Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Godsvogne til N209 ?

Jeg har en dejlig N209 som jeg er meget glad for, men jeg har lidt besvær med at finde ud af hvilke type godsvogne den normalt kørte med.

Jeg kunne godt tænke mig et ca. 2 til 3 meter langt vogntog, men hvilke vogne var typiske eller hvilke vogne ville DU anbefale der kom på krogen Shock

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg går ind for genbrug Smile

Occam har på sin udemærkede blog lavet en analyse på de 10 mest befordrede godsarter i 1954, hvilket passer meget godt med din N-maskine.

Artiklen giver både et godt indtryk af den forholdsmæssige sammensætning af godstogene og han har også forslag til materiel.

Yderst anbefalelsesværdig læsning.

http://www.mj-blog.dk/2008/03/godstrafik-pa-jernbanerne-i-1954/#more-1232

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ellers kig på de epoke III godsvogne som Hobbytrade og Heljan har udgivet her i de seneste år.

Fra Hobbytrade er det; Q-vogne i diverse versioner, PB-vogne, HJ-vogne, IB-vogne, de svenske O-vogne, H-vogn (kølevogn).

Mht. Q-vognene så var de små ældre med og uden bremsehuse naturligvis mest udbredte i starten af epoke III. De store Q-vogne kørte helt op til første halvdel af 1960´erne. Så begyndte bl.a. GS- og de hele stålvogne at gøre sig gældende for alvor.

Fra Heljan er det; PB-vogne, HD-vogne, IA-vogne, IAL-vogne, IAK-vogne.

Fra Roco; fx sættet med en GS-vogn og en E-vogn.

Noget ren "modelbaneguf" til epoke III er vognene fra DWA-hobby. Fx en af de danske tankvogne. Så hold øje med hvad der bliver udgivet her. Han har givetvis stadig noget på lager.

Husk de udenlandske vogne, der findes et hav af tysk epoke III materiel, også med noget der har kørt her i DK, fra både Roco, Fleischmann og Märklin.

Når snakken går på epoke III skal der også være en togførervogn med. I det meste af epoke III var det en ældre toakslet personvogn. Her er Hobbytrades CU-vogn ret oplagt. Er det sen epoke III, ja så er Heljans CP-vogn oplagt som togførervogn.

Op igennem 1960´erne begyndte stålvognene at gøre sig gældende. Har har fabrikanterne diverse. Har fx. lige fået en lukket tysk stålvogn fra Roco hvor forbilledet kom frem i 1962.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.