Hej Alle
Så er her igen en nybegynder som søger lidt hjælp til sporplan. Jeg vil lave banen med Märklin C-skinner. Jeg vil meget gerne have et rangeromåde med drejeskive, vil også meget gerne have en bro med i designet hvis muligt. Håber der er nogen som vil hjælpe. Se vedhæftet plan over plads til rådighed.
Tusind tak for hjælpen.
Tim
__________________
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Du må gerne inkludere døre og vinduer og inventar der skal tages hensyn til på tegningen.
Hvilken tidsperiode skal det være fra og vil du køre dansk, tysk, amerikansk eller noget helt andet?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Morten,
Jeg har hele arealet til rådighed. Det er pladen jeg kan bygge på. Jeg vil køre Epoke III - IV, materiel Tysk-Dansk. Damp-Diesel og jeg køre digitalt. Hvis du har brug for mere siger du bare til. Undskyld hvis jeg lyder dum, men hvad er en skyggebanegård ?
Mvh
Tim
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Tim
Man bruger en skyggebanegård til at lave en illussion af omverden. Den placeres typisk skjult under ens anlæg. i skyggebanegården der kan man have materiel holdene og en vendesløjfe så togende kan skifte retning.
Hvis man har en skyggebanegård i hver anden af ens station så kan man lave meget forskellig kørsel. Og for nogen giver det en masse god leg. Og jeg må melde mig der at jeg er meget tilhænger af det princip.
håber at det giver mening
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Alle
Så er her igen en nybegynder som søger lidt hjælp til sporplan. Jeg vil lave banen med Märklin C-skinner. Jeg vil meget gerne have et rangeromåde med drejeskive, vil også meget gerne have en bro med i designet hvis muligt. Håber der er nogen som vil hjælpe. Se vedhæftet plan over plads til rådighed.
Tusind tak for hjælpen.
Tim
Hej Tim
Jeg fandt et gl. oplæg, som det kunne tilpasses dine mål, om ikke andet kan det benyttes som oplæg.
I venstre side bag om remisen køres ned til en vendesløjfe, medens der i højre side køres ned til en skjult skyggebanegård, hvor togene kan skiftes ud, så der kommer lidt afveksling.
Der er det meste af det du havde på ønskesedlen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
Kan ikke se oplægget nogen steder, ville du vedhæfte det.
Tim
Sorry kan se det nu
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Tim
Nu havde du ikke nævne noget om enkelt eller dobbeltspor, men hvis ovenstående gøres enkeltsporet vil det give lidt mere plads.
Med hensyn til en bro, kan den evt. placeres under remisen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
Tusind tak, ligner rigtig meget det som jeg gerne vil have.
Hvilket program er det lavet i ? Kan næsten ikke se hvad nummer skinnerne har pga. af den brun farve.
Tim
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Du skal nok lige være opmærksom på, at du ikke vil være i stand til at række over en afstand på 1,60 m, hverken med henblik på at kunne lave landskab eller få det tog på sporet, der uværgeligt vil afspore lige der, hvor du ikke kan nå det.
Bjarne
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Saa... Smaa slag nu... ;-) Vi har jo ikke set hvordan banen ser ud under overfladen. -Men set ovenfra er der da mulighed for "huller" i hjoernerne og et i midten, saa det kan da sagtens vaere at man kan naa hele vejen rundt...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Tak for alle svar.
Byggepladen er delt om i 6 mindre stykker som kan skilles ad. Der vil også blive lavet som Henrik skriver, nogle enkelte huller og så findes der jo i dag noget så smart som gribetang.
Tim
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt,
Tusind tak, ligner rigtig meget det som jeg gerne vil have.
Hvilket program er det lavet i ? Kan næsten ikke se hvad nummer skinnerne har pga. af den brun farve.
Tim
Det er lavet i Wintrack.
Jeg er godt klar over, at man ikke kan nå de 1,6 m, men det var kun et oplæg, ud fra dine mål.
Der er plads til en lem ved siden af drejeskiven, hvis man ikke fylder for meget om livet.
Jeg vedhæfter to pdf, der er det lettere at se nr.
Glemte lige at nævne, at stigninger =< 3%
Der er kun 1 R1, og den er nede på vendesløjfen.
Hvor langt er dit længste lokomotiv, for drejeskiven er den store 310 mm, den kunne evt. udskiftes med Roco's 253 mm.
Hvis man så samtidig benytter R1=360mm kan dybden reduceres.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
Tusind tak. Jeg har siddet hele aften og prøvet at lave noget tilsvarende i SCARM. Må jeg sende dig mit oplæg, så du lige kan kigge på det og se at det ikke er helt håbløst.
