Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Hvilken DC skinne producent til opstillingsbanegård ?

Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.

Nu er jeg så kommet til design af mine skyggebanegårde og leder efter andres erfaringer mht. skinne producent.

Det bliver noget med helix'er i hver ende med radius 70 - 75 cm og så 3 ture (ca. 35 cm. ) ned under den synlige del af anlæget med en bredde på 70 - 80 cm. Måske 8 til 10 spor med gradvis større afstand mod væg.

Driftstabiliteten er afgørende så jeg tænker at undgå de mindste radius i sporskifterne.

Umiddelbart virker Roco oplagt da de også er code 83 ligesom Tillig og har pænt udvalg af sporskifter, men måske findes der billigere alternativer...

Hvad bruger I andre DC'ere i den situation ?

Trix, Piko, Peco eller ?

Tænker driftstabilitet og pris har noget at sige...

Tak for hjælpen Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Jeg anvender Peco. Det fungerer fint for mig. Jeg lodder fødeledninger på for ca. hver meter samt selvfølgelig på alle skifter og benytter electrofrog (ledende hjertestykke).

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 2 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

For dem der kan selv er det vel PECO og PECOflex i skjulte områder.

Tillig er vel som sådan kun til synlige områder.

mvh Ivan Holck

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Er det Peco code 75, 83 eller 100 du bruger ?

Da Tillig til den synlige del er code 83 tænker jeg at det i mit tilfælde måske er smartest at fortsætte med code 83 så skyggebanegården ikke er mere "krævende" end den primære del af anlæget.

Har dog ikke lige tjekket alle online priserne hvad der er billigst af de 3 coder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej.

Jeg vil anbefale Peco code 75 med elektrofrog sporskifter.

Har selv brugt Roco line i det skjulte men været udsat for at punktsvejsningerne til lasker / kobberforbindelser under / imellem skinnerne har været brudt efter lægning, og derfor har skullet eftermontere anden forbindelse.

Yderligere er tolerancerne omkring hjerte stykket mindre på et Peco sporskifte, hjulene falder ikke ned og det giver en mere stabil passage. 

 

Roco line code 83 skinnehøjde = 2,1 mm

Tillig code 83 skinnehøjde = 2.1 mm

Peco code 75 skinnehøjde = 1,9 mm

 

Fælles for dem alle er at frihøjden over skinnesøm / skrue og overkant skinne er 1,4 mm. Har du ældre vogne og ikke mindst lokomotiver du ønsker at bruge skal du overveje skinner med code 100. Vogne kan du skifte aksler på, det er straks værer med lokomotiver.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

jw skrev:

Er det Peco code 75, 83 eller 100 du bruger ?

Jeg bruger code 75. Her brugt et par Tillig skifter, hvor jeg ikke kunne få Peco med den ønskede radie. Det fungerer fint. Bukker lasken en lille smule, så passe skinnehøjderne sammen igen.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

PTMadsen skrev:

Hej.

Jeg vil anbefale Peco code 75 med elektrofrog sporskifter.

Har selv brugt Roco line i det skjulte men været udsat for at punktsvejsningerne til lasker / kobberforbindelser under / imellem skinnerne har været brudt efter lægning, og derfor har skullet eftermontere anden forbindelse.

Yderligere er tolerancerne omkring hjerte stykket mindre på et Peco sporskifte, hjulene falder ikke ned og det giver en mere stabil passage. 

 

Roco line code 83 skinnehøjde = 2,1 mm

Tillig code 83 skinnehøjde = 2.1 mm

Peco code 75 skinnehøjde = 1,9 mm

 

Fælles for dem alle er at frihøjden over skinnesøm / skrue og overkant skinne er 1,4 mm. Har du ældre vogne og ikke mindst lokomotiver du ønsker at bruge skal du overveje skinner med code 100. Vogne kan du skifte aksler på, det er straks værer med lokomotiver.

PTMadsen skrev:

Hej.

Jeg vil anbefale Peco code 75 med elektrofrog sporskifter.

Har selv brugt Roco line i det skjulte men været udsat for at punktsvejsningerne til lasker / kobberforbindelser under / imellem skinnerne har været brudt efter lægning, og derfor har skullet eftermontere anden forbindelse.

Yderligere er tolerancerne omkring hjerte stykket mindre på et Peco sporskifte, hjulene falder ikke ned og det giver en mere stabil passage. 

 

Roco line code 83 skinnehøjde = 2,1 mm

Tillig code 83 skinnehøjde = 2.1 mm

Peco code 75 skinnehøjde = 1,9 mm

 

Fælles for dem alle er at frihøjden over skinnesøm / skrue og overkant skinne er 1,4 mm. Har du ældre vogne og ikke mindst lokomotiver du ønsker at bruge skal du overveje skinner med code 100. Vogne kan du skifte aksler på, det er straks værer med lokomotiver.

