Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

UK Modeller

Hej

Er der nogen der ved om man fortsat kan købe Keysers model kits?? Og i givet fald hvor?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"martindahl" skrev:
HejEr der nogen der ved om man fortsat kan købe Keysers model kits?? Og i givet fald hvor?Martin Wink

Hej Martin

Prøv en dag at se ind til "På Sporet" i Vesterbrogade i København. Der er jeg ret sikker på at have set et eller to sæt ligge, da jeg var forbi der sidst (men det er ved at være et par måneder siden). Mener det ene sæt var P-maskinen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Jf. hans webshop så er det begge to udgaver af P-maskinen og de lader til at være på lager.

Derudover finder man vist kun UK Modeler som liebhaveri hos private.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej

Tak for meldingerne.

Gad vide hvad forskellen er på de 2 P-maskiner som På Sporet har liggende?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Så vidt jeg ved er det kun indpakningen. Sådan var det i hvert fald ved de 2 C-maskiner jeg selv har

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej

Så lykkedes det mig at finde en Keyser Model P-maskine til en anden pris end På Sporet.

Nu skal jeg i gang med at øve mig på at bygge et Klædeskab og så bliver det nok tid for en P-maskine.

Er der nogen i dette forum der har bygget denne P-maskine?

Hvad skal jeg være opmærksom på ved dette byggesæt?

Erfaringer ...!!

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 969

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
HejSå lykkedes det mig at finde en Keyser Model P-maskine til en anden pris end På Sporet.Nu skal jeg i gang med at øve mig på at bygge et Klædeskab og så bliver det nok tid for en P-maskine.Er der nogen i dette forum der har bygget denne P-maskine?Hvad skal jeg være opmærksom på ved dette byggesæt?Erfaringer ...!!Martin Wink

Hjul og motor kan ikke bruges til at køre med.

Du skal ha nogle Romford hjul som passer til undervognen. (DC brug)

Du skal nok over i noget tenderdrev for at få trækkraft nok.

Escap lavede en Faulhaber motor med gearkasse som passer i maskinen, men de er udgået for længe siden.

Armen til for og bagløber skal ha noget fjeder påvirkning.

Hvis dit byggesæt er i en orange kasse skal der fjernes en del gods fra hjulkasserne.

Mange af de løsdele der er med, kan i dag købes i bedre versioner, byggetsættet er fra ca. 1982

Jeg har haft bygget 3 af den, 2 med Escap og en med et ombygget Roco tenderdrev.

Jeg så lige du kører 3 skinne, Så er Romford hjul ikke så velejnet.

Bemærk at akseler er i engelske mål.

Jeg kender en som har lavet en helt ny undervogn som passer til nogle Marklin hjul.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Ole

"Ole Vedel" skrev:
Hjul og motor kan ikke bruges til at køre med.Du skal ha nogle Romford hjul som passer til undervognen. (DC brug)Du skal nok over i noget tenderdrev for at få trækkraft nok.Escap lavede en Faulhaber motor med gearkasse som passer i maskinen, men de er udgået for længe siden.Armen til for og bagløber skal ha noget fjeder påvirkning.Hvis dit byggesæt er i en orange kasse skal der fjernes en del gods fra hjulkasserne.Mange af de løsdele der er med, kan i dag købes i bedre versioner, byggetsættet er fra ca. 1982Jeg har haft bygget 3 af den, 2 med Escap og en med et ombygget Roco tenderdrev.Jeg så lige du kører 3 skinne, Så er Romford hjul ikke så velejnet.Bemærk at akseler er i engelske mål.Jeg kender en som har lavet en helt ny undervogn som passer til nogle Marklin hjul.Mvh. Ole Vedel

Tak for dine betragtninger og ja, jeg er 3-skinne-kører. Det giver mig anledning til "et par" spørgsmål:

- Kan du løfte sløret for hvilken Escap Faulhaber-motor jeg skal benytte og hvor jeg måske kan købe den?

- Hvad mener du med fjeder-påvirkning - er det for at holde løberne i rette vinkel eller for at de bedre kan bevæge sig i koblingen?

- Mit sæt er i gråhvid kasse ... - Jeg lurer på om der findes nogle andre hjul der bedre egner sig til maskinen?

