Picture

Danske-Loksounds

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Ny My lyd på vej

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej René

 

Det lyder spændende.

I skriver på jeres hjemmeside, citat:

Danske-Loksounds vil gerne høre fra dig som bruger om der er interesse for at kunne ehverve sig driftlyden fra DSB My 1159.

Er der stemning for produktion af denne lyd Så send mig en mail med emne:1159

 

Den lyd burde måske egentlig have været lagt ind i NJ M17 (MY 1146) ?. MY 1146 har jo den samme type udstødning som MY 1159.

Mon ikke nok at der ville være interesse for den nye MY-lyd ?  Smile

 

Desuden, som det er idag, så er "motorens" omdrejningstal mere eller mindre blot proportionalt med hastigheden under igangsætning på dieselelektriske lokomotiver i model - som om at transmissionen var mekanisk.

Vil I kunne programmere dekoderen således, at lokomotivet først begynder at køre, når "motoren" er oppe i et vist omdrejningstal ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Danske-Loksounds

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Hej Carsten.

DSB My lyden fra 1126 som der ligger i lydudgaverne af den flotte M17 fra HK. Er ikke lavet med M17 maskinen for øje, det var blot et stort ønske at få Danske lyd i maskinerne. Og bestemt et spændende projekt. My 1126 lyden var lavet længe før.

Desuden, som det er idag, så er "motorens" omdrejningstal mere eller mindre blot proportionalt med hastigheden under igangsætning på dieselelektriske lokomotiver i model - som om at transmissionen var mekanisk.

Vil I kunne programmere dekoderen således, at lokomotivet først begynder at køre, når "motoren" er oppe i et vist omdrejningstal ?.

Der er præcis sådan af My lyden opfører sig, maskinen tager omdrejninger før den kan begynde at køre. 

 MA lyden gør det samme, først fylder den og turboen begynder at komme også kører toget.

Eksempelvis ME,MT og ikke mindsst MX begynder at køre med det samme. Der bliver brugt mange timer på research og sparring med folkene der kører materiellet. For at ramme det så realistisk som muligt.

Mvh

René

Danske-Loksounds

Like 2 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

 

Jeg tror, det Carsten mener er, at motoren skal køre op i højere trin, når maskinen accelerer...

Nu gætter jeg her, men jeg tænker, at når virkelighedens maskinen skal sætte igang, så starter loko-føreren med at sætte i trin 1..... Når så togstammen er kommet i bevægelse, går han ret hurtigt op i de højere køretrin, for at accelere hurtigst muligt...

Dette giver sig udslag i, at motoren tager forholdsvis mange omdrejninger, selvom togstammen stadig bevæger sig langsomt op i fart..

Igen gætter jeg, men jeg kunne forestille mig, at kører maskinen solo, så vil hastigheden nogenlunde følge motoromdrejningerne.. (Som den ganske rigtigt gør på modellen)..... Men lytter man til virkelighedens tungt belastede maskiner, vil motoromdrejningerne stige uden at hastigheden på togstammen stiger i samme grad... 

Emnet har vist været diskuteret et par gange, men som jeg har forstået, er det ikke muligt at "programere" lyden på denne måde..??

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Kim Stapelfeldt skrev:

 

Jeg tror, det Carsten mener er, at motoren skal køre op i højere trin, når maskinen accelerer...

Nu gætter jeg her, men jeg tænker, at når virkelighedens maskinen skal sætte igang, så starter loko-føreren med at sætte i trin 1..... Når så togstammen er kommet i bevægelse, går han ret hurtigt op i de højere køretrin, for at accelere hurtigst muligt...

Dette giver sig udslag i, at motoren tager forholdsvis mange omdrejninger, selvom togstammen stadig bevæger sig langsomt op i fart..

Igen gætter jeg, men jeg kunne forestille mig, at kører maskinen solo, så vil hastigheden nogenlunde følge motoromdrejningerne.. (Som den ganske rigtigt gør på modellen)..... Men lytter man til virkelighedens tungt belastede maskiner, vil motoromdrejningerne stige uden at hastigheden på togstammen stiger i samme grad... 

Emnet har vist været diskuteret et par gange, men som jeg har forstået, er det ikke muligt at "programere" lyden på denne måde..??

