Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Deling af C-skinner - Erfaring efterlyses

Hej i forumet.

Jeg skal for første gang bygge et "modul-anlæg" med Märklin C-skinner, og vil meget gerne høre fra andre, der har erfaring med C-skinner ved modul-kanterne. Det er ikke et anlæg, der skal kunne skilles ad og samles ofte. Jeg vil bare bygge det i moduler, så det kan flyttes, hvis det en dag bliver nødvendigt. Det behøver derfor ikke at være nemt/hurtigt, at samle modulerne, bare det kan gøres nøjagtigt.

Jeg tænker, at de steder, hvor skinnerne er tæt på 90 grader på modulkanten, der kan de saves over med en Dremel. Jeg påtænker at købe den på billedet - den virker lettere og mere nøjagtig at arbejde med end de mindre udgaver, og har stadigvæk kun en 1,5 mm tyk skive. Den kører 17.000 omdrejning per minut. Er der nogen der bruger den type? Eller hvad bruger i?

De steder, hvor skinnerne ligger for skråt på kanten, tænker jeg, at jeg vil fjerne "tapperne", for enden af de to skinner der mødes, så den ene skinne kan skrues af og løftes lodret op. Se billede 2 (eksemplet er med en Trix-skinne men samme princip).

Jeg har hørt, at det skulle være muligt at eftermontere forbindelses-lasker på C-skinnerne, for at gøre overgangen endnu mere sikker. I så fald skal de vel ved behov kunne skubbes helt ind under den ene skinne, så den anden kan løftes op - er der nogen der har prøvet det?

Som sagt vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer med c-skinne moduler, og også gerne kommentarer til mine ideer - eller andre bedre ideer.

NB: Jeg ved godt, at K-skinner er meget bedre egnet til dette, men jeg har allerede C-skinnerne, så det er ikke en option at bruge K-skinner :-) 

mvh Dominik 

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

AttachmentStørrelse
Dremel.jpg87.94 kB
modul-kant-1.jpg9.98 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Vores klub (www.3modul.dk) er baseret på moduler - og vi kører på Märklin-skinner.

Du kan sagtens skære skinnerne over og få en rimelig problemfri kørsel. Jeg bruger selv en almindelig Dremmel - dog med flexslange med et lille ekstra håndtag på. Den er fin til at lave nøjagtige snit med. Jeg bruger den sjældent på højeste hastighed, da den har mindre tendens til at slå tilbage ved lavere hastigheder. Lige samlinger er lettest at lave. Jeg har nogle enkelte spor der går på skrå i en samling og de skal laves meget mere præcist for at undgå afsporing.

Jeg bruger godt nok K-skinner, men andre i klubben bruger C-skinner. Skinnerne skal helst ikke røre hinanden, da der kan opstå kortslutning (især ved K-skinner). Vi har erfaret at det er godt at slibe det yderste af skinnerne lidt ned på top og inderside. Det forhindre at hjulene ramme en skarp vinkelret kant, hvis modulerne ikke er fuldstændigt præcist samlet.

Nogle i klubben bruger dyvler til at få deres stationer til at flugte perfekt. Andre bruger 12 mm bolte.

Hvis du alligevel vil bygge moduler, så skulle du overveje at bruge samme standard som nogle af de 3-skinne-klubber, der er. Det er nemlig ret sjovt at kunne tage ud og køre på meget lange baner:

https://www.youtube.com/watch?v=WN1DUTO9lW8&t=32s

Mvh. Per

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Hej Per,

mange tak for udførligt svar og gode tip Smile  

"Rimelig problemfri kørsel" er jeg lidt bekymret ved (med mindre at du er fra Jylland, for så betyder det jo nok "perfekt" Smile ). Så hvad betyder "rimelig"? Jeg kommer til at have 54 spor-overgange mellem mine 6 moduler, så der må ikke være problemer i overgangene. Vil du så anbefale ikke at skære i skinnerne? Er der nogle i jeres klub der bruger andre alternativer? Måske jeg må komme forbi en gang og se/spørge hvad de der bruger C-skinner har gjort?

Hvordan kan der komme kortslutning hvis de oversavede C-skinner rør hinanden? Der er da ret langt fra midterlederen ud til skinnerne. Hvordan kan det komme til at kortslutte? Jeg er godt klar over, at hvis overgangen skulle ligge ved den naturlige afslutning af en skinne, at så skal de 4 strøm-forbindelser fjernes. 

mvh Dominik

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Overvej evt den her: 

https://www.frishop.dk/pi/Proxxon-langhals-vinkelsliber-lws-Proxxon-nr-2...

