Det er nu første jeg jeg skal til at slutte strøm til mit anlæg efter at have lagt skinner.
Det hele er samlet med lasker og skinnesøm, der er ingen steder hvor strømmen ikke når igennem.
Det sker det, at toget kører max 3 cm hvorefter det går i stå, og derefter viser min Ecos 2 et "lyn" signatur oppe i venstre hjørne.
Jeg har prøvet at teste tog, Ecos, stik osv. på en flexskinne og der opstår problemet IKKE.
Hvad kan være galt, og hvad bør jeg tjekke?
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej Thrane
Du har helt klart en kortslutning.
Hvis jeg ikke husker helt galt kører du 2-skinnekørsel ...
Du kan have problemer med dit lokomotiv.
Har du nogle 3-skinnevogne på sporet?
Hvis du ikke har et lokomotiv på skinnerne, hvad sker der så?
Du kan have problemer i dine sporskifter.
Har du en vendesløjfe?
Fortæl lidt mere om hvad du har lavet?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Thrane
Indlæg: 995
Hej..
Jo 2 skinnedrift.
Toget fejlen ikke noget. Som skrevet er det testet.
Nej inden vendesløjfer.
der er to helix'er men burde ikke give problemer.
Ecos kan heller ikke stå på GO uden gas på toget.
Men hvis toget kommer på og jeg giver det gas, så kører det max. 3 cm så kommer lyn-signaturen.
Thrane
Indlæg: 995
Jeg har nu prøvet at sætte strømmen forskellige steder på banen.
og nogle steder "kortslutter den hurtigere end andre steder.
hmm jeg har måske en vendesløjfe, hvis dette er en bue/ring man sætter ind på sporplanen...eller ved jeg ikke hvad det er..
Her er lidt billeder af mit sporforløb.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Kan du ikke lige komme med din sporplan her på sporskiftet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har 2 broer der fører ud på den hvide plade.
Prøv at fjern den ene bro og lade der være et "hul".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
ok så forestiller jeg mig at at den ene bro er væk? hvad kan der så ske ?
og hvad kan der evt. gøres for at beholde begge broer?
Thrane
Indlæg: 995
ok nu har jeg prøvet at koble den store bro fra, og nu virker det.
hmm hvad gør man mon så?...
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Du har jo netop der over broen en vendesløjfe og den kortslutter hvis ikke du monterer et vendesløjfemodul som f.eks. Lenz LK 200.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Du har nok lige tilføjet 1 vendesløjfe til det layout jeg har lavet til dig. Det er som Moppe skriver nok her at kortslutningen sker. Du har jo nok brugt metallasker og ikke plastlasker til samlingen. :oops:
Så enten skal du lave 2 blindspor eller du skal have tilsluttet 1 vendesløjfemodul i forbindelse med de 2 sporskifter.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, så har man lært hvad en vendesløjfe er.
Når man har lært det, skal man så til at lære om vendesløjfemoduler.
Mit forslag: isoler et skinnestykke i vendesløjfen fra resten. Det skal være lidt længere end det længeste tog du vil køre med og der må ikke køre 2 tog på strækningen på 1 gang.
Og med isoler mener jeg: 2 plasticlasker i hver ende.
Strømforsyn nu stykket gennem et vendesløjfemodul.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
for øvrigt:
Hvor meget stiger det spor der går ned til helixen?
For mig at se er det mindst en 5-6%
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvor langt er der mellem lagene i helix og hvad er diameteren?
Det gælder både bjerget til venstre og bakken til højre.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen,
jeg prøver at lave en vendesløjfe så det virker.
Klaus, billedet lyver lidt. Men det skal nok være en 4 %.
Der er 7 cm i den ene og 8 cm i den anden. CIRKA!
De virker fint i øvrigt.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
De virker fint i øvrigt.[/quote]
Vil det sige at du har prøvekørt dine helix med lokomotiv og vogne?
3-4% er jo noget mere end de 2% der beskrives som den rette stigningsprocent.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Vær nu ikke så slem ved Thrane. Han har gjort som så mange andre, har bygget sin bane med et minimum af planlægning. Det er først nu at han skal til at opdage ulemperne. Så kan han bygge en bedre bane næste gang, eller næste gang igen, eller ...
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Så rigtigt Erik !!
Hvor mange af Os, har bygget det perfekte anlæg første gang ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er jo netop for at hjælpe og ikke være slem ved Thrane at vi stiller spørgsmål og kommer med forslag. Netop for at få anlægget bedre som er Thranes ønske.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Ivan
Det er også rigtigt; men jeg kom bare til, at tænke på de bommerter, jeg rent modelbanemæssigt har begået igennem tiden.
