Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Smølfbanen

For ikke at blande Smølf's layout for meget med tråden om Sporprogram, svarer jeg lige i en ny tråd herpå.

"smølf" skrev:
Jeg vedhæfter tegning af en lille bane som jeg arbejder på, tegnet i AnyRail. Hvis i har forslag til banen, eller helt andet layout på det angivne areal må i meget gerne kontakte mig.

Ved første øjekast lignede det en tosporet plan, men med de krydsende spor og det skrå spor over tværs er det mere end det. Det er ikke helt indlysende, hvor hvad kører og hvorfor, men der er mange kombinationsmuligheder. Hvor mange tog forventer du at der kommer til at køre?

Lidt for meget "følg kanten" efter min smag, men pladsen sætter sine begrænsninger.

I følge tegningen ser det ud til at helixen er nedadgående og venstre snoet. I så tilfælde kan jeg ikke se, hvordan det kan lade sig gøre at få det klemt sammen (ved det lyserøde sporskifte th.). Det er nok også det Moppe hentyder til.

Det er fint at du har fået lagt en del af kurverne skjult. Ikke helt tosset.

try7a-cut

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

Citat:
Ved første øjekast lignede det en tosporet plan, men med de krydsende spor og det skrå spor over tværs er det mere end det. Det er ikke helt indlysende, hvor hvad kører og hvorfor, men der er mange kombinationsmuligheder. Hvor mange tog forventer du at der kommer til at køre?
Meningen er at der bliver 2-3 tog kørende, hvor layoutet skulle give mulighed for at genere mest mulig traffik ( ja, man må jo gå på kompromis når pladsen ikke er større)
Citat:
Lidt for meget "følg kanten" efter min smag, men pladsen sætter sine begrænsninger. I følge tegningen ser det ud til at helixen er nedadgående og venstre snoet. I så tilfælde kan jeg ikke se, hvordan det kan lade sig gøre at få det klemt sammen (ved det lyserøde sporskifte th.). Det er nok også det Moppe hentyder til.Det er fint at du har fået lagt en del af kurverne skjult. Ikke helt tosset.

det er rigtigt forstået med venstre snoed Helix, men den kører op isteded for ned. Den lyserøde bane er rampen til skyggebanegård. Det er svært at få rumlig følelse for banen når der ikke gives mulighed for at tegne i 3-D i programmet. Jeg har dog fået nogle idéer efter jeres input, så tror jeg starter forfra, denne gang tænker jeg mere i 3D en ved tidligere forsøg. Mange tak for besvarelserne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"smølf" skrev:
det er rigtigt forstået med venstre snoed Helix, men den kører op isteded for ned. Den lyserøde bane er rampen til skyggebanegård.

De skilles i et sporskifte ca 70 cm før de krydser hinanden. Skal du holde den på 4% stigning (jeg anbefaler maks 2%), har du 5,6 cm mellem overkant på de 2 skinner der krydser hinanden - det er ikke nok.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

Tak for det moppe. Jeg bliver nok nødt til at holde mig til de 4 % for det meste af banen, pga. dens størrelse (eller manglen på samme) Wink

En anden ting, hvor stor radius burde jeg have på en helix, og hældnings procent ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.484

PB  Blog  Hjemmeside

"smølf" skrev:
En anden ting, hvor stor radius burde jeg have på en helix, og hældnings procent ?
Du skal altid have den størst mulige radius og den mindst mulige hældning.

hvis du kun kører med damp og diesel kan du muligvis nøjes med 7 cm stigning per omgang, det giver bare ikke meget plads til at fumle evt. afsporinger på plads.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"smølf" skrev:
En anden ting, hvor stor radius burde jeg have på en helix, og hældnings procent ?

Hvis du vil køre med korte tog og holde maks 3%, så må du til at regne baglæns:

8 cm mellem skinneoverkanter = 2,67 meter skinnestrækning for at holde de 3% .

Omkreds af cirkel: = 2 x pi x radius.

2,67m = 2 x 3,1416 x X

2,67 / 2 / 3,1416 = X = 42,4 cm radius

4% stigning = 32 cm radius.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

mange tak for jeres hurtige besvarelser.

mvh. Áki

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

Efter jeres indslag her i tråden har jeg fået nogle ting at tænke på / tage højde for. Det har så givet følgende resultat (try_A2).

