Picture

erik rasmussen

Indlæg: 2

PB

DSB signaler, blink frekvens

Jeg er ved at bygge noget signal styring, men mangler lidt info. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad frekvens (antal blink pr sekund eller samlet periode tid) hhv dutycycle (forholdet mellem on / off) er for et DSB blinkende signal (f.eks kør igennem)?

Hilsen

Erik Rasmussen

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg har ikke nogen dokumentation for det, men da jeg selv er i gang med at lave sportavler og i den forbindelse har lavet signalstyring, har jeg set film både fra 60'erne, 70'erne og senere. Jeg har også selv filmet signaler.

Det ser ud til at blinkfrekvensen er ca. 1 gang pr. sekund.

I denne film kan du se PU-signaler med Kør Gennem ved ca. 0:56:

https://www.youtube.com/watch?v=bmmzeTpjWoU

 

Her kan du se min styring, baseret på et netværk af Arduino'er:

https://www.youtube.com/watch?v=JpTyNaofsYI

 

Hvilket system bentytter du?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

Hej  Erik.

På Jernbaneskolen  (1956) lærte vi i sin tid, at det var et blink pr. sekund (60/min.).  Senere (jeg har ikke lige årstallet i hovedet) blev det sat op til 80 blink pr. minut.

(60-sek/min blinkerne var nogle herlige små "pendul-urværker" uden visere, men med en kviksølvkontakt påmonteret pendulet.  Et herligt lille arrangement at stå og se på - et lille "kunstværk" - som gerne måtte hænge på min væg som dekoration.)

Erik V. Pedersen.

www.evp.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

På de blinkere jeg har set af typen RB7(som anvendes i næsten alle sikringsanlæg) er blink pr. min. opgivet til 60, altså 1 blink pr. sekund.

Billedet viser en blinker af typen RB7 - (zoom selv ind på mærkepladen)

https://drive.google.com/file/d/0B3bp6FsS4xLAdXE2b0tZZE8zdW8/view?usp=sharing

Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Erik V. Pedersen skrev:

 

Hej  Erik.

På Jernbaneskolen  (1956) lærte vi i sin tid, at det var et blink pr. sekund (60/min.).  Senere (jeg har ikke lige årstallet i hovedet) blev det sat op til 80 blink pr. minut.

(60-sek/min blinkerne var nogle herlige små "pendul-urværker" uden visere, men med en kviksølvkontakt påmonteret pendulet.  Et herligt lille arrangement at stå og se på - et lille "kunstværk" - som gerne måtte hænge på min væg som dekoration.)

Erik V. Pedersen.

www.evp.dk

Det fremgår af den gode gamle "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949 (side 10), at blinkfrekvensen i de fremskudte signaler er 60 blink pr. minut (1Hz), hvilket jeg er sikker på, stadigt er den anvendte frekvens. Se også Henriks indlæg.

/Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

je skrev:

Erik V. Pedersen skrev:

 

Hej  Erik.

På Jernbaneskolen  (1956) lærte vi i sin tid, at det var et blink pr. sekund (60/min.).  Senere (jeg har ikke lige årstallet i hovedet) blev det sat op til 80 blink pr. minut.

(60-sek/min blinkerne var nogle herlige små "pendul-urværker" uden visere, men med en kviksølvkontakt påmonteret pendulet.  Et herligt lille arrangement at stå og se på - et lille "kunstværk" - som gerne måtte hænge på min væg som dekoration.)

Erik V. Pedersen.

www.evp.dk

Det fremgår af den gode gamle "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949 (side 10), at blinkfrekvensen i de fremskudte signaler er 60 blink pr. minut (1Hz), hvilket jeg er sikker på, stadigt er den anvendte frekvens. Se også Henriks indlæg.

/Jan

 

 

Hej  Jan.

Det var netop nævnte  "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949  vi blev undervist i, men jeg mener stadig,   --  åbenbart kun en overgang --  at der blinkedes med 80 blink i minuttet.

At det så nu igen er 60 blink/min har jeg ikke imodsagt.

Hilsen,

Erik V.

www.evp.dk         ( Er der ikke et foto af de daværende (gamle) blinkere i nævnte  "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949  ??? )

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

je skrev:

Erik V. Pedersen skrev:

 

Hej  Erik.

På Jernbaneskolen  (1956) lærte vi i sin tid, at det var et blink pr. sekund (60/min.).  Senere (jeg har ikke lige årstallet i hovedet) blev det sat op til 80 blink pr. minut.

(60-sek/min blinkerne var nogle herlige små "pendul-urværker" uden visere, men med en kviksølvkontakt påmonteret pendulet.  Et herligt lille arrangement at stå og se på - et lille "kunstværk" - som gerne måtte hænge på min væg som dekoration.)

Erik V. Pedersen.

www.evp.dk

Det fremgår af den gode gamle "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949 (side 10), at blinkfrekvensen i de fremskudte signaler er 60 blink pr. minut (1Hz), hvilket jeg er sikker på, stadigt er den anvendte frekvens. Se også Henriks indlæg.

/Jan

 

 

Hej  Jan.

Det var netop nævnte  "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949  vi blev undervist i, men jeg mener stadig, at der  --  åbenbart kun en overgang --  blinkedes med 80 blink i minuttet.

At det så nu igen er 60 blink/min har jeg ikke imodsagt.

Hilsen,

Erik V.

www.evp.dk         ( Er der ikke et foto af de daværende (gamle) blinkere i nævnte  "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949  ??? )

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Erik V. Pedersen skrev:

Hilsen,

Erik V.

www.evp.dk         ( Er der ikke et foto af de daværende (gamle) blinkere i nævnte  "Sikringsanlæggene og deres betjening" fra 1949  ??? )

 

Jeg har fundet en lille artikel fra Sikringsteknikeren, januar 1957 med billeder og tekst som er vedhæftet.

 

/Jan

 

 

AttachmentStørrelse
Sikringsteknikeren - Janaur 1957 - Blinkere.pdf 1.61 MB
Like 1 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Hej  je / Jan.

Tak --  "lige i øjet"

------------

Som stor dreng lejede min familie nogle gange et sommerhus (rød prik  ---v ) lige ned til den nordlige bred af Farum sø (ikke langt fra Farumgaard).   På den ande side af søen (mod syd) dukkede København-Slangerupbanen´s tog op hver halve time.  I den store kurve (med et rimelig stort fald mod Farum), der kan ses på kort lige syd for søen, lyste Mo-ens lanterne lige ned mod "vore" vinduer i et kort sekund.  Det kunne evp vente længe på at se  :)  

Netop  på det sted, hvor Mo-lanternen lyste lige ned mod huset, stod det fremskudte signal for indkørselssignalet til Værløse station, og blinkede med de omtalte 60 blink/min. "Brandgult lys" det meste af tiden, men kort efter Farum-togets passage af signalet, kunne man se signalet skifte til grønt blink -  indkørsel mod Værløse.   Nogle minutter efter så man så Mo-en mod Købanhavn L snegle sig op ad samme strækning med brug af samtlige "heste", og  lyset skiftede atter til "brandgult", når toget et øjeblik efter passerede hovedsignalet.

Det var tider dengang -  dét "brandgule" / grønne lys skal jeg sent glemme.

 

Erik V.

www.evp.dk

 

Foto:   EVP,   9. april 1973.

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.