87.0TilbagemeldingssystemfeedbacksCS Ecos IIvehiclesaccessoriesSpor1 sk1100.0Spor1 sk192.0Spor1 sk184.0Spor2 sk190.0Spor2 sk189.0Spor2 sk174.0Spor3 sk190.0Spor3 sk189.0Spor3 sk170.0Spor4 sk190.0Spor4 sk180.0Spor4 sk170.0Spor5 sk192.0Spor5 sk190.0Spor5 sk172.0Spor mellem sk1-HB syd (vendesløjfe)200.0Spor mellem sk1-HB syd53.0Spor mellem sk1-HB syd53.0Spor mellem HB syd-sk145.0Spor mellem HB syd-sk160.0Spor mellem HB syd-sk150.0Spor mellem HB syd-sk150.0Spor mellem HB syd-sk160.0Spor mellem HB syd-sk160.0Spor1 sk292.0Spor1 sk291.0Spor1 sk291.0Spor2 sk284.0Spor2 sk281.0Spor2 sk281.0spor4 sk276.0spor mellem HB-sk278.0spor mellem HB-sk250.0spor mellem HB-sk286.0spor mellem sk1-HB syd164.0HB spor1 lokalbane42.0HB spor1 lokalbane61.0HB spor1 lokalbane59.0HB Spor 246.0HB Spor 250.0HB Spor 251.0HB Spor 368.0HB Spor 368.0HB Spor 368.0HB Spor 4 Gennemgående spor64.0HB Spor 4 Gennemgående spor64.5HB Spor 4 Gennemgående spor63.542.5HB Spor 5 godsbane spor nord42.5HB Spor 5 godsbane spor nord43.5HB Spor 5 godsbane spor syd36.0HB Spor 5 godsbane spor syd36.0Spor mellem HB syd - sk1173.0spor3 sk286.0spor3 sk271.0spor3 sk291.0spor4 sk290.0spor4 sk270.0spor5 sk298.0spor5 sk280.0spor5 sk270.0spor mellem sk2-HB91.0spor mellem sk2-HB vendelsløjfe250.0spor mellem sk2-HB45.0spor mellem sk2-HB70.0HB spor 4/5 sp25 nord22.9Hovedbanegård Englænder ud nord22.9Hovedbanegård sporskifte 21 ind nord22.9Hovedbanegård spor22 ind nord22.9Hovedbanegård spor2/3 ind nord22.9Hovedbanegård sporskifte 29 ind nord22.9Hovedbandgård Englænder lokalbane ind nord22.9Skyggestation2 spor1 ind22.9Skyggestation2 spor2 ind22.9Skyggestation2 spor4/5 ind22.9Skyggestation2 spor1/2 ud22.9Skyggestation2 spor3 ud22.9Skyggestation2 spor4 ud22.9Skyggestation2 spor5 ud22.9Skyggestation1 spor 1 ind22.9Skyggestation1 spor 2 ind22.9Skyggestation1 spor 3 ind22.9Skyggestation2 spor3 ind22.9Skyggestation1 spor 4/5 ind22.9Skyggestation1 spor 1/2 ud22.9Skyggestation1 spor 3 ud22.922.0Skyggestation1 spor 4 ud22.9Skyggestation1 spor 5 ud22.9Hovedbandegård lokalbane spor 1 godsbanegård nord22.9Hovedbanegård sporskifte 44 ud syd22.9Hovedbanegård sporskifte 43 ud syd22.9Hovedbanegård spor1/2 ud syd22.9Hovedbanegård spor2 ud syd/ind28.527.5Hovedbanegård spor4/5 ud syd22.9Hovedbanegård Englænder spor2/3 ind/ud syd22.9Hovedbanegård Englænder ind syd22.9Hovedbanegård gods udtræksspor22.9Hovedbanegård gods spor 5 trælast22.9Hovedbanegård godsbane spor528.527.5Hovedbanegård spor 1/2 ud/ind nord22.9Hovedbanegård spor 1 lokalbane ud/ind nord22.9I signal HB nordI signal LB nordIndkørselssignal HB sydIndkørselssignal til skyggestation1Virtuelt signalUdkørselssignal spor1 skyggestation1Virtuelt signalUdkørselssignal spor2 skyggestation1Virtuelt signalUdkørselssignal spor3 