og sydligt for stationen indtil for nyligt 2 små privatbaneremiser. På den modsatte side af sporterrænget ligger en rigtig stor privatbaneringremise, hvor drejeskiven i dag dog er erstattet af et sporskifte, hvor man skal ind i remisen for at komme ud af det afvigende spor - mystisk arrangement.
Her er en stabel billeder, jeg tog i Skjern for nogle år siden af station samt remise: http://www.l-eriksen.dk/toge/fast/jyll/stn/skjern/index.php
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg vil da lige benytte lejligheden til at vise mit første udkast til den ene af mine privatbanestationer. Selvom den har et konkret forbillede, er den godt og grundigt modificeret! Det, jeg faldt for, var drejeskiven for enden af perronsporene. Jeg blev til tegningen nødt til at bruge den lille Flesichmann drejeskive, der har en diameter på ca. 14 meter. Når sporene kommer på plade, bliver det med en 11 meter drejeskive fra HaPo.
Bjarne
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hvad ellers med Pers skive? : http://www.epokemodeller.dk/togmodeller/002005.htm
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Nu skulle det være en 11-meter skive, så det blev altså en fra Hapo-Bahn med påmonteret motor.
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Skott
Tak for dit link. Fede billeder af Skjern station.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Bjarne
Fedt oplæg du har lavet til en bane. Noget af det kunne jeg godt finde på at "hugge" fra dig ...
Jeg er så småt gået i gang med at tegne et oplæg.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Så bliver jeg nødt til at erkende, at forlægget er Stubbekøbing Station, som jo ikke længere eksisterer.
Den helt store inspiration kommer herfra: http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/hjemmeside5/
Af pladshensyn har jeg måttet spejlvende planen, ligesom der er et par indskrænkninger i antallet af spor. Sporstumperne foroven skal til kulgård, remiseområde og en stump havn, hvor der forhåbentlig bliver plads til en Titan kran, der kan bringe kul i land.
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Bjarne
Ja, det er nogle dejlige billeder fra den nu ikke-eksisterende station.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg har lavet et oplæg til en station i en anden tråd: http://www.sporskiftet.dk/node/#comment-
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk