Picture

JPK

Indlæg: 15

PB

Sporplan, M-spor kurver - R1 og R2. Et par opklarende spørgsmål/ønsker om gode råd

Lidt indledning til spørgsmålet, der primært drejer sig om R1 kurven (r=360mm) på de gamle M-skinner:

Efter mere end 20 års pause fra hobbyen har jeg igen fundet den gamle Märklinbane frem. Ungerne har fået den størrelse jeg selv havde, da jeg legede med tog og lærte noget om strøm, lodning, bananstik og alle de forskellige ledninger, kontakter osv - og nu vil jeg gerne give dem de samme oplevelser som jeg selv havde med banen. Vi har fået "lidt" plads til en permanent bane, som jeg så vil få stillet op, og over tid have bygget op med bygninger osv. Projektet er ikke noget, der skal overstås her og nu - jeg har sat tid af til det (LAAAAAAANG tid) - for økonomien er ikke til at kaste flere tusinde kroner efter det ad gangen.

Jeg har forholdsvis mange m-skinner (alt er relativt), elektriske sporskifter osv - så jeg vil ikke smide dem alle sammen væk, og så købe c-spor i stedet. Mine lokomotiver er analoge (og ikke forberedt til digital). Vi traf et valg i starten af 1990'erne om ikke at gå digitalt (min far, bror og jeg) - og derfor er ingen af lokomotiverne indkøbt til det/med den option. Nuvel, de kan bygges om - og det kan måske blive aktuelt.

Den helt lange plan er at bygge banen i to niveauer, således den nederste kører på m-skinner og analogt og så bygge en digital bane på øverste etage. De skal ikke hænge sammen. Jeg vil "starte forfra øverst", mens jeg kan have det gamle materiel kørende nederst. 

Jeg har læst rigtigt meget her på siden - og blevet meget klogere - og er derfor stødt ind i dét, som det her indlæg egentligt drejer sig om. 

M-skinnerne blev produceret i 3 radier. Standardskinnen (5100) modsvarer c-skinnernes R1, 5200 modsvarer R2, og så er der industriskinnen, der har en meget smal radius. Dén har jeg 10 af, så behøver ikke bruge dem.

Mén: Jeg "tør" næsten ikke anvende R1 (5100). Jeg har læst mange indlæg omkring R1 - der er megen diskussion omkring realismen i denne (som jeg godt kan følge) og der tilsyneladende er en del materiel, der ikke kan køre i den? Jeg husker det ikke som noget problem da vi byggede bane i start 90'erne? Jeg har kun Märklin lokomotiver/togsæt og ganske få DSB-vogne fra Lima (de er for lette - og jeg er ikke sikker på de kommer på banen, da det bare er rullende afsporinger).

Min plan er at lave et større banegårdsområde og så "gemme" en stor del af de gamle spor bag/under terræn. Så kan jeg også få plads til en rigtig vendekreds, hvor toget kan vendes 180 grader, uanset hvorfra det kommer (dét er slet ikke realistisk). Dén vil udelukkende bestå af en R1-cirkel med spor ind og ud til rundbanen, og give mulighed for at lade toget komme tilbage i modsatte retning af den, det forlod stationen i. Det giver rigtigt nok ikke meget synligt spor, til gengæld kan jeg lave det mere "realistisk", at forskellige tog kommer og går. Jeg har transformatorer til at bygge 5 kredse (luftledning indgår også), og har også plads til at bygge en skyggebanegård i analog model 

Jeg kører analogt og vil derfor ikke bare lave en "frem og tilbage-strækning med to stationer". En stor del af min fascination ligger faktisk i at se togene køre rundt, koble til og fra og vende/skifte vogne. Og det er også det der fanger ungerne ("hvor hurtigt må jeg køre?"). Jeg har primært Tysk epoke V (BR103, BR120, ICE) og lidt forskellige personvogne og nogle godsvogne. 

