Hej i forummet.
I en af mine ture rundt på nettet, faldt jeg over denne side bogobit
Når nu man har lagt sine skinner, og så mangler der lige xx antal millimeter for at det passer helt præcis På siden her er så samlet de forskellige kombinationer der skal til for at ramme det mål man lige mangler
__________________
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej i forummet.
I en af mine ture rundt på nettet, faldt jeg over denne side bogobit
Når nu man har lagt sine skinner, og så mangler der lige xx antal millimeter for at det passer helt præcis På siden her er så samlet de forskellige kombinationer der skal til for at ramme det mål man lige mangler
Hej,
Sådan kan man gøre det. Endnu nemmere er "Stummis Gleisplanrechner"
http://www.stummi.de/Gleisrechner.html
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 242
Hej i forummet.
I en af mine ture rundt på nettet, faldt jeg over denne side bogobit
Når nu man har lagt sine skinner, og så mangler der lige xx antal millimeter for at det passer helt præcis På siden her er så samlet de forskellige kombinationer der skal til for at ramme det mål man lige mangler
Hej,
Sådan kan man gøre det. Endnu nemmere er "Stummis Gleisplanrechner"
http://www.stummi.de/Gleisrechner.html
Venlig hilsen
Lars
Smart :) Men jeg har desværre ikke PC i togafdelingen, så som opslagsværk var bogobits måske meget god at have liggende
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
fjorbak
Indlæg: 583
Hej i forummet.
I en af mine ture rundt på nettet, faldt jeg over denne side bogobit
Når nu man har lagt sine skinner, og så mangler der lige xx antal millimeter for at det passer helt præcis På siden her er så samlet de forskellige kombinationer der skal til for at ramme det mål man lige mangler
Hej Klaus
Jeg kunne heller ikke i starten se logikken i at man ikke lige havde en enkelt lille skinne eller som i M-skinnesystemet havde et utal af små kombinationer. Men jeg har fået det lært nu, at lade skinnerne følges ad i str 24188 så ligger der en 24188 overfor, o.s.v. men ved dobbeltspor kunne jeg opleve problemmer, og dem har jeg løst ved at være brutal, simpethen ved at drimle en list længere skinne og lade de omkring liggende spor passe, for det er sikkert som i mit tilfælle kun 1 skinne der ikke passer, jeg har sprut højt og lavt, men intet klogt svar.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa Gutter
Nu kom der nogen som viste bedre så undkyld, Jeg vil da gerne lige sige at wintrak som har kørt det område igennem som jeg lavet heller ikke har noget der er forkort, men det er der altså, så frem med roco skæreapperatet og fo det lavet pænt, jeg gør det at jeg aldrig skærer ved et sporskilte men mellem de efterfølgende skinner
Med både den papir mæssige og den pc agtige vil blive prøvet i morgen og så ser vi om det er ok, jeg tror det ikke.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Der er helt klart situationer, hvor man kan vende og dreje sig som man vil. Også jeg savner af og til de korte skinnestykker (og iøvrigt et komplet sporskifteprogram, men det har jeg vist nævnt før ).
Løsningen med Dremel, Proxxon og kompagni er ofte nødvendigt, specielt hvor der er korte afstande mellem sporskifter (læs stationer). Skær et stykke ud midt i skinnen, så klikforbindelserne stadig fungerer.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
fjorbak
Indlæg: 583
Hej allesammen,
Der er helt klart situationer, hvor man kan vende og dreje sig som man vil. Også jeg savner af og til de korte skinnestykker (og iøvrigt et komplet sporskifteprogram, men det har jeg vist nævnt før ).
Løsningen med Dremel, Proxxon og kompagni er ofte nødvendigt, specielt hvor der er korte afstande mellem sporskifter (læs stationer). Skær et stykke ud midt i skinnen, så klikforbindelserne stadig fungerer.
Venlig hilsen
Lars
Gode Lars
Det behøver ikke kun at være i stations afsnitne den er gal, men for at tage en dobbeltsporet strækningen som kommer til en station hvor der anvendes lange skifter, (jeg anvender KUN lange skifter) og der laves en transversal, efter transversalen laves sidespor/perronspor ved siden af de nu 2 gennemgående spor, selv om man nøje anvender samme skinnetyper og man i wintrak kan aflæse hvilke typer der korrekt typer spor som er anvendt, går det galt, jeg vil i morgen tage billede af det så det kan ses, og hvordan jeg selv har løst opgaven, det er muligt at der ved brug af de alm korte skifter ikke er de problemer, Jeg har bygger på moduler, ved hvert modulsamling anvendes en mindre skinne i alle 4 spor, men altid samme skinnetype overfor hinanden. Det du skriver Lars med skære ud så klik funktionerne stadig fungere syntes jeg er en dårlig ide, jeg vil hellere ofre 2 skinner som begge skærers til og forbindes med de 3 ledere, 2 skinnestringe, og midterlederen, så med varmlim limes sammen, så har man den også hvis men bare skal kører "på gulvet" og en anden dag skal lave måske en opstilling man havde tidligere. Men som skrevet jeg tager foto af min løsning i morgen.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Fjorbak,
Den første del kan vi kun blive enige om....
