Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Nu er der dæleme for MANGE tog ...

Så er Bane Danmark røget ind i samme problem som vi har ... for meget rullende materiel og for få skinner:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/14/111424.htm?rss=true

Men når nu flyselskaberne er på r.... kan man vel bare nappe lidt af lufthavnen og lave en vente-rist og så sluse togene over om natten, når antallet af passagertog er lavere?

Man kan jo desværre ikke bruge risten ved GB for den er ved at blive hevet op.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Milho

Indlæg: 83

PB  Hjemmeside

Jeg forstår ikke rigtig hvorfor den tunnel ved Helsingør-Helsingborg ikke er bygget endnu, og endda længe før Øresundsbron..

__________________

-------------------------------------------------
Vh Christian

http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Milho" skrev:
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor den tunnel ved Helsingør-Helsingborg ikke er bygget endnu, og endda længe før Øresundsbron..

Det er ikke så sjovt at bygge en tunnel gennem en jordskælvszone......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Det er ikke så sjovt at bygge en tunnel gennem en jordskælvszone......

Kan du uddybe det? Jeg er ikke bekendt med nogen jordskælvszoner i DK?

Jeg tror snarere problemet bunder i at man ikke vil lave en sænketunnel af vandmiljøhensyn (gennemstrømning til Østersøen) samt at Helsingør station skal flyttes, fordi man skal begynde strækningens fald mod tunnelen allerede ved Snekkersten.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg mener at have læst at løbet er ret dybt netop der pga. indsnævringen, og at det vil betyde at en tunnel skal bores meget lang for at hældningen ikke bliver for voldsom.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

kedde

Maskinmester

Indlæg: 163

PB

"moppe" skrev:
"Milho" skrev:
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor den tunnel ved Helsingør-Helsingborg ikke er bygget endnu, og endda længe før Øresundsbron..
Det er ikke så sjovt at bygge en tunnel gennem en jordskælvszone......Klaus

Billede

JVF. dette billede, ligger lille Danmark temmelig langt fra udprægede jordskælvszoner..

Læs iøvrigt mere på http://www.geus.dk/geuspage-dk.htm?http://www.geus.dk/viden_om/ddj/ddj_003-dk.html[/img]

__________________

To skinne digital, Epoke III 1955-69.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Københavnsområdet og det østlige Nordsjælland ligger i et område hvor undergrunden er gennemskåret af en række brudlinier. Den kendteste er nok den der kaldes Carlsbergforkastningen, da den går tværs gennem bryggeriets område i Valby.

Jeg har selv personligt oplevet et lille jordskælv for en 10 - 12 år siden, da jeg boede på Frederiksberg. Det var dog så beskedent i styrke, at hvis det ikke var blevet omtalt i radioen, ville jeg ikke have anet hvad det var der var der skete!

Det er jo nok de færreste, der forbinder Danmark med jordskælv, vi ligger jo trods alt temmelig langt fra de "alvorlige" jordskælvszoner, men det betyder ikke, at vi er forskånet for den slags - vi har det blot i mindre målestok. At vi ligger tæt på en sådan zone, vidner det faktum at Skånes grundfjeld ligger omkring overfladeniveau, mens her, lige på den anden side af Øresund, er grundfjeldet nede i en dybde af 3 - 9 km under overfladen.

Så jo, der kan skam godt foregå noget i "de nedre regioner" i Øresundsområdet!

En sænketunnel som den mellem Amager og Malmø er heller ikke ligeså følsom overfor forskydninger i undergrunden som en boret tunnel er, hvilket muligvis forklarer, hvorfor Øresundstunnelen netop er en sænketunnel i modsætning til Storebæltstunnelen.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Kan du uddybe det? Jeg er ikke bekendt med nogen jordskælvszoner i DK?

Jeps:

http://www.geologisknyt.dk/fileadmin/user_upload/GeologiskNyt/Artikler/2...

http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Jorden/2005/094607.htm

Følger du ikke med Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Følger du ikke med Smile

Åbenbart ikke Smile

Det er blot fordi at der ikke krav om at dimensionere bygninger og broer for jordskælv her i DK, hvis man følger "DS 410 Norm for last på konstruktioner".

Jeg ved ikke hvor voldsom en belastning på 3 på Richterskalaen er, men åbenbart ikke så meget at det er nødvendigt at undersøge særskilt.

Jeg tvivler på at et sådant mindre jordskælv kan blive dimensionsgivende for en boret tunnel.

Eksempelvis er tunnelelementerne i Storebælt er særdeles godt armeret og spændt sammen med store bolte, der efterspændes jævnligt.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

locomo-dk

Indlæg: 61

PB

"PerOlsen" skrev:
Så er Bane Danmark røget ind i samme problem som vi har ... for meget rullende materiel og for få skinner:http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/14/111424.htm?rss=trueMen når nu flyselskaberne er på r.... kan man vel bare nappe lidt af lufthavnen og lave en vente-rist og så sluse togene over om natten, når antallet af passagertog er lavere?Man kan jo desværre ikke bruge risten ved GB for den er ved at blive hevet op.MVH:Per

Der er da plads til masser af godstog på strækningen Peberholm-Roskilde mellem kl 00:00 - 06:00.

Så jeg forstår heller ikke at der ikke skulle være plads til flere godstog. Ja, faktisk så tror jeg ikke på det som BaneDanmark siger her.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Så ER det måske et spørgsmål om, at der ikke er nogle steder at henstille togstammerne til de kan føres videre?

Altså må BaneDanmark se at få bygget en skyggebanegård et eller andet sted. Sådan en behøver jo ikke at være synlig på anlægget. Laughing out loud

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Milho

Indlæg: 83

PB  Hjemmeside

Hmm tvivler på at de små jordskælv vi har herhjemme kan påvirke en tunnel, men lad os sige at de kan, så skulle en bro da være mulig.. igen også før Øresundsbron kom.

__________________

-------------------------------------------------
Vh Christian

http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Milho" skrev:
Hmm tvivler på at de små jordskælv vi har herhjemme kan påvirke en tunnel, men lad os sige at de kan, så skulle en bro da være mulig.. igen også før Øresundsbron kom.

Det er ikke selve rystelserne der er farlige, men det at forkastningen er placeret præcist der, hvor tunnelen skal gå. Det vil være "træls" at den ene side af tunnellen pludseligt ligger 3 meter lavere end den anden..........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Med den afstand der er til kysten, ville Kronborg, Helsingør st. m.fl. for længst være braset sammen, hvis forkastningen var blot tilnærmelsesvis så aktiv som du nævner.

Jeg tror snarere jordskælvene vil give anledning til små flytninger på under 1-2 cm, som nemt vil kunne optages i en boret tunnel, hvor elementerne er spændt sammen.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Jeg tror snarere jordskælvene vil give anledning til små flytninger på under 1-2 cm, som nemt vil kunne optages i en boret tunnel, hvor elementerne er spændt sammen.

Jeg er sikekr på at en sænkerunnel er bedre til jordskælv, der har du "kun" vand henover som let giver sig.....

http://www.cowi.com/menu/news/newsarchive/2007/Pages/newimmersedtunnelin...

http://inventorspot.com/articles/turkeys_underwater_tunnel_take_e_9779

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

NCB

Indlæg: 72

PB

Uanset hvilke geologiske problemer der måtte være, kunne man vel genindføre noget af jernbanefærgetrafikken mellem Helsingør og Helsingborg, det kunne vel aflaste øresundsbroen til en vis grad. Det må være billigere end en ny tunnel, da der så vidt jeg husker stadig er spor på færgerne på HH overfarten.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Sporene ligger også stadig i færgerne fra Scandlines ... men de er væk i landanlægget i Sverige. Om der er nok plads til en kurve ved færgeterminalen ved jeg ikke, men jernbanen ligger jo lige ved siden af. Og der er desuden en forholdsvis stor containerterminal i Helsingborg også.

Ellers må vi få revet nogle af de nye prestigebyggerier i Frihavnen ned og genindføre DanLink. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Kan du uddybe det? Jeg er ikke bekendt med nogen jordskælvszoner i DK?

Det skulle vist være bevist nu, at der faktisk godt kan forekomme jordskælv i Danmark Wink

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Ja vi havde lige et jordskælv der, men der røg jo ikke engang en vase på gulvet......

Iøvrigt kan man bygge jordskælvsikrede broer og tunneller, de er bare dyrere.

Jeg mener at Golden Gate er blevet sikret og det var jo efter opførelsen.

Jeg bor i Helsingør, men har da aldrig hørt at det heroppe bliver betegnet som "Jordskælvzone". Der skal vist mere til, selvom det da var en interessant opvågnen idag!

Angående HH forbindelse, så tror jeg det ender med en bro nord for både Helsingør og Helsingborg. Kysterne på begge sider er allerede oppe i anselig højde (som ved Vejle Fjord) og med fin bredde på Øresund kan man sagtens nå op nødvendig højde.

Det vil nok ikke klæde Kronborg og ekstra spor sydover vil nok også blive nødvendige, da Kystbanen nok ikke kan klare godstog mere.

Venligst

Ped

Helsingør

Epoke 3

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.