Mine skinner er lige nu (lagt før jeg læste op på R1) lagt på en L-formet plade, hvor rundbanen følger kanten. Det er to spånplader i standard mål (122X250). Det er sådan jeg kan få lagt mest beslag på pladsen, jeg har til rådighed (størst flade). Meget af det vil blive gemt, herunder de meget skarpe kurver, så det er primært R1-kurven, der er min bekymring og ikke realismen. Jeg kan komme til anlægget fra alle sider. Alle sving/kurver er udført med 5100-skinnen

Er det et problem med material allerede på et enkelt spor-stykke? Eller er det i kurver med tre sammensatte stykker (kvart cirkelbue)? alle mine kurvespor er R1 (5100), så det er lidt nedslående læsning, hvis R1 i virkeligheden er en katastrofe, der venter på at ske, hvis jeg bruger dem...

Jeg håber nogen kan kaste lidt lys over det. For hold da op, hvor jeg nyder at have fundet banen frem igen Smile

   

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Puristerne vil jo anbefale så store radier som overhovedet muligt, men en purist vil nok slet ikke bruge m skinner i dag. Nej R1 er bestemt ikke en katastrofe.

Med de store planer du har, hvilket jo er udmærket, er der den ulempe, at der kan komme til at gå rigtig lang tid, måske flere år, før du rigtig kommer til at køre, og så har ungerne måske mistet interessen for "fars projekt". Mit råd vil snarere være at få sat en anlæg op i en fart, også med R1 kurver, for at komme i gang med legen og (forhåbentlig) køreglæden hurtigst muligt. (Ja, du skriver jo også, at du allerede har et kørende anlæg ved nærmere læsning af dit indlæg).

Ideelt set er digitalt vejen frem. Så kan I allesammen køre løs med hver jeres controller (som også kan være en smartphone) men det koster jo en del.

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Det som fungerede for dig for 20 år siden fungerer også for dig i dag. Skulle du få lyst til at supplere med nyere Märklin materiel, så kan du glæde dig over at 99,9% af det som Märklin tilbyder er kompatibelt med dit ældre anlæg.

Du kan derfor roligt gå videre med at genskabe den bane hvor M-skinner og radius 1 indgår. Du vil på ingen måde være hægtet af. Når du læser om større radier, nye skinnetyper og digitalt er det alt sammen noget som kan give dig et større udbytte.

Du kan i øvrigt digitalisere din M-skinne bane på et senere tidspunkt. Märklin har udgivet en bog som kan guide dig.

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Du kan uden videre bruge dine 5100 skinner også til de fleste nyere moderne lokomotiver. 5120 (industriskinnen) kan derimod skabe problemer. Man kan dog lure lokomotiver ved at skiftevis bruge 5100/5120. Skinnebussen 37732 kører fint igennem en sådan løsning men afsporer i en ren 5120 kurve.

Alle dine gamle lok kan digitaliseres for en relativ billig penge. En stor fordel med digitaliseringen af banen er at du kan have næsten ubegrænset med lokomotiver på samme bane samtidig og alle styres individuelt via en kontrolstation(transformator). Dine gamle M-skinner klarer digitaliseringen uden problemer.

Velkommen tilbage til denne dejlige hobby .

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

JPK

Indlæg: 15

PB

Hej alle,

 

Tak for nogle meget brugbare svar - er glad for at jeg godt kan fortsætte med det planlagte Smile

@Esben2009: Jeg vil digitalt på sigt - så fedt at det er muligt at gøre det med de gamle skinner (også når de er lagt?), for så kan je inddrage den del af banen til digital brug også. 

@Godsbanen: Jeg er meget opmærksom på, at jeg skal have sat en farbar bane op hurtigt. Det er også derfor jeg påtænker at bruge det materiel, jeg har. Vi har kørt de første runder. For ja, dele af det er "fars projekt" - det vil jeg ikke løbe fra. Men i og med den del af banen har lange udsigter er det kørsel med det jeg har, der er i fokus. Jeg kan inden for ret kort tid have sat en bane op, som vi kan køre på sammen - og så bygge op omkring det kørende materiel. Jeg tænker i min projektplan, at vi konsant skal have mindst et sæt skinner køreklare.

@Volvo: Tak for tippet med skiftevis brug af 5120/5100 skinner, hvis jeg er nødt til at bruge 5120-skinnerne (tror jeg ikke) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

JPK skrev:

Hej alle,

 

Tak for nogle meget brugbare svar - er glad for at jeg godt kan fortsætte med det planlagte Smile

@Esben2009: Jeg vil digitalt på sigt - så fedt at det er muligt at gøre det med de gamle skinner (også når de er lagt?), for så kan je inddrage den del af banen til digital brug også. 

@Godsbanen: Jeg er meget opmærksom på, at jeg skal have sat en farbar bane op hurtigt. Det er også derfor jeg påtænker at bruge det materiel, jeg har. Vi har kørt de første runder. For ja, dele af det er "fars projekt" - det vil jeg ikke løbe fra. Men i og med den del af banen har lange udsigter er det kørsel med det jeg har, der er i fokus. Jeg kan inden for ret kort tid have sat en bane op, som vi kan køre på sammen - og så bygge op omkring det kørende materiel. Jeg tænker i min projektplan, at vi konsant skal have mindst et sæt skinner køreklare.

@Volvo: Tak for tippet med skiftevis brug af 5120/5100 skinner, hvis jeg er nødt til at bruge 5120-skinnerne (tror jeg ikke) 

Svarer lige her. Ja også nårde er lagt - det eneste du skal sikre dig, det er at der ikkeer støjdæmpningskondensatorer/spoler i dine tilslutningsskinner. Det var der vist i alle M skinnerne. Den skal væk. Så kan du sagtens tilslutte det digitale signal. En digital central tilsluttes på nøjagtigt samme måde som dine nuværende trafoer. Så der er ingenproblmer i det. Tænk dog ind allerede nu at lave strømtilslutninger på dit anlæg for hver anden meter skinne. Det vil du blive glad for på sigt.

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

JPK

Indlæg: 15

PB

f1freakdk skrev:

JPK skrev:

Hej alle,

 

Tak for nogle meget brugbare svar - er glad for at jeg godt kan fortsætte med det planlagte Smile

@Esben2009: Jeg vil digitalt på sigt - så fedt at det er muligt at gøre det med de gamle skinner (også når de er lagt?), for så kan je inddrage den del af banen til digital brug også. 

@Godsbanen: Jeg er meget opmærksom på, at jeg skal have sat en farbar bane op hurtigt. Det er også derfor jeg påtænker at bruge det materiel, jeg har. Vi har kørt de første runder. For ja, dele af det er "fars projekt" - det vil jeg ikke løbe fra. Men i og med den del af banen har lange udsigter er det kørsel med det jeg har, der er i fokus. Jeg kan inden for ret kort tid have sat en bane op, som vi kan køre på sammen - og så bygge op omkring det kørende materiel. Jeg tænker i min projektplan, at vi konsant skal have mindst et sæt skinner køreklare.

@Volvo: Tak for tippet med skiftevis brug af 5120/5100 skinner, hvis jeg er nødt til at bruge 5120-skinnerne (tror jeg ikke) 

Svarer lige her. Ja også nårde er lagt - det eneste du skal sikre dig, det er at der ikkeer støjdæmpningskondensatorer/spoler i dine tilslutningsskinner. Det var der vist i alle M skinnerne. Den skal væk. Så kan du sagtens tilslutte det digitale signal. En digital central tilsluttes på nøjagtigt samme måde som dine nuværende trafoer. Så der er ingenproblmer i det. Tænk dog ind allerede nu at lave strømtilslutninger på dit anlæg for hver anden meter skinne. Det vil du blive glad for på sigt.

 

f1freakdk skrev:

JPK skrev:

Hej alle,

 

Tak for nogle meget brugbare svar - er glad for at jeg godt kan fortsætte med det planlagte Smile

@Esben2009: Jeg vil digitalt på sigt - så fedt at det er muligt at gøre det med de gamle skinner (også når de er lagt?), for så kan je inddrage den del af banen til digital brug også. 