Med hensyn til den hvordan man laver specialskinner, mener jeg også den metode du anvender. Men hvorfor skal du anvende to skinner, hvis du bare skal bruge en der er kortere??? Men måske kan jeg bare ikke forstå dig rigtigt.
http://www.uni-ulm.de/~rliske/modellbahn/schiene.html
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
Hej allesammen,
Der er helt klart situationer, hvor man kan vende og dreje sig som man vil. Også jeg savner af og til de korte skinnestykker (og iøvrigt et komplet sporskifteprogram, men det har jeg vist nævnt før ).
Løsningen med Dremel, Proxxon og kompagni er ofte nødvendigt, specielt hvor der er korte afstande mellem sporskifter (læs stationer). Skær et stykke ud midt i skinnen, så klikforbindelserne stadig fungerer.
Venlig hilsen
Lars
Gode Lars
Det behøver ikke kun at være i stations afsnitne den er gal, men for at tage en dobbeltsporet strækningen som kommer til en station hvor der anvendes lange skifter, (jeg anvender KUN lange skifter) og der laves en transversal, efter transversalen laves sidespor/perronspor ved siden af de nu 2 gennemgående spor, selv om man nøje anvender samme skinnetyper og man i wintrak kan aflæse hvilke typer der korrekt typer spor som er anvendt, går det galt, jeg vil i morgen tage billede af det så det kan ses, og hvordan jeg selv har løst opgaven, det er muligt at der ved brug af de alm korte skifter ikke er de problemer, Jeg har bygger på moduler, ved hvert modulsamling anvendes en mindre skinne i alle 4 spor, men altid samme skinnetype overfor hinanden. Det du skriver Lars med skære ud så klik funktionerne stadig fungere syntes jeg er en dårlig ide, jeg vil hellere ofre 2 skinner som begge skærers til og forbindes med de 3 ledere, 2 skinnestringe, og midterlederen, så med varmlim limes sammen, så har man den også hvis men bare skal kører "på gulvet" og en anden dag skal lave måske en opstilling man havde tidligere. Men som skrevet jeg tager foto af min løsning i morgen.
Hej allesammen,
Der er helt klart situationer, hvor man kan vende og dreje sig som man vil. Også jeg savner af og til de korte skinnestykker (og iøvrigt et komplet sporskifteprogram, men det har jeg vist nævnt før ).
Løsningen med Dremel, Proxxon og kompagni er ofte nødvendigt, specielt hvor der er korte afstande mellem sporskifter (læs stationer). Skær et stykke ud midt i skinnen, så klikforbindelserne stadig fungerer.
Venlig hilsen
Lars
[/quote]
Gode Lars
Det behøver ikke kun at være i stations afsnitne den er gal, men for at tage en dobbeltsporet strækningen som kommer til en station hvor der anvendes lange skifter, (jeg anvender KUN lange skifter) og der laves en transversal, efter transversalen laves sidespor/perronspor ved siden af de nu 2 gennemgående spor, selv om man nøje anvender samme skinnetyper og man i wintrak kan aflæse hvilke typer der korrekt typer spor som er anvendt, går det galt, jeg vil i morgen tage billede af det så det kan ses, og hvordan jeg selv har løst opgaven, det er muligt at der ved brug af de alm korte skifter ikke er de problemer, Jeg har bygger på moduler, ved hvert modulsamling anvendes en mindre skinne i alle 4 spor, men altid samme skinnetype overfor hinanden. Det du skriver Lars med skære ud så klik funktionerne stadig fungere syntes jeg er en dårlig ide, jeg vil hellere ofre 2 skinner som begge skærers til og forbindes med de 3 ledere, 2 skinnestringe, og midterlederen, så med varmlim limes sammen, så har man den også hvis men bare skal kører "på gulvet" og en anden dag skal lave måske en opstilling man havde tidligere. Men som skrevet jeg tager foto af min løsning i morgen.
