En ny Vordingborg opstår.

 

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}

En ny Vordinborg opstår.

 

Forhistorie:

 

Vordingborg station blev anlagt, da klubbens nuværende anlæg blev påbegyndt i 1989. Dengang (som nu) blev anlægget opbygget med en enkeltsporet hovedbane. Tilbage i 1989, var det meningen at endestationen skulle ligne Helsingør fra 1955-70. På denne, var der ikke meget plads til andet end transittrafikken. Derfor blev klubbens Vordingborg, en større station, der skulle være en slags buffer for Helsingør.

 

Billede

 

D.1-7-1989. Vordingborg, er ved at blive anlagt.

 

 

Det er lang tid siden, disse tanker om anlægget opstod. Og Helsingør blev en noget anden, med meget mere sporplads til både person og godsvogne. Hvilke gjorde, at Vordingborg ikke blev brugt, som det var tænkt. Samtidig var stationen med årene, blevet meget fejlbehæftet. Der var mange sporskifter der ikke virkede, der var strømløse spor osv. Der er selvfølgelig løbende blevet lavet vedligeholdelse arbejder, med udskiftning af både spor og sporskifter og sporskifte drev. Alle sporskifterne (Peco) blev fra start monteret med magnetdrev (PL10E med kontakt sæt PL15), hvilke var meget almindeligt på daværende tidspunkt. Disse drev havde en tendens til, at de med tiden ødelagde tungerne i sporskifterne (Peco sporskifter og drev). De blev med tiden udskiftet med Circuitron motordrev, hvilke var en langt bedre løsning.   

 

Billede

 

 D.14-8-2018. Brian rangere på Vordingborg på en køreaften.

 

 

Der er løbet meget vand igennem åen, siden Vordingborg blev anlagt. De mange fejl var blevet lidt af en stopklods for driften af stationen. På mange klubaftner gik snakken, hvad så? Det var hele tiden en opvejning på hvad der gav mest mening. En ombygning/renovering eller en nedbrydning. En ombygning/renovering ville man skulle indgå mange kompromiser, som aldrig rigtig ville kunne opfylde det ønsket 100%. En ny start, var det kun de spor tilslutninger der er i begge ender, der skulle tages hensyn til, ellers var der frit spil. Begge scenarier ville gøre, at anlægget ikke kunne bruges i en længere periode. På et klubmøde i første halvdel af 2019, blev det vedtaget at begynde på ny. I efteråret blev et oplæg fremlagt. Inspirationen til den nye station er hentet, delvis Tølløse og Holbæk. Dette oplæg blev vedtaget.

 

Billede

 

 D.6-8-2019. HFJ 9 på overleveringssporet til DSB. HFHJ Sm3 ankommer til byen. HFHJ M8 med vogne til Vordingborg maskinfabrik.

 

 

Planlægningen af ny Vordingborg:

 

Netop som projekteringen skulle starte, opstod problemerne. I marts 2020 blev Danmark lukket pga. Corona. Hvilke satte planlægningen tilbage med over et år. Straks efter at Danmark åbnet igen, gik vi i gang. I første omgang, blev alle bygninger og landskab i højden fjernet. Derefter blev der lagt masonit ud over stationen, for at skabe et tegnebord. På noget afdækningspapir blev der lagt spor skabeloner ud. Derved kunne vi finde ud af, hvad der kunne lade sig gøre og hvad der ikke kunne. Der var flere ønsker fra klubbens medlemmer, som der skulle Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} tages hensyn til.

Billede

D.30-11-2021. Forberedelserne til ombygningen er gået igang.

Billede

D.8-2-2022. Der lægges sporskabeloner ud.

Billede

D.12-4-2022. Der er lavet nogle prøve opstillinger.

Billede

 

 D.31-5-2022. Sporplanen er ved at tage form.

 

 

 

  •          Stationen måtte ikke blive bredere, gerne smallere.

 

  •         Man ville kunne bruge lange sporskifter i hovedspor. Kortere kunne bruges i sekundære spor.

 

  •         At kunne lave gennemgåede tog til og fra DSB/Privatbanen.

 

  •         Der skulle gøres plads bag stationsbygningen. Så det var nemmere at afslutte op ad baggrunden.

