Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Københavnerhus - kitbashing af Auhagen 11424 "Verwaltungsgebäude"

Hej,

Jeg er igang med et lille diorama til vitrinen, tanken er at der skal være en banegrav med en Københavner-gade ovenfor. Husene på gaden bygges som relief-huse der skal stå op ad vitrinens bagvæg. Jeg tænker at der skal være en blanding af fordanskede industri-huse og dertil et par scratch-byggede. 

Det første delprojekt er blevet et 30'er inspireret murstenshus, fremstillet ved at kitbashe Auhagen's 11424 "Verwaltungsgebäude":

Billede

 

Huset er fra Auhagen's baukasten serie og egentlig del af et fabriksanlæg og væggene bygges ved at sætte elementer sammen. Det ser dog ikke specielt dansk ud med opgangene ved bygningens gavl, så jeg har modificeret opgangs-elementerne så de kan flyttes ind:

Billede

Derpå har jeg sammenbygget facaden så der bliver to opgange samt en port:

Billede

Med tynd plasticard på soklen for at illudere pudset mur og lidt sandspartel i fugerne begynder projektet så småt at tage form:

Billede

 

Gavle på...

Billede

Og første prøve-opstilling i vitrinen:

Billede

 

Status på projektet efter weekendens byggeri kan ses her:

Billede

 

Ganske fint resultat synes jeg selv - kan sagtens gå an i en Københavner-sammenhæng. Smile (En lille skønhedsfejl er at jeg har fået brugt to forskellige elementer til opgangene sådan at vinduesplaceringen ikke er blevet ens, men det lever jeg med - der bliver for stor risiko for at ødelægge noget ved at forsøge at ændre dette...)

 

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 7 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Flot!

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Meget interessant! Jeg købte det kit fra Aughagen år siden med ideen om at gøre det til en dansk bygning, og nu har jeg et godt eksempel.

Jeg ser også et hus på bordet. Er det et eksisterende kit eller er det en selvbygget model?

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Gert skrev:

Meget interessant! Jeg købte det kit fra Aughagen år siden med ideen om at gøre det til en dansk bygning, og nu har jeg et godt eksempel.

Det glæder mig hvis du kan bruge ideen. Smile

Gert skrev:

Jeg ser også et hus på bordet. Er det et eksisterende kit eller er det en selvbygget model?

Det er et gammelt POLA 164 kit fra min barndoms modeljernbane. Smile Jeg overvejer at lade det indgå også, men så skal der vist murstensplade fra Slaters på - eller i hvert fald spartles skudhuller ud. Som det står skal det jo ligne et tysk hus fra tiden efter 2. verdenskrig gætter jeg på.

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Netop når der en en port er det oplagt at facaden over den skiller sig ud. Nydeligt arbejde

VH rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

God eftermiddag

 

Var et smut inde i byen idag og kom til at tænke på denne sides ideer om cross-kitting og andre fremmeord Smile   på facader til modedljernbanens byer. Det mindede mig om denne hjemmeside:

https://www.flickr.com/photos/152659513@N05/albums/72157686200482304 der omhandler Nørrebro. 

Der er i hundredevis af inspirationsfoto og andre bydele er også vist. 

Ja, der er sikkert ikke anført alle fotografernes navne og de sædvanlige copyrights indehavere og, og, og, men ta´det med sidens webmaster, hvis man synes det. Jeg kan bare konstatere, at der i hundredevis af inspirationskilder til storstadshuse.

God fornøjelse

 

Steffen Dresler

NB: Bemærk at der i langt de fleste husfacader er en port ind til baggården. Hvor skal man ellers sætte skiltene op med teksten: "Handel og Betleri forbudt. Bude bedes benytte Bagtrappen".

 

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Steffen,

Steffen Dresler skrev:

Var et smut inde i byen idag og kom til at tænke på denne sides ideer om cross-kitting og andre fremmeord Smile   på facader til modedljernbanens byer. Det mindede mig om denne hjemmeside:

https://www.flickr.com/photos/152659513@N05/albums/72157686200482304 der omhandler Nørrebro. 

Der er i hundredevis af inspirationsfoto og andre bydele er også vist. 

Mange tak - det er en fin ressource! Smile Jeg har en kit-bashing af hjørnehuset Auhagen 11447 på bedding også:

Jeg regner med at bygge "variant 1" og skære passende i den: 1) den skal være relief-bygning og 2) der skal ikke være så meget "pynt" på etager højrere end første sal. Jeg har endnu ikke besluttet mig for om den får slater-mursten på, men måske.

Skifer på taget ville også være godt, men jeg ved pt. ikke hvor det er bedst at få den slags - er der nogen der kender andre muligheder end at "ridse" i plasticard selv?

