Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

nostalgi - en sjælden sag!

Hej alle!

Jeg synes lige, at jeg vil delagtiggøre andre i denne lille historie med tilhørende billeder.

Da vi i familien startede med modeltog og jeg var barn. Det var midt i 1950'erne - det var med Fleischmann som udgangspunkt - pengene var små og transformatorer fra Fleischmann dyre. Transformatorer andre steder fra var sjældne og ikke meget anvendt - modsat i dag hvor der er transformatorer alle steder i alt muligt.

Min farfar - ja ham kranføreren som omtalt under havnekraner - havde jo forbindelse med en del af skipperne på kulbådene. De kom typisk med kul og koks fra Polen og Østtyskland. Han kom så i snak med en af dem omkring modeltog. Skipperen mente nok, at han kunne fåe en fin transformator med hjem.

Store forventninger til dette nye vidunder!

Dagen oprandt og den nye transformator skulle tages i øjesyn. Og hvilken herlighed! For første gamg så jeg en transformator med 0-stilling i midten, altså ingen retningsomskifter. Genialt!

Tilmed var der en automatisk overbelastningssikring der virkede promte - og så skulle man bare lige trykke på "reset" knappen.

Transformatoren var en 25VA PIKO i en brun bakelitkasse, meget lig de tyske felttelefoner fra WWII.

Prisen - ja den har givet vis været betalt med smør og kaffe. Man kunne ikke veksle til øst-mark og handle på ordinær vis. En eller anden grad af smugleri har der nok også været tale om - måske både i eksportlandet og importlandet.

Den virker stadig. Netledningen er dog blevet skiftet i mellemtiden. Jeg har vedheftet lidt billeder.

Håber at i synes at det er en lidt spændede del af MJ-historien.

Gert

068 small

074 small

072 small

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Sjov historie - den slår min HSV med flere længder Cool

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Det mere specielle er formodentlig de forhold, hvorunder transformatoren er tilvejebragt.

Men jeg er dog imponeret over, at den stadig fungerer, så måske "die drüben" kunne et eller andet den gang?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Jo noget kunne man da dengan "østen for jerntæppet". Nu er det et relativt lavteknologisk produkt - også på den tid. Transformatorer er ret ukomplicerede og en selenensretter var et velkendt produkt på dette tidspunkt. Den støbte kasse i termohærdende plast var velkendt fra krigsproduktionen. Så er der 2 indikatorlamper, 2 farvede glas og en omskifter tilbage samt en hvid trykknap - stadig ret lavteknologisk alt sammen. Men de kunne sætte det sammen til et funktionsdygtigt apparat.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.