87.0 Tilbagemeldingssystem feedbacks CS Ecos II vehicles accessories Spor1 sk1 100.0 Spor1 sk1 92.0 Spor1 sk1 84.0 Spor2 sk1 90.0 Spor2 sk1 89.0 Spor2 sk1 74.0 Spor3 sk1 90.0 Spor3 sk1 89.0 Spor3 sk1 70.0 Spor4 sk1 90.0 Spor4 sk1 80.0 Spor4 sk1 70.0 Spor5 sk1 92.0 Spor5 sk1 90.0 Spor5 sk1 72.0 Spor mellem sk1-HB syd (vendesløjfe) 200.0 Spor mellem sk1-HB syd 53.0 Spor mellem sk1-HB syd 53.0 Spor mellem HB syd-sk1 45.0 Spor mellem HB syd-sk1 60.0 Spor mellem HB syd-sk1 50.0 Spor mellem HB syd-sk1 50.0 Spor mellem HB syd-sk1 60.0 Spor mellem HB syd-sk1 60.0 Spor1 sk2 92.0 Spor1 sk2 91.0 Spor1 sk2 91.0 Spor2 sk2 84.0 Spor2 sk2 81.0 Spor2 sk2 81.0 spor4 sk2 76.0 spor mellem HB-sk2 78.0 spor mellem HB-sk2 50.0 spor mellem HB-sk2 86.0 spor mellem sk1-HB syd 164.0 HB spor1 lokalbane 42.0 HB spor1 lokalbane 61.0 HB spor1 lokalbane 59.0 HB Spor 2 46.0 HB Spor 2 50.0 HB Spor 2 51.0 HB Spor 3 68.0 HB Spor 3 68.0 HB Spor 3 68.0 HB Spor 4 Gennemgående spor 64.0 HB Spor 4 Gennemgående spor 64.5 HB Spor 4 Gennemgående spor 63.5 42.5 HB Spor 5 godsbane spor nord 42.5 HB Spor 5 godsbane spor nord 43.5 HB Spor 5 godsbane spor syd 36.0 HB Spor 5 godsbane spor syd 36.0 Spor mellem HB syd - sk1 173.0 spor3 sk2 86.0 spor3 sk2 71.0 spor3 sk2 91.0 spor4 sk2 90.0 spor4 sk2 70.0 spor5 sk2 98.0 spor5 sk2 80.0 spor5 sk2 70.0 spor mellem sk2-HB 91.0 spor mellem sk2-HB vendelsløjfe 250.0 spor mellem sk2-HB 45.0 spor mellem sk2-HB 70.0 HB spor 4/5 sp25 nord 22.9 Hovedbanegård Englænder ud nord
22.9 Hovedbanegård sporskifte 21 ind nord 22.9 Hovedbanegård spor22 ind nord 22.9 Hovedbanegård spor2/3 ind nord 22.9 Hovedbanegård sporskifte 29 ind nord 22.9 Hovedbandgård Englænder lokalbane ind nord
22.9 Skyggestation2 spor1 ind 22.9 Skyggestation2 spor2 ind 22.9 Skyggestation2 spor4/5 ind 22.9 Skyggestation2 spor1/2 ud 22.9 Skyggestation2 spor3 ud 22.9 Skyggestation2 spor4 ud 22.9 Skyggestation2 spor5 ud 22.9 Skyggestation1 spor 1 ind 22.9 Skyggestation1 spor 2 ind 22.9 Skyggestation1 spor 3 ind 22.9 Skyggestation2 spor3 ind 22.9 Skyggestation1 spor 4/5 ind 22.9 Skyggestation1 spor 1/2 ud 22.9 Skyggestation1 spor 3 ud 22.9 22.0 Skyggestation1 spor 4 ud 22.9 Skyggestation1 spor 5 ud 22.9 Hovedbandegård lokalbane spor 1 godsbanegård nord 22.9 Hovedbanegård sporskifte 44 ud syd 22.9 Hovedbanegård sporskifte 43 ud syd 22.9 Hovedbanegård spor1/2 ud syd 22.9 Hovedbanegård spor2 ud syd/ind 28.5 27.5 Hovedbanegård spor4/5 ud syd 22.9 Hovedbanegård Englænder spor2/3 ind/ud syd
22.9 Hovedbanegård Englænder ind syd
22.9 Hovedbanegård gods udtræksspor 22.9 Hovedbanegård gods spor 5 trælast 22.9 Hovedbanegård godsbane spor5 28.5 27.5 Hovedbanegård spor 1/2 ud/ind nord 22.9 Hovedbanegård spor 1 lokalbane ud/ind nord 22.9 I signal HB nord
I signal LB nord
Indkørselssignal HB syd
