Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

DSB Spor rengøring.

Så har man hørt det med Shock vi andre gør alt for at vore skinner på Modelanlægget skal være rene, DSB har 4 Maskiner fordelt på hele landet ,der "vasker skinnerne" men med Grus lignende sand og metalspåner,en hollandsk opfindelse,årsagen er at Bladene fra træerne fedter sporene til  Wink og ja de gamle Dampmaskiner måtte bruge sand om vinteren,det ved vi alle.

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Det er nu ikke DSB der kører rundt med (eller ejer) disse troljer som "bekæmper" løvfald, men Banedanmark. Men ellers er den god nok......  og de har forresten kørt rundt i årevis på denne tid af året

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Der er langt fra KBH til der hvor tingene sker!

 

Som du siger Jimmy, gammel god solid viden går tabt ved de højtlønnede slipsedyr!

Og så får de sgu et gyldendt håndtryk for at forlade det lort de selv har lavet. Du og jeg, vi får 3 G dage. (jeg er i arbejde og frygter intet, du har set min kone ikk?)

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Knud Lauridsen skrev:
Der er langt fra KBH til der hvor tingene sker!

Som du siger Jimmy, gammel god solid viden går tabt ved de højtlønnede slipsedyr!

Hvis du hentyder til Jimmy's kommentar omkring dampmaskiner med sand, så burde jeg nok informere dig om at moderne tog i mange tilfælde også har sand med. Nogle har dog i stedet magnetskinnebremse.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

DennisTR skrev:

Knud Lauridsen skrev:
Der er langt fra KBH til der hvor tingene sker!

Som du siger Jimmy, gammel god solid viden går tabt ved de højtlønnede slipsedyr!

Hvis du hentyder til Jimmy's kommentar omkring dampmaskiner med sand, så burde jeg nok informere dig om at moderne tog i mange tilfælde også har sand med. Nogle har dog i stedet magnetskinnebremse.

Nogen moderne togsæt har sågar begge dele, f.eks. de 13 IC2 som i 1997 blev bygget til de danske privatbaner. Her kan tydeligt se sand-påfyldning hvis man står helt op ad toget; og selv på en vis afstand kan man desuden se magnet-bremsen på de to yderste bogier. Se evt. billedet på dette link: http://www.lollandsbanen-privat.dk/Regionstog/IC2/IMG_3965.JPG

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Desiro har også magnetskinnebremse og sand. Det gode MotorRegional tog fra slut halvfjerdserne, som nu snart igen skal krydse det Danske landskab som erstatning for IC4, har såmænd også både magnetskinnebremse og sand.

 

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

bl skrev:

Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.

Rene skinner er ikke kun vigtige ved bremsning; også ved i gangsætning har det betydning. Jeg har personligt hørt, hvordan IC2'eren, hernede på Lollandsbanen (som ellers meget "flad" mht. stigninger), har lavet "hjulspin" under acceleration i efterårs- og vinter-månderne; her har lokomotivføreren så måtte sande sporet for at kunne "stå fast". Tilsvarende, så har min farfar som arbejdede ved DSB i Korsør fortalt, at nogen gange ved lavvande kunne forskelligt skidt og møg resultere i, at rangermaskinen (typisk en F) ikke kunne stå fast på bro-klappen (efter sigende brugte man ikke færgevogne efter '50 eller '60); her måtte man så bruge sand for at kunne trække i land.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

bl skrev:

Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.

 

Det nytter ikke noget at blokere hjulene i det hele taget, så bremser man enormt dårligt. ;)  (De gamle lokomotivfolk kaldte det at "køre slæde" og der blev tit en "træsko" ud af det)

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Ovemunk skrev:

bl skrev:

Ja, det nytter jo ikke meget at kunne blokere hjulene, hvis man ikke kan stå fast på de fedtede skinner.

 

Det nytter ikke noget at blokere hjulene i det hele taget, så bremser man enormt dårligt. ;)  (De gamle lokomotivfolk kaldte det at "køre slæde" og der blev tit en "træsko" ud af det)

Naturligvis nytter det ikke at blokere, hverken i biler, i et tog eller et fly, men det var heller ikke det, der var pointen.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.