Godt nyt til alle modeltogs-fanatikere. En rumænsk/ungarsk (!!!!!!!!!!!!) kæde har planer om at etablere en web-baseret franchise-shop i Norden med fokus på DK og Sverige.
Jeg arbejder som læge og har lige haft 3 mdr. vikariat på et hospital i Budapest, hvor chefkirurgen - der er meget fanatisk modeltogs-samler - begejstret fortalte sine danske kolleger om planen, da han fandt ud af, at vi var en håndfuld feltskærere, der er til denne herlige hobby.
Der er i faktisk en kæmpe interesse for modeltog i Rumænien, hvor prisniveauet er noget lavere end i DK. Også i Ungarn er modeltog en stor ting.
Det er som nævnt planen, at etableringen i Norden skal ske på franchise-manér, som vi kender det fra (skod)-burgerkæden McDonald's. Undertegnede barsler selv med tanken om at tage en franchise
Prisniveauet skulle få en ikke ubetydelig tand ned i forhold til det generelle prisleje, som vi vel alle mener er en kende højt ;-(
Som ex. kan nævns Märklin's MY dobbeltpak 37670, der i adskillige hobby-forretninger i Budapest kunne erhverves som nyt for omregnet 2700,-
Købt on-line endda endnu billigere og stadig med rimelig avance til shoppen..........
Jeg kommer tilbage, når jeg har noget konkret.
ppilot
Indlæg: 135
Egentlig ret logisk at en flok kirurger også kan skære i priserne... :twisted:
Peter
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Hvor mange Heljan og Hobbytrade modeller kan man købe billigt i Budapest? Hvor mange andre danske modeller kan man overhovedet købe i Budapest - billigt eller ej?
Eller er dette fantastiske initiativ kun for Märklin-freaks? Kan man bygge en hel pan-europæisk kæde kun på det?
MVH
Lars
reh
System engeneer
Indlæg: 144
hej nohab
Det lyder da interessant jeg har bare svært ved at se det med de super lave priser det må være et meget simpelt regnestykke du har foretaget, har selv prøvet det med import samt salg via nettet, har droppet det igen, hårdt arbejde.
En lille liste over det man glemmer at regne med !!
1. Dansk moms
2. Forsendelses omkostninger
3. gebyr for dankort/visa (det er dyrt at kunne benytte kort på ens webshop)
4. leje af lager (hvis man ikke selv har pladsen kræver en del plads)
5. de herre som har det nævnte setup kræver også et gebyr
Håber det lykkes for dig
:oops: Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
00
Indlæg: 633
Hvem står for garanti, service, reservedele, kundesupport? 14 dage returret på nethandel til Danmark eller Rumænien ?
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
NOHAB
Indlæg: 37
Eller er dette fantastiske initiativ kun for Märklin-freaks? Kan man bygge en hel pan-europæisk kæde kun på det?
Hvorfor skulle du ikke kunne købe Heljan og Hobbytrade billigere i Budapest? Jeg ved det faktisk ikke - man må med en vis formodning antage, at markedet alt andet lige nok ikke boomer med dansk materiel dér...............
Medmindre man kun er interesseret i dansk materiel (af mærkerne Heljan + Hobbytrade), er tiltaget - syntes jeg - interessant. Ep. IV kørere, der sværger til tysk materiel, vil i hvert fald kunne profitere af det. Her er udbuddet enormt........
NOHAB
Indlæg: 37
Som nævnt er tiltaget tænkt ind på franchise-basis. Altså kører den enkelte web-shop ejer det hele solo med deraf ydelse af garanti inden for dansk købelovs rammer. Service + support vil du nok ikke få stillet i samme omfang som i en fysisk forretning - til gengæld vil du kunne spare en del på indkøbet.................
Men igen, vælger den kommende franchise-tager at supplere med sin fysiske butik, er der jo intet til hinder for at yde kunderne support. Er det kun net-baseret, vil incitamentet primært være at tilbyde konkurrencedygtige priser. Og køber du nyt, er du dækket af garanti fra dels producenten, og dels af dansk forbrugerlov.
00
Indlæg: 633
Det er fin oplysning, at du anfører du er læge, og du er sikkert en god fagmand på dit felt.