skyggestation1Virtuelt signalUdkørselssignal spor4 skyggestation1Virtuelt signalUdkørselssignal spor5 skyggestation1Virtuelt signalUdkørselssignal spor1 skyggestation2Virtuelt signalUdkørselssignal spor2 skyggestation2Virtuelt signalUdkørselssignal spor3 skyggestation2Virtuelt signalUdkørselssignal spor4 skyggestation2Virtuelt signalUdkørselssignal spor5 skyggestation2Virtuelt signalIndkørselssignal skyggestation2Virtuelt signalPU HB spor 2 sydgåendePU HB spor2 nordgåendePU HB spor3 nordgåendePU HB spor3 sydgåendeUdkørselssignal HB spor4 nordgåendeUdkørselssignal HB spor4 sydgåendeUdkørselssignal HB spor5 nordgåendeUdkørselssignal HB spor5 sydgåendePU HB SPOR1 SYDGÅENDEPU HB SPOR1 NORDGÅENDEVirtuelt signalDV signal HB Nord spor5 sydgåendeDv signal HB spor5 syd NordgåendeLDTLDTCS booster 1Spor1 - skyggestation1276.0Blok 1Spor2 - skyggestation1253.0Spor3 - skyggestation1249.0Spor4 - skyggestation1240.0Spor5 - skyggestation1254.0Hovedspor mellem skyggestation2 - Hovedbanegård Nord942.0Hovedspor mellem Hovedbanegård nord-skyggestation2494.0Spor2 - skyggestation2274.0Spor2 - skyggestation2245.0Spor3 - skyggestation2248.0Spor4 - skyggestation2236.0Spor5 - skyggestation2248.0Hovedspor mellem Hovedbanegård syd-skyggestation11703.0Hovedspor mellem skyggestation1- Hovedbanegård syd1091.0Hovedbandegård spor 1 (Lokalbane)162.0HB Spor 1 (Lokalbane)Hovedbanegård spor 2147.0Hovedbanegård spor 3204.0Hovedbanegård Spor4 gennemgående spor192.0Hovedbanegård spor 5 Godsbanespor syd72.0Hovedbanegård spor 5 Godsbanegård nord86.0Hovedbanegård udtræksspor 1 sydHovedbanegård udtræksspor 2 sydHovedbanegård udtræksspor 3 sydHovedbanegård udtræksspor 1 nordHovedbanegård udtræksspor 2 nordSidebane blok A1Sidebane blok A2Sidebane blok A3, Indgang til Lynerup StationSidebane blok A2a Vigespor1Lynerup station spor1Lynerup Station spor2Lynerup Station spor3Lynerup Station udtræksspor1Lynerup Station udtræksspor2GodstogePassagertogeRangeretogeHovedbanegårdTrælast og Hovedbane godsstationGennemkørselsspor spor4Skyggestation1Skyggestation2Skyggestation1-Hovedbanegård-Skyggestation2 og returforbiddenSkyggestation2-Hovedbanegård-Skyggestation1 og returforbiddenDSB Rangere lok14.5180.8986328125Maybach-Mercedes dieselmotor type MB12V493AZ1 med 12-cyl. Opr. 425 hk Frichs V8 dieselmotor type 8200CV. Max. hastighed med Frichsmotor 70 km/t. Bogiehjulafstand 2,2 m. Max togvægt 500 tons.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1960. Byggenr. 646.
Øst 1960. Vest 1964. Århus 1966 og 70. Vest 1971-88. Ny motor 1970. Fredericia 1972. Århus 1973-74. Designmalet 1978. Struer 1980. Århus 1981. Nyborg 1991. Påkørte 1992 bil på Løgstørbanen. Nyborg/Korsør 1994. Næstved 1995. Hensat juli 1997 på Cvk Kh. Gb 1997-99. Udr. 1999. Oph. 1999 af Uniscrap Kh.