@Godsbanen: Jeg er meget opmærksom på, at jeg skal have sat en farbar bane op hurtigt. Det er også derfor jeg påtænker at bruge det materiel, jeg har. Vi har kørt de første runder. For ja, dele af det er "fars projekt" - det vil jeg ikke løbe fra. Men i og med den del af banen har lange udsigter er det kørsel med det jeg har, der er i fokus. Jeg kan inden for ret kort tid have sat en bane op, som vi kan køre på sammen - og så bygge op omkring det kørende materiel. Jeg tænker i min projektplan, at vi konsant skal have mindst et sæt skinner køreklare.

@Volvo: Tak for tippet med skiftevis brug af 5120/5100 skinner, hvis jeg er nødt til at bruge 5120-skinnerne (tror jeg ikke) 

Svarer lige her. Ja også nårde er lagt - det eneste du skal sikre dig, det er at der ikkeer støjdæmpningskondensatorer/spoler i dine tilslutningsskinner. Det var der vist i alle M skinnerne. Den skal væk. Så kan du sagtens tilslutte det digitale signal. En digital central tilsluttes på nøjagtigt samme måde som dine nuværende trafoer. Så der er ingenproblmer i det. Tænk dog ind allerede nu at lave strømtilslutninger på dit anlæg for hver anden meter skinne. Det vil du blive glad for på sigt.

 

f1freakdk skrev:

JPK skrev:

Hej alle,

 

Tak for nogle meget brugbare svar - er glad for at jeg godt kan fortsætte med det planlagte Smile

@Esben2009: Jeg vil digitalt på sigt - så fedt at det er muligt at gøre det med de gamle skinner (også når de er lagt?), for så kan je inddrage den del af banen til digital brug også. 

@Godsbanen: Jeg er meget opmærksom på, at jeg skal have sat en farbar bane op hurtigt. Det er også derfor jeg påtænker at bruge det materiel, jeg har. Vi har kørt de første runder. For ja, dele af det er "fars projekt" - det vil jeg ikke løbe fra. Men i og med den del af banen har lange udsigter er det kørsel med det jeg har, der er i fokus. Jeg kan inden for ret kort tid have sat en bane op, som vi kan køre på sammen - og så bygge op omkring det kørende materiel. Jeg tænker i min projektplan, at vi konsant skal have mindst et sæt skinner køreklare.

@Volvo: Tak for tippet med skiftevis brug af 5120/5100 skinner, hvis jeg er nødt til at bruge 5120-skinnerne (tror jeg ikke) 

Svarer lige her. Ja også nårde er lagt - det eneste du skal sikre dig, det er at der ikkeer støjdæmpningskondensatorer/spoler i dine tilslutningsskinner. Det var der vist i alle M skinnerne. Den skal væk. Så kan du sagtens tilslutte det digitale signal. En digital central tilsluttes på nøjagtigt samme måde som dine nuværende trafoer. Så der er ingenproblmer i det. Tænk dog ind allerede nu at lave strømtilslutninger på dit anlæg for hver anden meter skinne. Det vil du blive glad for på sigt.

 

Der er to typer tilslutningsskinner 5111 og 5131. Det må være 5131, du taler om? Den har vi aldrig haft, så det bliver ikke noget problem (Men vil lige kigge efter for en sikkerheds skyld) Jeg mener vi lavede de fleste tilslutningsskinner selv - det kræver jo ikke andet end en loddekolbe og lidt ledning. 

Tak for svaret - og heads up med de to meter. Det står der også i mit gamle katalog. Så må hellere følge det tip Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Vil klart anbefale at beholde det gamle M-materiel som det er; "Vintage", og saa starte helt forfra med C-skinner og digitalt.
Du kan jo saa vaelge kun at digitaliserer de fineste af dine loks, og saa lade resten forblive originalt til ungerne...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.