Har du gjort dig tanker om hvordan du vil passe sådan en webforretning? det er ikke bare lige at lange varerne over disken - sende dem direkte eller have et lille lager at sende fra. Det handler om dagligt at plukke fra lager, pakke og sende og eDankort, skrive regninger, staus bogføring, moms og alt det andet kedelige.
Men fra kundeside: Jeg prøver igen: inden vi forblændes af lave priser, så er det da interessant at høre hvordan garantisager skal behandles, hvordan kundeservice (produktvejledning) håndteres, reservedele og instruktionsfoldere i pakken osv.(sprog)
Altid spændende med friske initiativer, men kun hvis der er bund og platform, ellers er det ret meget tomgang. En anden sag er jo så siden hen, om alle leverandørerne syntes det er ok, at varerne sendes over hele EU. muligvis har mange af dem grossister og leveringsaftaler der stipulerer at grænsehandel vil medføre annullering af aftale?
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
00
Indlæg: 633
[
Som nævnt er tiltaget tænkt ind på franchise-basis. Altså kører den enkelte web-shop ejer det hele solo med deraf ydelse af garanti inden for dansk købelovs rammer. Service + support vil du nok ikke få stillet i samme omfang som i en fysisk forretning - til gengæld vil du kunne spare en del på indkøbet.................
Men igen, vælger den kommende franchise-tager at supplere med sin fysiske butik, er der jo intet til hinder for at yde kunderne support. Er det kun net-baseret, vil incitamentet primært være at tilbyde konkurrencedygtige priser. Og køber du nyt, er du dækket af garanti fra dels producenten, og dels af dansk forbrugerlov.[/quote]
Jeg tror ikke lige du har fanget "Rules and Regulations" i nethandel og retningslinjerne fra Forbrugerrådet. Jeg har det indtryk, at du tror det bare er at sælger æsker billigt, og så have sekunda service. den holder bare ikke.
Det er ikke producenten der skal garantere - det er den butik du handler hos. men jeg holder lidt inde nu, jeg skal ikke være irriterende konsulent for dig, det er nok bedst du selv udvikler ideen
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Er det ikke en overtrædelse af EUs regler om det indre marked?
MVH
Lars
NOHAB
Indlæg: 37
Det lyder da interessant jeg har bare svært ved at se det med de super lave priser det må være et meget simpelt regnestykke du har foretaget, har selv prøvet det med import samt salg via nettet, har droppet det igen, hårdt arbejde.
En lille liste over det man glemmer at regne med !!
1. Dansk moms
2. Forsendelses omkostninger
3. gebyr for dankort/visa (det er dyrt at kunne benytte kort på ens webshop)
4. leje af lager (hvis man ikke selv har pladsen kræver en del plads)
5. de herre som har det nævnte setup kræver også et gebyr
Håber det lykkes for dig
:oops: Rene'
Ja, MOMS kommer ingen uden om. Men apropos simpelt regnestykke, så vil MOMS'en også blive tilsvarende mindre, hvis indkøbsprisen er lavere...............
Fordelen her, at de enkelte franchise-tagere køber ind SAMMEN, dsv. skal en forhandler i lille Dannevang sælge ex. Roco's V200 så vil han indkøbe denne model hos Roco (eller en anden importør) i fællesskab med x antal andre franchise-tagere. Kan prisen presse et par hundrede ned til fordel for dig som kunde, kan du vel ikke være andet end tilfreds?
Forsendelse? HVorfor skulle det være et problem?
Gebyr på betalingskort? Hvis du betaler med Dankort el. Visa/Dankort til en franchise-tager i DK er der intet gebyr? Og omvendt, shop-ejeren afregner internt med hovedsædet via ex. kontooverførsel, så jeg har svært ved at forstå problematikken.
Lagerplads? Jeg har 115 kvm. kælder i boligkvalitet. Om der er fyldt med modeltog el. vasketøj er ét fedt - det koster lige meget eller lidt, om man vil............
Der skal naturligvis betales royal fees til kæden. For det beløb får man som shop-ejer så adgang til web-layout, support, markedsførings-fordele (du behøver ikke nødvendigvis selv at flashe din shop), stordrifts-fordele ved fællesindkøb mv.