Er mere anvendelig en dremel's udgave.

K-skinner kortslutter kun hvis midterleder rører skinnerne.

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 1 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Rimelig problemfri kørsel = øvelse gør mester. Smile

Du får et skinnestød, når skinnerne skæres. Jo mere præcist dit snit er lavet, jo mindre bliver dit skinnestød. Der skal ikke meget til før det er synligt på dit tog.

En anden og mere sikker måde er at undgå at skære i skinnerne. I stedet kan du lade skinnerne over samlingen ligge løst, så de kan tages af, når du skal transportere modulerne. Jeg har selv valgt denne løsning nogle steder (på en station, som altid skal være sammenkoblet på samme måde) - men det er noget hø, hvis sporet løber skråt over samlingen. Og jo flere spor, jo mere besværligt er det at få alting til at klikke sammen samtidigt.
Med den løsning kan du også spare en masse strømtilførsler til skinnerne. Hvis du skærer skinnerne skal du jo strømforsyne hver enkelt del.

Og ja ... kortslutning er mest et problem med K-skinner ... der er nemlig to lag i skinnernes konstruktion.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

Hej Dominik

nu er jeg en af de 3 modul folk der bruger C spor ( også K )  på min station med 6 gennemgående spor er det lavet så der hvor sektionerne skilles ad passer det lige med et helt skinnestykke som kilkkes på , de er så normale med tapper i begge ender da sporene er paralelle , og ved adskillese vippes det ene modul lidt op og alle spor er frie se fra 3,55 til 4,12   https://www.youtube.com/watch?v=Xdu7lU2ezoc&t=614s         . det med at fjerne tapperne i den ene ende er gjort ved modulernes yderpunkter , så de problemfrit kan kombineres med andre moduler .      imellem de 4 sektioner på fjordbroen , på den film Per Olsen henviser til , er også lavet med C spor og en løs skinne i hver samling , på den måde du selv har foreslået , den ene ende intakt og den anden er udragende tapper fjernet / skåret væk så når modulerne er samlet tager man den skinne og klikker ned i den ene ende , så er strømmen sikret og så vipper den ende hvor der er skåret fri , ned på plads .Nu ligger de skinne jo i støbte kar så de er fikseret sidevers og ikke behov for ekstra lasker , men det ville sarktens kunne lade sig gøre hvis der er behov for det

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Tak for alt jeres input - det er jeg super glad for! Smile

Steen, du skriver:

f1freakdk skrev:

https://www.frishop.dk/pi/Proxxon-langhals-vinkelsliber-lws-Proxxon-nr-2...

Er mere anvendelig en dremel's udgave.

 - kan du uddybe, hvorfor du mener, at den vinkelsliber du foreslår er mere andvendelig? Har du prøvet dem begge? Jeg regner kun med at bruge den til at dele skinner. Jeg har prøvet med en almindelig "lille" hånd-sliber, og det havde jeg meget svært ved. Så jeg tænker at den større dremel model, vil gøre det lettere at lave helt lige snit. Også fordi den jo kan skære helt lodret, hvis man skærer midt i en skinne. Og så kan jeg (der ikke er så erfaren) støtte den mod underlaget, og derved også få et mere sikkert snit. Det var i hvert fald min teori.

 Hilsen Dominik

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg har sådan en fætter her.

http://www.ebay.de/itm/Maerklin-70950-DREMEL-Modellbahn-Multifunktions-K...

Det lille håndtag med slangen gør, at den store motordel kan ligge/hænge et andet sted, når jeg arbejder. Det øger præcisionen - og det lille håndtag kan ligge vandret ovenpå skinnerne, så jeg kan skære ret præcist.

Fordelen ved sådan et værktøj er, at det også kan bruges til mange andre ting.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

E103 skrev:

Tak for alt jeres input - det er jeg super glad for! Smile

Steen, du skriver:

f1freakdk skrev:

https://www.frishop.dk/pi/Proxxon-langhals-vinkelsliber-lws-Proxxon-nr-2...

Er mere anvendelig en dremel's udgave.

