Hej alle
Jeg har netop overværet en alvorlig sikkerhedshændelse på klods hold.
Regionstog fra Hårlev med kurs mod Køge tordnede igennem Vallø Station kl. 20:06, forbikørte rødt signal og et inaktivt bomanlæg. Hastigheden var omkring 100 km/t. Heldigvis var der ingen i overskæringen. Var toget kommet 20 sekunder senere, havde vi selv været midt i overskæringen.
Puha ... men jeg har fået indberettet hændelsen til Bane.dk, talt med politiet og sendt en mail til Regionstog.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
LasseSteen
Indlæg: 1.727
Fy for pokker da, det kunne da være gået helt galt
Er der slet ingen form for sikkerhedssystem a la ATC på strækningen ? Kan et tog bare tordne fordi et rødt signal sådan uden videre ?
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Så vidt jeg ved, er privatbaner ikke forpligtet til at bruge ATC. Det er kun statslige selskaber der skal bruge det.
Det ville jo være alt for dyrt for private selskaber, at skulle investere i.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
pya ha , det var dælme godt at i intet kom til , men man bliver da noget chokeret af noget sådan.
Christian
http://3modul.dk/
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Indberetning af sådanne (og andre) hændelser er beskrevet her
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=4640
Mon ikke Regionstog (eller måske Banedanmark da der er en overkørsel indblandet) allerede har underrettet således
http://www.hcl.dk/da/jernbane/indberetning/
Svend
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg vil tro, at jeg blev viderestillet til enten Bane Danmark eller havarikommissionens inspektør. Det var i hvert fald en, der straks ville tage kontakt til FC Roskilde og høre, hvad der var sket.
Jeg har derudover skrevet indberetning på Bane Danmarks skema (og sendt en kopi til Regionstog).
Det bliver spændende at se, om jeg får nogle svar.
Under alle omstændigheder, var jeg godt rystet.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej alle
Så har Havarikommisionen færdigbehandlet sagen. Den kan læses her:
http://www.hcl.dk/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Jernb...
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
trn85
Indlæg: 259
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Per.
En temmelig tam afslutning på en ubehagelig oplevelse, må man sige...
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tjaaa ... men endnu et eksempel på, hvordan årtiers forbedring af sikkerhed (formodentligt pga. dårlige erfaringer) nedlægges stump for stump.
I Norge var der lidt af samme konklusion efter de løbske godsvogne havde pløjet sig gennem Oslo og dræbt 3 personer. Der var kritikken fra Havarikommissionen dog lidt mere direkte.
Skiftende operatører og personale gjorde, at man ikke havde klare arbejdsgange - og at man løbende slækkede/overtrådte sikkerhedsprocedurer.
De løbske togvogne blev ved en fejl sat i bevælgelse pga. en misforståelse mellem rangerpersonalet.
Vognene var ikke bremset korrekt med rangerbremser.
Det område man henstillede vogne på, var ikke beregnet til formålet og havde ikke sikkerhedsudstyr til at holde løbske vogne på plads.
Da hændelsen var i gang, kunne den ikke stoppes, da man pga. besparelser havde nedlagt alle "unødvendige" sporskift. Dermed kunne man ikke lave en kontrolleret afsporing/standsning.
Havarikommissionen konkluderede at det grundlæggende var besparelser og usund virksomhedsdrift (ingen erfarne medarbejdere tilbage på området), der var årsagen.
Og i Vallø-hændelsen, kan man jo spørge sig selv om, HVORFOR man nedlægger uordenssignalerne ... de var jo sikkert opfundet af en god grund.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
je
Egå
Indlæg: 129
je
Egå
Indlæg: 129