- Kan du løfte sløret omkring vedkommende der har ombygget undervognen til Märklin-hjul (evt. via en pm)?

- Har du mulighed for at sætte nogle billeder op af dit vidunder så jeg kan danne mig et billede af udfordringerne?

- Hvor finder jeg de løsdele du snakker om?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.577

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
- Har du mulighed for at sætte nogle billeder op af dit vidunder så jeg kan danne mig et billede af udfordringerne?- Hvor finder jeg de løsdele du snakker om?

Løsdelene kan købes flere steder. Den eneste der nok har det hele er "På Sporet",da det meste ikke laves pt. men "Tikøb", "Din og Min", "Vejlesen" er andre gode bud på forretninger der har noget, og mon ikke "OKT" skulle have en hel del af det.

p.s. hvis Ole ikke får lagt billeder op, finder jeg ud af noget senere på ugen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"martindahl" skrev:
- Har du mulighed for at sætte nogle billeder op af dit vidunder så jeg kan danne mig et billede af udfordringerne?- Hvor finder jeg de løsdele du snakker om?
Løsdelene kan købes flere steder. Den eneste der nok har det hele er "På Sporet",da det meste ikke laves pt. men "Tikøb", "Din og Min", "Vejlesen" er andre gode bud på forretninger der har noget, og mon ikke "OKT" skulle have en hel del af det.p.s. hvis Ole ikke får lagt billeder op, finder jeg ud af noget senere på ugen.

Tak Flemming.

Jeg er spændt på at se de løsdele der følger med og som evt. skal skiftes ud.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 969

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"martindahl" skrev:
- Har du mulighed for at sætte nogle billeder op af dit vidunder så jeg kan danne mig et billede af udfordringerne?- Hvor finder jeg de løsdele du snakker om?

Den motor er fra Portescap og hedder RG4

Den er udgået man kan købes i England for omkring 900 kr. Men den er til Engelske mål/aksel ca. 3,3 mm , som feks Romford.

De kører rigtigt godt.

Løsdele.

Bemo har de rigtige lygter nr. 5054

Håndgrebs holdere/ håndhjul har flere bla. Weinert.

Men Tikøb har nok det meste

Jeg havde brugt noget 4x0,5 fjederbronze for at holde for og bagløber nede på sporet.

Da Heljan i 2000 kom med deres P-maskine, blev 1 af mine solgt og de 2 andre står som udrangeret på mit anlæg uden motor og med de originale hjul.

Ham jeg kender der har bygget en ny undervogn til AC har brugt nogle Marklin hjul som er alt for små for at få plads til de flanger der kan kører på hans M spor.

Det giver et lavbenet indtryk, men han er glad for sin maskine, og sådan skal det jo være.

Når du har en P-makine i grå kasse er der mindre arbejde med afgratning og tilpasning.

Men se det som et sæt løsdele frem for et byggesæt.

Jeg tror aldrig det har været Keysers mening den sku kunne køre på et anlæg som original. Motor og hjul er ihvertfald ikke egnet dertil.

Mvh. Ole Vedel

P9222481

P9222476

P9222478

PICG

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Ole

Tusind tak for informationerne og billederne.

Det ser ud til at du kun har en trækkende aksel på din tender. Er det rigtigt?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 969

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hej OleTusind tak for informationerne og billederne.Det ser ud til at du kun har en trækkende aksel på din tender. Er det rigtigt?Martin Wink

Hej Martin

Nej !

Den P-maskine som er solgt trækker på 3 tenderakseler med hæfteringe på 2 akseler

De 2 med Escap drev sad i maskinen og trak på de 2 drivhjulsakseler via kobbelstangen.

Mvh. Ole Vedel

Like 1 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Ole

"Ole Vedel" skrev:
Hej MartinNej !Den P-maskine som er solgt trækker på 3 tenderakseler med hæfteringe på 2 akselerDe 2 med Escap drev sad i maskinen og trak på de 2 drivhjulsakseler via kobbelstangen.Mvh. Ole Vedel

Okey.

Jeg glæder mig til at få kigget nærmere på maskinen og se hvilken vej der giver bedst mening for mig.

Jeg har jo også en "lille" slæbesko der skal passes ind ... Wink

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej, et spørgsmål som falder uden for tråden: Ole Vedel, kunne vi få nogle overordnede billeder af dit anlæg ? Den bro som E-maskinen er fotograferet på,er det en købebro eller en du selv har bygget ? Sender en pm

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Ole

Har et link til din hjemmeside. Jeg kan ikke finde den nu? Laughing out loud Laughing out loud

med venlig toghilsen

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Ole Vedels hjemmeside er http://modeltogfoto.spaces.live.com/default.aspx?_c02_owner=1 Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Dennis

Tak for det.. Laughing out loud Laughing out loud

med venlig toghilsen

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 969

PB  Blog  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Hej, et spørgsmål som falder uden for tråden: Ole Vedel, kunne vi få nogle overordnede billeder af dit anlæg ? Den bro som E-maskinen er fotograferet på,er det en købebro eller en du selv har bygget ? Sender en pm Mvh Jesper

Broen er en Kibri eller Volmer købt for mange år siden.

Det er kun siderne jeg har brugt, da byggesættet er til en enkelt sporet strækning.

toppen er plastik profiler fra Volmer og brodækket er en krydsfiner plade der er fræst på en CNC fræser.

Der er en del billeder fra mit anlæg på http://modeltogfoto.spaces.live.com

samt af meget andet modeltog.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej

Ih hvor var jeg tæt på at få snitterne i en Triangel fra Keyser Models i går ...

Nå, men jeg har et par P-maskiner jeg skal i gang med og min erfaring med hvidmetal kan ligge på et meget lille sted. Jeg anser mig dog for at være rimelig velbevandret i at benytte en loddekolde og jeg regner med at lodde mine p-maskiner.

Er der noget jeg skal være opmærksom på med hvidmetal?

Hvilken temperatur egner sig bedst til hvidmetal?

Noget bestemt tin, flux, fedt, loddevand ...?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hej!

jeg er jo vant til at lodde ting sammen, men min C-maskine er altså limet sammen. En fejl med temperaturen - og du har en hvidmetalklat!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Hej Martin.

"martindahl" skrev:
Jeg anser mig dog for at være rimelig velbevandret i at benytte en loddekolde og jeg regner med at lodde mine p-maskiner.Er der noget jeg skal være opmærksom på med hvidmetal?Hvilken temperatur egner sig bedst til hvidmetal?Noget bestemt tin, flux, fedt, loddevand ...?Martin Wink

Har selv loddet en UK P-maskine sammen.

Det er en god ide at lodde hvidmetal sammen. I det lange løb holder en lodningen bedre end at lime modellen sammen. Du skal bare passe på med varmen ved lodning. En normal loddekolbe bliver omkring 300C varm. Hvidmetal smeltepunkt ligger på omkring 110C. Så der skal bruges en loddetin der har smeltepunkt på under denne temperatur, samt en loddestation der kan lodde på omkring 100C. Ved den forholdsvis lave temperatur, har jeg bedst erfaring med at bruge loddevand. Jeg har prøvet loddefedt, men jeg syntes ikke det renser ordenligt.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

hvis jeg husker rigtigt er der loddetin specielt beregnet til hvidmetal, men hvor det kan købes og til hvilken pris aner jeg ikke. Men jeg fik da loddet et sæt sammen for en 10 år siden, med en loddekolbe med termostat-indstillet temperatur. -fandens langt ord-

Jeg brugte bare almindelig loddetin, og "puste-puste" forsigtighed. Prøv evt med en tot våd vat på den anden side af det emne der skal loddes på, så varmen ikke bliver alt for stor. Måske temperaturen skal være rimelig varm, når man bruger våd vat, for at varmen i loddetinnet fænger i hvidmetallet, for så at køle hurtig med pga det våde vat ???

Det fungerede da for mig, men det kan være jeg bare var usansynlig heldig at det ikke smeltede for mig...

Men prøv lige og hør nogle af de andre der har flere timer p bagen i den retning...

Go fornøjelse, og pøjpøj

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Peter og Jesper

Tak for meldingerne.

Jeg lurer på om min meget tynde loddetin kan benyttes. Jeg kan forstå at loddevand er det bedste - det må jeg da bare igang med at lave.

Andre gode råd?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hej Peter og JesperTak for meldingerne.Jeg lurer på om min meget tynde loddetin kan benyttes. Jeg kan forstå at loddevand er det bedste - det må jeg da bare igang med at lave.Andre gode råd?Martin Wink

Hej Martin

Gode råd?