Tim
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt,
Tusind tak. Jeg har siddet hele aften og prøvet at lave noget tilsvarende i SCARM. Må jeg sende dig mit oplæg, så du lige kan kigge på det og se at det ikke er helt håbløst.
Tim
Hej Tim
Hvis du skal prøve noget tilsvarende, kan disse være en hjælp, her er højderne indsat med udgangspunkt i det synlige lag.
Jeg har ikke erfaring med scarm, men når man samler c-skinnerne, kan de skubbes lidt sidelæns i samlingen, det kan man også i Wintrack, med en find skinner-funktion.
Derfor kan du komme ud for at, skinnerne ikke passer, når du lægger dem. Jeg har bevidst ikke skåret c-skinnerne over, men kun brugt tilgængelige skinnestykker.
Med hensyn til din sporplan, poster du den bare.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Skjulte banegård i 4. lag kan vel også tilpasses til 2. lag som erstatning for vendesløjfe?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Skjulte banegård i 4. lag kan vel også tilpasses til 2. lag som erstatning for vendesløjfe?
Ja det kunne der godt, men så bliver der ikke mulighed for mandehul, når der skal være plads til vendesløjfen også, så skal den i givet fald være kortere, men Tim har ikke oplyst noget om længden på sine toge.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Skjulte banegård i 4. lag kan vel også tilpasses til 2. lag som erstatning for vendesløjfe?
Ja det kunne der godt, men så bliver der ikke mulighed for mandehul, når der skal være plads til vendesløjfen også, så skal den i givet fald være kortere, men Tim har ikke oplyst noget om længden på sine toge.
Jeg kikkede lige lidt en ekstra gang, det kan faktisk lade sig gøre, at få en lille skyggebanegård i stedet for vendesløjfen og samtidig bevare muligheden for et mandehul.
Helixen skal bare kortes af.
Der er vedhæftet en pdf.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Her er mit første forsøg på 2 forskellige layout til mit lille baneprojekt. Input modtages gerne samt evt. forbedringer.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Bent,
Der bliver lavet et hul i pladen som kan skjules, så man kan kommer op og sætter et evt. afkørt togsæt på igen.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
S-Banen
Næstved
Indlæg: 18
"Her et mit første forsøg på 2 forskellige layout til mit lille baneprojekt. Input modtages gerne samt evt. forbedringer."
Tjah, det falder mig temmelig svært, at se ideen/konceptet bag dette baneprojekt ud over, at brodere to spånplader med tætpakket skinner i et stort virvar, der intet har med virkeligheden at gøre.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
"Her et mit første forsøg på 2 forskellige layout til mit lille baneprojekt. Input modtages gerne samt evt. forbedringer."
Tjah, det falder mig temmelig svært, at se ideen/konceptet bag dette baneprojekt ud over, at brodere to spånplader med tætpakket skinner i et stort virvar, der intet har med virkeligheden at gøre.
Her fristes jeg så til at skrive... Tjah, det falder mig svært at se hvorfor man "kun" skal lave baner der er realistiske...?
Hvis nu manden har lyst til at have så mange skinner som muligt at køre på, på en given plads, er det så ikke ok?? Tag det ikke personligt, for det er en kommentar til "alle" dem der netop kommenterer på folks anlæg ud fra egne præmisser - men hvem siger at præmisserne hos to forskellige modelbanefolk er/skal være, ens? Fair nok at give råd eller at påpege ting, men at nedgøre folks planer og ønsker på den måder - ja det falde rmig meget svært at forstå at det er gavnligt.
Når alt kommer til alt, så er det en meget meget lille skare af folk der har plads nok til at lave en modelbane realistisk - alene længden mellem to stationer på en lille privatbane vil være mere end de fleste af os har plads til - og så er det jo ikke realistisk mere
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Steen,
Tak for dit svar. Som du selv skriver har jeg ikke den store plads og vil da gerne have så meget spor at køre på som muligt. Jeg har trods alt "bare" spurgt om gode råd til et layout på den plads jeg nu engang har til rådighed. Jeg er jo ikke ude i at ville bygge "København Hovedbanegård" eller lign til at starte med.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Her et mit første forsøg på 2 forskellige layout til mit lille baneprojekt. Input modtages gerne samt evt. forbedringer.
Jeg er bange for, at du bliver træt af dit layout fordi du kun kan køre rundt, hvis du kun vil rangere har du mulighederne, men det vil være de samme fire tog der kører rundt, rundt og rundt.
