Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ringsted når Køgebugt-banen kommer

Som det måske er gået op for de fleste, er jeg meget interesseret i dels den kommende Femern-forbindelse, såvel som Sydbanen i Rødby - Puttgardens velmagtsdage, og sluttelig forbindelsen mellem Kbh. og resten af Sjælland.

Nu er det jo vedtaget, at der skal bygges en ny bane over Køge til Ringsted, som vel især skal aflaste den "gamle" bane over Roskilde.

Men hvordan har man tænkt sig at indføre denne bane til Ringsted? Jeg mener at kunne huske, at man på et tidspunkt snakkede om at lade den blive ført ind sammen med den eksisterende, vel at mærke i de samme spor, men kan det virkelig passe? Jeg mener, Ringsted er trods alt den station hvor stort set al trafik fra Syd- (enkelte lokaltog over Lille Syd undtaget) og Vest-sjælland føres videre mod Roskilde og København; og der er vist ikke just udsigt til at trafikken bliver mindre i fremtiden.

Det mest fornuftige ville vel være, at man skaffede noget ekstra plads syd for den eksisterende østlige udførsel, indtil man når ud for tættere bebyggelse, og så anlægge et par ekstra spor. Det vil vel "bare" kræve en 8 - 10 meter i bredden, og noget af den plads kan vel skaffes ved at fjerne det eksisterende spor til postcenteret, som ikke har været brugt i mange år, og derudover forsøge at forhandle sig ud af resten med Ringsted Kommune, og de enkelte grundejere som evt. må give afkald på et antal kvadratmeter.

Så vidt jeg har forstået, er det planen at navnlig godstog og lyntog (og evt. kommende højhastighedstog) skal føres denne vej, mens regionaltog og intercity fortsat skal benytte den gamle strækning.

Og det er vel sandsynligt, at de fleste godsoperatører vil foretrække at kunne køre via Sydbanen, for dermed at kunne tilbyde sine kunder en kortere transporttid?

Sidst, men ikke mindst, hvor mange godstog fra Norge/Sverige der fortsat vil køre via Jylland hvis de kun undgå det? Det er jo trods alt en forholdsvis stor omvej at køre, navnlig hvis der ikke er nogen kunder at betjene i området, eller er noget der skal omlæsses.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fætter.guf

Indlæg: 5

PB

Du kan gå ind på Banedanmark hjemmeside under banearbejde. Det er en side kun med København - Rindsted banen. Bla med link til de rapporter der er blevet lavet om miljøforhold, hvor banen skal gå, og en hel masse andet. God læselyst Cool

Hilsen

Lars

__________________

Venlig hilsen
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Sporet til postcenteret bruges, godt nok ikke til post tog, men til bil tog, yil auto logik

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Nu er det jo vedtaget, at der skal bygges en ny bane over Køge til Ringsted, som vel især skal aflaste den "gamle" bane over Roskilde. Men hvordan har man tænkt sig at indføre denne bane til Ringsted? Jeg mener at kunne huske, at man på et tidspunkt snakkede om at lade den blive ført ind sammen med den eksisterende, vel at mærke i de samme spor, men kan det virkelig passe? Jeg mener, Ringsted er trods alt den station hvor stort set al trafik fra Syd- (enkelte lokaltog over Lille Syd undtaget) og Vest-sjælland føres videre mod Roskilde og København; og der er vist ikke just udsigt til at trafikken bliver mindre i fremtiden.Det mest fornuftige ville vel være, at man skaffede noget ekstra plads syd for den eksisterende østlige udførsel, indtil man når ud for tættere bebyggelse, og så anlægge et par ekstra spor. Det vil vel "bare" kræve en 8 - 10 meter i bredden, og noget af den plads kan vel skaffes ved at fjerne det eksisterende spor til postcenteret, som ikke har været brugt i mange år, og derudover forsøge at forhandle sig ud af resten med Ringsted Kommune, og de enkelte grundejere som evt. må give afkald på et antal kvadratmeter.

Bane Danmark holder i øjeblikket en række Åbent Hus arrangementer Arrow http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=13216

Jeg var i dag inde at se dette, og fik hermed også svar på dit spørgsmål.

Den nye bane mødes med den eksisterende ved Kværkeby, og vil løbe parrallel på sydsiden indtil Ringsted. Først umiddelbart før Ringsted station vil der blive anlagt en række transversaler, så man kan skifte mellem de to baner.

Der kommer altså til at ligge to dobbeltsporede baner ud fra Ringsted i den ende også.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

I nordenden af Ringsted vil banerne krydse i niveau.

Jeg tænker på, hvis man i dag skulle have bygget Hvidovre fjern, om man da ville have undladt at bygge de mange broer - eller i det hele taget undladt at bygge den gamle udfletningsstation om.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Først tak for de mange svar.

Dernæst:

"fætter.guf" skrev:
Du kan gå ind på Banedanmark hjemmeside under banearbejde. Det er en side kun med København - Rindsted banen. Bla med link til de rapporter der er blevet lavet om miljøforhold, hvor banen skal gå, og en hel masse andet. God læselyst.
Tak for oplysningen, umiddelbart kunne jeg ikke finde noget nærmere, men da jeg så fik kigget nærmere stod det der alligevel. Men jeg synes ikke at indføringen omkring Ringsted var gjort synderlig tydelig.
"Sydbanen" skrev:
Sporet til postcenteret bruges, godt nok ikke til post tog, men til bil tog, yil auto logik
Det var jeg ikke klar over, men jeg er heller ikke just lokalkendt i Ringsted. Jeg synes bare at der havde været megen snak om at det forhenværende postcenter havde stået tomt siden PostDK lukkede det i sin tid; og nogle rygter påstod sågar at man ville rive bygningerne ned.
"Cargoman" skrev:
Bane Danmark holder i øjeblikket en række Åbent Hus arrangementer http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=13216 Jeg var i dag inde at se dette, og fik hermed også svar på dit spørgsmål. Den nye bane mødes med den eksisterende ved Kværkeby, og vil løbe parrallel på sydsiden indtil Ringsted. Først umiddelbart før Ringsted station vil der blive anlagt en række transversaler, så man kan skifte mellem de to baner. Der kommer altså til at ligge to dobbeltsporede baner ud fra Ringsted i den ende også.
Det lyder også som det mest fornuftige. Ud fra de rapporter der tidligere har været udgivet, så det ud til at man blot ville anlægge ét ekstra spor fra omkring den østlige bygrænse ind til stationen. Og det ville da have været en upraktisk løsning, som formentlig ville have hæmmet kapaciteten.
"Svend" skrev:
I nordenden af Ringsted vil banerne krydse i niveau. Jeg tænker på, hvis man i dag skulle have bygget Hvidovre fjern, om man da ville have undladt at bygge de mange broer - eller i det hele taget undladt at bygge den gamle udfletningsstation om.

Nordenden af Ringsted? Så vidt jeg kan se på kortet er det øst- og vest-enden det drejer sig om..

Ang. Hvidovre fjern, godt spørgsmål, tendensen er vist idag at man hovedsalig laver krydsninger i niveau, i hvert fald herhjemme; det er i hvert fald min forståelse. At dette så ikke er videre praktisk, og kan resultere i problemer med at lægge en velfungerende køreplan er så en anden side af sagen.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.