Effekt: 491 hk.
Længde: 12,49 m.
Akselfølge: B0-B0
Tjenestevægt: 52,1 tons
Hastighed: 90 km/h
Antal: 17 stk.DSB22.0103.7344140625Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr.
Effekt: 1.445 hk.
Længde: 18,3 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 89 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 45 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1961. Byggenr. 2450.
1.425 hk. Øst 1961-72. Designmalet 1972 som første MX. Øst 1972-87. Solgt 1987 til OHJ MX 103.357.610078125De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt: 1.950 hk.
Længde: 18,9 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 101,6 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 59 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1956. Byggenr. 2336.
Ankom 4/10-56 til Helsingør. Øst 1956-79. Stødte 5/4-66 frontalt ind i MY 1131 i Roskilde - nyt laveresiddende førerhus monteret. Designmalet 1979. Øst 1979-83. Vest 1984-85. Øst 1985-86. Vest 1986-94. Øst 1994. Miljørenoveret 1994 og døbt "Sarah" efter depotbetjent på Cvk Ar Jørgen Christensen´s datter. Vest 1994-96. Udr. 1996. I drift til 6/4-97. Solgt 1997 til PBS MY 1122. I drift 1997-2001. 2001 til Tønder Bank Leasing (TLB). 2001 udlejet til TRX MY 1122. Solgt 2003 til Skånetåg. Forlod Danmark 17/2-03. Solgt 2010 til Railcare. Ankom til Danmark 28/3-10.Mz (I) blev anskaffet for at opfylde et stigende behov for et kraftigere lokomotiv til fremføring af de stadig større tog sidst i 1960´erne. Da der med MZ (I) var tale om indførelse af en ny lokomotivtype, blev den første MZ - 1401 - testet i et år for at afprøve konstruktionen, inden serieleverancen blev påbegyndt. Lokomotiverne var oprindeligt udstyret med dampvarmeanlæg men de blev i 1984-85 erstattet af el-varmeanlæg, der blev drevet af en separat dieselmotor.
MZ (I) var et universallokomotiv bygget af Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på licens fra GM med en gennemprøvet GM dieselmotor type 16-645E3. Alle vognkasser bortset fra MZ 1401 blev bygget af Frichs i Århus og banemotorerne kom fra Thrige-Titan. Maskinerne kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Maksimal togvægt var 1.600 tons og alle MZ (I) var tunnelgodkendt i 1999. Hver maskine kostede ca. 2,4 millioner kr.
Effekt: 3.300 hk.
Længde: 20,8 m.
Akselfølge: C0-C0
Tjenestevægt: 116,5 tons
Hastighed: 143 km/h
Antal: 10 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1968. Byggenr. 2703.
Leveret 1/8-68. Øst 1968-70. Til Vest og retur 1970. Øst 1970-73. Vest 1974-82. Designmalet 1984. Vest 1983-91. ATC 1992. Førerhusafblænding 1992. Vest 1993-96. Nye vinduer 1996. Beskadiget 27/2-98 ved rangeruheld i Kolding. Hensat i Vejle. Udr. 1998. 12/11-98 til Århus. 1999 fra Århus til Gb. Hensat 1999-05 på Gb. Solgt 2003 til STT MZ 1402. Forlod Danmark 4/8-05 via broen.Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr.
Effekt: 1.445 hk.
Længde: 18,3 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 89 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 45 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1960. Byggenr. 2442.
1.425 hk. Vest 1960 (skolekørsel). Øst 1961-77. Vest 1977-79. Designmalet 1978. Øst 1979-81. Til Vest 1981. Øst 1982-83. Vest 1983-85. Øst 1985-89. Udr. 1989. Oph 1990 af Henriksen, Århus.DSB MT152 epoke III14.0136.929853515625Maybach-Mercedes dieselmotor type MB12V493AZ1 med 12-cyl. Opr. 425 hk Frichs V8 dieselmotor type 8200CV. Max. hastighed med Frichsmotor 70 km/t. Bogiehjulafstand 2,2 m. Max togvægt 500 tons.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1958. Byggenr. 585.