Fee'et er en %-del af omsætningen.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Det koster også et gebyr, med mindre hovedsædet befinder sig i Danmark.
MVH
Lars
00
Indlæg: 633
Det er en større samling regler, jeg tør ikke rode mig ud i dem.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg passer af og til en webshop for en anden ... og det er dæleme fast arbejde. Jeg står endda kun for pakning og udsendelse, når jeg vikarierer. Der sendes mellem 10 og 30 breve/pakker dagligt og det tager snildt 1-2 timer om dagen.
Og jeg har jo så slet ikke noget med reklamationer og spørgsmål fra kunderne at gøre.
Jeg ved, at jeg selv ville løbe sur i det, hvis jeg skulle have en webshop i det omfang. Det er vel også det der er tilfældet i den anden tråd.
Hvis man alligevel handler i en webbutik, så kan man jo næsten ligeså godt bare bestille i et andet EU-land med lavere moms og porto. Det er et stigende problem for de danske webshops ... og det bliver bestemt ikke mindre fra april, når de nye portotakster slår igennem.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
00
Indlæg: 633
Det er lige mine ord. Du er altid kun et klik væk fra fiasko.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
For god ordens skyld, så er det en webshop i en HELT anden niche som intet har med modeltog at gøre.
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Kresten
Indlæg: 1.040
Kære modeltogskammerater...
Det var dog en spøjs negativ reaktion på et indlæg, der starter med "Godt nyt til alle modeltogs-fanatikere.". Jatak - det skal jeg love for, men i stedet for at tage positivt imod nyheden, er der (næsten) ingen grænser for alle de problemer, som forudseende Sporskiftere allerede ser:
- ØV, der er kun Märklin.
- Nå ikke - jamen så er der ihvertfald ikke noget dansk.
- ... og ihvertfald ikke noget Heljan og HobbyTrade!!!
- Og tænk på MOMS'en (den har han nok ikke regnet med - ha!, der fik vi ham!!!)
- og forsendelsen (den har han nok osse glemt!)
- og hvad med service - den er nok a.h.t.
- og det tager ihvertfald lang tid...
- og udgifter til lager...!!!
- for slet ikke at tale om gebyr på betalingskort...!
Ja, sådan en flok erfarne Sporskiftere med erfaring fra den store verden skal man godtnok ikke snyde !!! Der er ikke et muligt problemområde, som ikke bliver nævnt....
Kære venner - med al respekt - jeg synes indlæggene er deprimerende. Konstruktive er de ihvertfald ikke - på den gode måde.
Tænk, hvis der var nogen, der skrev (men det sker åbenbart ikke i vores forum): "Det lyder da som en spændende ide - hvis der er noget, initiativtagerne vil have hjælp med, har jeg erfaring med xxx..."
Kresten
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er måske fordi en hel del af os er til de fysiske forretninger i stedet for, og at vi ikke bryder os så meget om at der måske skal til at være færre af dem.
Jeg vil være meget ked af kun at kunne lave al min handel på nettet. Det er altså ikke det samme. Servicen vil forsvinde helt på den måde.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
00
Indlæg: 633
Det er nemt nok med flag og balloner. Men hvis du lige vil se og tænke en gang mere, så er det ikke bare for det sure, men faktuelle ting.
Allerde p side et i denne tråd skal vi se, at NOHAB forventer en lavt serviceniveau og han forholder sig vagt til alt det der hører til, eksempelvis med fejlopfatelse på punkter som garanti, betalinger osv.
Negativt? Næ, det handler om hele pakken. Uden hele pakken fra lager til returret og garanti, så er det den direkte vej til et gullashbaroneventyr. Det er set i min branche flere gange hvert år de seneste ti år, og det starter altid sådan her, men ikke-fagfolk der ser lyset, men ikke de skygger lyset altid skaber.
Jeg har arbejdet med nethandel i 11 år,(sendte sidste år 240.000 pakker med PostDanmark, udelukende solgt over nettet) og vil ikke se den danske modeltogsbranche få et skidt rygte fordi nethandlen ikke har det hele med. Den dag NOHAB åbner - og har ehandelsmærket i sin shop, så forstummer al kritik og afløses af fornøjelse.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
Kresten
Indlæg: 1.040
Jo, men hvad nu, hvis man tog fornøjelsen først - og så kritikken bagefter, hvis den vel at mærke var berettiget ?
"Altid kun et klik væk fra fiasko" - er det positivt ? I bedste fald - sådan opfattede jeg det - humoristisk.
Og talen om, at fysiske forretninger forsvinder og erstattes af nethandel... Jamen Herre Jemini - nethandel er (vistnok) kommet for at blive, hvad enten vi piver eller synger. Og den ene "rene" netbutik, jeg kender til (Nettog) betragtes vel indtil videre stadig som lidt "niche-agtig". Langt de fleste af os finder fornøjelse ved at besøge rigtige butikker - som supplerer den fysiske forretning med netshop, så vi også kan bestille uden for åbningstiden.
Nå - jeg slutter her - skal ikke tærske langhalm. Jeg synes stadig, reaktionerne var alt for negative og meget lidt konstruktive.
Kresten
00
Indlæg: 633
Det er konstruktivt, at tage det hele med. Det er positivt at tage initiativ, når det er gennemtænkt. enhver kan banke en side op, og sælge æsker til en femøre mindre end alle andre. Men du siger jo selv indirekte, at du selv ønsker service, ellers ville du jo ikke nævne de fysiske butikker? Jeg handler selv i en fysisk butik, og det gør jeg fordi jeg er vild med venligheden og svar på det der driller.
Forestil dig at vi bare klapper og jubler med NOHAB, han starter og han sælger et startsæt til far og søn. De kommer hjem, der er fejl, de taber det på gulvet eller de kan ikke lige finde ud af det. Hvor skal de henvende sig? i Rumænien? - Hvis lægen går ind for det, så er det positivt hvis han har det hele med - i første hug.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Man kunne jo ønske "held og lykke", og så synes, at det er spændende, at nogle tager initiativet.
I stedet blev indlægget modtaget, som var det Sodoma og Gomorra, der var tale om.
Jeg kom sådan til at få lyst til, at citere Egon Olsen; men det bliver jo politisk, for der nævnes jo bl.a. et parti med pt kvindelig formand
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mht. til at starte en webshop op indenfor modeltog, det er altså bare ikke noget man gør. Det kræver et indgående kendskab til området. Ellers er der en overvejende sandsynlighed for at det går galt. Det er det vi også prøver på at fortælle.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
00
Indlæg: 633
Held og lykke NOHAB med dit spændende tiltag
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
MY1104
Indlæg: 112
Jeg vil ønske projektet held og lykke. Personligt vil jeg helst handle ved forhandler da jeg sætter pris på en god service, god snak, kaffe og lidt handlen om rabat.
Alt ialt vil jeg gerne have en oplevelse ud af at handle med modeltog.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
00
Indlæg: 633
Jeg er enig med dig, at se den venlige imødekommenhed, uden købetvang, men frisk kaffe og fritimer til at nyde et stort sortiment, se på indholdet i æskerne, og vurdere hvad man nu ikke lige kan leve uden.
Så er det også fedt at opleve samme venlighed når noget driller eller skal til rep. det er helheden jeg ser på. jeg er altid i godt humør efter en tur i butik, og havde jeg helbred og tid, så ville jeg skøre ind til dem meget oftere. Det er da mit indtryk, at priserne er nogenlunde de samme som på nettet, men de mange personlige råd er herligt, specielt når de i butikken kan huske langt tilbage og ved hvad jeg allerede har
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
I mine øjne er køb på nettet mest sikkert, hvis man køber mærkevarer.
Så et givet lokomotiv, som kunne være det ny Litra N fra Märklin - det koster de 2500 - 3000 kr i forretningen - man er inde at kigge på det / måske bliver det sat på skinner / og så ender det måske med - det skal jeg lige tænke over. I en netbutik bliver det solgt til 2000 kr og på Ebay kan man byde - også på et nyt - og det kan let ende på 1600 - 1800 kr ( mit blev købt til ca. 263 € incl. fragt ).
Så kommer det store spørgsmål - hvor bliver det lokomotiv købt.
Det samme vil være med skinner / huse og andet standard ( og hvor køber vi vores ledninger og relæer ).
Hvis der bliver for meget af dette, bliver den store tabere ( og kunderne ) togbutikken med det store udvalg, for de kan ende med sælge nicheprodukter og så vise frem, og kan de leve af det.
Det er noget lignende, der er sket med alm. legetøjsforretninger, som har mistet meget salg til kæder som Bilka.
Men er det ikke den ny verden
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
Nettog , er altså også med på med faste åbningstider , ligger jo selfølgelig ikke midt i KBH og har deraf en anden husleje , som så smitter af på priserne , til fordel for os forbrugere
Christian
http://3modul.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det lyder spændende.
Jeg ser frem til en webshop, med fuldt katalog i Rocos store udvalg, som kan levere fra dag til dag og til lave priser.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.040
Tak, 00. Det lyder som om vi begge er kunder hos Kystbanen.
Og jeg håber da, at den kaskade af papkasser, der stod på gulvet her til aften afspejler et godt og fornuftigt salg - og så er nogle af dem nok solgt via internet og andre til "kaffesøstrene". Gudskelov er der plads til os alle.
Kresten
NOHAB
Indlæg: 37
[list]
siger vist det hele om din 'frygt'.................. jeg har i meget generelle vendinger beskrevet en måske forestående etablering af web-shops uden på nogen måde at gøre mig til talsmand for pro's og con's herfor, med undtagelse af prislejet. hvilket tydeligvis trigger dig, 00, got an itch?????
NOHAB
Indlæg: 37
Du har ramt hovedet på sømmet. Der er en flok purister, der sætter en ære i at gå mere op i, om antallet af nitter på modeltoget svarer overens med forbilledet, end at
forholde sig til modeltogs-hobbyen med en barnlig glæde.
For disse personager, af hvilke vi har stiftet bekendtskab med et par repræsentative af slagsen i denne tråd, handler det også meget om at kunne formidle deres ego'er med så nedladende og bedrevidende kraft som muligt. Ekspertvælde, om man vil. Og alt ude fra kommende, der kan true deres indforståede og fedtede-bolsjer-i-glasset-agtige univers skal bekæmpes, såsom tiltag á la nye forhandlere!
For 00 handler det tydeligvis om, at ingen må true hans og hans kumpaners monopolagtige patent på de rigtige meninger om, hvordan man handler og taler modeltog................. sørgeligt......................
NOHAB
Indlæg: 37
00 ville naturligvis til hver en tid vælge at betale op til 1000,- mere i den fysiske forretning, for dér får han klap på skulderen, kaffe og en forhandler-memoriseret opremsning af hans samlede oprangeringer derhjemme på spisebordet eller hvor 00 nu ellers kører med tog.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
NOHAB det lyder som en spændende ide ,og jeg håber dine planer må lykkedes,jeg kan desværre ikke komme med nogle input til din forestående overvejelser,der har jeg ikke erfaring ,det sker engang imellem at temperamentet kommer frem,her på sporskiftet,men jeg syntes bare at det er den dejlige Hobby modeltog vi er fælles om ,og derfor skal det også være sådan at vi kan mødes og snakke sammen på messer,uanset forskelligheder vores holdninger til Modeltog ,alle har hver deres indgangs vinkel til Modeltogs verdenen,men det er den samme Hobby ,derfor lad os da glæde os over der er nogen der har mod på at starte noget op ,lige som NOHAB overvejer,men også Finn Lekbo,har gjordt
De Bedste Modelbane Hilsner
til jer alle
Jimmy Glundal
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
NOHAB
Indlæg: 37
meget passende metafor med Sodoma og Gomorra altså set i forhold til ophavsmændene til de kritiske røster......................
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg tror at du skal gå i seng nu og se dagen i morgen med friske øjne.
Og glem så om der er nogle pesoner der ike mener at det kan lade sig gøre eller ej. En evt ny forretning vinder ikke megen kredit ved at nedgøre andre!
Så se hellere at arbejde på forretningsmodellen, frem for at fare i blækhuset over kommentarer her.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
cbt
Indlæg: 1.152
Jeg glæder mig til at se, hvad du får stablet på benene, NOHAB, hvis såfremt ifald.
Og skulle der "kun" komme udenlandsk materiel "på hylderne", så kunne meget af dette også være interessant for selv danske "purister".
Standardgodsvogne fra næsten alle europæiske jernbaneselskaber (undtagen spanske RENFE) er og har altid været jævnligt på "visit" i Danmark, og personligt kunne jeg da godt falde for nogle af de bla. tyske, belgiske, franske, svenske, norske, schweiziske, ungarnske standardpersonvogne, som har kørt i Danmark - såfremt de er i korrekt 1:87 længde, hvad enten de er fra Roco, LIMA, HERIS eller L.S. Models (hint-hint ).
Så kunne man jo oprangere internationale tog som f.eks. Østersøekspressen, Nordpilen, Skiløberen, Merkur, Ferieexpress, Hans Christian Andersen, Kattegat-Express, Nord-Express og Skandinavien-Express.
Dog overstiger en stykpris på 400 kr. til op over 500 kr for disse vogne min personlige "smertegrænse", så hvis du kunne tilbyde sådanne modeller til en god pris, så kunne du sikkert også få nogle danske "purister" indenfor i kundekredsen .
Jeg håber ikke at de forudgående indlæg helt tager modet fra dig.
Men prøv evt. at læse dem igen og træk essensen ud af dem - der er uden tvivl også nogle gode (og sikkert også velmente) råd at finde dér, uanset den verbale "indpakning" - bl.a. om eventuelle faldgruber (sådan som jeg læser dem, i hvert fald).
Pøj-pøj med projektet - og skulle du få brug for lidt hints til hvad selv "purister" eventuelt ville kunne falde for i dit sortiment, hvad angår f.eks. brugbare (og dermed salgbare) udenlandske modeller, så sig endelig til .
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
NOHAB
Indlæg: 37
Dejligt med en positiv approach til et initiativ, der måske kan konkurrere lidt med den etablerede forhandler-verden.
Jeg har nu ikke konkrete planer om at være forhandler. Jeg ville blot informere om den - måske - forestående web-shop etablering i DK.
Var det ikke også lidt samme sang, dengang Nettog.dk gjorde deres entré? Nettog.dk er da om nogen konkurrencedygtige på prisen, så måske dét var årsagen til den lidt kølige modtagelse af dem?
Ellers er jeg enig med dig, Jimmy, mangfoldigheden skal trives og alle ulve skal have lov at hyle - i kor eller hver for sig
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
En del af den negative respons på dit indlæg skyldes nok, at du lagde ud med at poste den samme, enslydende reklame i tre forskellige grupper på samme tid, og på den måde ikke respekterer reglerne for god opførsel på Sporskiftet.
Kommercielle reklamer hører til i gruppen "Kommercielle indlæg" og kun der - det har jeg også skrevet til dig, hvilket du åbenbart ikke har villet nedværdige dig til at svare på.
Man får sjældent venner ved at fare frem på den måde.
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu synes jeg igen vi skal til at passe lidt på tonen.
Jeg føler mig altså ikke bedrevidende.
Jeg synes det er fint nok hvis man går efter at købe ind så billigt så muligt. Men der gives altså også afkald på nogen ting, jvf. med at man ikke får noget forærende i dag. Hvad med servicen fx?
Det er helt fint du vil starte en webshop op. Men det jeg forventer når jeg handler et sted (nu udtaler jeg mig som storkøber), det er at der er viden og ikke mindst service omkring tingene. Og naturligvis et stort udvalg.
Det du ser ud til at tilbyde med din webshop, det er noget vi har set før. Der er ikke noget nyt i det. Og du vil nok også finde ud af at de danske marked heller ikke er så stort igen. Dvs. så skal der altå konkurreres på fx lave Märklinpriser. Jeg tror ærligt talt ikke at Märklin går med til at sælge billigt til Rumænien, for så at se det hele solgt billigt til det skandinaviske marked.
Men ellers vil jeg også ønske held og lykke med projektet.
