Hej folkens...
Her lidt omkring mit byggeri af færgen m/f Korsør! En gave til min far, når den engang bliver færdig!
Hensigten er at den skal stå til pynt i en vitrine hjemme hos mine forældre. Derfor har jeg valgt at modellen skulle bygges med køl, skruer, ror osv.
Jeg vil løbende følge op på med nye billeder efterhånden som byggeriet skrider frem. God byggelyst derude!
Mvh. Jesper
birkefiner og en en gang byggeskum..
Første gang grov spartel..
Lige et midlertigt ror. kun for synd skyld indtil videre..
Kun rigtige færger har en jernbane på dækket!hehe
Så vidt så godt..
5/4/2013
Så fik jeg rettet skinnerne færdig og grundet som en start. Det er svært synes jeg! men det er også første forsøg. Skinnerne mener jeg godt selv kunne ligge lidt tættere i spidsen af stævnen. Men det begynder at ligne noget.. Der skal selvfølgelig laves nogle flere tvangsskinner til at styre hjulene på rette vej. Er igang med at lave dækket, inspireret af byggegruppen "vi bygger færger"! jeg er meget imporneret af de dygtige modelbyggere der mødes til byggedage oppe ved Hejlesen spændende kælderforretning i Vejle.
Jesper Elsberg
Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!
cbt
Indlæg: 1.152
Hej Jesper
Det er et spændende projekt, du har kastet dig ud i, og det ser allerede lovende ud.
Hvorfra har du skaffet tegningerne af "Korsør" ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
ZaiperEls
Karrosseri-teknikker/Smed
Faaborg
Indlæg: 43
Hej Carsten
Tak.
Min far havde skibstegningerne af Korsør liggende. Jeg har så senere hen indhentet tegningerne af den oprindelige version af korsørfærgen. Min far har selv forsøgt at bygge "Korsør" til hans modelbane, for en del år siden. Den blev desværre aldrig gjort færdig.
Ja det er spændende projekt. Men også en stor udfordring at bygge. Jeg bruger manger timer på at studere tegningerne, måle op så godt det nu kan blive og ikke mindst finde billeder af alle vinkler på de færger jeg prøver at bygge. Det er ikke nemt for mig når jeg hverken har sejlet eller oplevet de danske færger i virkeligheden.
Mvh. Jesper
Jesper Elsberg
Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Jesper.
Hermed et par billeder taget i dag med solskin uden kunstig lys.
Første billede viser en prøvelægning af indkørselssporene på m/f Korsør. Skinnerne er Fleischmann Profi kode 100 = 2,5 mm høje, hvor ballast og sveller er fjernet og skinnerne er derefter limet direkte på finer med 24 timers Araldit hvilket giver tid til justering af skinnerne inden limen hærder.
Andet og følgede billede viser begyndelsen af den endelige skinnelægning. Her er brugt Tillig skinner kode 83 = 2,1 mm høje som vil passe bedre i højden med dæksplankerne når de lægges. Svellerne er fjernet og skinnerne er også her limet direkte på finer med Araldit.
Tillig skinner er tyndere som Fleischmann skinnerne og derfor en del mere besværlig at lægge idet de er meget mere levende.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
ZaiperEls
Karrosseri-teknikker/Smed
Faaborg
Indlæg: 43
Hej Peter
Det ser rigtig godt ud det du har fået fremstillet! Dit håndværk på billederne taler sit tydelige sprog, Erfaring! Jeg har ingen erfaring med jævnstrømsskinner overhovedet. Så jeg eksperimenterede en hel del i det med at få dem lagt og bukket nogenlunde. strømføringen til skinnerne har jeg opgivet. Men det gør mig ikke så meget da jeg ikke selv ejer noget jævnstrøm matriel. Min model skal jo også bare stå til pynt i en vitrine. Men øvelse gør mester!
Det kniber med tid og overskud til hobbyen ved siden af mit arbejde desværre. Så når jeg endelig får lidt enerum med byggeriet skal der tilgengæld også ske noget.
Skønt at følge dit arbejde Peter. tak for det!
Øv.. Så løb jeg tør for tændstikker..
Jesper Elsberg
Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Jesper.
Tak for de pæne ord. Det kræver en gruelig masse tålmodighed, nøjagtig opmåling samt kontrol hele tiden og så igen indtil limen sætter sig. Derefter er det for sent at rette på noget.
Alt er målt ud fra midten af dækket. De lige stykker er lagt efter rette skinne der er skruet fast i dækket og de buede er lagt mod siden af små dykkere der er banket i dækket på indersiden af kurven i behørig position. Endelig bliver skinnestrengen holdt på plads ved hjælp af små finer stykker der er skruet ned i dækket indtil næste dag medens limen hærder.
Ja der skal mange tændstikker til dækket, ca. 2½ til 3 poser, især hvis man sorterer de skæve, tynde og ikke fuld kantede fra med hård hånd.
Forsat god vind med byggeriet.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/