 - kan du uddybe, hvorfor du mener, at den vinkelsliber du foreslår er mere andvendelig? Har du prøvet dem begge? Jeg regner kun med at bruge den til at dele skinner. Jeg har prøvet med en almindelig "lille" hånd-sliber, og det havde jeg meget svært ved. Så jeg tænker at den større dremel model, vil gøre det lettere at lave helt lige snit. Også fordi den jo kan skære helt lodret, hvis man skærer midt i en skinne. Og så kan jeg (der ikke er så erfaren) støtte den mod underlaget, og derved også få et mere sikkert snit. Det var i hvert fald min teori.

 Hilsen Dominik

Nej jeg har ikke prøvet dremel udgaven. Men når jeg læser om den, står der at det er en "sav" og det er så dét den kan. Proxxon's har jeg selv og er yderst begejstret for at den både kan skære og slibe. Den blev købt til at skære skinner med (både spor1 og H0 ) og det klarer den nemt og det er let at sikre at snittet bliver lige og med de tynde skæreskiver går det hurtigt, selv i en spor1 skinne.

Men derudover har jeg brugt den fra alt til at slibe plæneklipperens klinge og til at skære bolte over på bilen (1:1) hvor en alm vinkelsliber ikke kunne komme til - og så en masse imellem det. Den er virkelig alsidig - og det er derfor jeg mener den er et bedre alternativ frem for "bare" en sav  Wink

 Tilføjet 20/4: det jeg mener er at man først får øje på mulighederne når man står med en opgave... jamen hov der kan jeg da lige bruge vinkelsliberen. Jeg købte den også kun for at skære i skinner - men jeg blev klogere  Love

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

PerOlsen skrev:

Jeg har sådan en fætter her.

http://www.ebay.de/itm/Maerklin-70950-DREMEL-Modellbahn-Multifunktions-K...

Det lille håndtag med slangen gør, at den store motordel kan ligge/hænge et andet sted, når jeg arbejder. Det øger præcisionen - og det lille håndtag kan ligge vandret ovenpå skinnerne, så jeg kan skære ret præcist.

Fordelen ved sådan et værktøj er, at det også kan bruges til mange andre ting.

Mvh. Per

Hej Per

Hyggeligt at hilse på dig i Køge  Smile

Maskinen (uden Märklin logo) kan fås billigere her i landet:

https://www.frishop.dk/pi/Dremel-multiv%C3%A6rkt%C3%B8j-4000JA-med-45-de...

- formoder det er samme maskine/sæt?

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

I lige måde. Smile

Jo ... det ligner samme sæt. Jeg fik Märklin-versionen i føds'dagsgave for 11-12 år siden ... og den var lettest at finde. Märklin-udgaven var vist kun på markedet et års tid.

Mvh. Per

 

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Tak for tilføjelser og uddybninger Smile Jeg vil prøve at låne en af dem i foreslår, og se om ikke jeg kan blive gode venner med den.

mvh Dominik

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

Hejsa igen

Hvis du skærer en C skinne over , på midten , lad os sige en 24188 , så skal man være opmærksom på at der bliver to løse skinnestrenge , Marklins C skinner er menlig kun hæftet rigtigt godt ca 15 mm inde fra enderne - resten af skinnen er ( kun ) fastholdt af plastik svellesøm / holdere  , så der er meget stor risiko for skinnebrud ,                                                                                                                                                   Når man har en overskåret skinne som skal side i en modulende skal den vendes så skæringen vender indad og forbindes med to lasker og ledninger nedenunder , og så den origanele ende ude ved samlingen .

det er af bitter erfaring , har prøvet at komme til træf og skinneender slået løs under håndtering , så skæring skal vende indad

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 2 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

kylle skrev:

Hejsa igen

Hvis du skærer en C skinne over , på midten , lad os sige en 24188 , så skal man være opmærksom på at der bliver to løse skinnestrenge , Marklins C skinner er menlig kun hæftet rigtigt godt ca 15 mm inde fra enderne - resten af skinnen er ( kun ) fastholdt af plastik svellesøm / holdere  , så der er meget stor risiko for skinnebrud ,                                                                                                                                                   Når man har en overskåret skinne som skal side i en modulende skal den vendes så skæringen vender indad og forbindes med to lasker og ledninger nedenunder , og så den origanele ende ude ved samlingen .

det er af bitter erfaring , har prøvet at komme til træf og skinneender slået løs under håndtering , så skæring skal vende indad