Skal jeg give noget konstruktivt, så skal websiden have et stort udvalg, være opdateret hele tiden, ligesom der skal være en hurtig service. Ellers falder kunderne hurtigt fra.
Mange af os kører jo dansk modeltog. De to hovedproducenter i DK er altså Heljan og Hobbytrade. Og så har vi jo fx. også Epoke samt Tog og Tekno.
En del af os går også op i korrekte tog, og fx i køreplanskørsel.
Din webshop lyder som et meget meget bredt koncept, hvilket der ikke er noget som helst forkert i.
Men senest har vi set Perron4, der gik konkurs bl.a. fordi man gik bort fra det "nære" og mere specielle og satsede stort og bredt.
Så der er nok at tænke på, uden at du behøver at blive fornærmet. Det har ikke noget med jantelov at gøre!
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
NOHAB
Indlæg: 37
hvis ikke disse 'venner' har noget i klemme eller frygter at få det, hvorfor skulle de så modsætte sig mit 'venskab' og agere rygmarvsinduceret hostilt?
Jeg postede det ikke af kommercielle årsager - det synes at trigge dig og visse andre, at der muligvis kunne vise sig udbydere på markedet, der kunne udfordre den etablerede forhandler-kreds?
NOHAB
Indlæg: 37
Jeg er ikke sikker på, at jeg eller nogen anden ignorant web-forhandler ville turde sælge til dig, Klaus
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
For sent - det er der allerede flere der har gjort.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
NOHAB
Indlæg: 37
Uden repressalier?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah................så vidt jeg husker, har jeg/vi ikke haft problemer.
Det enste der har voldt os rigtige problemer er et damplokomotiv købt i en butik (du ved, fysisk butik) - de har haft lidt svært ved at tage sig sammen til at reparere det/sende videre det til producenten.
Nej, jeg siger ikke hvem det er!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Torben Z.
Indlæg: 751
I og for sig en ganske spændende nyhed for mange danske mj'er.
Og den efterføgende debat har - trods tonen - vel fået draget en del problemstillinger frem for eventuelle franchisetagere (ihvertfald hvis sådanne skulle være at finde blandt Sporskiftets brugere).
Entussiasmen for modeltog er som sådan et godt udgangspunkt, men det er en branche (som jeg ikke selv ville drømme om at gå ind i) med knivskarp konkurrence
Om der skulle være plads til mere end en enkelt af denne type web-shops i Danmark er nok tvivlsomt.
Men hvo intet vover, intet vinder
Et er at have lagerplads til rådighed, noget helt andet er at få dette fyldt op med varer.
Et velassorteret lager med mulighed for dag til dag levering løber vel hurtigt op i 1/4 til 1/2 mio. kr.
I nyere tid synes jeg at kunne huske andre entussiastiske forsøg på at etablere sig i branchen:
Et projekt med at starte en forretning op i Århus.
Et projekt med at etablere en forretning i det midtsjællandske med en del frivillig arbejdskraft.
Begge projekter er mig bekendt afgået ved døden pga. manglende kapital.
Hvis du - trods de mange udfordringer i denne debat - stadig skulle have bibeholdt lysten / drømmen om at starte en web-shop, så vil jeg da ønske dig velkommen samt held og lykke i en svær branche.
Som web-shop slipper du da for at have kaffe på kanden samt ikke mindst oserne som blot går rundt og lukke alle dine æsker op for derefter at finde en forretning med en lavere pris end din.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Det er for det første dårlig stil at skrive overskrifter eller hele tekster kun med versaler - det svarer i Internet-verdenen til at råbe ad folk. Og når man så tæppebomber et relativt lille forum som Sporskiftet med det samme indlæg i tre forskellige grupper, mere end antyder det, at man virkeligt har et budskab, man vil ud med. Det plejer kun at gælde kommercielle interesser - jeg har tidligere måttet efter andre, der også mente, de kunne placere reklamer hvor som helst det passede dem.
Og så læser jeg altså dit indlæg som et dårligt skjult forsøg på at lokke andre til at blive franchisetagere - og den tror jeg helt ærligt ikke på: Hvad skulle formålet være med at lave en kæde af ens webshops i Danmark - på så lille et marked som markedet for modeltog? Tværtimod behøver man jo slet ikke have nogen webshop i Danmark - man kunne f.eks. lige så godt placere en i Sverige, og så servicere Danmark derfra. Det ville give mening, da pakkeportoen er langt lavere end i Danmark, og det svenske postvæsen leverer hurtigt og effektivt, også her i landet. Jeg køber en del elektronik i en svensk webshop, og jeg er forbløffet over, hvor hurtigt og effektivt, de leverer.
Så hvad skulle formålet være med en franchise kæde? For mig lugtede det langt væk af et forsøg på at narre penge ud af troskyldige investorer - og den slags aktivitet synes jeg ikke, Sporskiftet skal bruges til.
Efter at have set din sprogbrug i ovenstående indlæg, har jeg da fuldstændigt mistet lysten til at handle i din webshop.
Men bortset fra det handler jeg skam meget i webshops: Jeg plejer normalt at spørge min faste forhandler, om de har en vare hjemme eller gider skaffe det, i modsat fald skal jeg nok selv hente den i diverse (hovedsageligt) tyske webshops - og det ved forhandleren skam udmærket godt. Vi bruger jævnligt deres kasseterminal til at slå forskellige spændende effekter op i konkurrerende webshops - det er faktisk en del af charmen ved at besøge den pågældende forhandler - og så naturligvis kaffen!
MVH
Lars
00
Indlæg: 633
Hej Nohab
Jeg må nu konstatere, at min intuition om din noget naive tilgang til markedsføring og handel var rigtig. På et par sider herinde formår du at vise tænder på en trist måde.
Du viser at ved den mindste modstand, som retteligt hos en iværksætter ville være tolket som markedsinput og elementer der skal med i overvejelserne i stedet bliver tolket og kommenteret på et underligt niveau.
Du har bevist at hvis varen fejler eller der er noget der skal tages hånd om i eftersalgsservice, så er din kunde på herrens mark.
Din erfaring med handel og drift af nethandel er så begrænset, at du på et par dage har koblet dg ud, med få indlæg. Ja, vi sender mange pakker, ja vi ved hvordan man handler på nettet i min faglige verden. Tag du det bare hånligt op, mens vi fortsætter med at sætte kunderne forrest med service support og en garantihåndtering bedre end alle regler. Sådan vinder du, ved at have hele pakken dybt i mentaliteten.
Du kan kun agere som du har tænkt dig i kort tid, se blot tråden herinde om trendgigant. Det skal blive spændende at følge dit koncept, men jeg tør ikke handle hos dig.
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vi er en kerne af MJ´ere der er konservativt indstillet, forstået sådan at vi satser på det sikre, så vi ved hvad vi får.
Uden på nogen måde at ville drage sammenligning, så ved jeg at mht. den kæde der bl.a. havde Trinbrættet i Århus, at der her var en del MJ´ere der fik større og mindre beløb i klemme ved konkursen.
Og som Torben Z. skriver, så var det fordi man løb tør for kapital. Men også fordi man satsede alt alt for bredt, i stedet for at satse på det "nære" og på det folk ville have. Bl.a. i kraft af et stort og bredt sortiment inden for de førende modeltogsproducenter. Men også mere specielle ting. Og det koster. Og det sker ikke kun ved at handle med Märklin startsæt og restpartier. Resultatet udeblev heller ikke, en hel del af de faste kunder (incl. jeg selv) sev væk og fandt andre "græsgange".
Og mht. til primært Märklin, så er der allerede en aktør på banen med en webshop. Markedet kan næppe holde til at der kommer en mere.
Og ikke at forglemme stort set alle de større forhandlere, der har store webshops allerede nu. Der kan du se hvad vi mener med at have et stort udvalg.
Se de mange input som noget konstruktivt. Og ellers held og lykke med projektet, hvis det bliver til noget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
NOHAB
Indlæg: 37
Nu var jeg ironisk.................... men den fik du så ikke lige.......... kanske jeg skulle tage et servicetjek hos dig og købe et par billige Piko loks hos dig.............. [/list]
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skal være velkommen...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model