 

Billede 

D.7-2-2023. Der er hængt afdækning op, for at skåne resten af anlægget.

 

 

Alle ønsker er i vid udstrækning, blevet opfyldt på den nye plan. Over sommeren 2022, var vi så langt, at tegningerne blev pakket sammen. For at der i efteråret 2022 kunne køres på anlægget. Sidste gang, i denne omgang, der blev kørt, var til klubbens julearrangement i januar 2023, Trancit Gloria Mundi (Verdens herlighed forgår).

 

 

 

   En ny station tager sin begyndelse:

 

D.21-1-23 pakkede medlemmerne deres materiel sammen. Ugen efter blev der sat afdæknings op, for at beskytte resten af anlægget for støv fra nedbrydningen. Derefter begyndte nedbrydningen af Vordingborg. Lidt skræmmende var det. At det kun tog 3-4 tirsdage, at fjerne en tro tjener igennem 30 år. Gulvet blev rengjort inden der blev lagt ny belægning og der blev monteret nye paneler.

 

Billede

D.14-2-2023. Nedbrydningen er i gang.

 

Billede

D.28-2-2023. Rammen for anlægget er fjernet. Der er ved at blive lagt ny gulvbelægning.

 

 

Derefter tog vi fat på pladerne, der skulle dække vinduerne under anlægget. Her var den største udfordring, at der skulle bores i væggene. Hvilke vi ikke måtte gøre efter kl.19 (Klubaften fra Kl.19-22). Det sammen gjaldt de større udskæringer i plader. Ingen udfordringer er større, end der er en løsning på dem. Der har ikke været klager fra beboerne i ejendommen.

 

Billede

 

D.30-5-2023. Sporplanen lagt på gulvet, for at finde hvor traverser for anlægsplade skal placeres.

 

Billede

D.27-6-2023. Vinduer dækkes af.

 

 

Inden rammerne blev påbegyndt, blev tegningen rullet ud på gulvet. Det var for at finde ud af, hvor de traverser der skulle bære underlaget for stationen skulle være. Dette var for at undgå at traverserne og sporskiftedrevene kom i vejen for hinanden. Da traverserne var afmærket, begyndte vi på rammen. Hurtigt fandt vi højden til pladen og fik den rettet til. Det tog lidt tid at få udlignet højdeforskellene på stationen, det er lykkes, med nogle få omprioriteringer. Koblingerne til div strækninger er lavet på en måde, så det ikke skulle give problemer i fremtiden.

Billede

D.4-7-2023. De nye rammer er begyndt at tage form.

 

Billede

D.3-10-2023. Sporplanen lagt op, for at overføre den til det underlag.

 

 

 

I starten af efteråret 2023, begyndt vi på spor underlaget. Der kommer til at ligge en englænder på stationen. Det er den der bestemmer, indkørslen fra Kværkeby og privatbanen. At finde det rette punkt til englænderen var en nødvendighed. Da den bestemte sporforløbet igennem stationen. Den blev placeret og spor tilslutningerne dertil er blevet tegnet. Nu er der i gang i at få udskåret underlag til sporene. Sporunderlaget er 2mm gummikork, som skæres i strimler af en brede på 15mm. 2 strimler ved siden af hinanden, giver 30mm, hvilke passer med bredden på en sporramme.

 

Billede

D.17-10-2023. Sporunderlaget er påbegyndt.

 

Billede

D.14-11-2023. De første, nye LED-amature er kommet på plads.

 

   

 

Her i midten af november 2023 modtog klubben nye Led-amature til Vordingborg. De gamle lysrør, over stationen blev taget ned og erstattet med de nye Led-amature. Under anlægget er 230V’en ved at være reetableret.

 

Målet for 2024 er hurtigst muligt, få 1-2 spor igennem, for at komme til at køre på anlægget igen.

Med Venlig Hilsen

Mjk Stationsbyen.

Peter Wiese.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 7 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Det her projekt vil jeg gerne følge - så jeg håber, der kommer godt med updates. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mjk Stationsbyen

Hvidovre

Indlæg: 2

PB  Blog

Hej Lars.

 

Det er meningen, at der kommer updates.

 

Med Venlig Hilsen.

Mjk Stationsbyen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.