Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Læsning af tjenestekøreplan : Hvordan kan antallet af vogne udledes ?

Er der nogle af jer der har styr på at læse tjenestekøreplaner ?

Jeg prøver at finde ud af hvor lange vognstammer der maksimalt kunne køres med i forskellige togtyper på specifikke strækninger.

Mit eksempel nedenfor er fundet i DSB Tjenestekøreplan IA, 1.distrikt, 31.maj 1964 - 29.maj 1965 (fra arkivet http://arkivetforjernbaner.dk/ ) :

For Nordvestbanen på side 98 er lokomotivtype og belastning angivet som hhv. MX 200 og MX 400 for persontog nr. 227 og eksprestog(bådtog) 235.

Begge har maks. hastighed på 100 km/t.

Dvs. man må hænge 200 ton mere på krogen når MX køres som eksprestog med stop i blot Valby, Roskilde og Holbæk.
Jeg går ud fra at det er de hyppigere nedbremsninger og accelerationer for persontoget der gør at det skal holdes lettere/kortere end eksprestoget. 

Kan man dermed udlede at:

MX trukne persontog kunne tage max. 5 stk. personvogne som CL (37 t)  ?

MX trukne eksprestog kunne tage max. 10 stk. personvogne som CL (37 t) ?  

Hvis man ikke kan regne baglæns på denne måde, hvor finder jeg så hvor lange vognstammer der kørtes med udfra de historiske planer eller lign. ?

 Billede
Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Belastningen i tjenestekøreplanen fortæller, hvordan køretiderne er beregnet (det fregår af TIB), hvilket selvfølgeligt er et udtryk for den normale oprangering.

Du skal ind i oprangeringsplanerne eller togplanerne for at se, hvordan og hvor mange vogne, man planlagde med. Her er der mange gode detaljer.

 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

je skrev:

Belastningen i tjenestekøreplanen fortæller, hvordan køretiderne er beregnet (det fregår af TIB), hvilket selvfølgeligt er et udtryk for den normale oprangering.

Du skal ind i oprangeringsplanerne eller togplanerne for at se, hvordan og hvor mange vogne, man planlagde med. Her er der mange gode detaljer.

/Jan

Tak for tippet, Jan.

Jeg har tidligere kigget i togplan 6 men har vist haft fat i nogle indscanninger der ikke var komplette...

Efter at have tjekket nogle flere togplaner fandt jeg nogle med oprangeringer for personførende tog  - hvilket lige præcis var det jeg søgte. 

 

Så det er dybest set togplan 6 for distrikt 1 for årene 1963 - 1965 jeg nu skal på jagt efter.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Imens jeg leder efter togplan 6 mm. er der måske nogle af jer der kender til tog længderne på Nordvestbanen midt i 1960'erne (specielt 1963-65) ?

Hvad var de længste tog (personførende, gods, osv.) ?

Har der f.eks. planmæssigt været kørt med mere end 10 CL vogne efter MX/MY omkring 1965 ?

Jeg er ved at designe min skyggebanegård og ambitionen er at kunne parkere prototypiske stammer på ihvertfald nogle af sporene.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Hej JW

Prøv at stille spørgsmålet i Jernbanehistorisk forum. Der sidder nogle ældre herrer i rygersalonen på første klasse, og de kan svare på det utroligste.

Det kræver blot at du bliver opretet som bruger.

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Jan-Eddie skrev:

Hej JW

Prøv at stille spørgsmålet i Jernbanehistorisk forum. Der sidder nogle ældre herrer i rygersalonen på første klasse, og de kan svare på det utroligste.

Det kræver blot at du bliver opretet som bruger.

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

God ide. Den prøver jeg fluks.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.