Christian

Kunne det problem ikke løses ved, at skrue et par messingskruer i og lodde skinnestrengene fast ved modulovergangen, så var bøvlet med samling af skinner overstået, når modulerne skal samles.
Det må også gøre det lettere, at forbinde med fremmede moduler, der skal ikke meget unøjaktighed til, hvis f.eks en 24188 skal placeres hen over modulsamlingen, før det kan give problemer.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Christian: Tak for tippet om risiko for skinnebrud. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Nu skal mine moduler jo forhåbentligt slet ikke flyttes (måske en gang om mange år) så risikoen for transport skader er meget lille. Men jeg vil da klart lige teste, hvor skrøbelig skinnen er efter afsavning, og så evt. montere den omvendt som du anbefaler.

Hans - fin idee med messingskruen som alternativ. Da jeg nok mest kommer til at save skinner over i skyggebanegården, er det heller ikke et problem visuelt. Flugtning med fremmede moduler er ikke relevant i mit tilfælde, da jeg laver et stationært anæg (men i et lejet lokale, derfor skal det kunne skilles ad og flyttes).

mvh Dominik

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Vis du bygger med C-skinner og det er et mere eller mindre permanent anlæg, skal du ikke save noget over. Du lader bare skinnerne række hen over samlingerne uden st skrue dem fast og har du på er tidspunk brug for at flytte til et andet lokale, trækker du modulerne fra hinanden og fjerner den skinne der stikker ud over kanten.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hvis det er til en skyggebanegård, ville jeg ikke overveje at skære overhovedet. I stedet ville jeg blot undlade at skrue skinnerne, der ligger på samlingen fast - og bare koble dem helt af i begge ender ved evt. transport. Det er MEGET lettere og giver bedre strømforbindelse. Især da du ikke skal flytte anlægget hele tiden.

Ulempen ved at have løse skinner, der skal demonteres er mest i sammenhæng med landskabsbyggeri, da man ikke kan lime og bygge helt til sporet.

Mvh. Per

 

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hi,

Står jeg og mangler en stump, har jeg altid skåret en skinne. Jeg har limet med varmlim midterlederen på begge sider hvor jeg skærer. Har (7-9-13) ikke haft udfordringer desangående og så har jeg samlet skinnerne med "lasker".

Det fungerer også imellem M-skinne og C-skinne, så jeg anvender sjældent overgangsskinner, men har loddet en strømovergang bag på Smile

Jeg har oplevet at C-skinnen er sprunget. Men de var før en bestemt dato nærmere betegnet fremstillet før 2002.  Man kan se på skinne hvornår den er fremstillet.

Billede

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 2 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

PerOlsen skrev:

Hvis det er til en skyggebanegård, ville jeg ikke overveje at skære overhovedet. I stedet ville jeg blot undlade at skrue skinnerne, der ligger på samlingen fast - og bare koble dem helt af i begge ender ved evt. transport. Det er MEGET lettere og giver bedre strømforbindelse. Især da du ikke skal flytte anlægget hele tiden.

Ulempen ved at have løse skinner, der skal demonteres er mest i sammenhæng med landskabsbyggeri, da man ikke kan lime og bygge helt til sporet.

Mvh. Per

 

Bent og Per: Jeg vil meget gerne være fri for at skære, det tænker jeg også klart er det bedste. Men jeg troede, at det ville blive for svært at få de 11 skinner i min skyggebanegård til at klikke i samtidigt, når modulerne skal skubbes sammen (se foto). Men det kan måske løses ved at have nogle lister på siden af alle skinner, så de rammer nøjagtigt? Der kommer jo til at være landskab og skinner ovenpå skyggebanegården, så det bliver ikke let at se hvad man laver. 


Så Per: Hvordan forestiller du dig det med "at koble dem af i begge ender". Mener du at skinnerne kan bruges helt uden ændringer? Jeg kan ikke vippe det ene modul når de skal skilles ad, så de skal hives vandret fra hinanden. Der skal jo en del kraft til at hive to c-skinner fra hinanden helt, så vil det ikke blive et voldsomt "ryk" for at få 11 skinner fri? Bør der ikke fidles med tapperne, så de ikke klikker helt så godt fast, eller andet? 

