Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Køge - Næstved bliver elektrificeret

I følge ing.dk har man besluttet at Køge - Næstved (dvs. den sydligste del af Lille Syd) skal elektrificeres, og i følge en kommentar til artiklen har man afsat 650 millioner kr. til projektet. De 650 millioner er 50% mere end man forventer anlægget vil komme til at koste, hvilket uden tvivl er en god ide eftersom at elektrificerings-projekter (og andre bane-projekter) har vist sig at koste mere end forventet.

Årsagen til at man vælger at bruge penge på dette projekt skyldes flere ting: Først og fremmest er der i forbindelse Køge - Ringsted Banen (KRB) planlagt at visse tog skulle føres uden om Ringsted, og istedet via Køge - Næstved (kigger man på kortet over projektet er da også sporforbindelse mellem Køge Nord på KRB og Lille Syd i sydlig retning); dette primært for at aflaste Ringsted station, men også fordi at forbindelse vil være kortere og give kortere rejsetid til Hovedstaden. Præcis hvilke tog som skal køre den vej er jeg helt klar over, men jeg kunne forestille mig at det kunne være visse hurtige regional-tog (den dag i dag kører der regional-tog som kun standser i Nykøbing F. (sydlig endestation), Vordingborg, Næstved, Ringsted, Roskilde og Hedehusene (hvilke stationer der standses ved længere inde ved jeg ikke)), ligesom at det er blevet nævnt at den skulle kunne bruges af diverse andre tog (godstog og internationale) hvis KRB skulle opleve drifts-forstyrrelser.

En anden årsag er vel også, at man som bekendt har intentioner om gradvist at få elektrificeret de fleste hovedstrækninger og få anskaffet stadig mere elektrisk materiel. Visse rygter siger, at det ikke kun er IC3 som skal overføres til regional-trafikken, men også ER4 som jo ellers mest har kørt IC-trafik efter anskaffelse af litra ET (Øresunds-togene); og at man i så fald lader ER4 klare regional-trafikken på Sydbanen. IC3 bliver vel så istedet indsat på Nordvest-banen og andre ikke-elektrificerede strækninger, naturligvis efter en ombygning med ændret indretning og nye motorer (som længe har været planlagt, men ikke har fundet sted i større omfang).

Kilde: http://ing.dk/artikel/134063-elektrificeret-koege-naestved-bane-skal-aflaste-straekning-til-femern

I kommentarerne til ovenstående artikel referes der også til en anden artikel, som omhandler det faktum at Regeringen åbenbart mener at DSB er for dyre og in-effektive til at drive sidebaner. I den anledning har Trafikstyrelsen fremlagt et udkast til en "Trafikplan for den statslige jernbane 2012 - 2017", og heri foreslåes at hvis alligevel vil etablere en samdrift mellem KRB (helt præcist delstrækningen Kbh. -> Køge Nord) og Lille Syd (helt præcist delstrækning Køge Nord - > Næstved), så ville det være oplagt at lave samdrift mellem Lille Nord (helt præcist delstrækningen Roskile -> Køge) og Østbanen. Denne samdrift foreslåes at lade Regionstog (som i dag driver Østbanen) fortsætte deres tog hele vejen til Roskilde, for bedre forbindelse mellem denne by og Stevns.

Dog går Regeringens foreløbige plan kun ud på at Nordjyske Jernbaner (NJ) skal overtage noget af DSBs lokal-trafik på strækningen Hobro - Aalborg - Frederikshavn, og i første omgang som et forsøg.

Kilde: http://ing.dk/artikel/133649-for-dyre-og-ineffektive-regeringen-vil-fyre-dsb-paa-lokalbanerne

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top