Hej med jer.
Jeg går stadig med tankerne om min "Danmark i 60'erne" bane, og jeg har nu efterhånden fundet frem til en station, som jeg mener jeg kan bruge. Da banen skal stå i stuen, og dermed skal være en anelse diskret, så har jeg valgt at droppe mine ideer om to etager og i stedet lave et såkaldt "shelf layout". I den forbindelse har jeg forsøgt at skabe en dansk endestation, som den kunne have set ud i 60'erne. Vil I skyde den ned, komme med kommentarer, forslag osv.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Søren
Kan ikke huske om det var her på sporskiftet, vi snakket om, at lave en skjute bagvæg, hvor toget kørt om bag for at vende, eller om det på msnén..
Men hvad skal der ske efter udkørelsen :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Yeps. Det var her på sporskiftet et sted. Efter udkørslen ligger det stadig en anelse uvist. Der bliver et stykke strækning, men senere kommer der et sidespor ind til en fabrik af en art. Herefter bliver der ikke plads til mere, så jeg havde overvejet at lade sporet fortsætte ind bag en bagvæg og der have et par opstillingsspor.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
jkristia
Indlæg: 145
Det kan godt vaere jeg faar oerene i maskinen her, men personlige synes jeg du har klemt for mange sporind, og jeg tvivler ogsaa paa at en saa lille ende station kunne ville bruge et double slip kryds.
Lige et lille dumt sporgsmaal, men hvad klargoerings sporerne til?. Jeg gaar ud fra det er til klargoering af lokomotiverne (damp gaar jeg ud fra), i det tilfaelde er det noedvendigt med at saa langt 'udtraek' spor. Jeg vill tro at udtraeknongs sporet kun skulle have laengden af godsvognenen + lokomotiv, og paa sporplanen er gods sporet meget kortere end klargoerings sporet.
Et andet spoergsmaal, hvad er raekkefolegen naar et godstog ankommer?. Jeg gaar ud fra at det overste sidespor er til gods / pakkehuset. Saa toget ankommer til perron 1, frakobler, omloeber, kobler paa i den anden ende og traekker ind paa godssporet ? Naar godset er laesset saa traekkers toget ud til perronen, omloebes, og saa flyttes ned til det nederste gods spor?
Jeg har samlet lidt forkselligt materiale om HHJ, og som du kan se saa var der kun 5 sportskifte i Hou (plan er fra 1944-1948), saa hvis det var mig ville jeg helt sikkert fjerne et par spor.
Jesper
Jesper
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg kan prøve at revidere. Du skulle tilfældigvis ikke ligge inde med Odder station? Odderbanen er tilfældigvis min store privatbaneinteresse, men jeg har aldrig fundet/set sporplanerne over Odder station fra tiden med Hou-banen.
Tak for feedback
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Hvad med at forbinde de to udtræksspor, så et lok kan køre direkte i depot efter stop på stationen?
Mvh Mathias
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
jeg vil da mene at lokalhistorisk arkiv i Odder ligger inde med tegninger/billeder af stationen. Da jeg boede der havde de ofte udstillet billeder af gamle byscenarier fra Odder og Omegn. Ellers kunne man vel spørge nede på stationen, jeg tror stadig der er et par "togtosser" ansat, som helt sikkert har den viden i efterspørger. gik selv i skole med en af dem - har selv længe ønsket at Oddergrisen - Ytoget, kom som model. men det eneste jeg har fundet er tikøb der har lavet en selvbygger model, og så skarp er jeg vist ikke endnu. derudover har jeg kun fundet fleichmann godsvogn fra HHJ.
legede i øvrigt som barn ofte i den gamle drejeskivegrav i Hou, og var med det sidste tog Hou - Odder da banen blev nedlagt.
gad egentlig vide om det er derfor man er "blevet bidt"
Og om layoutet, spændende ide - har lige checket med min frue, og stuen er stadig udelukket...godt kælderen snart er indflytningsklar.
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Så har jeg revideret mit stationsudkast. Det er et must at MA'eren kan holde et eller andet sted, så det er der lavet plads til.
