Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Märklin's 5 polet motor på Märklin's T 298 med Delta dekoder - er det muligt ?

Hejsa,

Jeg har netop ombygget T 298 men en 5 polet motor og en Lok-pilot uden problemer. Det var en af vennerne så begejstret for, at han gerne vil have sin ombygget, da hans ligesom min kørte af h.... til. Dog skal den forblive analog.

Mit spørgsmål er så - kan den Delta dekoder som den er født med, håndterer dette?. Jeg spørger fordi der går 2 sorte ledninger ned til magneten og derfra så  en videre op i til motor, samt en fra dekoderen til motor.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

 

Hej Ulrik

Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre. Deltadecoderen, som du beskriver, er bygget til universalmotoren, og den 5 polede moter er en DC-motor. Det er også grunden til, at Märklin tidligere altid leverede en decoder med i ombygningsættet.

Du skal altså skifte decoder - ikke nødvendgvis til ESU, Märklins decodere er såmænd ganske gode. Smile

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hej Gert Smile

Tak for svaret. Det var også det jeg næsten gættede på, men vil gerne lige have det bekræftet.

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ch@rlie

Efterlønner

Rødby

Indlæg: 32

PB  Blog

Hej Ulrik

Kan Du fortælle mig hvad Mærklin sættet til ombygning af T-maskine, altså det med 5 polet anker + magnet hedder ?

Har også tænkt mig at ombygge den.

Mvh. Per

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hej Per

motoren er 60943 og så en lok-pilot v.4. Har illustreret ombygningen af motoren på dette link: Http://www.marklin4me.dk/ombyg-tog/t298.html Håber det kan bruges Smile

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Jeg vil anbefale dig at ombygge dit vens Lokomotiv på samme måde som med dit eget med Lokpilot V4.0 Decoderen.

Lokpilot 4 Decoderen kan også anvendes i Lokomotiv som styres "Analogt" med f.eks en Marklin 6647 Transformer, da

Decoderen selv "detekterer" den anvendte Styrings-enhed.

 

(Anvend ikke de "helt gamle" Analoge Marklin Transformere, da den høje Omskiftnings-Impuls (er på ca. 30 Volt) vil ødelægge Decoderen.

Anvend i stedet for en "nyere" Transformer så som Marklin 6647 Enheden)

 

Hvis man har en ESU Lokprogrammer til rådighed er der adskillige Parametre som kan sættes i Decoderen i forhold til

Analog Drift - (Max og Min Hastighed / Aktive Funktioner i Analog Drift / Lastregulering Aktiv ) hvis dette er ønskeligt.

Se mere i Vejledningen til Lokpilot V4.0. (Se side 10, samt side Side 27 og 28).

Skulle din Ven så senere skifte om til "Digital Drift" er lokomotivet med dem samme i stand til at kunne anvendes der også.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ch@rlie

Efterlønner

Rødby

Indlæg: 32

PB  Blog

Hej Ulrik

Tak for info. Var ikke lige klar over hvilken  Cool

Har tidligere bygget 2 MY'ere (3067) om til 5 polet men var klar over at det ikke er det samme sæt man bruger.

Har et par ESU LokPilot V4,0 som ikke bare skal ligge på hylden...

Fin side Du referere til   Smile

Tusind tak for info

Glædelig bag-Jul   Party

Venlig hilsen Per.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Ch@rlie skrev:

Hej Ulrik

Tak for info. Var ikke lige klar over hvilken  Cool

Har tidligere bygget 2 MY'ere (3067) om til 5 polet men var klar over at det ikke er det samme sæt man bruger.

Har et par ESU LokPilot V4,0 som ikke bare skal ligge på hylden...

Fin side Du referere til   Smile

Tusind tak for info

Glædelig bag-Jul   Party

Venlig hilsen Per.

Hej Per,

Godt nytår til dig Party .

Velbekommen, skulle det være en anden gang, så skriver du bare Smile

Som nævnt bruger jeg Digitaltog.dk meget og så prøver jeg, at lægge en del af mine egne ombygninger ind på min side.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.