Jeg tænker på at lave nogle modul elemnter til min bane, det er en gulv bane hvor jeg overvejer at bygge moduler, men hvor noget af banen stadigt vil være lagt på gulvet til at starte med, men der er lidt praktiske ting jeg vil spørge om (jeg skal ikke køre sammen med andre så behøver ikke standarder)
1. lednings føring til occupied feedback og lignenede, har i nogle erfaringer med at bruge et data stik, så når man sætter 2 moduler sammen, så bliver strøm, feedback, strøm til signal osv kørt den vej?
2. nogle erfaringer med hvad maks størrelse pr modul bør være for at det er til at håndtere?
3. bør jeg køre rent roco geoline, eller kunne man være kreativ på modulet og ligge en anden type skinner så man evt kunne have slanke sporskifter? og i såfald, hvad ville være et godt bud på en flot skinne uden at den koster en formue?
Tanken var at starte med en banegård som modul, skal bare have lagt hovedet i blød da jeg sal lure om ranger område skal ligge i samme modul omgang
Hilsen
Dennis
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
add 1. det er i orden - kan lade sig gøre. Men kørestrømmen skal helst løbe i 1,5 kvadrat eller tykkere ledninger. Overføres evt. med bananstik.
add 2. lav dem så de passer til geolines geometri dvs. 6x61110 (ca.120cm) eller 7x61110 (ca.140cm) lange og 40cm - 70 cm brede.
add 3. Roco Line, Tillig (kræver øvelse), Peco (code 83 - men USA sveller) code 70 eller 100 med overgangslasker. Peco er det letteste at arbejde med og det mest driftsikre - Tillig de flotteste (dem bruger jeg), men også dem der giver flest driftsproblemer - Roco Line er det oplagte valg, men også det dyreste.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bluesy
Indlæg: 52
Nu sidder jeg og læser om de forskellige spor typer, puha en jungle men Peco 83 virker fornuftigt, ser godt ud og overraskende billige men der skal mere research til, blandt andet hvordan jeg bedst laver sporskifte digitale uden at trækker for meget lednings værk osv
Jeg var godt klar over jeg roede mig ud i et stort projekt, men det skal gøre ordentligt
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Prøv evt. at læse denne gode artikel på mj-blog: http://www.mj-blog.dk/category/anlaeg-og-styring/skinner/
Med venlig hilsen
Skott
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Undskyld hvis jeg går OT, men hvilke driftsproblemer har du med Tillig Elite :?: Grunden til mit spørgsmål er at jeg har valgt netop Tillig som sporfabrikat (på synlige strækninger) til min kommende bane, og så bliver man jo lidt nysgerrig efter hvilke udfordringer man kan møde.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
På klubbens faste anlæg - er der ikke de store problemer - Mellemstangen knækker efter et stykke tid, men kan let udskiftes med en ny. Hjertestykkerne skal selvfølgelig også justeres med jævne mellemrum. Englændere overholder ikke NEM så der kan være problemer med kortslutninger - justeringsproblem. Lange skifter, pladsering af tvangsskinner skal justeres med jævne mellemrum.
På moduler - større temperatursvingninger - Hjertestykkerne skal justeres hver gang - Mellemstangen knækker ofte - skinner får let solkurver især i skifter -
og så er der selvfølgelig bruneringen: svært at lodde, dårlig kontakt efter længere tids stilstand - Roco/Pico/Peco skinneviskelædder er en god & nødvendig ting -
Og så den sidste - faktisk et problem - der skal bruges motordrev der holder fast! - Tilligs egen er faktisk ikke egnet til Elite skifter.
Som du ser er der et par småting - men Tillig skinner er flotte - , desværre er det altid på det mest ubelejlige tidspunkt de driller
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Fint nok. Har heller ikke tænkt mig at benytte Tilligs eget drev, men servodrev, måske fra ESU eller MBTronik.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
God ide! - vi (SVJMJK) er faktisk lige gået igang med ESU + billige servoer fra Conrad.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
På det sidste har MIBA bragt et par artikler om "ombygning" af Tilligs sporskifter og englændere af ældre type for at undgå kortslutninger, specielt omkring tungespidserne. Jeg har både "gamle" og "nye" sporskifter, og "ombygningen" er uproblematisk. Det er heller ikke noget problem at lodde på skinnerne, hvis man først filer/sliber bruneringen væk.
Og Flemming: Hvad er det for NEM-mål, englænderne ikke overholder? Og hvor er det, Tilligs egne drev ikke slår til?
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Mellemrum (NEM 127) i center. Muligvis kun gl. Tillig. Tilligs egne drev har det med at "vandre", så de ikke trykker tungerne ind mod skinnen.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak for det!
Jeg er begyndt at gå over til Conrads drev, da jeg ikke har brug for tilbagemeldingsfunktionen, og Conrads er mere end væsentligt billigere!
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
De er OK! til formålet - og til en pris på under 30,- pr/stk er det til at leve med den svingende kvalitet.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg bygger TreMo - dvs treledeer moduler i H0 - og synes, at mine (l*b*h) 100*50*20 cm er det største, som er håndterbar for een person (også hvis modulerne skal med i bilen).
Er dine moduler 'blot' til hjemmebrug, så tag udgangspunkt din mulighed for opbevaring. Her ville jeg ikke være bange for 120*50 eller længere, når blot kvinden giver en hånd med ved håndtering.
mvh niels peter
DK-2720
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Det tilslutter jeg mig også. Ingen moduler over 100 cm - de er svære at håndtere med mine korte arme.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
D 804
Indlæg: 384
Jeg bakser selv med moduler på 120x50x20, og de er ganske ok at bakse med, så længe at de stortset kun består af skinner, flamingo og så selve rammen af træ . efter det begynder de at veje for meget, specielt når der engang kommer sporskiftedrev. så det er nok en god idé at holde sig 100 cm istedet for 120.
med venlig hilsen
jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
D 804
Indlæg: 384
Jeg bakser selv med moduler på 120x50x20, og de er ganske ok at bakse med, så længe at de stortset kun består af skinner, flamingo og så selve rammen af træ . efter det begynder de at veje for meget, specielt når der engang kommer sporskiftedrev. så det er nok en god idé at holde sig 100 cm istedet for 120.
med venlig hilsen
jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg vil anbefale at holde dig på 90 cm i længden ... nogle biler (bl.a. min) har kun 90 cm mellem hjulkasserne i baggagerummet ... og så kan det altså blive et problem at få et modul på 100 cm ind.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Det kan jeg godt tilslutte mig. Det passer så endda med en "meter"-skinne som gerne er lidt kortere ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk