Picture

peet

Indlæg: 22

PB

Renovering af BR 89 (Märklin 3000)

Hej,

Jeg er ved at renovere en Märklin BR89 (nr. 3000). (ved godt at det økonomisk set ikke kan betale sig,)

I den forbindelse skal jeg have hjulene af for at rense og efterse tandhjulene, da den ligesom ”låser” i gearet engang i mellem, for a kunne komme til de forreste hjul er det også nødvendigt at afmontere gangtøjet,

Gangtøjet er sat fast ved at 2 stykker af materialet er bukket som en form for lås, (se billede)

Løsningen er naturligvis ”bare” at rette ombukkede stykker ud, men vil de så ikke knække når de monteres og bukkes igen?

Afmonteres hjulene ved at ”bare at presse” akslen ud at det ene hjul, og ved montering er det at ”presse” hjulet over akslen igen?

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe.

På forhånd tak.

BR89-001r

__________________

MVH: Peter
_________________
Märklin C skinner & CS2.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"peet" skrev:
Hej, Jeg er ved at renovere en Märklin BR89 (nr. 3000). (ved godt at det økonomisk set ikke kan betale sig,) I den forbindelse skal jeg have hjulene af for at rense og efterse tandhjulene, da den ligesom ”låser” i gearet engang i mellem, for a kunne komme til de forreste hjul er det også nødvendigt at afmontere gangtøjet, Gangtøjet er sat fast ved at 2 stykker af materialet er bukket som en form for lås, (se billede) Løsningen er naturligvis ”bare” at rette ombukkede stykker ud, men vil de så ikke knække når de monteres og bukkes igen? Afmonteres hjulene ved at ”bare at presse” akslen ud at det ene hjul, og ved montering er det at ”presse” hjulet over akslen igen? Håber der er nogen herinde der kan hjælpe. På forhånd tak.

Du skal være påpasselig med at montere hjulene igen så de passer med gangtøjets stilling (jeg mener at det hedder kvandrering) der findes værktøjer præcis til det samme. an aftrækker og en presser, der findes endda noget til at kvandre hjulene rigtigt igen. hele molevitten koster vel 700- 800kr. men så bliver det også perfekt.

ellers må du jo prøve dig frem Wink

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
der findes endda noget til at kvandre hjulene rigtigt igen

Jeg har aldrig hørt om værktøj til at kvadrere hjulene. Er det ikke bare som regel et spørgsmål om få slagene på hvert hjul til at stå ens ?

Hvis du har et link til et værktøj, må du meget gerne bringe det her (aftrækker/-presser har jeg - fra Fohrmann).

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Kresten" skrev:
Citat:
der findes endda noget til at kvandre hjulene rigtigt igen
Jeg har aldrig hørt om værktøj til at kvadrere hjulene. Er det ikke bare som regel et spørgsmål om få slagene på hvert hjul til at stå ens ?Hvis du har et link til et værktøj, må du meget gerne bringe det her (aftrækker/-presser har jeg - fra Fohrmann).

har du et katolog fra Fohrmann? hvis ja så er det famose værktøj der , koster vist 90 euro eller noget i den stil, ikke helt billigt. det er vist en prisme.

http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=16&uid=8525

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.