Jeg har også købt murstensplade stort ind hos slaters (nr. #0399 er god - tak til cbt og Kasper Bang for tips ) og planlægger lidt scratch-byg, så det er helt klart rart at have noget at søge inspiration i. Smile

Steffen Dresler skrev:

Ja, der er sikkert ikke anført alle fotografernes navne og de sædvanlige copyrights indehavere og, og, og, men ta´det med sidens webmaster, hvis man synes det. Jeg kan bare konstatere, at der i hundredevis af inspirationskilder til storstadshuse.

Sådan har jeg det også. Smile

Steffen Dresler skrev:

NB: Bemærk at der i langt de fleste husfacader er en port ind til baggården. Hvor skal man ellers sætte skiltene op med teksten: "Handel og Betleri forbudt. Bude bedes benytte Bagtrappen".

Præcis! Laughing out loud

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Steffen

Jeg vil tildels give dig ret mht porte, men der er faktisk stadig en del steder, hvor der er hul i husrækken, som give adgang til baggården.

Faktisk findes der stadigvæk mange steder på brokvartererne, hvor der er huse med kun stue- og tagetage - hhv 2 etagers huse.

PGA grundpriserne og husenes alder, bliver der stadig færre af dem, men taler vi om epoke 3 og  4 er det meget udbredt.

 Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Jeg er endnu ikke 100% "færdig" med det første byhus, men har alligevel påbegyndt arbejdet med at fordanske Auhagen's hjørnehus nr. 11447:

Billede

Hovedingredienser er murstensplade fra Slaters, afskæring af lidt facacde-pynt samt lidt maling... Ideen er at det på samme måde som det tidligere beskrevne skal være en relief-bygning, så facaden bliver nok forlænget en smule i højre side i forlhold til fotoet.

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Sporhunden

Indlæg: 71

PB

Har set at der er forskudte vinduer over den ene opgangsdør men ikke den anden. På tegningen øverst af pakken, er vinduerne forskudte i begge opgangssider. Bare en observation. Kan se du selv nævner det, men hvorfor lave denne positiv forskel hvis der som tegningen af facaden antyder, er 2 kolonner med forskudte vinduer. Hvor er den anden blevet af?

 

 

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Sporhunden skrev:

Har set at der er forskudte vinduer over den ene opgangsdør men ikke den anden. På tegningen øverst af pakken, er vinduerne forskudte i begge opgangssider. Bare en observation. 

 

Helt korrekt observeret - en fejl. (Jeg er kommet til at benytte ”bagtrappen” til den ene opgang. Jeg er blot bange for at få ødelagt for meget andet ved at rette det igen. Så den skønhedsfejl ender jeg nok med at leve med. Smile )

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej Peter,

Går det fremad med projektet med "københavnerhuset"? Det er jo længe siden vi har hørt nyt og vil gerne se flere billeder. Har selv det samme byggesæt liggende ventende på hylden  Smile

Venligst

Niels

 

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Niels og tak for interessen!

Niels skrev:

Går det fremad med projektet med "københavnerhuset"? Det er jo længe siden vi har hørt nyt og vil gerne se flere billeder. Har selv det samme byggesæt liggende ventende på hylden  :) 

Min Københavner-gade har desværre stået ret stille siden sidst, men jeg har snart ferie...  Smile Jeg skal nok lægge billeder på når der er fremskridt.

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej,

Så blev min version af "kontorhuset" færdig.  Smile

http://niels-modeltog.dk/index.php/modelbyggepladsen-sp-23553/92-dsb-kon...

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

peterw skrev:

Jeg er endnu ikke 100% "færdig" med det første byhus, men har alligevel påbegyndt arbejdet med at fordanske Auhagen's hjørnehus nr. 11447:

Hovedingredienser er murstensplade fra Slaters, afskæring af lidt facacde-pynt samt lidt maling... Ideen er at det på samme måde som det tidligere beskrevne skal være en relief-bygning, så facaden bliver nok forlænget en smule i højre side i forhold til fotoet.

Så er der endeligt lidt nyt til denne tråd, jeg er tæt på færdig med hjørnehuset der også har fået "skifer" på taget - også Slaters plade:

Billede

Jeg tænker at der evt. bliver bank "ved hjørnet" og at facaden formentlig modificeres med endnu en dør + forretning længere henne ad bygningen.

Taget mangler også stadig lidt detaljer, jeg tænker et par loftsvinduer, skorstene, antenner og zink-inddækning fremstillet af evergreen-strips.

Jeg synes også at altanerne måske er lige "tunge" nok i udseendet, måske skal der bare et lille gitter på i stedet for de sten-blokke der pt. sidder på.

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 3 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Ser godt ud Peter, hvilke slater murstens plader har du brugt? Jeg ville bare lave franske altaner med et smedejernsgitter hvis det var mig. Bygningen har stilen der passer til det.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

God aften Nielsen,

FutNielsen skrev:

Ser godt ud Peter, hvilke slater murstens plader har du brugt? Jeg ville bare lave franske altaner med et smedejernsgitter hvis det var mig. Bygningen har stilen der passer til det.

