Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Sådan skal det ikke gøres!

Jeg sluttede sidste vinter af med at skille et hjørnemodul for at renovere det.

Planen var at forsøge noget lyddæmoning med kork under sporet, bygge en dæmning med plads til et dobbeltspor ovenpå og at lægge noget ballast.

Jeg tænkte det var et godt sted at øve mig lidt på de nye tkenikker, da det hele ville blive skjult bag dæmningen inde i hjørnet.

Så jeg begyndte med at lægge en tyk kobbertråd (1,5 mm2 installatørtråd) for at skabe overhøjde i kurven. Ovenpå limede jeg kork og derefter sporet på plads.

Så byggede jeg bakker og skråninger op i gips, med et underlag af pap og fluenet. Det er jo dejligt at se noget tage form. Det hele blev malet med en ubestemmelig jordbrun farve, som jeg fandt fejlblandet i et byggemarked og købte 5 liter for ingen penge, for at skjule den skarpe hvide gipsfarve. Lim blev blandet med vand og blev forstøvet udover skråninger og der blev drysset grønt savsmuld og noget ufarvet savsmuld på. Der blev lagt ballast og det blev fordelt og limet med forstøverflasken.

Modulet blev vendt på hovedet og der blev genmonteret elektronik og ledninger blev trukket. Det hele belv afprøvet og fundet virksomt.

Modulet blev lagt ind i sit hjørne igen og der blev justeret lidt på ledningerne til vendesløjfen, sporskiftebevægelserne blev trimmet og slibe/rense-vognene blev sat på arbejde.

Det hjalp ikke ret meget på strømoptaget i den bagerste del og mest utilgængelige del af kurven. En pind blev monteret med fint sandpapir og skinnerne blev slebet rene, så der efterhånden var forbindelse over det hele. Limblandingen var der åbenbart ikke blevet sparet på og den havde lagt sig som en isolerende hinde overalt.

Endeligt lykkedes det at få et tog til at køre hele vejen rundt uden at gå istå og der blev forsøgt med lidt forskelligt materiel.

Mine N-maskiner fra Roco kører formidabelt, de er ligeglade med lidt skævt spor og tager strøm op gennem så mange hjul, at de er ret upåvirkelige af dårligt lagt spor.

MHerne fra Tog og Tekno kører også fint igennem.

MZ1414 fra Roco satte sig fast i det gemte sporskifte og måtte have et skub. Det er ikke nemt at komme til derinde bagved og det viste sig at det var banerydderen, der havde fået fat i den ballast jeg havde lagt omme bagerst. Der skal repareres lidt på lokomotivet nu. Sad

Pinden med sandpapir blev brugt til at skrabe ballast imellem skinnerne væk og den store støvsuger blev hentet til at suge rent bagefter. Så er der ikke mere, at hænge fast i der.

En ME fra Hobbytrade blev spændt for nogle tilfældige vogne og det gik først godt med at køre den ene vej, men den anden vej afsporede det i sporskiftet, som også er lagt med overhøjde, men samtidig skal flade ud for at køre ligeud. ME 1501 insisterer nu på at afspore der, hver gang, uanset retning og hastighed. Sad

Stammen af containervogne fra Piko kan heller ikke køre igennem deromme uden at afspore. Sad

Så nu skal jeg til det igen, modulet ud på arbejdsbukkene, sporet af, korken væk, overhøjden fjernes, kork og spor lægges igen uden overhøjde og sporet limes fast i midten, uden ballast. Det hele afprøves grundigt og holdes rent inden modulet lægges på plads igen. Sad

De næste eksperimenter bliver udført på de mest tilgængelige spor, så det er til at rette op på uden at skulle skille det hele ad igen.

Heldigvis er det bygget på moduler, så jeg kan få det ud igen og der er kun 2 sporskifter og et enkelt spor ca. 4 m. langt på modulet.

gemt1

gemt2

gemt3

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Så jeg begyndte med at lægge en tyk kobbertråd (1,5 mm2 installatørtråd) for at skabe overhøjde i kurven.

Du kan som godt lægge overhøjde i kurven igen, men jeg vil mene 1,5 mm2 er for stort i alle tilfælde, du skulle måske lave dine forsøg, kun med 0,5 mm2 Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Der skal ikke laves flere forsøg i den kurve Sad

Skal der overhøjde til, så skal der være et lige stykke spor, hvor hældningen kan begynde og ende, der skal ikke være sporskifter i kurven og det skal være på et let tilgængeligt sted, så evt. afsporinger kan afhjælpes let.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Leonard: Ang. limmetoden du har benyttet. I næste forsøg, vil jeg anbefale dig at undgå at der kommer lim på skinnestrengen, og det kan du let gøre. Jeg går udfra du har benyttet dig af en sprayflaske med lim, vand og sæbe godt blandet sammen. Det jeg gør (når jeg ballasterer to-skinnespor -ikke tre-skinne), er at blande vand og afspænding (sæbe) i en sprayflaske og spraye dette ud over sporet og ballasten. Herefter tager jeg en lille flaske med tynd tud indeholdende fortyndet hvid lim i blandingsforholdet ca. 60% vand og 40% lim, og drypper ned mellem svellerne og på skuldrene. Det virker rigtig godt, især fordi der ikke kommer lim på skinnen, kun vand og sæbe.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"DennisTR" skrev:
Det virker rigtig godt, især fordi der ikke kommer lim på skinnen, kun vand og sæbe.

Ja, den erfaring har vi også gjort os i Thy Jernbane-Forening.

Vi har også nogle problemer med overhøjde og sporskifter, hvor 2 bløde kurver med 1 mm overhøjde (lavet i 1 mm tyk karton) samles i et sporskifte (uden overhøjde) og munder ud i en ny, blød kurve (igen med overhøjde).

De fleste maskiner og vogne kører fejlfrit igennem men EVA-tankvogne på to-akslede boogier afsporer konsekvent og andre vogne oplever vi at hjulsættet "svæver" over den ene skinnestreng. Nogen vogne kan give sig nok til at kunne passere fejlfrit, mens andre er begrænsede eller stive og afsporer.

Løsningen er dermed enten at undlade kørsel med det "dårlige" materiel eller lave strækningen om. Vores konklusion er at sporskiftet skal pilles op og gen-monteres. Eneste hurdle er drevet som dermed også bør tiltes lidt på undersiden, men det er der fortsat en del diskussion om hvor vidt det er nødvendigt.

PS: Fremover tror jeg iøvrigt at vi laver overhøjde med et stykke snor i 1 mm diameter fremfor karton og med længere udfladninger. Og så er det noget bøvl med sporskifter og overhøjder!!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Dette emne er altid oppe og vende regelmaessigt, og OK for det! Wink

Jeg har rigelig erfaring med ballastning (Bygger p.t. 4. permanente layout med K-sinner...)

Og kan varmt anbefale;

Brug afspaendingsmiddel fra opvaskemaskinen i lim/vand blandingen.

Brug husholdningsprit til at spraye med, istedet for vand. Spritten har ingen overfladespaning overhovedet, og soerger for at limen senere kan komme ind overalt.

Brug en draabetaeller til at fordele lim/vand blandingen. Den goer det nemmere at styre doseringen.

Naaja... IMHO som altid Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Vi anvender en lille engangssprøjte til fordeling af lim/vand/sæbe opløsning, og er begyndt at anvende vådrumslim i stedet for snedkerlim.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"F.Ormstrup" skrev:
... er begyndt at anvende vådrumslim i stedet for snedkerlim.

Fremragende tip!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.