Hej alle
Jeg er ude for det samme og det er også skære og lime , fungerer fint .
samme modul , under konstruktion og næsten færdigt , kører på Marklin C spor , yderkurven er 24912 + 24712 + 18mm + 2 x 24912 inderkurven er 24912 + 24172 + 50mm + 24711 + 24912 der er jo ingen slanke kurveskifter hos marklin men det fungerer også sådan , det mærkes ikke meget , og ja , de korte udlignigningstykker er undlat i sporskifterne , skærer lidt i ballasten istedet , skal jo ind på en afstand på 46 mm på spormidten til vore moduler . 3 modul . forstørrer man billederne ses det korte 18mm tydeligt og der er hjulpet med skinnelasker , men når ballasten er lagt på er det svært at se , egentlig også irelevant , bare det fungerer og det gør det , det har været med til en del træf , senest her på hobbymessen i Valby
Christian
http://3modul.dk/
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Fjorbak,
Den første del kan vi kun blive enige om....
Med hensyn til den hvordan man laver specialskinner, mener jeg også den metode du anvender. Men hvorfor skal du anvende to skinner, hvis du bare skal bruge en der er kortere??? Men måske kan jeg bare ikke forstå dig rigtigt.
http://www.uni-ulm.de/~rliske/modellbahn/schiene.html
Venlig hilsen
Lars
Hej Lars
Det var et godt link det du viste, det giver en god ide og jeg vil afprøve det, men i mit tilfælde har jeg klik ved sammen sætningen i behold altså to ender, jeg bruger et par gamle skinner som jeg skærer til, men viser dig det senere. Noget helt andet det er herligt at uddybe erfaringer så som det sidste link du sendte.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Kylle
Hvor godtfolk er kommer godtfolk til.
Ja det er der jeg er lidt uenig, men lad nu det ligge, jeg når kurveskifterne fra C-skinnerne anvendes er man jo noget nede i str, radius 2 og 3 har jeg vist ret i og det er lige på kanten af hvad jeg selv kører, men jeg har selv kørt gennem dine transversaler så giver dig ret det kan lade sig gøre, så klip en hæl og skær et tå, så handler det om at være lidt præsis. Jeg har været syg igen derfor kom jeg ikke denne gang, ses,
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Christian,
Helt klart beskrevet og jeg tror ikke der er noget bedre metode at løse det beskrevne problem på. Det som jeg primært tænkte på var ikke de manglende kurvesporskifter (ok, Märklin har lovet sidste år at der kommer noget, men jeg stoler desværre simpelthen ikke på hvad de siger mere), men snarere de situationer der kan optræde når sporskifter indenfor en station, bliver sat meget tæt sammen uden at man med en tilstrækkelig længde mellem disse kan udligne forskelle i den "logiske" geometri, der er udtænkt fra fabrikantens side.
Den bedste løsning på dit problem kunne være sådant nogen lignende...
http://www.conrad.de/ce/de/product/214527/Roco-Gleis-42476-H0-Bogenweich...
..bare fra Märklin
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
Hej Christian,
Helt klart beskrevet og jeg tror ikke der er noget bedre metode at løse det beskrevne problem på. Det som jeg primært tænkte på var ikke de manglende kurvesporskifter (ok, Märklin har lovet sidste år at der kommer noget, men jeg stoler desværre simpelthen ikke på hvad de siger mere), men snarere de situationer der kan optræde når sporskifter indenfor en station, bliver sat meget tæt sammen uden at man med en tilstrækkelig længde mellem disse kan udligne forskelle i den "logiske" geometri, der er udtænkt fra fabrikantens side.
Den bedste løsning på dit problem kunne være sådant nogen lignende...
http://www.conrad.de/ce/de/product/214527/Roco-Gleis-42476-H0-Bogenweich...
..bare fra Märklin
Venlig hilsen
Lars
[quote=Litra P]
Hej Lars
ja havde marklin lavet nogle i den radius var de såmænd også blevet brugt , men det har de jo ikke noget hastværk med at få lavet så nøjes med den løsning jeg har nu
m v h Christian
http://3modul.dk/
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
Hejsa
Ved godt at dette ikke lige er med længder at gøre ,og så alligevel men mere når man gerne vil have sporene tæt på sin station
K spor med lys baggrund er standard afstand og dem med rød baggrund er der reduceret til de 46 mm , fat i Dremmelen eller lignende igen , den skinnestreng der går fra hjertestykket fjernes helt på begge skifter ,trækkes ud af svellerne , næsten som hos tandlægen , de skal bruges igen når der skal samles igen . svellerne deles og den kurvede hele skinne skubbes ind over de tomme sveller , så undgår man små stumper spor som kan give bøvl , skærer man nogle cm af de kurvede skinner der er tilbage kan man vel komme ind på en centerafstand på 35 mm så kan to vogne lige pasere hinanden , det må man prøve sig frem til hvor tæt man ønsker sporene skal ligge , men når man så har korigeret på længden af sporskifterne passer skinnerne nok ikke med deres almindelige udligningsstykker og så er vi tilbage i trådens egentlige emne , og så er det igen skære og samle
m v h Christian
http://3modul.dk/