Tak for dit svar.

Det lyder som om Peco giver mere sikker kørsel end Roco, så nu vil jeg kigge nærmere på de forskellige Peco sporskifte modeller.

Jeg kører kun med nyt materiel så code 100 behøver jeg ikke.

 

 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Prøv at kigge inden for hos Charley: https://www.youtube.com/c/ChadwickModelRailway/featured

Han laver nogle gode videoer, og benytter også Peco - Og kommer med mange gode fif omkring disse.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Hej Skott

Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.

Senest (  https://youtu.be/-UaLpkGeWu0  ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).

Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.

Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Ja, han får godt nok brugt sit otium godt Smile

Ikke, hvad jeg kender til. Men det giver mange gode muligheder, bestemt. Men man skal nok dykke lidt i 'muldvarpen' for at betale for at få laserskåret specialt, som han gjorde her, men han har nok fået en rigtig god pris mod reklameværdien af hans video Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

jw skrev:

Hej Skott

Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.

Senest (  https://youtu.be/-UaLpkGeWu0  ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).

Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.

Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?

Jeg har også valgt at få min helix lavet ude i byen i stedet for at skulle selv i gang. Det kostede 135 euro med fragt fra Tyskland, så ca. 1000 kr og jeg slap for alt skærearbejdet. Man skal så selv samle den, men det tager en eftermiddag.

https://www.ebay.com/str/heimworker

 

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Hej jw,

Du skriver:

>>Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.<<

Bare lige for at slå det fast: DCC er et digitalt format, der er helt uafhængigt af dit skinne valg. Jeg kører eks. DCC på mit Märklin c-skinnebaserede anlæg.

Ha' en god dag.  Smile

mvh

Niels 

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Niels skrev:

Hej jw,

Du skriver:

>>Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.<<

Bare lige for at slå det fast: DCC er et digitalt format, der er helt uafhængigt af dit skinne valg. Jeg kører eks. DCC på mit Märklin c-skinnebaserede anlæg.

Ha' en god dag.  Smile

mvh

Niels 

Du har selvfølgelig ret. ????

Det er et DC anlæg med DCC styring jeg har i tankerne ????

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

jw skrev:

Niels skrev:

Hej jw,

Du skriver:

>>Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.<<

Bare lige for at slå det fast: DCC er et digitalt format, der er helt uafhængigt af dit skinne valg. Jeg kører eks. DCC på mit Märklin c-skinnebaserede anlæg.

Ha' en god dag.  Smile

mvh

Niels 

Du har selvfølgelig ret. ????

Det er et DC anlæg med DCC styring jeg har i tankerne ???? 

Det ser da tåbeligt ud når mine emojis bliver erstattet af spørgsmål ...

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Snuden skrev:

jw skrev:

Hej Skott

Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.

Senest (  https://youtu.be/-UaLpkGeWu0  ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).

Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.

Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?

Jeg har også valgt at få min helix lavet ude i byen i stedet for at skulle selv i gang. Det kostede 135 euro med fragt fra Tyskland, så ca. 1000 kr og jeg slap for alt skærearbejdet. Man skal så selv samle den, men det tager en eftermiddag.

https://www.ebay.com/str/heimworker

 

Tak for din info med link. 
Så dem kan du godt anbefale ?

Da jeg allerede har lavet sektioner på 160 cm. x 160 cm. (indre mål) til helix for at kunne have 2 spor på over 70 cm. (noget i stil med hhv. 77 og 71 cm. ) radius skal jeg finde en producent der laver i mål der passer.

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

jw skrev:

Snuden skrev:

jw skrev:

Hej Skott

Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.

Senest (  https://youtu.be/-UaLpkGeWu0  ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).

Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.

Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?

Jeg har også valgt at få min helix lavet ude i byen i stedet for at skulle selv i gang. Det kostede 135 euro med fragt fra Tyskland, så ca. 1000 kr og jeg slap for alt skærearbejdet. Man skal så selv samle den, men det tager en eftermiddag.

https://www.ebay.com/str/heimworker

 

Tak for din info med link. 
Så dem kan du godt anbefale ?

Da jeg allerede har lavet sektioner på 160 cm. x 160 cm. (indre mål) til helix for at kunne have 2 spor på over 70 cm. (noget i stil med hhv. 77 og 71 cm. ) radius skal jeg finde en producent der laver i mål der passer.

Ja, jeg er fuldt tilfreds med det jeg har fået leveret.

 

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.