Indkørselssignal til skyggestation1 Virtuelt signal Udkørselssignal spor1 skyggestation1 Virtuelt signal Udkørselssignal spor2 skyggestation1 Virtuelt signal Udkørselssignal spor3 skyggestation1 Virtuelt signal Udkørselssignal spor4 skyggestation1 Virtuelt signal Udkørselssignal spor5 skyggestation1 Virtuelt signal Udkørselssignal spor1 skyggestation2 Virtuelt signal Udkørselssignal spor2 skyggestation2 Virtuelt signal Udkørselssignal spor3 skyggestation2 Virtuelt signal Udkørselssignal spor4 skyggestation2 Virtuelt signal Udkørselssignal spor5 skyggestation2 Virtuelt signal Indkørselssignal skyggestation2 Virtuelt signal PU HB spor 2 sydgående
PU HB spor2 nordgående
PU HB spor3 nordgående
PU HB spor3 sydgående
Udkørselssignal HB spor4 nordgående Udkørselssignal HB spor4 sydgående Udkørselssignal HB spor5 nordgående Udkørselssignal HB spor5 sydgående PU HB SPOR1 SYDGÅENDE
PU HB SPOR1 NORDGÅENDE
Virtuelt signal DV signal HB Nord spor5 sydgående Dv signal HB spor5 syd Nordgående LDT LDT CS booster 1 Spor1 - skyggestation1 276.0 Blok 1 Spor2 - skyggestation1 253.0 Spor3 - skyggestation1 249.0 Spor4 - skyggestation1 240.0 Spor5 - skyggestation1 254.0 Hovedspor mellem skyggestation2 - Hovedbanegård Nord 942.0 Hovedspor mellem Hovedbanegård nord-skyggestation2 494.0 Spor2 - skyggestation2 274.0 Spor2 - skyggestation2 245.0 Spor3 - skyggestation2 248.0 Spor4 - skyggestation2 236.0 Spor5 - skyggestation2 248.0 Hovedspor mellem Hovedbanegård syd-skyggestation1 1703.0 Hovedspor mellem skyggestation1- Hovedbanegård syd 1091.0 Hovedbandegård spor 1 (Lokalbane) 162.0 HB Spor 1 (Lokalbane) Hovedbanegård spor 2 147.0 Hovedbanegård spor 3 204.0 Hovedbanegård Spor4 gennemgående spor 192.0 Hovedbanegård spor 5 Godsbanespor syd 72.0 Hovedbanegård spor 5 Godsbanegård nord 86.0 Hovedbanegård udtræksspor 1 syd Hovedbanegård udtræksspor 2 syd Hovedbanegård udtræksspor 3 syd Hovedbanegård udtræksspor 1 nord Hovedbanegård udtræksspor 2 nord Sidebane blok A1 Sidebane blok A2 Sidebane blok A3, Indgang til Lynerup Station Sidebane blok A2a Vigespor1 Lynerup station spor1 Lynerup Station spor2 Lynerup Station spor3 Lynerup Station udtræksspor1 Lynerup Station udtræksspor2 Godstoge Passagertoge Rangeretoge Hovedbanegård Trælast og Hovedbane godsstation Gennemkørselsspor spor4 Skyggestation1 Skyggestation2 Skyggestation1-Hovedbanegård-Skyggestation2 og retur forbidden Skyggestation2-Hovedbanegård-Skyggestation1 og retur forbidden DSB Rangere lok 14.5 180.8986328125 Maybach-Mercedes dieselmotor type MB12V493AZ1 med 12-cyl. Opr. 425 hk Frichs V8 dieselmotor type 8200CV. Max. hastighed med Frichsmotor 70 km/t. Bogiehjulafstand 2,2 m. Max togvægt 500 tons. Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1960. Byggenr. 646. Øst 1960. Vest 1964. Århus 1966 og 70. Vest 1971-88. Ny motor 1970. Fredericia 1972. Århus 1973-74. Designmalet 1978. Struer 1980. Århus 1981. Nyborg 1991. Påkørte 1992 bil på Løgstørbanen. Nyborg/Korsør 1994. Næstved 1995. Hensat juli 1997 på Cvk Kh. Gb 1997-99. Udr. 1999. Oph. 1999 af Uniscrap Kh. Effekt: 491 hk. Længde: 12,49 m. Akselfølge: B0-B0 Tjenestevægt: 52,1 tons Hastighed: 90 km/h Antal: 17 stk. DSB 22.0 103.7344140625 Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr. Effekt: 1.445 hk. Længde: 18,3 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 89 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 45 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1961. Byggenr. 