Gb 1958. Frihavnen 1966. Til Vest 1966. Århus 1970. Vest 1971-87. Ny motor 1970. Århus 1973. Designmalet 1979. Påkørte 22/5-80 betonblander ved Terkelsbøl. Århus 1981-82. I drift 21/12-82. Nyborg 1996. Miljørenoveret 1996. Øst 1988. Rødby 1993. Gb 1995. Rødby 1996. Nyborg 1997. Gb 1997-99. 28/3-99 til Nyborg. 4/4-99 til Bramming. Solgt 1999 til DJK (VtV). I drift 1999. 1999 til Esbjerg. Lakeret grøn april 2000 i Holstebro. Esbjerg/Bramming 2002. Bramming 2003-05. I drift 1999-2009 og 2012. Odense 2015.
Effekt: 491 hk.
Længde: 12,49 m.
Akselfølge: B0-B0
Tjenestevægt: 52,1 tons
Hastighed: 90 km/h
Antal: 17 stk.
14125.336708984375I forhold til MZ (I) og MZ (II)´s motorer på 16 cylindre er MZ (III)´s dieselmotor på 20 cylindre og med denne større motor var lokomotivet forberedt til elektrisk togopvarmning. Elvarmegenerator med en effekt på 480 kW blev indbygget i 1977-78 og det oprindelige dampvarmeanlæg blev fjernet i 1985-88. Den større effekt øgede maksimalhastigheden fra MZ (II)´s 143 km/t til 165 km/t.
MZ (III) var et universallokomotiv bygget af Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på licens fra GM med en gennemprøvet GM dieselmotor type 20-645E3. Vognkasserne blev bygget af Frichs i Århus og banemotorerne kom fra Thrige-Titan i Odense. Maskinerne kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Maksimal togvægt var 1.800 tons og alle MZ (I) var tunnelgodkendt i 1999. Hver maskine kostede ca. 3,75 millioner kr.
Effekt: 3.900 hk.
Længde: 21 m.
Akselfølge: C0-C0
Tjenestevægt: 125 tons
Hastighed: 165 km/h
Antal: 20 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1973. Byggenr. 2870.
Ankom 29/10-73 til Helsingør. Øst 1973-82. Vest 1982-88. Øst 1991. Kørte 14/4-94 med MZ 1442 godstog frontalt ind i ME 1523 med regionaltog ved Haslev - Store materielle skader. Øst 1996. Udr. 1997. Hensat 1997-2008 på Gb. Solgt 2008 til amerikansk selskab. Istandsat og lakeret 2009. I drift 2009. Niebüll 2010-13 (hensat). EVN-nr 2011: 92 86 000 1 439-5 DK-NEG. Udlejet 2013 til Railcare. Juni 2013 fra Niebüll til Padborg. Udlejet 2015 til Captrain.3.056761474609375De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt: 1.950 hk.
Længde: 18,9 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 101,6 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 59 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1957. Byggenr. 2376.
Ankom 20/12-57 til Helsingør. Vest 1957-79. Designmalet 1979. Vest 1979-94. Miljørenoveret 1994 og døbt "Carina" efter håndværker i Cvk Ar Kphper Andersen´s kæreste. Øst 1995-97. Hensat 1997. Udlejet 1998 til maskintjenesten. Oml. 1999 til Tjenestelok 90 86 00-21 135-7. I drift 1999-2009. Lakeret blå 2004. Kørte jan-feb. 2010 sneplovstog i Nordjylland med plov 137 og 145. Renoveret 2011-13 i Randers.Bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. GM dieselmotor type 567D med 12-cyl. koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer type D47. MX 1001-1021 blev dog leveret med dieselmotor type 567C på 1.425 hk. Hver maskine kostede ca. 1,3 mill. kr.
Effekt: 1.445 hk.
Længde: 18,3 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 89 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 45 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1961. Byggenr. 2455.