I min Märklin-tid lavede jeg en helix, hvis stigning var astronomisk, så hvis jeg havde været katolik, ville jeg i dag nok ha' spænet skrigende hen til nærmeste skriftestol, for at få aflad
Alt blot for at få mere tog og skinne ind på samme begrænsede plads. Så måtte jeg nøjes med færre vogne, hvis der skulle kravles op ad stigningen.
Det var dengang, jeg fandt ud af, at "Less is more"
Men det er vel ligesom med teenagere : Vi SKAL absolut lære af egne erfaringer
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Se lige om jeg taget fejl
Åbningen mellem de 2 plader er cirka 10 cm
Fra sporskiftet til åbningen har du lidt over en flexskinnes længde.
Fra sporskiftet over broen til den hvide plade har du cirka 40 cm
Det giver 10 cm på 160 cm's kørevej, hvis det siger fra sporskifte og op til hvid plade, eller i bedste fald 6,25%.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Er helix'en 2½ omgang? eller er er det "luftspejling"?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
indlægget var havnet et forkert sted
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
ppilot
Indlæg: 135
Kan med sikkerhed sige, at mit første anlæg var perfekt.........altså nemt at fjerne igen, for det var godtnok trist og noget ged at køre på
Fortsat god dag.
Peter
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
Thrane
Indlæg: 995
Hej alle
og tak for jeres kritiske knivskarpe indlæg. Nu har jeg jo pistolen lige på panden...
ej:-)
Klaus, nu er jeg blevet nysgerrig for at se om du har ret! det må tjekkes eter job i dag. Den helix du mener er for stejl, kan ses på dette link. http://www.sporskiftet.dk/node/7111
Men den virker altså fint nok med tog og vogne.
jeg takker for besvarelserne.
og ja det er min absolut første bane. ½-delen er planlagt ½ delen er improviseret undervejs.
mht til stigninger har jeg holdt mig til bogen MODELTOG, den foreskriver max. 4 procent.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg har ikke skrevet noget om helix....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
nej men din flotte røde pil har noget med helix at gøre derfor....
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Det er desværre en udbredt sygdom blandt modelbanefolk at man selv skal drage sine egne erfaringer i stedet for at lytte til andres eller læse om det i bøger eller på hjemmesider.
Jeg byggede min første bane i skala N da jeg var 13 år, og jeg lavede naturligvis også nogle fejl som jeg blev klogere af. Men jeg havde forinden læst flere bøger om emnet. Derfor havde jeg heller ingen kortslutninger skønt jeg havde to vendesløjfer, jeg havde ingen problemer med for skrappe stigninger skønt jeg havde en stigning hvor det kunne være gået galt, og jeg havde ingen problemer med for skarpe kurver skønt jeg benyttede flexspor.
Min egen personlige erfaring fra dengang var at det godt kan betale sig at forberede sig ordentligt til løsningen af en given opgave, selvom jeg måtte nøjes med bøger som jeg kunne låne på biblioteket. Jeg ikke var medlem af nogen klub, og i 1967 fandtes nyhedsgrupperne og Sporskiftet heller ikke. Men man kan kun forberede sig ordentligt hvis man selv vil.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, det har den ikke - læs teksten.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
Hej Klaus,
Dvs. at jeg tager f.eks. en meter ud (fra f.eks, der hvor jeg allerede hár koblet broen fra) og sætter plastiklasker i hver ende af stykket. Dette stykke skal så forsynes med strøm fra et vendesløjfemodul.
ps må det stykke jeg isolere godt være helt oppe fra det sporskifte der går ud i vendesløjfen? og så f.eks. en meter ind i sløjfen?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du bestemmer selv hvor i sløjfen sporstykket er placeret.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Prøv lige at læse det igen som Moppe skriver. "Det stykke som skal isoleres skal være lidt længere end den længste togstamme, altså længden af lokomotiv og vogne".
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
som sagt var den meter blot for at sætte et eksempel på. kunne også lave de to meter.
dvs jeg skal bruge nogle plastiklasker, men hvordan undgår man at enderne på skinnestrengen rammer hianden. Der er måske en "væg" på plastiklasken?
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja der er en lille væg mellem de 2 halvdele af plastiklaskerne.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Thrane
Indlæg: 995
Problemer i weekenden løst vha. Lentz vendesløjfemodul.
lækkert og ligetil:)