Tjah, kun et: udvis yderste forsigtighed. Jeg forsøgte mig selv i lodning af en C-maskine med meget uheldigt resultat. Gudskelov var stedet ikke kritisk (synligt) og jeg fik stoppet i tide. Derefter limede jeg modellen sammen og den holder fint i dag.

Apropos Me-modellen.

Jeg fulgte med i auktionen i aftes (til 1000.-) og den pris kom alt for højt op. Hvis du virkelig brænder efter en Me så overvejer jeg i vinter at bygge den fra scratch med enkelte købedele. Vi kunne måske lave en "samproduktion". Vi bor jo ikke så langt fra hinanden.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Hej Martin.

Jeg ville helt sikkert bruge lim, dengang jeg byggede min egen, havde vi den fordel, at firmaet stadig var til, sådan at vi kunne få reservedele-

Ps. motoren duer ikke til noget

Karlo.

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Apropos Me-modellen.Jeg fulgte med i auktionen i aftes (til 1000.-) og den pris kom alt for højt op. Hvis du virkelig brænder efter en Me så overvejer jeg i vinter at bygge den fra scratch med enkelte købedele. Vi kunne måske lave en "samproduktion". Vi bor jo ikke så langt fra hinanden.

Ja, det med prisen var jeg selv med til ... :oops:

Yes, den er jeg klart med på at lave noget samproduktion. Den må være mulig at bygge til en rimelig penge. Har du et bud på hvad der skal til?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Gert

"Gert Frikke" skrev:
Hej!jeg er jo vant til at lodde ting sammen, men min C-maskine er altså limet sammen. En fejl med temperaturen - og du har en hvidmetalklat!Gert

Ok. Det er jo en lidt anden tilgang til det samlingen. Hvilken lim benyttede du?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
"tybalt" skrev:
Apropos Me-modellen.Jeg fulgte med i auktionen i aftes (til 1000.-) og den pris kom alt for højt op. Hvis du virkelig brænder efter en Me så overvejer jeg i vinter at bygge den fra scratch med enkelte købedele. Vi kunne måske lave en "samproduktion". Vi bor jo ikke så langt fra hinanden.
Ja, det med prisen var jeg selv med til ... :oops: Yes, den er jeg klart med på at lave noget samproduktion. Den må være mulig at bygge til en rimelig penge. Har du et bud på hvad der skal til?Martin Wink

Tja, arbejdstegninger - men de må være til at skaffe.

Selve overdelen forestiller jeg mig lavet i plasticcard, en sandwichkonstruktion i rilleprofileret og glat plade (for at få vinduerne så langt ud mod ydersiden som muligt), en bund i 2 mm messingplade og tag formet i flere lag plasticcard så det få den buede facon. Alt dette skulle ikke give nogen problemer da jeg har lavet det før.

Det ovenstående løber ikke op i mere end 100.-

Så skal der bruges akselgafler og lejer fra "På Sporet" sammen med nogle tagedetaljer, ca. 200.-

Så mangler køleren og låger/gitter på endeperron, det fås fra "Freja", også et par hundrede og det var det!

Udfordringen ligger i et fornuftigt drivværk. Modellen er 2-akslet så jeg ville helst lave det ekvilibreret pga. bedre sporkontakt. Jeg skal lige forske lidt mere i mulighederne, gider ikke betale for meget for det.

Og så lige et antal timer til byggeriet Sad

Jeg går lige i tænkeboks....

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Tja, arbejdstegninger - men de må være til at skaffe.Selve overdelen forestiller jeg mig lavet i plasticcard, en sandwichkonstruktion i rilleprofileret og glat plade (for at få vinduerne så langt ud mod ydersiden som muligt), en bund i 2 mm messingplade og tag formet i flere lag plasticcard så det få den buede facon. Alt dette skulle ikke give nogen problemer da jeg har lavet det før.Det ovenstående løber ikke op i mere end 100.-Så skal der bruges akselgafler og lejer fra "På Sporet" sammen med nogle tagedetaljer, ca. 200.-Så mangler køleren og låger/gitter på endeperron, det fås fra "Freja", også et par hundrede og det var det!Udfordringen ligger i et fornuftigt drivværk. Modellen er 2-akslet så jeg ville helst lave det ekvilibreret pga. bedre sporkontakt. Jeg skal lige forske lidt mere i mulighederne, gider ikke betale for meget for det.Og så lige et antal timer til byggeriet Sad Jeg går lige i tænkeboks....