1.425 hk. Øst 1961-73. Designmalet 1973. ITC 1973. Øst 1973-93. Kørte februar 1993 i skydebrograven på Gb. Hensat 1993 på Cvk Kh. Designmalet 1973. Udr. 1993. Solgt 1994 for 200.000,- kr. til IBAB TMX 1015. Forlod Danmark 14/9-94 via Helsingør.22.0643.555546875De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt: 1.950 hk.
Længde: 18,9 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 101,6 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 59 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1965. Byggenr. 2603.
Ankom 15/3-65 til Helsingør. Øst 1965-85. Kørte 13/7-69 gennem sporstopper i Vordingborg med godstog og væltede ned af skrænt. ITC 1972. Designmalet 1985. Øst 1985-93. Miljørenoveret 1996 og døbt "Hanne" efter en medarbejder på Cvk Ar´s slægtning. Vest 1994-99. Hensat 12/1-00 i Århus. Udr. 2000. Flyttet 19/9-00 fra Århus til Gb. I drift igen december 2000. Øst/Vest 2000-01. Solgt 2001 til VLTJ MY 28.DSB MY1147 Epoke IV22.2378.3036328125De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt: 1.950 hk.
Længde: 18,9 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 101,6 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 59 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1964. Byggenr. 2598.
Ankom november 1964 til Helsingør. Øst 1964-72. ITC 1972. Designmalet 1972. Øst 1972-93. Vest 1994-97. Miljørenoveret 1996 og døbt "Mirjam" efter en arbejder i Cvk Ar´s familiemedlem. ATC fra 1996. Øst 1996. Udr. 1997. Hensat 5/5-98 i Vejle. Solgt 1998 til Euro-Track V170 1147.
7.035.091118164062522.013.148933751679813De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt: 1.950 hk.
Længde: 18,9 m.
Akselfølge: A1A-A1A
Tjenestevægt: 101,6 tons
Hastighed: 133 km/h
Antal: 59 stk
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1964. Byggenr. 2599.
Ankom december 1964 til Helsingør. Øst 1964-83. ITC 1972. Med i filmen "Kurt og Valde" i 1983. Designmalet 1983. Med i filmen "Livet er en god grund" i 1985. Øst 1983-91. Vest 1994-99. Miljørenoveret 1996 og døbt "Lea" efter Ingeniør i Cvk Ar Mette Nielsen´s datter. ATC fra 1996. Hensat 1997 i Horsens. Hensat 5/5-98 i Vejle. Hensat 1998-2000 i Århus. Solgt 2000 til PBS MY 1148.24.0140.0062109375ME er DSB´s seneste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970´erne skulle der anskaffes et antal store diesellokomotiver og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC/Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB´s første lokomotiv med asynkronteknik (vekselstrømabanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor type 16-645E3B (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. Vognkasserne blev bygget af Scandia i Randers.
ME er et universallokomotiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via ITC-fjernstyringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt er lokomotiverne udstyret med nødbremse-overstropning. Den maksimale togvægt er 1.800 tons. Fra 1992/94 fik alle maskiner ATC-udstyr og indtil Storebæltforbindelsens åbning i 1997, var alle ME-lokomotiver stationeret øst for Storebælt.
Bygget af Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland i 1983. Byggenr. 32730.
Ankom til Rødby 19/12-83. Påkørte 30/12-97 ME 1526 i Nykøbing Fl. Lakeret blå juni 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009).
Effekt: 3.300 hk.
Længde: 21 m.
Akselfølge: C0-C0
Tjenestevægt: 122 tons
Hastighed: 175 km/h
Antal: 37 stk.DSB Dobbeldækkertog24.064.96802734375ME er DSB´s seneste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970´erne skulle der anskaffes et antal store diesellokomotiver og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC/Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB´s første lokomotiv med asynkronteknik (vekselstrømabanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor type 16-645E3B (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. Vognkasserne blev bygget af Scandia i Randers.
