Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Kontrolsignal / Højde

Til en ny overkørsel har jeg få et "udtag" med blink til kontrolsignal.

Det er fundet på:

http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_k.htm#kontrolsignal

 

Er der kendskab til højden og evt. bredden på selve den sorte plade ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Overkørselssignalet, der også er 6-kantet, har en bredde på 700 mm. Mon ikke kontrolsignalet er det samme? Det er jo det signal, der er udgangspunktet for overkørselssignalet.

De gamle regler (SODB 1949) foreskriver en lanternehøjde for kontrolsignaler på 2600 mm over SO.

 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Tak for en yderst præcis beskrivelse .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej.

Hvordan er det styret, det skulle jo faktisk være sådan at når først overkørslen er sikret, altså bommene er nede at formelderen til lokomotivføreren begynder at blinke.

Jeg har selv tænkt på at lave en kontakt i en overkørsel, ved bom armens bevægelse / Motor, eller et reed relæ(magnet kontakt) Magnet i bommens ende og kontakt i gaflen som er fast !

Har du den tilbagemedlings mulighed ?

Hvad styrer du overkørslen med ?

Havde selv tænk på en arduino.

Så kunne man måske lave en kunstig fejl, bommen ikke nede, overkørslen ikke sikret, toget holder før signalet ! (Sjov feature at vise frem !)

De bedste hilsner Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Der er 100% sikkerhed i dette projekt ...............

Biler bevæger sig ikke !

  • Ca. 3 meter før overgangen kommer impulsen ( fra et bremsemodul ) til printet
  • Printet starter flg. kædereaktion - bommene går ned / klokker larmer i ca. 6 sek / der kommer en pulserende strøm ud til "røde kors" / samme strøm til kontrolsignalet
  • Ca. 1½ meter efter overgangen ny impuls fra næste bremsemodul, og det hele lukker ned

Så hvis bommene ikke virker, så er det bare ærgeligt, toget bruser ( hvis de vil køre ) igennem, men det er jo kun hos J&B Rail !!!!

Det skal vel også med, at printet lige nu ligger hos Shell i Hammerum.

Hvor det er lavet - jeg skal lige spørge, om jeg kan fortælle det 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Printet er skaffet til veje via denne hjemmeside:

http://www.litra.dk/

Og det er lavet, så det passer til vores bane ! 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Togsøn skrev:

Hej.

Hvordan er det styret, det skulle jo faktisk være sådan at når først overkørslen er sikret, altså bommene er nede at formelderen til lokomotivføreren begynder at blinke.

Jeg har selv tænkt på at lave en kontakt i en overkørsel, ved bom armens bevægelse / Motor, eller et reed relæ(magnet kontakt) Magnet i bommens ende og kontakt i gaflen som er fast !

De bedste hilsner Erling.

 

Nu er det jo først i de nyere epoker (V->), at kravet er, at bommen skal være nede. Op til 1980-erne var det kun et krav, at de havde bevæget sig ud af lodret.

Og så er der også mange andre krav til en overkørsel, ikke mindst, at der skal være rødt blink i vejsignalerne. Har du også tænkt på at have det krav med? 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hejsa.

I vejsignalerne, hvad mener du klart lygterne skal blinke, men bommen kunne da være fedt med små smd led.

Syns bare featuren med bommen og sikring, kunne være sjovt at vise på en udstilling !

Hvor finder du kravet om ud af lodret ?

Der står i Sikkerhedreglementet at bommene SKAL gå helt ned, men uordenssignalet viser når de er gået ud af lodret og på vej ned !!

Hvis de går i stå på vej ned skal toget prøve et holde og fløjte sig over.

Det betyder så min kontakt skal ligge i armen, så den melder fra armen bevæger sig.

Venlig hilsen Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

På J&B Rail er det blot 2 bomme med gardiner, der skal ned.

Nogle røde og hvide lys, der skal blinke + en klokke, der skal ringe, når bommene begynder deres bevægelse.

Bommene er forøvrigt fra Viessmann .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Togsøn skrev:

Hejsa.

I vejsignalerne, hvad mener du klart lygterne skal blinke, men bommen kunne da være fedt med små smd led.

Syns bare featuren med bommen og sikring, kunne være sjovt at vise på en udstilling !

Hvor finder du kravet om ud af lodret ?


Det kan jeg finde i ældre udgaver af lærebøgerne. Den gang, der viste overkørselssignalerne hvidt blink ("Overkørslen sikret"), når bommen var 15 grader fra lodret og på vej ned. Det er jo ikke så smart, og derfor er kravet til, hvad der er at betegne som "sikret" senere ændret til, at bommene skal være nede (under ca. 15 grader fra vandret), før der må vises "Overkørslen sikret". De 15 graders "usikkerhed" skyldes de mekaniske forhold i bomkontakterne.

Citat:

Der står i Sikkerhedreglementet at bommene SKAL gå helt ned, men uordenssignalet viser når de er gået ud af lodret og på vej ned !!


Hvor ser du det i sikkerhedsreglementet?

Uordenssignalet fortæller intet om bommenes bevægelse. Det har altid slukket de gule lys, når overkørslen var sikret.

Citat:

Hvis de går i stå på vej ned skal toget prøve et holde og fløjte sig over.

Tja, det kræver så også lidt forudsætninger, for lokomotivføreren skal også prøve manuelt at tænde overkørslen. Der er så en række forudsætninger for, at det kan undlades, nemlig at anlægget allerede er tændt, så det ikke giver mening at tænde det.

/ Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.