1. Jeg har fjernet krydssporskiftet og kun lavet parkering til én MA.
2. Klargøring af loks er flyttet til indkørslen til drejeskiven (er det forbilledeligt korrekt?)
3. Udtræksporene er ændret en smule.
4. Pakhuset ved stationsbygningen er fjernet og flyttet til de to eksisterende godsspor.
Lidt drift:
- Godstog der ankommer kører direkte i udtrækket ved godssporet.
- Når MA lyntog ankommer kører de selvfølgelig til perron. MA der afventer senere afgang kan holde i udtrækket fra stationen. De kan "overnatte" i personvognssporet.
- Der er regelmæssig personkørsel med MO, enten med vogn eller solo. MO'en kan overnatte ved remisen eller i personvognssporet, hvis der ikke holder en MA.
- Stationen
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
jkristia
Indlæg: 145
Faktisk saa er jeg saa heldig at have bogen "Odderbanen 1884 - 1984 (Gennem Hads og Ning herreder i 100 aar" og et harfte kaldet HHJ Odderbanen some indeholder tegninger af alle bygninger og koerende material HHJ har haft. Det indeholder ogsaa skematisk tegning af all stationerne, inklusiv Odder fra tide n1944- 1948.
Jeg flyttede fra Odder for 10 aar siden, og blev foerst interesseret i HHJ for et par aar siden. Jeg var saa heldig at faa min mor (der stadig bor i ODder) overtalt til at lave noget detektiv arbejde for mig, og gennem egns arkivet fandt hun de 2 oventalte boeger samt fik kopieret 100 aars jubilaeums harftet hvilket indeholder mange interesant billeder.
De hele startede egentlig med at jeg fandt dette billede af HHJs remisse i model
http://www.mjk-h0.dk/udstillinger.htm (halvvejs nede paa siden)
Paa deres forside er det pt. et billeder af deres Odder bane modul http://www.mjk-h0.dk/ og det viser rimelig godt deres sporplan. Planen er ikke helt som forbilledet da der er en overskaering mellem stationen og remissen, og sporet til remissen begynder ikke foer paa den anden side af den overskaering, men jeg synes stadig de har 'fanget det' og jeg kan sagtens genkende det.
Efter at jeg havde set deres model jeg blev saa lidt lun paa selv at lave en model af det. Desvaerre har jeg endnu ikke haft tid til at begynde projektet, men jeg fik da i det mindste skaffet noget laese materiale fra HHJ.
Jesper
Jesper
jkristia
Indlæg: 145
Det var jeg ogsaa
Jesper
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nu har jeg designet den anden ende af anlægget.
Vi taler stadig om et anlæg på 635 x 270 cm i stilen "shelf layout", da forholdene ikke tillader de voldsomme bredder, som en anden en godt kunne ønske sig.
Her er sporplanen.
Sporplanen forestiller en dansk strækningsstation. Dog med plads til lidt godsoperation, da jeg bliver nødt til at fedte det ind på en måde. Jeg vil have mulighed for at drøne godstog frem og tilbage. Jeg forestiller mig, at der ligger en trælast eller anden virksomhed leveringsdygtig i jernbanegods. Træet bringes så fra stationen til den første station.
Bare smid jeres inputs, også hvis I mener det ikke hænger sammen.
For resten er jeg også modtagelig overfor navneforslag til stationerne.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
SLB = Sjauritsen lokal bane
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Jeg synes dine stationsspor er meget korte. Kan du ikke prøve at lægge skifterne lidt anderledes og derved udnytte sporene bedre?
Prøv evt. at hente lidt inspiration fra denne rigtig gode side: http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html
Hvad med Lille Nord og Lille Syd?
Med venlig hilsen
Skott
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Når du nu har en længde på mere end 6m, vil jeg mene du skal have en fri sporlægde på min. 1,20m. Det giver mulighed for lok + 3 store vogne. Selv om du vælger en privatbane kom der af og til DSB-vogne, og mange overtog f.eks. CL´er. Selve sporplanen så prøv at se
Bogense, Rødvig, Stubbekøbing og Thisted. I den anden ende ville jeg lave 5-6 spor der ender i en drejeskive, eller, som man gør på modulanlæg, en skydebro til hele tog med en drejeskive i enden. God fornøjelse
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa alle!
Jeg bliver nødt til at gøre opmærksom på, at det ikke er en privatbane! Det er en DSB station! I skal se det ud fra den sammenhæng.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa. Har du links til nogle billeder, der beskriver det du fortæller om?
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg ville ligesom mylle også kigge nærmere på Thisted.
Den tror jeg opfylder dine behov bedst.
Du kan jo udelade TFJ-delen og nøjes med en 2-sporet DSB remise model Rungsted, evt. placeret i forlængelse af spor 2 og 3.
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Prøv at læs denne side:
http://rail.felgall.com/fyd.htm
På engelsk hedder det en Fiddle Yard. Der er masser af links igennem Google.
mvh. Dampfmeisteren
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Hej Søren
Prøv at zappe lidt på http://www.rotsekk.net/postnuke/
Hilsen Mylle
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Glemte lige "det Fjellandske Jernbaneselskab"
http://home19.inet.tele.dk/olden/jappe/jappebanen.html
Hilsen igen igen
Mylle
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej gutter!
Mange tak for jeres links og ideer!
Jeg har baseret på de mange inputs lavet en "nedkogt" udgave af Thisted station.
Her er sporplanen, der selvfølgelig stadig er åben for inputs. Da jeg endnu ikke ved hvilken drejeskive jeg vil benytte, så er det Rocos der er brugt. Jeg har ikke forholdt mig synderligt til det, og derfor er der heller ingen specielle roco-tilslutningsspor eller noget med i sporplanen.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg syntes at mindes, jeg engang lagde en sporplan op, hvor mine perron spor også løb lige hen i drejeskiven ala Sørens, men der fik jeg at vide, at sådan skete det ikke på en DSB station, men kun på privat banerne, men er det nu også helt rigtigt.
For Thisted har da både DSB og privat bane, men det måske privat banen der ejer stationen, og derfor denne drejeskives placering :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Søren
Når det nu er DSB og en endestation, så er der Videbæk og måske
specielt Glyngøre, som vil kunne opfylde ønsket om realisme og også plads til
et græsstrå hist og her foruden skinner
Glyngøre kan forkortes lidt og et spor eller t undlades; men der er altså både remise, drejeskive, færgeleje, opstillinsspor, pakhus, omløbsspor og havnespor
(Og hvad vil man mere i denne verden).
Idéen med en fiddleyard i den anden ende er rigtig god; men ellers kan der
jo laves en fiktiv station med mange blindspor og et enkelt omløb, selvom det selvf.
ikke er så realistisk.
Din plan for Thisted i modificeret tilstand ser imidlertid også rigtig god ud
MVH
Henrik
2-skinne, dansk epoke 3, jævnstrøm på hjemmebanen.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Forbind dit klargøringsspor til remisesporet, så kan du bruge det som omløb, og spor 3 som opstilling. Mylle
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Undskyld til blindsporet ved drejeskiven
Mylle
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nej, DSB åbnede Oddesund - Thisted i 1882 og Thisted - Fjerritslev banen åbnede først i 1904. Privatbanen havde fuld optagelse på statsbanestationen og ejede kun sine egne remisebygninger.
Der findes flere eksempler på DSB stationer, hvor drejeskiven lå for enden af perronen. Københavns 2.station 1864-1911, Assens og Vedde-banens del af Sorø station var alle indrettet sådan. Der fandtes sikkert flere eksempler
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg synes også din "nedkogte" Thisted ser rigtig godt ud, selvom jeg ligesom Mylle ville forbinde blindsporet til "klargøringssporet". Dog ville jeg måske rykke sporskifterne ved remise lidt til højre, selvom det koster af udtrækket. Det er ikke så forbilledeligt at maskinen skal i bund i remisen for at løbe om et godstog.
Sporet nord for pakhuset kan du lave til læssevej og det bør måske have en enderampe.
mvh. Dampfmeisteren
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Hejsa.
Jeg syntes rigtig godt om dit forslag, og overvejer at anvende det til endestationen på mit nye layout i en lettere modificeret version.
Hvordan gik det med det? Har du gjort dig nogen erfaringer mht layoutet?
Mvh Mathias
Cowi
Indlæg: 315
Jeg ved ikke om det stadig er aktuelt, men på Erik V. P's hjemmeside kan du finde sporplaner over både hov og odder station, samt en masse andre danske privat- som statsbaner. Har selv fået mange ideer af et kigge hans hjemmeside igennem.
http://www.sitecenter.dk/erik-vpedersen/hjrringnrrubjerg/