Placeringen er tænkt i de Bayerske alper i området omkring Tegernsee, hvor banegården bliver Gmund Am Tegernsee. Hoved fokus på banen er trafik, tog der mødes, tunneller o.l. Meningen er at der at der bliver 2-3 tog på banen ad gangen.

Der er i alt 3 etager, hvor underategen har nogle synlige strækninger. Helixen i højre side er venstre snoet op. Det er meningen at der bliver både kørsel op og ned (ikke på samme tid selføli' Laughing out loud).

Jeg har en del plads ind på midten af bordet som kan bruges til bygninger og scenerier, jeg tror at hvis der var flere spor ville det nok blive for meget.

jeg har prøvet at tegne op funktions diagram ( ved ikke hvad det hedder) men mangler at finde ud af hvilke skilte/lys og hvor. Så hvis nogen har tid og vilje til at svare på det ville det være stor hjælp.

Endvidere ville jeg gerne modtage forslag til navn givning af sporskifte, baner osv. som giver mening. (såvidt jeg har forstået er banestrækningerne navngivet med bogstaver, og sporskifterne nummeret, således at man kan se hvilken bane hvert sporskifte hører til, eller var det omvendt ). :roll:

På forhånd tak, Áki.

try_A2

Gmund_Am_Tegernsee-oversigt

Togstation_Gmund

TryA2-1_Layout

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.747

PB

Hej,

Det ser rigtigt godt ud. Ikke for meget spor og en flot linieføring. Et par forslag har jeg dog. Hvis du kigger på din funktionsplan nederst er det så vidt jeg kan se muligt at køre fra A til Tegernsee (B) til C og tilbage igen, men A og C er den samme skyggebanegård. Da banegården skal gøre det ud for to af slagsen, ville jeg nok bygge så mange overhalingsspor ind her som muligt, altså forsøge at klemme et par mere ind. De kan jo ikke ses alligevel.

For at udgå i det mindste en s-kurve kan du trække den sidste transversal før stationen (i højre side) ind i kurven (se billede).

Med hensyn til den meget plads inde på midten af anlægget. Her kan du lave et enkelt industrispor der fører ind til et bryggeri. Det skaber mere trafik på banen og giver muligheden for at stoppende godstog også virklig stopper i Tegernsee. Med den løsning jeg har tegnet ind får du samtidig også dækket sporvej I af.

Hilsen

Lars

Smølf

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

"Litra P" skrev:
Hej,Det ser rigtigt godt ud. Ikke for meget spor og en flot linieføring. Et par forslag har jeg dog. Hvis du kigger på din funktionsplan nederst er det så vidt jeg kan se muligt at køre fra A til Tegernsee (B) til C og tilbage igen, men A og C er den samme skyggebanegård. Da banegården skal gøre det ud for to af slagsen, ville jeg nok bygge så mange overhalingsspor ind her som muligt, altså forsøge at klemme et par mere ind. De kan jo ikke ses alligevel.For at udgå i det mindste en s-kurve kan du trække den sidste transversal før stationen (i højre side) ind i kurven (se billede).Med hensyn til den meget plads inde på midten af anlægget. Her kan du lave et enkelt industrispor der fører ind til et bryggeri. Det skaber mere trafik på banen og giver muligheden for at stoppende godstog også virklig stopper i Tegernsee. Med den løsning jeg har tegnet ind får du samtidig også dækket sporvej I af.HilsenLars

Den der med flere spor på Skyggebanegården, det er desværre ikke muligt at klemme flere spor ind, grundet afstand mellem helix og vendesløjfe. I hvertfald ikke uden at starte helt forfra. Som den er nu er der 2 spor til parkering og 1 til gennemkørsel.

Er S-kurver så slemme ? (indrømmet, jeg er total nybegynder :oops: )

Jeg har kigget på dit forslag med industrispor,, og den er ikke helt tosset. Dog tror jeg at den skal tilgås i den anden ende der hvor jeg har started med sporet. Ellers bliver der kun 45 cm at gøre godt med til tog stammen,, virker lidt "lidt" for industri.

Den der med traffik mellem a-b-c forstår jeg ikke helt, kan du uddybe det lidt nærmere ?

Mit næste skridt er at lave model i 1:10 for at få følelse for udseendet. Dersom Anyrail ikke giver mulighed for at tegne i 3-D er det lidt svært helt at fornemme hvordan det hele spiller sammen. Selvom det umiddelbart ligner 2 sporet system er der masse af højdeforskelle. Det er kun på banegården og evt. industrispor hvor sporene ligger i samma højde.

mvh. Áki

try_A2-2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.747

PB

Citat:
Den der med flere spor på Skyggebanegården, det er desværre ikke muligt at klemme flere spor ind, grundet afstand mellem helix og vendesløjfe. I hvertfald ikke uden at starte helt forfra. Som den er nu er der 2 spor til parkering og 1 til gennemkørsel.
Skyggebanegården kan muligvis godt blive med flere spor, hvis du forlader det lidt kurvede forløb under jorden (se skitse). Det er muligt at sporene bliver lidt kortere
Citat:
Er S-kurver så slemme ? (indrømmet, jeg er total nybegynder..
Ja, der ser fjollet ud når specielt tog med lange (person)vogne kører igennem. S-kurver findes også i virkeligheden, men her er de anvendte radier så store, at det normalt ikke irriterer øjnene. Højst passagerne når der bliver kørt med (for) stor hastighed igennem tranversalen før stationen og de bliver slynget fra side til side. Dem der skal af har jo rejst sig og har svært ved at holde balancen. Du kan læse mere om emnet i MRH Nr. 1, side 97 (Januar 2009) - kan downloades gratis her): http://model-railroad-hobbyist.com/
Citat:
Jeg har kigget på dit forslag med industrispor,, og den er ikke helt tosset. Dog tror jeg at den skal tilgås i den anden ende der hvor jeg har started med sporet. Ellers bliver der kun 45 cm at gøre godt med til tog stammen,, virker lidt "lidt" for industri.
Mit forslag var også ment som en minimalistisk idé. Du nævnte jo, at du ikke var sikker på om du ville "plastre" midten af layoutet til med tog. Jeg ville stadig lave det lille stikspor til vestre for spor 1 for dække sporvejen af. Her ville jeg også sætte et lille pakhus til stykgodstrafikken. Endnu en grund til at et stoppende godstog på strækningen skal samle vogne op på stationen. Faktisk har du plads til en grund mere. Man kunne lægge det lokale grovvareselskabs lager ind i den højre del af layoutet. Industrisporene vile jeg foreslå, at du lægger på skrå, så de ikke kommer til at ligge lige overfor stationsbygningen.
Citat:
Den der med traffik mellem a-b-c forstår jeg ikke helt, kan du uddybe det lidt nærmere ?
Det kan jeg godt. I virkelighedens verden kører togene fra A til B med ingen eller flere stationer imellem. Dette betyder, at hvis man har intentioner om at "simulere" dette trafikmønster i model, skal man tage hensyn til dette ved planlægningen - og ikke bare lave et anlæg, hvor togene kan køre hvileløst i ring. Sådan som jeg læser din tegning kan dine tog køre skyggebanegård-station-skyggebanegård og dermed overholde dette princip, dog med den begrænsning at A og C er den samme station. Helt fint, det er der jo ingen der kan se på grund af skyggebanegårdens placering Laughing out loud. Men netop fordi skyggebanegården skal/kan gøre det ud for to stationer skal kapaciteten være så stor som muligt.
Citat:
Mit næste skridt er at lave model i 1:10 for at få følelse for udseendet. Dersom Anyrail ikke giver mulighed for at tegne i 3-D er det lidt svært helt at fornemme hvordan det hele spiller sammen. Selvom det umiddelbart ligner 2 sporet system er der masse af højdeforskelle. Det er kun på banegården og evt. industrispor hvor sporene ligger i samma højde.mvh. Áki

Virkelig god idé, og så selv om man har et 3D program, kan dette anbefales. Det er de sjoveste aha-oplevelser, man kan få ud af dette, og man kan undgå at lave de helt store fejl på det endelige anlæg.

Hope this helps...