ME er et universallokomotiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via ITC-fjernstyringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt er lokomotiverne udstyret med nødbremse-overstropning. Den maksimale togvægt er 1.800 tons. Fra 1992/94 fik alle maskiner ATC-udstyr og indtil Storebæltforbindelsens åbning i 1997, var alle ME-lokomotiver stationeret øst for Storebælt.
Effekt: 3.300 hk.
Længde: 21 m.
Akselfølge: C0-C0
Tjenestevægt: 122 tons
Hastighed: 175 km/h
Antal: 37 stk.
Bygget af Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland i 1983. Byggenr. 32727.
Ankom til Rødby 2/9-83. Lakeret blå marts 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009).335.422421875DSB MY 1114 særtog Epoke III godstog22.0806.3505191754894De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt:
1.950 hk.
Længde:
18,9 m.
Akselfølge:
A1A-A1A
Tjenestevægt:
101,6 tons
Hastighed:
133 km/h
Antal:
59 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1956. Byggenr. 2328.
Ankom 25/5-56 til Helsingør. Øst 1956-86. ITC 1973. Kørte 13/10-74 gennem stopbom og ned på Hvidovrevej ved Hvidovre Fjern. Designmalet 1985 som sidste MY. Vest 1986-94. Hensat 1994 i Århus. Udr. 1994. Århus 1994-99. Oph. 1999 af Henriksen i Århus.21.5610.7262725755394De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt:
1.950 hk.
Længde:
18,9 m.
Akselfølge:
A1A-A1A
Tjenestevægt:
101,6 tons
Hastighed:
133 km/h
Antal:
59 stk.
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1956. Byggenr. 2338.
Ankom 30/11-56 til Helsingør. Vest 1956-73. Øst 1973-78. Designmalet 1978. Øst 1978-84. Vest 1984-85. Øst 1985-86. Vest 1986-97. Miljørenoveret 1994 og døbt "Jytte" efter værkstedsleder i Cvk Ar B.B.Jacobsen´s hustru. Udlejet 1994 i 3 uger til NSB ifm. Vinter OL i Lillehammer. Udr. 1994. I drift igen 1994. Udr. 1996. I drift til 6/4-97. Solgt 1997 til PBS MY 1124.DSB MY 115622.0132.2752939454688De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950´erne med henblik på en begyndende afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller eldrift. Valget af lokomotivtype faldt på en konstruktion fra det amerikanske firma General Motors, type F7, som MY er baseret på.
MY lokomotivet blev bygget af Nydquist & Holm AB (Nohab) i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier. Fra og med 1105 leverede Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv. Dieselmotoren drev en dynamo, der producerede strøm til banemotorerne.
1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk. Fra og med MY 1125 (i 1957) blev nummeret påsat fronten.
I 1994-95 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Enkelte lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem.
Effekt:1.950 hk.
Længde:18,9 m.
Akselfølge:A1A-A1A
Tjenestevægt: 101,6 tons
Hastighed: 133 km/h
Bygget af Nydqvist & Holm AB - Bofors-Nohab AB, Trollhättan, Sverige i 1965. Byggenr. 2607.
Ankom 15/5-65 til Helsingør. Øst 1965-77. ITC 1972. Designmalet 1977. Øst 1977-94. Fik 1995 motor fra MY 1118. Vest 1994-2000. Miljørenoveret 1996 og døbt "Gunhild" efter Ingeniør i Cvk Ar K.E.Eriksen´s hustru. Udr. 2000. Hensat 2000-01 på Gb. Solgt 2001 til TRX MY 1156.DSB Mx1010114.0DSB MY 1156 Epoke IV134.0DSB Dobbeldækkertog148.0DSB MY1147 Epoke IV101.7DSB MT152 epoke III14.0DSB MY 1114 særtog Epoke III godstog107.024.0DSB MY1124 Epoke IV136.0DSB MY1148103.07.0DSB Rangere lok37.5109.0Lokalbane LynerupSkygge Station 2Bakkebjerg
HovedbanegårdGodsbanegårdRemiseSavværkSkygge Station 1Lynerup Station