Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Kørselsfordeling for DSB trækkraft 1952 gyldig fra 17 maj + tjenestekøreplan 1960

Hej

så er denne ved at blive lagt på

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=475.msg1143#msg1143

den vil blive lagt ind i mindre PDF filer ( maskindepot for maskindepot ) efterhånden som scannet ( nok 1-3 stk dagen) - dog er Fyn samlet i en fil - og endvidere opdelt i damp henholdsvis motor trækkraft

Billede

og omhandler trækkraftens ture og togfremførsel, samt personalefordelingen på de forskellige maskindepoter i 1952

her fx Nyborg

Billede

Billede

Billede

Billede

hvad der ellers kan findes og kommende på www.rundremisen.dk

kan ses her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=251.0

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

10.000 tak Henning. Hvor er det fantastisk, at du deler din store viden og samling med os andre. Jeg håber rigtig meget, at du vil fortsætte, så du på et tidspunkt har uploadet togplan 6, tjenestekøreplan og trækkraftens kørselsfordeling for samme køreplansperiode - så bliver det sjovt at kunne sammensætte helt modelrigtige oprangeringer. Jeg ved at det er et KÆMPE arbejde du har ydet allerede, og vi har jo interesse i hver vores epoke, men nogle nedslag som f.eks. 1948 (før MO 1800-serien og derfor meget damp), 1952 (sidste år med mange internationale tog gennem Jylland og flere MO), 1954 (de første MY) o.s.v. Ja, der kom jeg måske til at røbe, at der er her min interesse ligger. Du vil sikkert blive præsenteret for mange andre ønsker, men det viser jo blot, hvor meget vi påskønner dit arbejde Henning.

Rigtig god søndag

Jan-Eddie Mathiasen

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

og lige tak til Jan-Eddie og jo - vi fortsætter - det skal nok dukke op hen ad vejen, så også stor tak til dem der hjælper og udlåner

så er ovennævnte kørselsfordeling 1952 scannet færdig og lagt ind her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=475.0

og vi er gået igang med disse

Billede

Billede

Billede

og vil løbende blive lagt ind her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=33.0

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Hej h087.

Når et tog har et tog nr. for.eks. 2015. har den da samme tog nr. turen ud og hjem igen? Eller har den altid den samme nr. så længe køreplanen er gyldigt?

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Modeljernbane

nej. et tog har et nummer den ene vej og et andet tognummer den anden vej ( og det gælder som regel hele køreplansperioden - men det kan ske at det får et andet nummer i en mindre periode i køreplansperioden ( fx køreplansperiode 17 maj - 2 oktober hvor det fx i sommerperiode 18 juni - 30 august får et andet ) - og det kan endda skifte tognummer undervejs Fx tog 648 Grenå - Ryomgård, - tog 669 Ryomgård - Randers, - tog 669 Randers - Aalborg, - tog 929 Aalborg - Frederikshavn

fx (taget fra Vensysselsbanen Aalborg(Ab) - Frederikshavn(Fh)) 1953

tog 95 Ab - Fh har tognummer 20 Fh - Ab

tog 25 Ab - Fh har tognummer 58 Fh - Ab

osv - man opererer med løb og modløb (togpar)

men det behøver ikke altid at bestå af de helt samme vogne og det betyder heller ikke at det er samme maskintype der kører det

det er det der er maskinløb, vognløb og meget mere - der er meget nøje planlagt ved DSB.

fx tog 95 på en mandag 1953

Ab afgang 10.12 - Fh ankomst 12.10

DBløb2 - EAløb1 - AC - CM - CM - E maskine (tur 30A: Aarhus(Ar) - Frederikshavn(Fh))

DB og EA vognene retunerer så i løb 2 og 1 og i Tog 20

som ser således ud

Tog 20 mandag 1953 afgang Fh kl 19.20 ankomst Ab kl 21.02 (vi vender lige oprangeringe således at den har modsat retning

Pmaskine (tur 35: Frederikshavn - Aalborg ) - DBløb2 - EAløb1 - AC - CM - CM

og AC og CM vogne behøver ikke at være de samme, idet der afgår og ankommer andre tog med sådanne vogne, der skal bare planlægges således at der er AC og CM vogne til rådighed for tog 20 - planlægges i vognløb

og E maskinen der ankom med tog 95 kører så ilgodstoget 2018 fra Frederikshavn afgang 14.48, så man kan se at opholdet i Frederikshavn er fra kl 12.10 til 14.48 til at vende, forsyne mm maskinen før den bruges igen.

Pmaskinen der bruges til tog 20 kl 19.20 er ankommet med tog 945 (Nordpilen) kl 17.37 hvor den har kørt toget fra Aarhus til Frederikshavn

så det er alt det der heder maskinløb, vognløb, turløb osv - og det er et større puslespil - men er for mig sjovt at pusle med og se om man kan få det til at gå op i en større enhed - til fx et modelbaneanlæg der fx kun har strækningkoncept Aalborg - Frederikshavn - og se om det kan lade sig gøre - og hvor meget og hvilket materiel der skal anskaffes.

og jo - man kan gøre hvad man vil på sin modelbane - men det jeg vil - er at eftergøre det som i virkeligheden med de uundgålige kompromier der nu engang er - men det kan lade sig gøre - men på et tidspunkt får jeg det nok lavet helt færdig med sporplan, køreplan, maskinløb, vognløb mm og lægger det ud

fx består maskintur 30A af 7 Emaskiner - men for at eftergører Emaskinløbene på Aalborg - Frederikshavn i model kræves 3 stk Emaskiner 

som jeg husket lige pt (notaterne og den foreløbige plan er pt pakket ned) kræver maskinløb og antal på Aalborg - Frederikshavn i model

3 E, 2 P, 1 eller 2 R, 2 K, 2 T, 2 MO uden varmekedel, 1 MP og 1 H, 1 R, 1 D i reserve

K maskine kan erhverves ved Lekbo - ellers erstatter man dem med PR og desamme med R maskinerne, H erstattes af N og MP erstattes af MO - og således kan det ommingeleres

de fleste af de vogne der kører deroppe i 1953

AC, AV, CA, CAR, CB, CC, CD, CM, CME, CQM, DA, DB, DC, DF, DH, DO, DP, DR, EA, EC, EH kan jo fås i model eller i byggesæt eller bygges selv - så der er muligheder

men fx CME skal bygges selv ellers erstatter man den med CAE der så først kommer i 1956 (det må man så leve med)

CQM erstatter man med CP og MO uden varmekedel erstatter man med MO 1800 (MO 500 kommer så fra Heljan)

men ved at erstatte CQM med CP løser man problemet med egenvarmevognene CQM - og MO 1800 har varmekedel

og sådan kan der mingeleres

man kan også gøre det anderledes fx ved at bruge S maskiner ( her er det at man kan gøre som man vil ) og jeg har da også en gl MX der skal indpasses - og den har ikke kørt på Vensysselsbanen i 1953 - men den gjorde det i 1934 - og den der bro har jo et eller andet med at være væk i perioder - så derfor er MXen der endnu:bigsmile: ;) og giver jo mulighed for at lave færge ved Nørresundby - tja - skøre ideer har jeg nok af :);)

men dette er også en del af modeljernbanenlegen for mig - andre gør det på andre måder - og alle har vi ret

et eller andet sted i kasserne har jeg lavet oprangeringsplaner, køreplan, maskinløb, vognløb mv over dette tema og med erstatningsmateriel - måske skulle man finde det frem og lægge ud

mvh

henning h087

håber så det gav lidt svar - ellers må der gerne spørges igen - og jeg skal gøre mit bedste for at forklare. :)

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.