Det lyder meget tiltalende. Jeg er helt klart med. Flere af delene havde jeg tænkt i samme retning som dig.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hej!

Jeg brugte Araldit RAPID til at samle min C-maskine - og ME.

Jeg har i et godt stykke tid ind imellem arbejdet på min Triangel KRB M2.

Den er lavet på en 2 mm messingbund, drevet er fra FREJA - sammen med en hel del smådee til undervognen m.v.

Karossen er lavet af 0,5 mm dobbeltsidet print, hv or alle brædderiller, vinduer m.v. er ætset ud. Vinduerne er siden så fræset ud.

Ved at bruge dobbelsidet print opnår jeg flere fordele: jeg kan lodde delene sammen (der var den igen!) jeg har et tyndt, stærtkt matriale og lyset kan ikke skinne igennem.

Printpladen er købt med fotobelægning på, og da jeg som elektronikmand har udstyret til at håndtere det, så er det en let måde at klare det på.

Jeg har vedhefte´t et lidt ældre billede. Her er der ikke så mange undervognsdetaljer m.v. Arbejdet har ligget stille her hen over sommeren - og der har været andre ting på arbejdsbordet.

Håber at dette kan give lidt inspiration.

NB UK's ME ser da meget pæn ud, men hele undervognen finder jeg for blød og ustabil at bygge noget på, idet den er lavet af hvidmetal. Endvidere er motor og transmission ubrugeligt.

Taget er lavet ved at opbygge tykkelsen med flere lag plastcard, hvorefter jeg har skåret filet og slebet tagets facon ud. Første udgave blev massiv, men det fortrød jeg. Nu er det limet op så der er et stort hulrum. Her skal dekoder m.v. ligge.

Gert

1 small

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Jeg brugte Araldit RAPID til at samle min C-maskine - og ME.Jeg har i et godt stykke tid ind imellem arbejdet på min Triangel KRB M2. Den er lavet på en 2 mm messingbund, drevet er fra FREJA - sammen med en hel del smådee til undervognen m.v.Karossen er lavet af 0,5 mm dobbeltsidet print, hv or alle brædderiller, vinduer m.v. er ætset ud. Vinduerne er siden så fræset ud.Ved at bruge dobbelsidet print opnår jeg flere fordele: jeg kan lodde delene sammen (der var den igen!) jeg har et tyndt, stærtkt matriale og lyset kan ikke skinne igennem.Printpladen er købt med fotobelægning på, og da jeg som elektronikmand har udstyret til at håndtere det, så er det en let måde at klare det på.Taget er lavet ved at opbygge tykkelsen med flere lag plastcard, hvorefter jeg har skåret filet og slebet tagets facon ud. Første udgave blev massiv, men det fortrød jeg. Nu er det limet op så der er et stort hulrum. Her skal dekoder m.v. ligge.

Det er en flot Triangel du har bygget.

Som du selv skriver har du tilgang til print og ærktøj til at håndtere det. Jeg selv har som Henk selv haft riflet plastcard i tankerne. Jeg kan godt se at der kan blive noget med lyset, men det kan givet håndteres på anden vis.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej, er der et billede af omtalte Me ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hejsa!

Jeg har et billede af min gamle ME på vej ud på min lille bro.

Gert

alle billeder 013

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

det sørme ikke meget forskel på triangel og Me

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

En Me er da lavet af Triangel?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
En Me er da lavet af Triangel?

Jeps

http://www.jernbanen.dk/motor.asp?s=8&litra=ME&typenr=1

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.591

PB  Blog  Hjemmeside

"bl" skrev:
En Me er da lavet af Triangel?

Ja, det er den: Men DSBs Me'er havde bagperron i modsætning til privatbanernes Triangel vogne.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hejsa!

Der var mange forskellige varianter af Triangel vogne - det var jo ikke en bestemt type, der bar det navn, men et fabrikat.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

Med til historien om Triangels Me-vogne hører, at de var født med centralkoblinger (kun i bagenden!) og først fik sidepuffere og almindeligt træktøj i 1932. Af de 17 oprindelige vogne var der efter krigen kun tre tilbage hos DSB, resten var udrangeret eller solgt til privatbaner.