Hilsen

Lars

Smølf1

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

"Litra P" skrev:
.....Mit forslag var også ment som en minimalistisk idé. Du nævnte jo, at du ikke var sikker på om du ville "plastre" midten af layoutet til med tog. Jeg ville stadig lave det lille stikspor til vestre for spor 1 for dække sporvejen af. Her ville jeg også sætte et lille pakhus til stykgodstrafikken. Endnu en grund til at et stoppende godstog på strækningen skal samle vogne op på stationen. Faktisk har du plads til en grund mere. Man kunne lægge det lokale grovvareselskabs lager ind i den højre del af layoutet. Industrisporene vile jeg foreslå, at du lægger på skrå, så de ikke kommer til at ligge lige overfor stationsbygningen.
Citat:
Den der med traffik mellem a-b-c forstår jeg ikke helt, kan du uddybe det lidt nærmere ?
Det kan jeg godt. I virkelighedens verden kører togene fra A til B med ingen eller flere stationer imellem. Dette betyder, at hvis man har intentioner om at "simulere" dette trafikmønster i model, skal man tage hensyn til dette ved planlægningen - og ikke bare lave et anlæg, hvor togene kan køre hvileløst i ring. Sådan som jeg læser din tegning kan dine tog køre skyggebanegård-station-skyggebanegård og dermed overholde dette princip, dog med den begrænsning at A og C er den samme station. Helt fint, det er der jo ingen der kan se på grund af skyggebanegårdens placering Laughing out loud. Men netop fordi skyggebanegården skal/kan gøre det ud for to stationer skal kapaciteten være så stor som muligt.
Citat:
Mit næste skridt er at lave model i 1:10 for at få følelse for udseendet. Dersom Anyrail ikke giver mulighed for at tegne i 3-D er det lidt svært helt at fornemme hvordan det hele spiller sammen. Selvom det umiddelbart ligner 2 sporet system er der masse af højdeforskelle. Det er kun på banegården og evt. industrispor hvor sporene ligger i samma højde.mvh. Áki
Virkelig god idé, og så selv om man har et 3D program, kan dette anbefales. Det er de sjoveste aha-oplevelser, man kan få ud af dette, og man kan undgå at lave de helt store fejl på det endelige anlæg.Hope this helps...HilsenLars

Mange tak for dit indlæg Lars, jeg kan godt se pointen nu. Grunden til at skyggebanegården er so snoet er at jeg har ladet helixen bestemme tilgangen. Det var blandt de ting jeg ville kontrollere med modellen. Jeg tror jeg ændrer industrisporet til noget i stil med det som du har tegnet. Måske ikke alle sporene dog, dersom landskabet er begyndt at rejse, og der skal jo osse være plads til mennesker og huse og biler og............ Tongue men endnu en gang tak for alle jeres indlæg, det er godt at have nogle gamle rotter til at sætte tingene i perspektiv.

mvh. Áki

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

Jeg har fumlet lidt med en model i skala 1:10 og fundet nogle ting som selvom de godt kan tegnes, så er de ikke udførlige i den virkelige verden.

[list]1) I venstre side lige før søen er der ikke så meget plads som tegningen ville give anledning til. Dette medfører at industrispor som skulle dække spor 1 af, kan max blive 20-30 cm langt og det er ikke ret meget.[/list:u][list]2) Til at tilføje flere spor til skyggebanegård er jeg nødt til at dreje Helixen således at tilgangen er i nord. Denne drejning gør at udgangen midtvejs nognelunde er 1 lvl. højere end tilgangen, og der bliver ikke tilføjet ret mange centimetre i højden før fjeldbanen tilsluttes. Ergo er fjeldbanen i "stuen" ==> ikke en "rigtig" fjeldbane. Så er der ikke meget grundlag tilbage for at have helixen overhoved.[/list:u][list]3) Industri sporene midt på bliver ikke så lange heller pga. landskapets stigning. Det var tænkt til papirværk/savværk og stenbrud. Jeg har ikke helt gjort det op med mig hvor lange stammer jeg ønskede at skulle køre på disse spor[/list:u]

Så,,,,,,, jeg er kommet tilbage til fase 1, "Hvad vil jeg med banen". :roll:

Men jeg har dog fået en del erfaring og præcisered mine ønsker undervejs, så mon ikke manden havde ret når han skrev.

Citat:
..Det er bedre at tegne og designe sin bane 30 gange, end at kaste sig ud i projekt som skal laves om.

mvh. Áki

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.747

PB

Hej,

Citat:
Jeg har fumlet lidt med en model i skala 1:10 og fundet nogle ting som selvom de godt kan tegnes, så er de ikke udførlige i den virkelige verden.[list]1) I venstre side lige før søen er der ikke så meget plads som tegningen ville give anledning til. Dette medfører at industrispor som skulle dække spor 1 af, kan max blive 20-30 cm langt og det er ikke ret meget.[/list:u]
I virkelighedens verden er der også mange sidespor, der er meget små. Faktisk kan du også se installerede sporskifter der efter meget få meter løber ud i sandet. Deres funktion er netop at forhindre, at tog fra overhalingssporet overhovedet KAN komme ud på hovedsporet.
Citat:
[list]2) Til at tilføje flere spor til skyggebanegård er jeg nødt til at dreje Helixen således at tilgangen er i nord. Denne drejning gør at udgangen midtvejs nognelunde er 1 lvl. højere end tilgangen, og der bliver ikke tilføjet ret mange centimetre i højden før fjeldbanen tilsluttes. Ergo er fjeldbanen i "stuen" ==> ikke en "rigtig" fjeldbane. Så er der ikke meget grundlag tilbage for at have helixen overhoved.[/list:u]
.Tja - shit happens Laughing out loud Se din konklusion... Det sker også meget tit for mig. Så er der ikke andet for end tage alle de tankelementer man har samlet sammen, smide dem ned i den store tænkepose og starte forfra. Det er meget vigtigt at man ryster posen godt. Ellers starter man ikke med en ren tavle (og hjerne) og tegner sig lige ind i de gamle problemer igen, fordi nogle af elementerne stadig hænger sammen mentalt.
Citat:
[list]3) Industri sporene midt på bliver ikke så lange heller pga. landskapets stigning. Det var tænkt til papirværk/savværk og stenbrud. Jeg har ikke helt gjort det op med mig hvor lange stammer jeg ønskede at skulle køre på disse spor[/list:u]
Netop hvis du har et stenbrud eller en grusgrav i baggrunden kan du jo kører sporene tættere på, fordi de stejle skråninger i sagens natur skal være der. Men du kan jo også bare nøjes med et kort spor ind til den lokale maskinhandel/maskinstation. Så undgår du spor dybt ind i anlægget.
Citat:
Så,,,,,,, jeg er kommet tilbage til fase 1, "Hvad vil jeg med banen". :roll:Men jeg har dog fået en del erfaring og præcisered mine ønsker undervejs, så mon ikke manden havde ret når han skrev.
Citat:
..Det er bedre at tegne og designe sin bane 30 gange, end at kaste sig ud i projekt som skal laves om.

Fuldstændig enig. Og for at forkorte planlægningsprioden - hvis dette er nødvendigt - kan man jo bare hugge ideer fra andre med arme og ben - det har jeg altid gjort Laughing out loud 1)

Hilsen

Lars

1) Det er det der på et bedre dansk hedder: " At lære og drage fordel af andres erfaringer"

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Om end jeg vidst ikke helt har regnet sporforløbet på strækningen ud så med hensyn til stationen så bør du kunne leve også med industrispor der er 30 cm lange. Nu håber jeg ikke at jeg har overset noget omkring epoke, men i epoke III vil det give plads til 3-4 2-akslede vogne, som så skal rangeres ind i andre tog, med du selvfølgelig havde tænkt dig at det skulle være bloktog.

Jeg foreslår at du lader industrisporene være lidt kort og istedet gør en af følgende:

1. Tilpasser industriens art så det virker logisk med de korte spor. Enten ved at vælge industrier der måske har hyppige små forsendelser, eller blot laver bygningerne mindre så der derved er tale om en mindre industri end først tænkt.

2. du tilføjer et eller to opbevaringsspor (ved ikke lige hvad det egentlig betegnelse er). de kunne ligge der hvor banen kort "kigger frem" foran stationen (mørkegrønt). Det kan være med forbindelse i begge ender af stationen eller blot den ene (og gætter på nogen nævner udtræksspor bagefter Tongue) Det kan være svært at få plads til også, men som det bliver nævnt så kan det var bare et par meter før en stopklods..

Ellers rigtig spændende anlæg, der giver meget kørsel på lidt plads og lidt misundelse herfra, da jeg altid gerne har villet eje Märklins Tegernseehe lokomotiv og vogne i den flotte blå farve xD

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

"Cowi" skrev:
Om end jeg vidst ikke helt har regnet sporforløbet på strækningen ud så med hensyn til stationen så bør du kunne leve også med industrispor der er 30 cm lange. Nu håber jeg ikke at jeg har overset noget omkring epoke, men i epoke III vil det give plads til 3-4 2-akslede vogne, som så skal rangeres ind i andre tog, med du selvfølgelig havde tænkt dig at det skulle være bloktog.
Banen er tegnet op efter det plads jeg havde til rådighed, eventuelle strækninger blev så justeret bagefter. Dette er bl.a. et af de ting jeg er lidt utilfreds med på nuværende opsætning. D.v.s at jeg har ikke gennemtænkt "Hvordan" togene skal køre, og der er ikke den store udfordring i banen. Epoken er tænkt III/IV (så har jeg undskyldning for at anskaffe damplokomotiv til ranger opgaver) ':D'.
"Cowi" skrev:
Jeg foreslår at du lader industrisporene være lidt kort og istedet gør en af følgende:1. Tilpasser industriens art så det virker logisk med de korte spor. Enten ved at vælge industrier der måske har hyppige små forsendelser, eller blot laver bygningerne mindre så der derved er tale om en mindre industri end først tænkt.2. du tilføjer et eller to opbevaringsspor (ved ikke lige hvad det egentlig betegnelse er). de kunne ligge der hvor banen kort "kigger frem" foran stationen (mørkegrønt). Det kan være med forbindelse i begge ender af stationen eller blot den ene (og gætter på nogen nævner udtræksspor bagefter Tongue) Det kan være svært at få plads til også, men som det bliver nævnt så kan det var bare et par meter før en stopklods..Ellers rigtig spændende anlæg, der giver meget kørsel på lidt plads og lidt misundelse herfra, da jeg altid gerne har villet eje Märklins Tegernseehe lokomotiv og vogne i den flotte blå farve xD

Jeg er i gang med at gennemtænke banen, eventuelt med at forlænge flanken på højre side for at få plads til endestation der, i lavere højde. Men jeg sidder lidt fast i mit oprindelige design og det kan være at jeg kunne få lidt inspiration der hvis jeg lægger en skitse af det bordplads jeg havde tænkt at bruge til banen. Eftersom jeg kører med 2-skinne system DCC kender jeg ikke Märklins matereiale så godt, men måske burde jeg undersøge hvad de har så jeg kan "låne" idéer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg glæder mig i hvert fald til du kommer videre, for det ser rigtig spændende ud Laughing out loud

Forresten.. Hvilket program er det du bruger for det ligner ikke wintrack?

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

"Cowi" skrev:
...Forresten.. Hvilket program er det du bruger for det ligner ikke wintrack?
Det er tegnet i AnyRail, http://www.anyrail.com/index_en.html. Man kan hente gratis version for at prøve om det er noget man interesserer sig for, med begrænsning på 50 elementer. Jeg synes det har følgende fordele/ulemper:[list]+ Gratis (hvis man har lille bane) og ellers billigt i anskaffelse.[/list:u][list]+ Nemt og hurtigt at komme i gang med[/list:u][list]+ Understøtter Tillig Elite (som min bane vil blive bygget i)[/list:u][list]+ Understøtter flex track med hjælper til kurve radius[/list:u][list]+ Højdepunkter angives manuelt hvorefter den viser stigning i procent for den angivne strækning[/list:u][list]- Har ikke 3-D visning (men de siger at de kigger på det til senere udgivelse)[/list:u][list]- Der kunne godt være flere biblioteker med "tilbehør" så man ikke behøvedes at tegne dem i hånden[/list:u]Men ellers er jeg som sagt i gang med at ændre banen, bl.a. har jeg droppet helixen eftersom den havde ingen nytte og derved frigivet plads på bordet. En anden ting er tilføjelse af endestation/værksted i syd-øst hjørne af banen. Hele sporføringen har været oppe til revurdering med henblik på kørsel og kørsels variationer. Jeg vil smide tegning ind så snart jeg har gjort den færdig.[/quote]

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

Så har jeg fumlet og grublet over spor forløb og kørsel, og har ændret en del på banen. Det største er nok at helixen er væk, og det frigjorde en del plads. En anden ny ting er ny station i syd-østlige hjørne som giver lidt mere variation i kørsel. Men den største ændring er vel skyggebanegården som er blevet total re-designed for at give mest fleksibilitet.Cool Jeg har langt om længe blevet tilfreds med udformning af den så at den fungerer som forskellige stationer i min køreplan. Hvis i har forslag til forbedringer vil de blive vel modtaget.

M.v.h. Smølf. Laughing out loud

try_A3-2

try_A3-2_SkyggeB

try_A3-2_Synlig

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Det ser rigtig godt ud Laughing out loud

Anderledes men lige så flot

Er især begejstret for ringene rundt om søen, og har prøvet at 'låne' dem lidt til mine egne baneideer, der bliver bare meget langt ind til de bagerste spor hvis man vil op i de store radier i marklins program

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

"Cowi" skrev:
Det ser rigtig godt ud :DAnderledes men lige så flotEr især begejstret for ringene rundt om søen, og har prøvet at 'låne' dem lidt til mine egne baneideer, der bliver bare meget langt ind til de bagerste spor hvis man vil op i de store radier i marklins program

Du Låner bare det du kan bruge. Med hensyn til dybten på banen så har jeg tænkt mig at lade søen være "løs", altså sådan at jeg kan løfte den op nedefra og så har jeg adgang til en del af anlægget. Jeg ville gerne kunne gøre tilsvarende i den anden ende, men det må tiden vise hvorledes det kan løses. Derudover er Fjeldsiderne jo hule nedenfra for at give adgang til sporene og materiale som har sat sig fast. Så er bare selve midten af banen tilbage, og der er der ikke så mange spor udenfor rækkevidde. Og de som er det er lige (tjah med små bugten selføli') så der er ikke så stor fare at de laver ulykker der. Men mon ikke jeg får brug for en "fiskestang" med gribeklo for at samle op det som ikke vil som jeg ønsker.

Jeg har overvejet om ikke det ville være smart at bygge bordet i sektioner, som kan adskilles for reparationer eller ændringer. For hvis det bliver fast bord i hele sin længde er der ikke noget som kan laves om, dvs. at jeg er nødt til at støtte mig på bordkanten for at lave inderste del færdig, inden jeg kommer i gang med forreste halvdel.

Med hensyn til Märklins radier så ved jeg ikke hvad der kræves, men jeg har læst at man sagtens kan bruge skarpere sving på skjulte dele af banen uden at det rullende materiale skulle komme i knep af den grund.

Jeg glæder mig til at høre mere om dit projekt, har du skitser eller billeder her på sitet ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Ja at bygge i sektioner er klart en fordel. Har ikke selv prøvet, men i tilfælde af flytning eller som du nævne vedligeholdelse kan det kun være en fordel

Mit ligger meget løst endnu... har luftet en enkel ide, men det var med tillig-spor (indtil jeg fandt ud af at det økonomisk er mest fordelagtigt at blive ved marklin, hvis jeg kan genbruge c-skinnerne på mit gamle anlæg... Men har mange ideer lige pt og skal have fundet ud af præcis hvad jeg vil, om det er en stor station, eller flere små, enkel eller dobbeltsporet... Men når der kommer noget konkret, hvis jeg kan klare at fastlåse mig så skal jeg nok sige til Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

smølf

Næsbyhoved-Broby

Indlæg: 57

PB  Blog

Så er der kommet gang i byggeriet af de første 2 sektioner, og der har i den forbindelse været nødvendigt med justeringer af tegningerne så at de også kan lade sig gøre i virkeligheden. Det største problem har været stigningerne, at holde sig indenfor 4% og stadig forbinde delene sammen så de udgør funktionel enhed. Endvidere var der radiator som jeg ikke havde taget højde for, dersom jeg havde tænkt mig at lade bordpladen være over den. Men når jeg så endelig fik startet på bordet syntes jeg at den var lige lovlig høj hvis den skulle kravle over radiatoren. Men en ekstra godbid kom der dog. Når jeg havde ryddet op for bordet kom fruen med den bemærkning at et skab som står for enden af væggen i højre side ikke bliver brugt til noget fornuftigt og kan derfor ligeså godt smides ud. Jamen så var der plads til yderligere bane, eventuelt sådan at bordet bliver hestesko formet når det bliver færdigt. Tongue

bord-022

bord-018

bord-016

bord-011

try_b2

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.