Du har ikke mulighed for afveksling, togene vil køre i samme retning hele tiden, dvs. køre ud fra den ene ende af stationen og køre ind i den modsatte ende.
Når du har dobbeltsporet hovedstrækning, skal man helst kunne køre direkte ind til perron, det kan ikke altid lade sig gøre, på grund af pladshensyn, men jeg vil mene, at de to hovedspor skal have mulighed for at komme til perron, og helst kunne køre lige ind til perron. Jeg ved godt at det ikke helt var tilfældet i mit oplæg, fordi perronsporene sluttede i en kurve, her skal du gennem s-kurver hen oveer sporskifter, det er ikke kønt.
Dit andet forslag har lidt af det samme, men med kun et spor ind til drejeskiven, vil du ikke kunne få et lokomotiv ud, før behandlingssporet er tomt, dvs aske/slakkekasse tømt, kulpåfyldning, påfyldning af vand og sand.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt
Tak for dine input, og du har helt ret. Jeg ville også gerne have en lidt mere spændende bane, men som sagt er det mine første forsøg. Jeg ville meget gerne lidt op i højderne og meget gerne have en bro eller lignende også. Men min evner med SCARM jeg har brugt til disse layout er jeg først ved at lære at bruge. Du er også den eneste som indtil nu er kommet med forslag og tak for det.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Med venlig hilsen
Skott
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Skott,
Pladen er splittet op i mindre stykker, men har desværre kun det markeret område til min rådighed.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Brødrene Nøhrgaard
Indlæg: 94
Hej Hans Kurt
Tak for dine input, og du har helt ret. Jeg ville også gerne have en lidt mere spændende bane, men som sagt er det mine første forsøg. Jeg ville meget gerne lidt op i højderne og meget gerne have en bro eller lignende også. Men min evner med SCARM jeg har brugt til disse layout er jeg først ved at lære at bruge. Du er også den eneste som indtil nu er kommet med forslag og tak for det.
Venlige hilsner
Jan & Tim Nøhrgaard
Viborg Remise 1960 i 1:87
3-skinne drift
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Tim,
Tak for dit svar og det er bestemt ikke min mening at træde på nogen, beklager hvis det lyder sådan. Jeg bør som du skriver nok lege lidt mere og prøve nogle forskellige idéer af inden jeg springer ud i en forkromet løsning.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt
Tak for dine input, og du har helt ret. Jeg ville også gerne have en lidt mere spændende bane, men som sagt er det mine første forsøg. Jeg ville meget gerne lidt op i højderne og meget gerne have en bro eller lignende også. Men min evner med SCARM jeg har brugt til disse layout er jeg først ved at lære at bruge. Du er også den eneste som indtil nu er kommet med forslag og tak for det.
Hej Tim
Har du mod på at vedhæfte dine sporplaner fra Scarm, så kan vi kikke lidt med.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
Hermed de 2 sporplaner jeg har lagt op. Ændringer modtages gerne. Hvad hedder stigningsprocenten hvis man gerne vil lave en "bro" i sin sporplan med C-skinner ?
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt,
Hermed de 2 sporplaner jeg har lagt op. Ændringer modtages gerne. Hvad hedder stigningsprocenten hvis man gerne vil lave en "bro" i sin sporplan med C-skinner ?
Med hensyn til stigning, bør du ikke overstige 3%, stigningen bør komme gradvis, f.eks 1. skinne 1%, 2. skinne 2% og så selve stigningen.
Du kan med korte tog godt have større stigninger, men det kommer til at se forkert ud. Märklins sporplaner fra 60'erne og 70'erne havde tit stigninger på 4% og derover, hvis du skal have en vej over sporet, kan stigningen sagtens være større på vejen.
Det kan være nødvendigt, at lade det nederste spor falde, for at få plads. Du skal regne med min. 90 mm. i lodret afstand mellem krydsende spor. Du skal have plads til underlaget for skinnerne og c-skinnens højde.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Tim
Den du kalder "Jyllinge-ny5" hvor har du tænkt dig at stationen skal ligge?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
En lidt større station ved det røde felt samt en lille station oppe i hullet.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Tim
Din drejeskive, du kan med fordel bruge k-skinner til remisesporene fra drejeskiven, så sparer du 6 stk. overgangsskinner.
Kan se du har valgt 7,5 grad mellem remisesporene, men jeg tror dine spor bliver for lange, 1 stk. 24236 vil passe bedre i stedet for 2 stk. 24172, ellers vil sporene stikke ud bag remisen
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
Tak for informationen.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV