Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Trinbrættets havnekran

Hej.

Så er der lidt nyt i føljetonen om bygningen af Trinbrættets havnekran.

http://www.niels-modeltog.tk

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Nu har min farfar kørt med en lignende kulkran ved Dansk Andels Kulforretning i Køge.

Jeg har som barn været med i kranen. Den stod man op og kørte. Der var nogle enorme store "pedaler" eller "tramper". Var måske til bremserne. Så var der nogle store håndtag a la håndbremser på landbrugsmaskiner. Jeg erindrer inten om et sæde. Når man kørte med kranen var vinduerne ud for kranføreren altid åbne!

Ikke nogen behagelig arbejdsplads - den sled da også min Farfar helt op.

Kranen kørte på jævnstrøm, og i en bygning ved siden af værkstedet var der en stor (enorm!) roterende omformer til formålet. Den var udformet som/udstyret med et stort svinghjul, der leverede energien i spidsbelastninger (start/stop/bremse). Lysnettet var dengang slet ikke udbygget til at klare sådanne spidsbelastninger.

Håber at det kan hjælpe dig.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
... Den stod man op og kørte. Der var nogle enorme store "pedaler" eller "tramper". Var måske til bremserne. Så var der nogle store håndtag a la håndbremser på landbrugsmaskiner. Jeg erindrer inten om et sæde. ...Håber at det kan hjælpe dig.

Hmm. Stakkels Niels. :? Nu har han lige modelleret inventaret så fint og låst kranføreren inde! Gert - kan du huske, hvordan man kom ind i styrehuset?

Mon ikke denne kran er blevet moderniseret lidt, da man har set i øjnene, at den dårlige arbejdsstilling sled folk ned. Det tror jeg. Wink

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Havnechefen i Svenstrup har heldigvis altid været på forkant med arbejdsmiljøreglerne....derfor fik kranføreren en polstret stol i sit hus Laughing out loud (hvilket bringer mig til at tænke på, at byggesættet faktisk også mangler en trappe eller lejder for at han kan komme op til selve kranen...suk)

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Nu er han jo kommet derop og er låst inde, så er det da ligemeget med en trappe og en lejder Smile

Nåh, nej, konen skal jo kunne levere en madpakke til ham, den kan han vel få ind gennem en af ruderne, evt. ved at slå en itu ...

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Ja jeg har lige talt med min far om, hvad han kunne huske om indretningen. Det svarer til min erindring. Hvordan man kom ind i førerhuset husker jeg ikke, men måske kan gamle billeder lette. Et eller andet siger mig at man kom ind i højre side.

Jeg husker dog tydeligt den utryghed jeg havde med til sidst at komme op på det øcverste af kranbroen og gå mellem skinnerne (UDEN RÆKVÆRK) hen til selve kranen. Og når krane kom til enden af broen, for så var førerhuset ude over havnebassinet.

Men til lykke med en flot kran - et stykke industrihistorie!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej.

Tredie og sidste del om byggeriet af havnekranen er nu lagt på nettet.

http://www.niels-modeltog.tk

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Holger D

Indlæg: 118

PB

Laughing out loud

Hej Niels

Flotte billeder og flot anlæg du har.Der er sans for detaljerne, respekt. Jeg kan se på dit havnemiljø, at du har fyldt dine märklinskinner ud, så det ser ud til at der er vejbelægning imellem. Det ser godt ud, vil du røbe dit trick ??

__________________

Holger D

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er nu ikke nødvendigvis en speciel Trinbræt produktion med havnekranen. Min er købt hos DF Modeltog, men de er udsolgte nu. Måske de kan lokkes til at genoptage en produktion?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej Holger D.

Mine asfalterede C-skinner på havneområdet er ganske simpelt udførte, uden det store hekseri. Før montage på anlægget er skinnestrengene og punktkontakterne patineret, hvorefter der er udlagt nogen langsgående strimler tyndt karton i ca. 5 mm bredde i et relativt tykt lag lim. Dette naturligvis for at udjævne svellerne. Selve asfaltlaget består af ca. 1.5 mm skumfyldt og færdigbemalet asfaltplade, der så vidt jeg husker blev købt hos Conrad i Tyskland. Dette er skåret til i bredden så hjulflangerne netop har plads (ca. 14.5 mm) og er herefter blidt trykket ned over punktkontakterne på en skinne. Hullerne skal derefter lige udvides en smule, idet porerne i skumpladen ellers hurtigt lukker sig igen. I det færdige resultat rager kontakterne kun lige en anelse op over asfalten. Arealet mellem skinnerne er til sidst sværtet lidt til med "olie fra lokomotiverne" og fra en meters afstand ser man faktisk ikke kontakterne. Jeg har ikke oplevet kontaktproblemer med skinnerne.

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Rigtig flot resultat og kanon fin reportage. Meget inspirerende.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.