2450. 1.425 hk. Øst 1961-72. Designmalet 1972 som første MX. Øst 1972-87. Solgt 1987 til OHJ MX 103. 357.610078125 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1956. Byggenr. 2336. Ankom 4/10-56 til Helsingør. Øst 1956-79. Stødte 5/4-66 frontalt ind i MY 1131 i Roskilde - nyt laveresiddende førerhus monteret. Designmalet 1979. Øst 1979-83. Vest 1984-85. Øst 1985-86. Vest 1986-94. Øst 1994. Miljørenoveret 1994 og døbt "Sarah" efter depotbetjent på Cvk Ar Jørgen Christensen´s datter. Vest 1994-96. Udr. 1996. I drift til 6/4-97. Solgt 1997 til PBS MY 1122. I drift 1997-2001. 2001 til Tønder Bank Leasing (TLB). 2001 udlejet til TRX MY 1122. Solgt 2003 til Skånetåg. Forlod Danmark 17/2-03. Solgt 2010 til Railcare. Ankom til Danmark 28/3-10. Mz (I) blev anskaffet for at opfylde et stigende behov for et kraftigere lokomotiv til fremføring af de stadig større tog sidst i 1960´erne. Da der med MZ (I) var tale om indførelse af en ny lokomotivtype, blev den første MZ - 1401 - testet i et år for at afprøve konstruktionen, inden serieleverancen blev påbegyndt. Lokomotiverne var oprindeligt udstyret med dampvarmeanlæg men de blev i 1984-85 erstattet af el-varmeanlæg, der blev drevet af en separat dieselmotor. MZ (I) var et universallokomotiv bygget af Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på licens fra GM med en gennemprøvet GM dieselmotor type 16-645E3. Alle vognkasser bortset fra MZ 1401 blev bygget af Frichs i Århus og banemotorerne kom fra Thrige-Titan. Maskinerne kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Maksimal togvægt var 1.600 tons og alle MZ (I) var tunnelgodkendt i 1999. Hver maskine kostede ca. 2,4 millioner kr. Effekt: 3.300 hk. Længde: 20,8 m. Akselfølge: C0-C0 Tjenestevægt: 116,5 tons Hastighed: 143 km/h Antal: 10 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1968. Byggenr. 2703. Leveret 1/8-68. Øst 1968-70. Til Vest og retur 1970. Øst 1970-73. Vest 1974-82. Designmalet 1984. Vest 1983-91. ATC 1992. Førerhusafblænding 1992. Vest 1993-96. Nye vinduer 1996. Beskadiget 27/2-98 ved rangeruheld i Kolding. Hensat i Vejle. Udr. 1998. 12/11-98 til Århus. 1999 fra Århus til Gb. Hensat 1999-05 på Gb. Solgt 2003 til STT MZ 1402. Forlod Danmark 4/8-05 via broen. Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr. Effekt: 1.445 hk. Længde: 18,3 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 89 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 45 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1960. Byggenr. 2442. 1.425 hk. Vest 1960 (skolekørsel). Øst 1961-77. Vest 1977-79. Designmalet 1978. Øst 1979-81. Til Vest 1981. Øst 1982-83. Vest 1983-85. Øst 1985-89. Udr. 1989. Oph 1990 af Henriksen, Århus. DSB MT152 epoke III 14.0 136.929853515625 Maybach-Mercedes dieselmotor type MB12V493AZ1 med 12-cyl. Opr. 425 hk Frichs V8 dieselmotor type 8200CV. Max. hastighed med Frichsmotor 70 km/t. Bogiehjulafstand 2,2 m. Max togvægt 500 tons. Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1958. Byggenr. 585. Gb 1958. Frihavnen 1966. Til Vest 1966. Århus 1970. Vest 1971-87. Ny motor 1970. Århus 1973. Designmalet 1979. Påkørte 22/5-80 betonblander ved Terkelsbøl. Århus 1981-82. I drift 21/12-82. Nyborg 1996. Miljørenoveret 1996. Øst 1988. Rødby 1993. Gb 1995. Rødby 1996. Nyborg 1997. Gb 1997-99. 28/3-99 til Nyborg. 4/4-99 til Bramming. Solgt 1999 til DJK (VtV). I drift 1999. 1999 til Esbjerg. Lakeret grøn april 2000 i Holstebro. Esbjerg/Bramming 2002. Bramming 2003-05. I drift 1999-2009 og 2012. Odense 2015. Effekt: 491 hk. Længde: 12,49 m. Akselfølge: B0-B0 Tjenestevægt: 52,1 tons Hastighed: 90 km/h Antal: 17 stk. 14 125.336708984375 I forhold til MZ (I) og MZ (II)´s motorer på 16 cylindre er MZ (III)´s dieselmotor på 20 cylindre og med denne større motor var lokomotivet forberedt til elektrisk togopvarmning. Elvarmegenerator med en effekt på 480 kW blev indbygget i 1977-78 og det oprindelige dampvarmeanlæg blev fjernet i 1985-88. Den større effekt øgede maksimalhastigheden fra MZ (II)´s 143 km/t til 165 km/t. MZ (III) var et universallokomotiv bygget af Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på licens fra GM med en gennemprøvet GM dieselmotor type 20-645E3. Vognkasserne blev bygget af Frichs i Århus og banemotorerne kom fra Thrige-Titan i Odense. Maskinerne kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Maksimal togvægt var 1.800 tons og alle MZ (I) var tunnelgodkendt i 1999. Hver maskine kostede ca. 3,75 millioner kr. Effekt: 3.900 hk. Længde: 21 m. Akselfølge: C0-C0 Tjenestevægt: 125 tons Hastighed: 165 km/h Antal: 20 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1973. Byggenr. 2870. Ankom 29/10-73 til Helsingør. Øst 1973-82. Vest 1982-88. Øst 1991. Kørte 14/4-94 med MZ 1442 godstog frontalt ind i ME 1523 med regionaltog ved Haslev - Store materielle skader. Øst 1996. Udr. 1997. Hensat 1997-2008 på Gb. Solgt 2008 til amerikansk selskab. Istandsat og lakeret 2009. I drift 2009. Niebüll 2010-13 (hensat). EVN-nr 2011: 92 86 000 1 439-5 DK-NEG. Udlejet 2013 til Railcare. Juni 2013 fra Niebüll til Padborg. Udlejet 2015 til Captrain. 3.056761474609375 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1957. Byggenr. 2376. Ankom 20/12-57 til Helsingør. Vest 1957-79. Designmalet 1979. Vest 1979-94. Miljørenoveret 1994 og døbt "Carina" efter håndværker i Cvk Ar Kphper Andersen´s kæreste. Øst 1995-97. Hensat 1997. Udlejet 1998 til maskintjenesten. Oml. 1999 til Tjenestelok 90 86 00-21 135-7. I drift 1999-2009. Lakeret blå 2004. Kørte jan-feb. 2010 sneplovstog i Nordjylland med plov 137 og 145. Renoveret 2011-13 i Randers. Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr. Effekt: 1.445 hk. Længde: 18,3 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 89 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 45 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1961. Byggenr. 2455. 