Ved alle de synlige spor har jeg bestemt tænkt mig at have hele "løse spor" i overgangene. Hvis jeg skal flytte, må jeg så bare bruge et par uger på at genetablere landskabet op til skinnerne. Stadig lettere end at bygge banen forfra :-) 

Ulrik: Tak, jeg er godt klar over det med produktionsdatoen, og undlader at save i de gamle skinner med den fejlagtige legering. 

mvh Dominik

 

AttachmentStørrelse
skygge-moduler.jpg 67.19 kB
__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Præcis ... lad være med at ændre på skinnerne. Hvis du anvender bolte til at samle dine moduler kan du spænde dem sammen stille og roligt. Når du skal adskille dem, kan du måske bruge kiler eller vrikke modulerne fra hinanden.

Hvis du ikke har lavet samlingerne endnu kunne du også sætte bolte i konstruktionen, så du både kan skrue dem til og fra hinanden. Altså sådan at du ved at skrue på en bolt, kan presse modulerne fra hinanden.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

BilledeBillede   billederne er af samme stationsstykke , fotograferet fra forskellige sider

det skulle da nok kunne lade sig gøre   , billederne er fra Allan s nu nedlagte opstillingsbanegård , den var netop lavet så de forskellige moduler blev samlet med en hel skinne over samlingerne , det samme gør min egen Kylleryp station , som dog kun har 6 spor ,

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Tak for alle input, så vil jeg glemme/gemme ideen om at skære for nu, og i første omgang prøve om det kan fungere at skubbe modulerne sammen med hele skinnestykker.

Hav en god weekend! :-) 

mvh Dominik

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej dominik, hvem du så end er,

lige for at vise dig at det er muligt med hele skinner mellem de to moduler. Hvordan det kan laves mellem 2 og 3 er nemmere at forklare når vi ved hvorledes skinnerne skal fortsætte. Som du kan se på min plan har jeg skiftet en 24172 mellem sporskifterne ud med et sporskifte. Nu  mangler der så ca. 4mm i kurven til venstre, hvor din plan umiddelbart mangler ca. 1,5mm.

Billede

 

NB: hvad er meningen med de 2 grønne spor?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej igen,

lige en tilføjelse så man undgår de 2 S-kurver når man forlader opstillingssporene.

Billede

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej igen,

lige variant 4.

Billede

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

Som Kylle skriv så er alle overgang mellem modul lavet med en hele 24188 skinne. Det kan og gøres med 24094 skinner mvh Allan 

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Hej dominik, hvem du så end er,

lige for at vise dig at det er muligt med hele skinner mellem de to moduler. Hvordan det kan laves mellem 2 og 3 er nemmere at forklare når vi ved hvorledes skinnerne skal fortsætte. Som du kan se på min plan har jeg skiftet en 24172 mellem sporskifterne ud med et sporskifte. Nu  mangler der så ca. 4mm i kurven til venstre, hvor din plan umiddelbart mangler ca. 1,5mm.

Billede

 

NB: hvad er meningen med de 2 grønne spor?

Hej Ivan - mange tak for dine forslag og for at du har gjort dig den ulejlghed at plotte min plan ind og finde alternativer! :-) 

Hvor er det du mener, at der mangler 1,5mm på min plan og 4mm på din plan? Er det midt i kurven du mener? 

Jeg kan godt forstå din undren over de to grønne spor. Da jeg har følger af hjernerystelse og derfor dårlig hukommelse, bliver jeg tit selv i tvivl om hvad meningen er Smile Men de har et formål. Skyggebanegården skal kunne vende tog fra begge retninger eller sende dem videre i samme retning (på begge hovedspor). Endvidere skal der være mulighed for at kunne vende tog - også når begge spor til ekstra lange tog er optaget (L1+L2 på vedlagte tegning). Og ved hæftig trafik i skyggebanegården, skal der kunne køre et tog ind og et andet ud samtidigt. Disse krav resulterede i de grønne spor på din tegning.

M.h.t. at undgå S-sving, så er det en fin ide.Men jeg ser det ikke umiddelbart som en mulighed at rykke sporkifterne længere mod højre (ind i modul 3). Dels fordi der så er sporskifter på modul-overgangen (det har jeg prøvet at undgå - mon ikke det er fornuftigt?). Og dels fordi at sporet skal stige umiddelbart efter at det kommer ind på modul 3, og jeg har erfaret at sporskifter på en stigning er = problemer.
Men jeg forventer da heller ikke, at det S-sving vil give problemer - er der nogle der har negative erfaringer her? Ellers har jeg jo ikke kun det problem men også S1, S2 og S3 (på vedlagte tegning). Regner naturligvis med at køre i roligt tempo Smile

I forhold til at få alle skinnerne til at ende nøjagtigt på modul-overgange (tak for sporplan, Ivan!),  så havde jeg tænkt, at det var bedre, at modul-kanten er ca midt på skinnen. Men derfor er det naturligvis stadigvæk pænere, at alle samlinger er ude for hinanden.

