Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ny kran til DSB's Hjælpevognstjeneste

Her den anden fandt jeg tilfældigvis en side, som viser den nyeste anskaffelse til DSB's Hjælpevognstjeneste.

Billede

Hele vogntoget vejer 80 tons, og kranen er placeret på traileren:

Billede

Kranen har en imponerende kapacitet på 262 TM (tonsmeter, dvs. at en meter ude af den vandrette bom, løfter den 262 tons), med overbelastnings-sikringen slået fra endda 288 TM.

Flere billeder og mere information kan findes her: http://www.ditzj.de/html/en/knuckle/dsb3000it.html

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

den er da nydelig Smile

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Mx104" skrev:
den er da nydelig Smile

Ja ikke, og med den løfte-evne kommer man til at tænke på om den gamle skinne-kran (124 - Goliat, eller hvad den hedder) står overfor at skulle udrangeres? Den har jo trods alt 20 år på bagen, og den nye burde kunne klare de fleste af dens opgaver.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Den hedder Kran 147 og er en søster til Goliath ... der er en del forskelle.

Men ... i min modelverden får Goliath altså lov til at udgive sig for Kran 147. Wink

Problemet med skinnekørende kraner er, at det kan være ret tidskrævende at få ryddet sporet, så de rent faktisk kan komme frem til en ulykke.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"PerOlsen" skrev:
Den hedder Kran 147 og er en søster til Goliath ... der er en del forskelle.
Ja, nu hvor jeg fulgt det kan jeg se du har ret. ved ikke lige hvor jeg havde tankerne da jeg skrev forrige post.
"PerOlsen" skrev:
Men ... i min modelverden får Goliath altså lov til at udgive sig for Kran 147. Wink
I min har den fået lov at beholde sin originale betegnelse, men det er jo netop det herlige ved vores hobby; her kan vi frit digte videre på virkeligheden.
"PerOlsen" skrev:
Problemet med skinnekørende kraner er, at det kan være ret tidskrævende at få ryddet sporet, så de rent faktisk kan komme frem til en ulykke.

Ja, det kunne sagtens forestille mig. Jeg kan huske at "banen" i sin tid bragte en artikel fra "kineserbyen", med fokus på hjælpevognene. Her nævnte en medarbejder, at årsagen til at man anskaffede de to oprindelige vejgående kraner (markant mindre end de her viste) var at det blev sværere og sværere at få presset et særtog ind i køreplanerne, selv ved ulykker.

Og jeg mener at det efterhånden er 10 år siden den artikel blev bragt, og trafikken på jernbanerne er jo ikke just blevet mindre, så det fuldt forståeligt at man ønsker en større vejgående kran.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Jeg faldt lige over denne reklamefilm af hjælpekranen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4_WsxWVc9eo[/youtube]

Ud over at den er hjulkørende, så er den da impooonerende.....

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Wooooooooooooooooow ... den er for vild.

Märklin come on ... den vild vi have i model. Laughing out loud

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

NICE, det er da en udfordring for modelfarbrikanterne Tongue

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Den video havde jeg ikke set, mon det så betyder at den er helt færdig og klar til indsats? Da jeg lavede mit oprindelige indlæg var man i gang med at teste den. Men iøvrigt forstår jeg ikke helt hvordan man siden jeg linkede har beregnet kapaciteten (angives i TM dvs. tons/meter, typisk v. 1 meter fra knækbolten (den store blot/tap som fungerer som "hængsel" mellem stamme (lodrette del) og hovedarm) angivet i tons). Ifølge det link jeg fandt jeg fandt var kapaciteten 262 TM, men ifølge videoen v. 8 meter skulle den kunne løfte 32 tons, det giver efter almindelig regning 32 x 8 = 256 TM.

Men uanset hvad er det da imponerende; og jeg kan huske at have læst at man i forbinddelse med testen lod den løfte 32 tons v. 9 meter, dvs. 288 TM!. Og det gjorde den efter sigende "uden at kny", og med ingen tegn på ustabilitet.

I øvrigt var ikke klar over den at skulle kunne køre uden hjælp på skinnerne, men det var da ganske smart. Endnu mere smart er det, at den flytte sig fra et spor til et andet vha. støttebenene, og ligeledes flytte sig fra sporet til alm. vej (eller anden bæredygtig overflade ved siden af sporet); og velsagtens den anden vej.

Men gad vide hvor hurtigt den må køre på alm. vej? Normalt må en lastbil køre 70 km/t på landevej, 80 km/t på motorvej. Men denne er vistnok indegistreret som blokvogn (eller specialvogntog), hvilket er forståeligt når man tager vægten i betragtning (82 tons i alt). Mig bekendt må en blokvogn ikke køre mere end 60 km/t på motorvej.

Og gad iøvrigt hvor hurtigt den må (og kan) køre på skinner? Hvis ikke den er udstyret med ATC er det vel kun 80 km/t, korrekt?

Og så er jeg i øvrigt enig med PerOlsen; lad os få den i model, ikke nødvendigvis Maerklin, hvis andre kan så lad dem prøve. Og så skal den naturligvis kunne flere af de samme ting som forbilledet; f.eks. kørsel på vej vha. f.eks. Faller's carsystem, og selve blokvognen (uden den trækkende lastbil) selvstændigt kørende på skinnerne.

I øvrigt kunne det da også være den ultimative udfordring for en garvet modelbygger at lave denne funktionsdygtig i H0.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Det er et imponerende stykke værktøj

"mr-data" skrev:
Hvis ikke den er udstyret med ATC er det vel kun 80 km/t, korrekt?
Uden ATC må den ikke køre mere en 70 km/t. Der ud over kommer det an på hvilken bremseevne den har, det kan begrænse den en hel del.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

DSB's Hjælpevognstjeneste fremviste den den 29 maj. Den er STOR og rigtig fleksibel. vi fik fremvist alle dens funktioner og den er bare utrolig. Den får de meget glæde af.

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

"Sydbanen" skrev:
Den får de meget glæde af.

Og så må vi da alligevel ikke håbe de får brug for den Wink

Men nice er den da ihvertfald!

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Ok ja. Men vis uheldet nu er ude er den god. De kan også lave den til en blokvogn der kan rumme en Bn vogn. utroligt Shock

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

En rigtig Transformer ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Jensen

Indlæg: 2

PB

"mr-data" skrev:
Den video havde jeg ikke set, mon det så betyder at den er helt færdig og klar til indsats? Da jeg lavede mit oprindelige indlæg var man i gang med at teste den. Men iøvrigt forstår jeg ikke helt hvordan man siden jeg linkede har beregnet kapaciteten (angives i TM dvs. tons/meter, typisk v. 1 meter fra knækbolten (den store blot/tap som fungerer som "hængsel" mellem stamme (lodrette del) og hovedarm) angivet i tons). Ifølge det link jeg fandt jeg fandt var kapaciteten 262 TM, men ifølge videoen v. 8 meter skulle den kunne løfte 32 tons, det giver efter almindelig regning 32 x 8 = 256 TM. Men uanset hvad er det da imponerende; og jeg kan huske at have læst at man i forbinddelse med testen lod den løfte 32 tons v. 9 meter, dvs. 288 TM!. Og det gjorde den efter sigende "uden at kny", og med ingen tegn på ustabilitet.

Forskellen på de 262Tm og 256Tm er nok fordi at du skal lægge kranarmens vægt til, når du regner på momentet ved udlæg. De 288 Tm er incl sikkerhedsfaktoren.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Horsecreek" skrev:
"mr-data" skrev:
Hvis ikke den er udstyret med ATC er det vel kun 80 km/t, korrekt?
Uden ATC må den ikke køre mere en 70 km/t. Der ud over kommer det an på hvilken bremseevne den har, det kan begrænse den en hel del.
Okay, jeg mente bare at uden ATC var det 80 km/t, men ved nærmere eftertanke kan det da godt være jeg husker forkert eller blander nogle ting sammen. Men uanset hvad er det vel begrænset hvor hurtigt den kan bevæge sig, endsige hvor hurtigt der er behov for at den kører. Som jeg har forstået det, er det meningen at når den skal på opgave (være det en ulykke eller anden opgave) skal den hovedsaligt transporteres på vej til nærmeste mulighed for at blive sat på skinner (velsagtens et læsse-spor eller en af de tilbageværende overskæringer), hvorefter den kører det sidste stykke vej til opgaven på skinner.
"Claus Jensen" skrev:
Forskellen på de 262Tm og 256Tm er nok fordi at du skal lægge kranarmens vægt til, når du regner på momentet ved udlæg. De 288 Tm er incl sikkerhedsfaktoren.

Det kan godt tænkes, og en del af kan formentlig også tilskrives anhugningsgrejet (for de som ikke ved det, kan jeg fortælle at "anhugning" er et begreb for at skabe en solid og sikker forbindelse mellem kran og emne der skal løftes, anhugningsgrej er derfor bl.a. kæder, virer, stropper, spil (i det her tilfælde et spil som kan bruges som en justerbar fastspænding), sjækler og lign.).

Og ja, de 288 TM var en belastningsprøve, for at sikre at der ikke sker ulykker ved en evt. overbelastning (som den ansvarlige kranfører og evt. hans anhugger (vedkommende som lægger anbringer anhugningsgrej, og desuden hjælper med at dirigere kranfører) sørger for at undgå); men med min. 20 ton overkapacitet skulle der vist ikke være nogen risiko.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Så har den vist været i gang;

http://www.tvmidtvest.dk/indhold/s-0

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

"Mads H" skrev:
Så har den vist været i gang;http://www.tvmidtvest.dk/indhold/s-0

Det er en af de gamle hjælpekraner der ses på filmen.

Leif

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Nå okay. Tak for info.

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.