Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Inspiration til Falck køretøjer fra 1979

Hej,

Jeg faldt lige over den fine nostalgiske video "Det er Falck" fra 1979. Smile Masser af inspiration til bygninger, redningskøretøjer etc. fra den æra... 

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 3 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hejsa,

Ja, i sandhed en herlig lille film, med en mængde delikate informationer om sen-halvfjerdsernes "udseende". Det rammer lige min epoke.

Og man kan kun glædes over, hvor pænt folk talte til hinanden den gang... Smile

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Falck-film fra 1970, Når nøden er størst;

https://www.youtube.com/watch?v=uOtt1iiCPCw

Og endelig drej 0-0-0, Københavns Brandvæsens 100 års jubilæum 1970. Imponerende med udrykningen, for at redde en mand op af vandet. Bemærk sporvognene i gadebilledet;

https://www.youtube.com/watch?v=v7i5f7EScfo

Begge film med køretøjer der også går op i epoke IV.

Mvh

Claus

 

 

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 2 kan lide
Top

Picture

modellbygger

Indlæg: 41

PB  Blog

BilledeBilledeBilledeHej.

Tillader mig at vise et par billeder af nogen modeller som er repræsentative for indlægget her. Modellerne har jeg i al beskedehed bygget. 

Her er tre som kørte i 70'erne:

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________

- Nu med pincet og pandelup.

Like 2 kan lide
Top

Picture

modellbygger

Indlæg: 41

PB  Blog

BilledeBillede

 

 

 Billede

__________________

- Nu med pincet og pandelup.

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

modellbygger skrev:

Tillader mig at vise et par billeder af nogen modeller som er repræsentative for indlægget her. Modellerne har jeg i al beskedehed bygget. 

Her er tre som kørte i 70'erne:

De er ABSOLUT lækre - er Ford sprøjten lavet på Matchbox D800? Smile (Sådan een har jeg også gang i, med henblik på en Carlsberg ølbil...)

Jeg har også gjort lidt i Falck køretøjer, dog ikke alle helt så gennemførte / detaillerede som dine må jeg indrømme! Smile

Hele mit galleri ligger her: http://www.willendrup.org/hobby/koeretoejer/Falck/ (det kræver nok en noget større by end jeg får plads til på anlægget med al det Falck... Wink )

Jeg er selv særligt glad for disse:

Jeg har også en ambulance på vej - ligner faktisk din MB ganske meget, er din også lavet på et par sammebyggede, ældre Wiking ambulancer? Smile

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 2 kan lide
Top

Picture

modellbygger

Indlæg: 41

PB  Blog

Hej.

Mange tak for dine venlige ord:)

Ford D sprøjten er lavet på en afstøbning fra en Matchbox Ford som man en gang kunne købe hos nogle hobbyforhandlere. Mercedses ambulancen er ganske rigtig bygget på basis af to Wiking ambulancer.

Venlig hilsen

Peter. 

 

__________________

- Nu med pincet og pandelup.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hold da op, hvor er jeres Falckbiler flotte! Og lækre! Så naturtro. Her savles

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

LauR90 skrev:

Hold da op, hvor er jeres Falckbiler flotte! Og lækre! Så naturtro. Her savles

Mange tak! Smile Hvis man selv skulle have lyst til et projekt af den art er Stoppel leverandør af dekaler og til dels også blålys-bil knowhow... Smile

Når jeg har skullet finde ældre køretøjer at bygge på / udfra har jeg ofte fundet dem i rodekasserne hos På Sporet - han har rigtig mange ældre sager liggende, inkl. masser af lastbiler mv. der ikke er på webshoppen.

Her kommer så et billede af min ambulance - igen synes jeg måske ikke den er helt lige så flot som den den anden Peter har lavet... Men det var også et af mine første byg med skæren i karosser mv... Og som man kan se kunne man have lavet snittet på et noget smartere sted...  Smile  

Billede

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

modellbygger

Indlæg: 41

PB  Blog

Ja, mange tak til LauR90 for de pæne ord. 

Peter: Alting har sin begyndelse og jeg har selv været på dette stadie med den samme type model du viser her.

For nu rigtig at vriiiiide kniven godt rundt, kommer her lige en lille smagsprøve til fra mig; samme model men i sort/hvid udgave. Skal vi holde os lidt til overskriften                 "Falck film1979" hvor alle de dengang nye vogne i rød/hvid var  med ifilmen, så var der stadig enkelte solister i korpset. Falck Hellerup havde hele tre stk i sort og hvid. Her det en Ford Transit fra en anden station.

 

Peter. 

__________________

- Nu med pincet og pandelup.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modellbygger

Indlæg: 41

PB  Blog

BilledeUps, prøver igen med at laste billedet op........ :) 

 

 

 

__________________

- Nu med pincet og pandelup.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Kan i denne forbindelse også anbefale afsnittene af "En by i provinsen", der kan genses inde på dr.bonanza. Der er meget inspiration at hente til epoke IV.

Udover de tidstypiske politibiler i forskellige udgaver af Ford-typen, så medvirker der også andre udrykningskøretøjer. I afsnittet "Brand" fra 1979 ser man bl.a. glimt af en Falck MAN automobilsprøjte med 3 fag, en Volvo automobilsprøjte, en Toyota slangetender, en Ford Transit redskabsbil og lidt af en MAN vandtankbil. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

Jeg tror det er fra Falck i Ballerup, der var også en Mercedes dyreambulance.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Film fra 1990 med Falck i Greve m. fl. der rykker ud til en øvelse. Der er mange af datidens køretøjer med som vi husker dem. Der medvirker bl.a. en Scania autosprøjte, en Ford autosprøjte, en stor Scania vandtankbil, Toyota slangetendere, VW-ambulancer, Ford Transit ambulance, Mercedes ambulance, forskellige politibiler og der ses også en CF-udrykning. 

https://www.youtube.com/watch?v=aajiJoftkQk

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.