Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.
Nu er jeg så kommet til design af mine skyggebanegårde og leder efter andres erfaringer mht. skinne producent.
Det bliver noget med helix'er i hver ende med radius 70 - 75 cm og så 3 ture (ca. 35 cm. ) ned under den synlige del af anlæget med en bredde på 70 - 80 cm. Måske 8 til 10 spor med gradvis større afstand mod væg.
Driftstabiliteten er afgørende så jeg tænker at undgå de mindste radius i sporskifterne.
Umiddelbart virker Roco oplagt da de også er code 83 ligesom Tillig og har pænt udvalg af sporskifter, men måske findes der billigere alternativer...
Hvad bruger I andre DC'ere i den situation ?
Trix, Piko, Peco eller ?
Tænker driftstabilitet og pris har noget at sige...
Tak for hjælpen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Jeg anvender Peco. Det fungerer fint for mig. Jeg lodder fødeledninger på for ca. hver meter samt selvfølgelig på alle skifter og benytter electrofrog (ledende hjertestykke).
Med venlig hilsen
Skott
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
For dem der kan selv er det vel PECO og PECOflex i skjulte områder.
Tillig er vel som sådan kun til synlige områder.
mvh Ivan Holck
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
jw
Indlæg: 29
Er det Peco code 75, 83 eller 100 du bruger ?
Da Tillig til den synlige del er code 83 tænker jeg at det i mit tilfælde måske er smartest at fortsætte med code 83 så skyggebanegården ikke er mere "krævende" end den primære del af anlæget.
Har dog ikke lige tjekket alle online priserne hvad der er billigst af de 3 coder.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Jeg vil anbefale Peco code 75 med elektrofrog sporskifter.
Har selv brugt Roco line i det skjulte men været udsat for at punktsvejsningerne til lasker / kobberforbindelser under / imellem skinnerne har været brudt efter lægning, og derfor har skullet eftermontere anden forbindelse.
Yderligere er tolerancerne omkring hjerte stykket mindre på et Peco sporskifte, hjulene falder ikke ned og det giver en mere stabil passage.
Roco line code 83 skinnehøjde = 2,1 mm
Tillig code 83 skinnehøjde = 2.1 mm
Peco code 75 skinnehøjde = 1,9 mm
Fælles for dem alle er at frihøjden over skinnesøm / skrue og overkant skinne er 1,4 mm. Har du ældre vogne og ikke mindst lokomotiver du ønsker at bruge skal du overveje skinner med code 100. Vogne kan du skifte aksler på, det er straks værer med lokomotiver.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Er det Peco code 75, 83 eller 100 du bruger ?
Jeg bruger code 75. Her brugt et par Tillig skifter, hvor jeg ikke kunne få Peco med den ønskede radie. Det fungerer fint. Bukker lasken en lille smule, så passe skinnehøjderne sammen igen.
Med venlig hilsen
Skott
jw
Indlæg: 29
Hej.
Jeg vil anbefale Peco code 75 med elektrofrog sporskifter.
Har selv brugt Roco line i det skjulte men været udsat for at punktsvejsningerne til lasker / kobberforbindelser under / imellem skinnerne har været brudt efter lægning, og derfor har skullet eftermontere anden forbindelse.
Yderligere er tolerancerne omkring hjerte stykket mindre på et Peco sporskifte, hjulene falder ikke ned og det giver en mere stabil passage.
Roco line code 83 skinnehøjde = 2,1 mm
Tillig code 83 skinnehøjde = 2.1 mm
Peco code 75 skinnehøjde = 1,9 mm
Fælles for dem alle er at frihøjden over skinnesøm / skrue og overkant skinne er 1,4 mm. Har du ældre vogne og ikke mindst lokomotiver du ønsker at bruge skal du overveje skinner med code 100. Vogne kan du skifte aksler på, det er straks værer med lokomotiver.
Hej.
Jeg vil anbefale Peco code 75 med elektrofrog sporskifter.
Har selv brugt Roco line i det skjulte men været udsat for at punktsvejsningerne til lasker / kobberforbindelser under / imellem skinnerne har været brudt efter lægning, og derfor har skullet eftermontere anden forbindelse.
Yderligere er tolerancerne omkring hjerte stykket mindre på et Peco sporskifte, hjulene falder ikke ned og det giver en mere stabil passage.
Roco line code 83 skinnehøjde = 2,1 mm
Tillig code 83 skinnehøjde = 2.1 mm
Peco code 75 skinnehøjde = 1,9 mm
Fælles for dem alle er at frihøjden over skinnesøm / skrue og overkant skinne er 1,4 mm. Har du ældre vogne og ikke mindst lokomotiver du ønsker at bruge skal du overveje skinner med code 100. Vogne kan du skifte aksler på, det er straks værer med lokomotiver.
Tak for dit svar.
Det lyder som om Peco giver mere sikker kørsel end Roco, så nu vil jeg kigge nærmere på de forskellige Peco sporskifte modeller.
Jeg kører kun med nyt materiel så code 100 behøver jeg ikke.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Prøv at kigge inden for hos Charley: https://www.youtube.com/c/ChadwickModelRailway/featured
Han laver nogle gode videoer, og benytter også Peco - Og kommer med mange gode fif omkring disse.
Med venlig hilsen
Skott
jw
Indlæg: 29
Hej Skott
Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.
Senest ( https://youtu.be/-UaLpkGeWu0 ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).
Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.
Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Ja, han får godt nok brugt sit otium godt
Ikke, hvad jeg kender til. Men det giver mange gode muligheder, bestemt. Men man skal nok dykke lidt i 'muldvarpen' for at betale for at få laserskåret specialt, som han gjorde her, men han har nok fået en rigtig god pris mod reklameværdien af hans video
Med venlig hilsen
Skott
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Hej Skott
Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.
Senest ( https://youtu.be/-UaLpkGeWu0 ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).
Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.
Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?
Jeg har også valgt at få min helix lavet ude i byen i stedet for at skulle selv i gang. Det kostede 135 euro med fragt fra Tyskland, så ca. 1000 kr og jeg slap for alt skærearbejdet. Man skal så selv samle den, men det tager en eftermiddag.
https://www.ebay.com/str/heimworker
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Niels
Ingeniør
Indlæg: 306
Hej jw,
Du skriver:
>>Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.<<
Bare lige for at slå det fast: DCC er et digitalt format, der er helt uafhængigt af dit skinne valg. Jeg kører eks. DCC på mit Märklin c-skinnebaserede anlæg.
Ha' en god dag.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
jw
Indlæg: 29
Hej jw,
Du skriver:
>>Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.<<
Bare lige for at slå det fast: DCC er et digitalt format, der er helt uafhængigt af dit skinne valg. Jeg kører eks. DCC på mit Märklin c-skinnebaserede anlæg.
Ha' en god dag.
mvh
Niels
Du har selvfølgelig ret. ????
Det er et DC anlæg med DCC styring jeg har i tankerne ????
jw
Indlæg: 29
Hej jw,
Du skriver:
>>Jeg har i lang tid haft en principskitse liggende i skuffen til mit nye H0 DCC layout hvor jeg tænker at anvende Tillig.<<
Bare lige for at slå det fast: DCC er et digitalt format, der er helt uafhængigt af dit skinne valg. Jeg kører eks. DCC på mit Märklin c-skinnebaserede anlæg.
Ha' en god dag.
mvh
Niels
Du har selvfølgelig ret. ????
Det er et DC anlæg med DCC styring jeg har i tankerne ????
Det ser da tåbeligt ud når mine emojis bliver erstattet af spørgsmål ...
jw
Indlæg: 29
Hej Skott
Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.
Senest ( https://youtu.be/-UaLpkGeWu0 ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).
Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.
Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?
Jeg har også valgt at få min helix lavet ude i byen i stedet for at skulle selv i gang. Det kostede 135 euro med fragt fra Tyskland, så ca. 1000 kr og jeg slap for alt skærearbejdet. Man skal så selv samle den, men det tager en eftermiddag.
https://www.ebay.com/str/heimworker
Tak for din info med link.
Så dem kan du godt anbefale ?
Da jeg allerede har lavet sektioner på 160 cm. x 160 cm. (indre mål) til helix for at kunne have 2 spor på over 70 cm. (noget i stil med hhv. 77 og 71 cm. ) radius skal jeg finde en producent der laver i mål der passer.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Hej Skott
Nu har jeg kigget lidt på Charlies videoer og du har ret i at der er flere gode ideer.
Senest ( https://youtu.be/-UaLpkGeWu0 ) har han fået lavet en helix laserskåret hos en lokal producent (https://www.dcctrainautomation.co.uk/laser-cutting-services.html).
Jeg har derfor fået lyst til at afsøge muligheden for at få laser/cnc skåret Helix byggedele her i DK.
Umiddelbart kan jeg ikke se andre her på sporskiftet der har delt erfaringer om dette ?
Jeg har også valgt at få min helix lavet ude i byen i stedet for at skulle selv i gang. Det kostede 135 euro med fragt fra Tyskland, så ca. 1000 kr og jeg slap for alt skærearbejdet. Man skal så selv samle den, men det tager en eftermiddag.
https://www.ebay.com/str/heimworker
Tak for din info med link.
Så dem kan du godt anbefale ?
Da jeg allerede har lavet sektioner på 160 cm. x 160 cm. (indre mål) til helix for at kunne have 2 spor på over 70 cm. (noget i stil med hhv. 77 og 71 cm. ) radius skal jeg finde en producent der laver i mål der passer.
Ja, jeg er fuldt tilfreds med det jeg har fået leveret.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.