 

 

Det er lige nøjagtigt, hvad jeg mener, Kim  Smile

 

Nu har jeg så i mellemtiden gået og grublet lidt over det - og det skal lige siges, at jeg ikke har meget forstand på elektronik og programmering - men kan der ikke programmeres en algoritme, hvor outputtet er en kombination af køretrin på Multimaus/IB/whatever og hvor meget strøm, der går gennem dekoderen ?.

Når dekoderen er lastafhængig, så "bremses" der jo på vej ned ad bakke, og gives ekstra "gas", når det går op ad bakke, sådan at hastigheden er nogenlunde konstant - dette gør dekoderen af egen drift. På mange lyddekodere er motorlyden i begge tilfælde desværre den samme, da den tilsyneladende kun er gjort afhængig af køretrinnet på Multimaus/IB/whatever - hvis lastafhængigheden (dvs. måling af strømforbruget) også kom med i algoritmen, så ville "motoren" (dvs. lyden) helt af egen drift f.eks. gå et køretrin ned ved kørsel ned ad bakke, og f.eks. et køretrin opad ved kørsel op ad bakke. Så ville motorlyden lyde noget mere realistisk - også ved igangsætning med et tungt tog, og med deraf følgende større strømforbrug end ved solokørsel, sådan at lyden også her er mere realistisk og afhænger af, hvor meget lokomotivet har fået "på krogen".

Vil det mon kunne lade sig gøre af programmere, René ?. Det er i så fald muligt, at I ville være de første, der indfører en sådan algoritme, for at få en mere realistisk lyd (?).

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Hej hej

Jeg syntes nu alligevel at man er nået langt. f.eks går maskinerne i tomgang/kører for afspærring i de nyere udgaver i stedet for at motorlyd/dampslag kører med op og ned med farten. det der irriterer mest, er at man ikke gider lave rigtig fløjte til de danske loks, men bare lader de tyske gå med. f. eks. har N-maskinerne aldrig haft tysk fløjte - og MY/MX fik aldrig tyfoner medens de var i drift  (kun 1101 hos museet). Bare min mening Smile

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

 

Ingen tvivl om, at vi er blevet krævende.... Og lidt forkælede... Smile

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Carsten.

cbt skrev:
Nu har jeg så i mellemtiden gået og grublet lidt over det - og det skal lige siges, at jeg ikke har meget forstand på elektronik og programmering - men kan der ikke programmeres en algoritme, hvor outputtet er en kombination af køretrin på Multimaus/IB/whatever og hvor meget strøm, der går gennem dekoderen ?.

Nu er det godt nok ved at være længe siden, jeg sidst har leget med min LokProgrammer - men jeg tror nu ikke, basis har ændret sig siden: "Dimsen" har egentligt et misvisende navn, for man kan slet ikke programmere med den! Smile Det skal naturligvis uddybes, men den burde nærmere hedde "LokKonfigurator", for det er i virkeligheden det, den kan: Den kan konfigurere en dekoder.

Selve programmeringen af dekoderen har man ingen mulighed for - det kan kun ESU, og de holder kortene tæt ind til kroppen. Man har så en lang række parametre, man kan pille ved: De almindelige parametre kender du allerede i forvejen, det er den sædvanlige CV-"programmering". Oveni kommer så "programmering" af lydene: Heller ikke her er der tale om egentlig programmering, det handler mere om at hælde lyde ned i nogle forud definerede huller. Man har et slot til start-lyd, et andet til stop-lyd, og en række slots til lyd ved forskellige hastigheder. Dekoderen finder så mere eller mindre selv ud af, hvornår den har lyst til at spille de forskellige. Nogle slots kan kobles til en funktionstast - horn, f.eks. - mens andre slots kan afspilles mere eller mindre tilfældigt.

At putte lyde ned i disse slots og måske tilegne nogle af dem til funktionstaster kaldes "programmering", men har ikke meget med traditionel programmering at gøre. Dit forslag kræver derimod egentlig programmering: Det er det vist kun ESU, der har mulighed for at gøre.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Med loksound4 er der, så vit jeg er orienteret, komme helt andre boller på suppen. Her kommer det meget tæt på programmering.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Danske-Loksounds

Indlæg: 3

PB  Hjemmeside

Hejsa.

 

Nu vil jeg helst ikke blande mig en hel masse i dialogen.

 

Det er ikke muligt at få dekoderen til at reagere lydmæssigt på om det går op eller ned af bakke eller om der er meget bagefter lokomotivet. Dekoderen er sat op til hvilket køretrin den skal afspille eller accelererer/deaccelrerer til i forhold til valgte køretrin. Eller valgte kommando fra styrenheden. Det kan dog lade sig gøre at Sætte dekoderen op med Manuel notching som det kaldes. Det kender nogle nok til. Men da er det muligt at tvangstyre omdrejninger op eller ned med valgfrie F taster.Uden hastigheden på motoren ændrer sig.

En mulighed er dog at programmere motoropsætning ved tilblivelsen af loksound filen således at holder man stille eller eksempelvis er på 50% hastighed, og stiller sin styrring på 100% vil dekoderen forudsat pogrammeringen og lydene er der osv. afspille accelereation fra der hvor den er og op til valgte køretrin. 100% vil eksempelvis betyde stilling 8 på en My og da vil dekoderen kunne vælge at lave en hård accelreration. Istedet for at arbejde sig langsom op igennem køretrinnene. Dekoderen vil stadig kunne tage køretrinnene enkeltvis, det afhænger af hvor meget "gas" man gir. Selvfølgelig skal disse informationer tastes ind og der skal vælges hvornår dekoderen må hvad, og forsinkelse og timer.

Ovenstående arbejdes der på med 1101 lyden. Og det er også indspillet for at få den karakteristiske buldre lyd med når den accelererer fra 0 til eksempelvis stilling 4 osv.Et forsøg på at ramme noget der er så tæt på forbilledet som muligt. Grundet højtaleren og det at det er polyfoni der kommer ud af en Loksound dekoder. Så kan det aldrig blive som at stå ved siden af 1101 når den er igang. : -)

V4 dekodere er noget af et fremskridt fra V3.5 kortene. Om der er tale om programmering er vel individuelt om hvor skrap man er til IT. Det er dog ikke "bare" at copy/paste nogle kasser og lyde også bruge en i forvejen lavet ESU fil.Men det er heller ikke raketvidenskab, Men V4 kortene og softwaren hertil, da skal/kan der tastes mange værdier ind iform af Sandt/Falsk osv. Da er det lidt ældre program til V3 kortene noget mere enkelt at komme rundt i. Og nemmere at skabe en fil med.Her kan man bare ikke "blande" sig så meget i parametrene og lave det helt fra Scratch. 

Ovenstående er min personlige mening og erfaring, og det er ikke skrevet for at fornærme eller støde nogen eller starte en større diskusion.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej René

Tusind tak for svar.

 

Danske-Loksounds skrev:

Det er ikke muligt at få dekoderen til at reagere lydmæssigt på om det går op eller ned af bakke eller om der er meget bagefter lokomotivet. Dekoderen er sat op til hvilket køretrin den skal afspille eller accelererer/deaccelrerer til i forhold til valgte køretrin.

Okie-dokie. Det må så blive et fremtidigt udviklingsområde for ESU og Uhlenbrock, m.fl.

For producenten om nogen må det vel være muligt at kunne knytte lastafhængigheden (strømforbruget) sammen med lydbilledet - så hvem af dem kommer mon først med denne mulighed ?.  Smile

 

Danske-Loksounds skrev:

Det kan dog lade sig gøre at Sætte dekoderen op med Manuel notching som det kaldes. Det kender nogle nok til. Men da er det muligt at tvangstyre omdrejninger op eller ned med valgfrie F taster.Uden hastigheden på motoren ændrer sig.

En mulighed er dog at programmere motoropsætning ved tilblivelsen af loksound filen således at holder man stille eller eksempelvis er på 50% hastighed, og stiller sin styrring på 100% vil dekoderen forudsat pogrammeringen og lydene er der osv. afspille accelereation fra der hvor den er og op til valgte køretrin. 100% vil eksempelvis betyde stilling 8 på en My og da vil dekoderen kunne vælge at lave en hård accelreration. Istedet for at arbejde sig langsom op igennem køretrinnene. Dekoderen vil stadig kunne tage køretrinnene enkeltvis, det afhænger af hvor meget "gas" man gir. Selvfølgelig skal disse informationer tastes ind og der skal vælges hvornår dekoderen må hvad, og forsinkelse og timer.

Det kunne jo måske være, at det kan løse "problemet" - sålænge det blot giver et lydbillede, som er lidt mere á la virkeligheden, så betyder det mindre, om man må gå om ad en programmeringsmæssig omvej (eller smutvej), eller om det skal der skal bruges manuelle metoder eller måske endda lidt "fusk"  Smile

Jeg glæder mig til at høre resultatet af jeres arbejde.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.