 

mvh Dominik

Billede

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Dominik, 

er glad for du kan bruge nogle af mine forslag, derfor lidt nye ideer til dit layout. Wink

Billede

Vedrørende mit forslag om S-kurver har du ret, meningen var at undgå S-kurver på hovedspor, der hvor der som udgangspunkt køres stærk.

Angående sporskifter på stigninger behøver du ikke umiddelbart  være nervøs. Hvis du går ind på Märklin Magazin vil du se at man her har stigninger og opstillingsspor på omkring 4% med sporskifter.

Samlingen mellem M2 & M3 vil jeg foreslå du laver med en særskilt plade, som jeg har markeret. Evt. som du selv foreslår med en løs skinne.

Kan godt sige det er midt i kurven jeg har 4mm luft, men dette kan jo udlignes imellem 7 samlinger, så problemet er ikke stort.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg vil slet ikke anbefale, at du benytter krydssporskift. De kan give nogle (næsten) uforudsigelige sporveje, da de jo stiller sporet om i begge retninger.

Et normalt sporskifte kan skæres op, hvis det står forkert, når togene kommer retur fra sporene. Men et krydsspor sender pludseligt toget ind i det forkerte spor, medmindre du er ualmindelig skarp på stillingen.

Det kan afhjælpes, hvis du forudprogrammerer alle togveje, men du øger kompleksiteten betydeligt.

Mit råd er, at det er bedre at lave skyggebanegården så simpel som muligt. Og sørg for at alle sporskiftedrev og dekodere er tilgængelige nedefra, for du kan være helt sikker på, at det er de inderste og sværest tilgængelige drev, der står af (Murphys lov).

Hvis du sørger for at ensrette al kørsel, kan du undvære drev i alle enderne, da sporskifterne bare skæres op. Det simplificerer driften betydeligt.

Hellere spare spor og gøre enkelt, end at have 1/3 del spor ude af drift pga. tekniske problemer (og de skal nok komme løbende).

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Og husk at du skal have isolerede sikkerhedszoner, så du er 1000 % sikker på, at togene når at standse. Det giver visse udfordringer, når to tog er filtret sammen på skyggebanegården. Specielt Märklin kortkoblinger, kan være en udfordring, hvis du ligger med overkroppen klemt sammen mellem to lag jernbane, mens du forsøger at manøvrere armene rundt.

Hvis jeg igen bygger en skyggebanegård, vil den ikke være stor - og alting skal være tilgængeligt via inspektionshuller, så jeg kan kravle op nedefra og rydde op. Eller også skal der være en halv meter luft over sporene, så jeg nogenlunde mageligt kan arbejde derinde.

Efter mine erfaringer besluttede jeg at lave synlige togdepoter/opstillingsspor i stedet. Ligesom i den virkelige verden (f.eks. Østerport, Belvedere, Helgoland osv.).

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Dominik,

måske du kan bruge følgende?

Billede

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

PerOlsen skrev:

Jeg vil slet ikke anbefale, at du benytter krydssporskift. De kan give nogle (næsten) uforudsigelige sporveje, da de jo stiller sporet om i begge retninger.

Et normalt sporskifte kan skæres op, hvis det står forkert, når togene kommer retur fra sporene. Men et krydsspor sender pludseligt toget ind i det forkerte spor, medmindre du er ualmindelig skarp på stillingen.

Det kan afhjælpes, hvis du forudprogrammerer alle togveje, men du øger kompleksiteten betydeligt.

Mit råd er, at det er bedre at lave skyggebanegården så simpel som muligt. Og sørg for at alle sporskiftedrev og dekodere er tilgængelige nedefra, for du kan være helt sikker på, at det er de inderste og sværest tilgængelige drev, der står af (Murphys lov).

Hvis du sørger for at ensrette al kørsel, kan du undvære drev i alle enderne, da sporskifterne bare skæres op. Det simplificerer driften betydeligt.