Mange tak for de pæne ord!  Smile Jeg har også tænkt på franske altaner - tænker du også at det er "nok" på hjørnet af bygningen? (Så jeg nemlig allerede fine filigrane gitre, udført i laserskåret pap liggende i æsken!)

Til mursten har jeg brugt:
0399 Plastikard: 4mm English Bond Brick Red

Til skifer:
0426         Plastikard: 4mm Roofing Tile Grey 

Mvh
Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Jeg ville helt klart nøjes med de " dyre" hjørne lejligheder og tak for oplysningen

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Så er der langt om længe lidt nyt fra mit “Københavner-vitrine” byggeri. Har her i for-påsken fået monteret et lille plateau til bygninger / vej og Witzel’s arkade/støttemur langs banegraven. :) 

Billede

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 3 kan lide
Top

Picture

Burlington Northern

København Ø

Indlæg: 35

PB

Så meget København, på så lidt plads, selv en IRMA varevogn er med.

Flot arbejde Peter.

__________________

Mvh.

Burlington Northern

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

På FB har jeg foreslået:

Hvis der skal være en café eller lignende, vil jeg forslå navnet:

Ved Gravens Rand

Det skulle være brugt på vores bane - men det blev ikke til noget - så kan det ikke bruges ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej alle sporskiftere,

Jeg skal have indrettet nogle forretninger på mit Københavner-gadestrøg og har f.eks. brug for en “bager-kringle”. Er der nogen af jer der har en god idé til hvor en sådan skaffes eller fremstilles?

(En nødløsning kunne være to dekaler på hver side af et stykke plastic-card, men en lille færdigstøbt/printet dims ville være federe…)

Mvh
Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Med lidt tyndt loddetin og en limklat, er den kringlet .....

Men det er sikkert kongelig hofleverandør, så er der ikke noget med "dronningekrone" !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Hej Peter,

Hvor ser det bare flot og fornemt ud. Det er meget inspirerende at følge dit projekt.

Et lille spørgsmål: 
Hvad har du brugt af materiale og fremgangsmetode til at lave væggene til banegraven ? Dvs selve arkade væggene. Jeg er nemlig selv i gang med et lignende projekt, men har ikke helt kunne finde den rette løsning til netop denne form for arkadevægge. Men din løsning ser rigtig flot ud.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Hej Peter,

Hvor ser det bare flot og fornemt ud. Det er meget inspirerende at følge dit projekt.

Et lille spørgsmål: 
Hvad har du brugt af materiale og fremgangsmetode til at lave væggene til banegraven ? Dvs selve arkade væggene. Jeg er nemlig selv i gang med et lignende projekt, men har ikke helt kunne finde den rette løsning til netop denne form for arkadevægge. Men din løsning ser rigtig flot ud. Jeg er især vild med den lille mur øverst på arkadevæggene, dvs den lille mur ud mod vejbanen. Flot ser det ud  Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

LasseSteen skrev:

Hvor ser det bare flot og fornemt ud. Det er meget inspirerende at følge dit projekt.

Mange tak!  Smile

LasseSteen skrev:

Et lille spørgsmål: 
Hvad har du brugt af materiale og fremgangsmetode til at lave væggene til banegraven ? Dvs selve arkade væggene. Jeg er nemlig selv i gang med et lignende projekt, men har ikke helt kunne finde den rette løsning til netop denne form for arkadevægge. Men din løsning ser rigtig flot ud. Jeg er især vild med den lille mur øverst på arkadevæggene, dvs den lille mur ud mod vejbanen. Flot ser det ud  Laughing out loud



Jeg har købt 3 stk. "arkade" fra Witzel Hobby til den meget rimelige pris af 60 kr/stk. (Muligvis har jeg støvsuget hans lager, der er kun 1 enkelt tilbage pt.  Shock)

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej,

bygger01 skrev:

Med lidt tyndt loddetin og en limklat, er den kringlet .....

Men det er sikkert kongelig hofleverandør, så er der ikke noget med "dronningekrone" !

Tak for tippet, det er da en mulighed!  :) 

(Jeg hælder lidt til den med kongekronen, men så kan det være det er dét projekt der gør at jeg endelig kommer igang med at lære at tegne i 3D... Suk...)

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

En kongelig værdig ...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

peterw skrev:


Jeg har købt 3 stk. "arkade" fra Witzel Hobby til den meget rimelige pris af 60 kr/stk. (Muligvis har jeg støvsuget hans lager, der er kun 1 enkelt tilbage pt.  Shock)

Mvh
Peter

 

Hej Peter,

Tak for tippet Smile

Jeg hører ham lige, om han skulle ligge inde med flere

Mvh
Lasse

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 108

PB

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Gerhard,

Det ser perfekt ud! Mange tak for tippet!  Smile

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Der er gået lang tid siden jeg har rapporteret fremgang, men her er et par hurtige 1. januar fotos af tingenes tilstand...   Smile

BilledeBillede

Mit nytårsfortsæt må hellere være at der skal ske bare lidt mere i år.... 

Godt Nytår! Smile  

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 4 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.