Østerport 1932 - hvor kan jeg skære mere ned?

Jeg har et rum på 3,5 X 3,8 m i kælderen. Det har været reserveret min (kommende) modeljernbane i flere år. Men nu er det endelig ved at være tid til at rummet kan gøres klart. Det har fået mig til at tage planlægningen af layout op igen igen igen.

Først lidt om idéen bag anlægget:

Vi befinder os på Østerbro ca. 1932. Et frygteligt uheld i forbindelse med forberedelserne til S-togs drift har lukket al trafik gennem røret. Kh, Gb og CvK kører alle med nedsat kapacitet.
Vi befinder os samtidig i en parallelverden, hvor det er nutidens politikere, der har stået for de reelle bevillinger til jernbaneanlæg – bl.a. der for uheldet. Men også, at der kun er enkeltspor fra Østerport og mod Hellerup, ligesom der kun er enkeltspor mellem Østerport og Frihavnen. Endvidere er kun Østre leje blevet bygget i Frihavnens færgehavn. Lur mig om ikke der i tidens fylde også kun bliver råd til at indsætte en enkeltsporet færge fra HH-overfarten i trafikken til Malmø.
I praksis fungerer Østerport på denne måde som en rebroussement station med ”linjer” i tre retninger: Mod Frihavnens Færgestation, mod Hellerup og mod Lersøen.
Østerport er derfor hårdt belastet. Den fungerer både som udgangspunkt for lokal- og eksprestog til Helsingør, der er øget godsudveksling over Frihavnen og behov for ekstra godstog mod Lersøen, samtidig må Frihavnen Færgestation håndtere flere gennemgående personvogne fra internationale tog, der også ledes via Østerport og Lersøen mod det sydlige udland.

Jeg forestiller mig hovedfokus er på rangering på stationen og i havnen – udveksling af vogne ml. Frihavnen og DSB. Rangering til og fra færge, formering af ”tog” mellem Færgestation og Østerport.
Men også modtagelse og afsendelse af tog fra Østerport til Helsingør hhv. Lersøen.
Håbet er at kunne lave en semi-automatisk tog-afvikling; når et tog sendes afsted fra Østerport kører det af enten den høje bane (Helsingør) eller den lave bane (Lersøen), via en helix i rummet ved siden af til en skjult opstillingsbanegård i underetagen, der så sender næste tog tilbage i hovedet på mig.

Billede
Problemet:

Jeg synes der er er for meget!
Kan man simplificere indkørslen til Østerport?
Hvad kan skæres væk uden at det går ud over min grundidé?

Forslag, kritik og anden input modtages med tak.

Mvh. Jan

__________________

I transition

AttachmentStørrelse
TilligElite1897_Reduced7dg.scarm66.15 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Jan

Jeg syntes det er en god anlægs ide.

Du kan fjere de 2 sporskifter med rød ring. Du kan komme samme vej via den grønne linie.

Hvis du fjerner meget mere syntes jeg at stor by ideen går tabt.

Jeg syntes det er problematisk at man ikke kan komme direkte til maskindepotet fra godssporene på Østerport.

Og at person vogne fra færgen kan ikke komme til perron.

Mvh. Ole Vedel

Billede

Like 1 kan lide
Top

Hej Ole,

Tak for feedback. Den med manglende perronadgang for tog fra færgen er en smutter. Jeg er startet med den originale sporplan fra 1897, som jeg så har beskåret og indskrænket kraftigt! Til sidst har jeg så "vredet" den ind på mine 12m2. Under denne "vrideproces" har jeg glemt en transversal fra færgeindkørslen til "spor 5". Den bliver der så plads til, nu hvor du har påpeget en overflødig transversal.

Jeg var godt klar over den manglende forbindelse fra godsspor til maskindepot, men jeg kunne ikke komme op med en god løsning. På et tidspunkt havde jeg to depoter, meen... Igen, den overflødige transversal åbner for en del plads i indkørslen - måske også for en forbindelse fra gods til depot. Men det vil kræve decideret krydsning af togvejsspor. Det ved jeg ikke helt om man havde i 1:1?

Jeg må tilbage til tegnebrættet. "I'll be Bach"

mvh. Jan

__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

 

Billede

Hmmm,at fjerne den overflødige transversal, skabte godt nok noget plads - bare ikke der, hvor jeg skulle bruge den. Så nu har jeg revideret alle tre indkørsler til Østerport en hel del, bl.a. for at skaffe bedre adgang til maskindepotet.
Hvis man tæller spor på Østerport fra venstre til højre på planen, kan man nå følgende spor:
Fra Helsingør: Spor 1-5
Fra Lersøen: Spor 1-6
Fra Frihavnen Færge: Spor 5 (perron) - 9
Fra selve Frihavnen: Spor 6 - 10
Fra maskindepotet: Spor 1 - 9

Ligesom Frihavnen har et udtræk op mod DSB, har DSB så også fået et udtræk ned mod Frihavnen. Sporene for enden af perronerne til forstærkningsmateriel har også fået en mere fornuftig længde.

Det blev planen jo ikke ligefrem reduceret af Stare Men OK som Ole, skriver, så er det også vigtigt at bevare indtrykket af storby.Og det er det udtryk, jeg gerne vil ramme; by, havn, industri...
Jeg er ikke helt tilfreds endnu, der er kommet et par 12 og 15 graders skifter ind i indkørslestogvejene - og jeg havde egentlig lovet mig selv, at der ikke kom noget der var værre end Tilligs "lange" kurveskifte. Jeg er også kommet lidt under den mindste radius på 550 mm, jeg havde lovet mig selv, et par steder.

Nåh, familien må indstille sig på, at jeg kun ønsker mig (flere) Tillig-skifter til jul og fødselsdag i et par år Smile

Apropos Tillig-skifter; havde man egentlig skifter med gennemgående tunger i 1932?
Kan man få Tillig-skifter med hængslede tunger? Og hvis nej, hvad kan I så anbefale istedet?

Kan man overhovedet få 9 graders skifter med hængslede tunger fra nogen producenter?

Mvh. Jan

AttachmentStørrelse
TilligElite1897_Reduced7dg_12b.scarm 71.14 kB
__________________

I transition

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.