Hellere spare spor og gøre enkelt, end at have 1/3 del spor ude af drift pga. tekniske problemer (og de skal nok komme løbende).

Mvh. Per

(og de skal nok komme løbende). Big smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

E103

Indlæg: 17

PB

PerOlsen skrev:

Jeg vil slet ikke anbefale, at du benytter krydssporskift. De kan give nogle (næsten) uforudsigelige sporveje, da de jo stiller sporet om i begge retninger.

Et normalt sporskifte kan skæres op, hvis det står forkert, når togene kommer retur fra sporene. Men et krydsspor sender pludseligt toget ind i det forkerte spor, medmindre du er ualmindelig skarp på stillingen.

- det er jeg Wink Jeg bruger mit eget software til at styre anlægget, så jeg bilder mig i hvert fald ind, at jeg har styr på hvilken vej krydssporskiftet står Smile Er enig i din betragtning om at de udgør en risiko, men kommer af pladshensyn til at have 11 af dem. 

PerOlsen skrev:

Mit råd er, at det er bedre at lave skyggebanegården så simpel som muligt. Og sørg for at alle sporskiftedrev og dekodere er tilgængelige nedefra, for du kan være helt sikker på, at det er de inderste og sværest tilgængelige drev, der står af (Murphys lov).

Hvis du sørger for at ensrette al kørsel, kan du undvære drev i alle enderne, da sporskifterne bare skæres op. Det simplificerer driften betydeligt.

Helt enig - har også prøvet at holde det simpelt. I forhold til drevene, så tænker jeg som følger:

- Jeg har drev i begge ender af sporene (da jeg ønsker at kunne køre begge veje)

- Risikoen for at et drev står af er lille da jeg enten bruger nye drev eller har loddet dem om

- Skulle et drev stå af, så kan jeg stadigvæk bruge sporet i een retning

- Risikoen for at begge drev på samme spor står af er så lille, så jeg ikke mener, at jeg skal bekymre mig om den (og skulle den indtræffe, så har jeg mistet eet spor).  

>>>>>>>>>>>>

PerOlsen skrev:

Og husk at du skal have isolerede sikkerhedszoner, så du er 1000 % sikker på, at togene når at standse. Det giver visse udfordringer, når to tog er filtret sammen på skyggebanegården. 

Det kan jeg godt se vil give bedre sikkerhed. Jeg havde tænkt mig at slukke for hele sporet, når toget er kommet ind, men vil overveje strømløse-stopzoner i begge ender i stedet.

PerOlsen skrev:

Hvis jeg igen bygger en skyggebanegård, vil den ikke være stor - og alting skal være tilgængeligt via inspektionshuller, så jeg kan kravle op nedefra og rydde op. Eller også skal der være en halv meter luft over sporene, så jeg nogenlunde mageligt kan arbejde derinde.

Efter mine erfaringer besluttede jeg at lave synlige togdepoter/opstillingsspor i stedet. Ligesom i den virkelige verden (f.eks. Østerport, Belvedere, Helgoland osv.).

Ja, jeg ville klart også foretrække en synlig version, men må af pladshensyn gå på kompromis denne gang. 

Himmerlandsbanerne skrev:

Angående sporskifter på stigninger behøver du ikke umiddelbart  være nervøs. Hvis du går ind på Märklin Magazin vil du se at man her har stigninger og opstillingsspor på omkring 4% med sporskifter.

Samlingen mellem M2 & M3 vil jeg foreslå du laver med en særskilt plade, som jeg har markeret. Evt. som du selv foreslår med en løs skinne.

1000 tak for dit nye forslag, Ivan. Kan godt se, at det er en super løsning (selvom jeg nu stadigvæk er lidt bekymret for at påbegynde stigninger ved sporskift - det var i hvert fald det eneste sted jeg havde problemer på et tidligere anlæg). Men grundet min hjernerystelse kan jeg ikke rigtigt overskue at lave så store ændringer i min plan nu, hvor jeg også har købt skinnerne. Ærgerligt at jeg ikke fandt sporskiftet tidligere.

NB: Jeg er super glad for alt det input jeg får her. Men hvad plejer i at gøre rent praktisk, når en tråd er væk fra emnet ("deling af C-skinner") - skal der åbnes nye tråde med de relevante emner, eller er det bare sådan det er? Det er jo fint nok for mig her og nu, men gør det jo sværere for andre at finde relevant information senere...

mvh Dominik

__________________

(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system) 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.