1.425 hk. Øst 1961-73. Designmalet 1973. ITC 1973. Øst 1973-93. Kørte februar 1993 i skydebrograven på Gb. Hensat 1993 på Cvk Kh. Designmalet 1973. Udr. 1993. Solgt 1994 for 200.000,- kr. til IBAB TMX 1015. Forlod Danmark 14/9-94 via Helsingør. 22.0 643.555546875 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1965. Byggenr. 2603. Ankom 15/3-65 til Helsingør. Øst 1965-85. Kørte 13/7-69 gennem sporstopper i Vordingborg med godstog og væltede ned af skrænt. ITC 1972. Designmalet 1985. Øst 1985-93. Miljørenoveret 1996 og døbt "Hanne" efter en medarbejder på Cvk Ar´s slægtning. Vest 1994-99. Hensat 12/1-00 i Århus. Udr. 2000. Flyttet 19/9-00 fra Århus til Gb. I drift igen december 2000. Øst/Vest 2000-01. Solgt 2001 til VLTJ MY 28. DSB MY1147 Epoke IV 22.2 378.3036328125 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1964. Byggenr. 2598. Ankom november 1964 til Helsingør. Øst 1964-72. ITC 1972. Designmalet 1972. Øst 1972-93. Vest 1994-97. Miljørenoveret 1996 og døbt "Mirjam" efter en arbejder i Cvk Ar´s familiemedlem. ATC fra 1996. Øst 1996. Udr. 1997. Hensat 5/5-98 i Vejle. Solgt 1998 til Euro-Track V170 1147. 7.0 35.0911181640625 22.0 13.148933751679813 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1964. Byggenr. 2599. Ankom december 1964 til Helsingør. Øst 1964-83. ITC 1972. Med i filmen "Kurt og Valde" i 1983. Designmalet 1983. Med i filmen "Livet er en god grund" i 1985. Øst 1983-91. Vest 1994-99. Miljørenoveret 1996 og døbt "Lea" efter Ingeniør i Cvk Ar Mette Nielsen´s datter. ATC fra 1996. Hensat 1997 i Horsens. Hensat 5/5-98 i Vejle. Hensat 1998-2000 i Århus. Solgt 2000 til PBS MY 1148. 24.0 140.0062109375 ME er DSB´s seneste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970´erne skulle der anskaffes et antal store diesellokomotiver og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC/Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB´s første lokomotiv med asynkronteknik (vekselstrømabanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor type 16-645E3B (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. Vognkasserne blev bygget af Scandia i Randers. ME er et universallokomotiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via ITC-fjernstyringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt er lokomotiverne udstyret med nødbremse-overstropning. Den maksimale togvægt er 1.800 tons. Fra 1992/94 fik alle maskiner ATC-udstyr og indtil Storebæltforbindelsens åbning i 1997, var alle ME-lokomotiver stationeret øst for Storebælt. Bygget af Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland i 1983. Byggenr. 32730. Ankom til Rødby 19/12-83. Påkørte 30/12-97 ME 1526 i Nykøbing Fl. Lakeret blå juni 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Effekt: 3.300 hk. Længde: 21 m. Akselfølge: C0-C0 Tjenestevægt: 122 tons Hastighed: 175 km/h Antal: 37 stk. DSB Dobbeldækkertog 24.0 64.96802734375 ME er DSB´s seneste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970´erne skulle der anskaffes et antal store diesellokomotiver og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC/Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB´s første lokomotiv med asynkronteknik (vekselstrømabanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor type 16-645E3B (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. Vognkasserne blev bygget af Scandia i Randers. ME er et universallokomotiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via ITC-fjernstyringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt er lokomotiverne udstyret med nødbremse-overstropning. Den maksimale togvægt er 1.800 tons. Fra 1992/94 fik alle maskiner ATC-udstyr og indtil Storebæltforbindelsens åbning i 1997, var alle ME-lokomotiver stationeret øst for Storebælt. Effekt: 3.300 hk. Længde: 21 m. Akselfølge: C0-C0 Tjenestevægt: 122 tons Hastighed: 175 km/h Antal: 37 stk. Bygget af Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland i 1983. Byggenr. 32727. Ankom til Rødby 2/9-83. Lakeret blå marts 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). 335.422421875 DSB MY 1114 særtog Epoke III godstog 22.0 806.3505191754894 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1956. Byggenr. 2328. Ankom 25/5-56 til Helsingør. Øst 1956-86. ITC 1973. Kørte 13/10-74 gennem stopbom og ned på Hvidovrevej ved Hvidovre Fjern. Designmalet 1985 som sidste MY. Vest 1986-94. Hensat 1994 i Århus. Udr. 1994. Århus 1994-99. Oph. 1999 af Henriksen i Århus. 21.5 610.7262725755394 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt: 1.950 hk. Længde: 18,9 m. Akselfølge: A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Antal: 59 stk. Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1956. Byggenr. 2338. Ankom 30/11-56 til Helsingør. Vest 1956-73. Øst 1973-78. Designmalet 1978. Øst 1978-84. Vest 1984-85. Øst 1985-86. Vest 1986-97. Miljørenoveret 1994 og døbt "Jytte" efter værkstedsleder i Cvk Ar B.B.Jacobsen´s hustru. Udlejet 1994 i 3 uger til NSB ifm. Vinter OL i Lillehammer. Udr. 1994. I drift igen 1994. Udr. 1996. I drift til 6/4-97. Solgt 1997 til PBS MY 1124. DSB MY 1156 22.0 132.2752939454688 De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på. MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne. 1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten. I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem. Effekt:1.950 hk. Længde:18,9 m. Akselfølge:A1A-A1A Tjenestevægt: 101,6 tons Hastighed: 133 km/h Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1965. Byggenr. 2607. Ankom 15/5-65 til Helsingør. Øst 1965-77. ITC 1972. Designmalet 1977. Øst 1977-94. Fik 1995 motor fra MY 1118. Vest 1994-2000. Miljørenoveret 1996 og døbt "Gunhild" efter Ingeniør i Cvk Ar K.E.Eriksen´s hustru. Udr. 2000. Hensat 2000-01 på Gb. Solgt 2001 til TRX MY 1156. DSB Mx1010 114.0 DSB MY 1156 Epoke IV 134.0 DSB Dobbeldækkertog 148.0 DSB MY1147 Epoke IV 101.7 DSB MT152 epoke III 14.0 DSB MY 1114 særtog Epoke III godstog 107.0 24.0 DSB MY1124 Epoke IV 136.0 DSB MY1148 103.0 7.0 DSB Rangere lok 37.5 109.0 Lokalbane Lynerup Skygge Station 2 Bakkebjerg Hovedbanegård Godsbanegård Remise Savværk Skygge Station 1 Lynerup Station