Den efterfølgende Triangel-vogn hos DSB, Mf, havde fra starten sidepuffere, og var i sit ydre helt identisk med Me. 5 Mf blev senere ombygget til Mc med ny motor og nyt kølerarrangement på taget.

Midt i haltredserne var det slut for de små trætog, da Mo'erne tog over.

Så en "grundmodel" af Me vil kunne bruges til tre typer hos DSB- og adskillige privatbanevogne.

I øvrigt var der flere typer privatbanevogne fra Triangel, der også havde åbne endeperroner.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

PK

Frederikshavn

Indlæg: 40

PB

Jeg er også i gang med en P-maskine.

Jeg foretog en test med en termostatstyret loddekolbe på noget støbeaffald fra sættet for at finde smeltetemperaturen på UK´s hvidmetal.

Det smeltede ved ca 350 grader. Mit loddetin smelter ved 250 grader, så jeg vil forsøge mig med at lodde den sammen.

PK

__________________

Dansk epoke III, 1955 - 1969. 2 spor DC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"PK" skrev:
Jeg er også i gang med en P-maskine.Jeg foretog en test med en termostatstyret loddekolbe på noget støbeaffald fra sættet for at finde smeltetemperaturen på UK´s hvidmetal.Det smeltede ved ca 350 grader. Mit loddetin smelter ved 250 grader, så jeg vil forsøge mig med at lodde den sammen.PK

Tak for meldingen PK. Jeg har købt noget Araldit så jeg vil forsøge med lidt lodning og limning i aften.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg er ved at nå det stadie hvor der skal proppes en maskine ned i en af mine Keyser modeller ...

Jeg tænker jo straks på Faulhaber-motorer. Jeg har tjekket den tyske hjemmeside ud fra http://www.Faulhaber.de og det bliver junglen ikke mindre af ... :? :? :? :?

Jeg vil bygge motorer ind i Keyser Models P- og C-maskiner samt MH'eren. Der ud arbejder jeg sammen med Henk på en Triangel (muligvis bliver det undervognen fra Freja), men gode bud/hjælp fra Jer har tidligere vist sig frugtbart.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hejsa!

C maskinen har jeg udstyret med Tikøbs tenderdrev - det virker fortræffeligt. Villee nok gøre noget tilsvarende med P maskinen.

Trianglen leverer FREJA et fint drev til.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Gert

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!C maskinen har jeg udstyret med Tikøbs tenderdrev - det virker fortræffeligt. Villee nok gøre noget tilsvarende med P maskinen. Trianglen leverer FREJA et fint drev til.Gert

Tak for meldingen.

Tikøb - ja, selvfølgelig. Dem havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg har da også en lille MH'er som kunne være sjov at få en motor puttet i.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Gert iøvrigt! Hvor får du 0,5 mm print fra?

Jeg kan kun finde 1,5 mm print.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hejsa!

Jeg køber det ved CYPAX i Karup - men det er i hele plader på 500x500 mm dobbeltsidet med positiv fotoresist.

Hvad mangler du?

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Mmmm - Det ser ikke ud til de vil handle med private.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hej!

Har sendt PM

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej

"martindahl" skrev:
Hej Gert
"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!C maskinen har jeg udstyret med Tikøbs tenderdrev - det virker fortræffeligt. Villee nok gøre noget tilsvarende med P maskinen. Trianglen leverer FREJA et fint drev til.Gert
Tak for meldingen.Tikøb - ja, selvfølgelig. Dem havde jeg ikke lige tænkt på.Jeg har da også en lille MH'er som kunne være sjov at få en motor puttet i. Martin Wink

Så er tenderdrev indkøbt og det ser meget lovende ud. Jeg købte et par ekstra motorer til min Mh'er og kommende Triangel.

Jeg vil tro at tenderdrevet kan benyttes til min P-maskine, der skal blot en ekstra aksel på. Det skal ihverttilfælde udfordres.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.305

PB

Hej!

ja jeg har også et kit til en P maskine - havde tænkt mig samme mulighed med tenderdrevet. Det medleverede duer i hvert fald ikke til noget som helst.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.