Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

QXL.dk – Et alternativ?

Lidt før planlagt, men nu skal det være.

Efter halvanden måned og mange timers arbejde og test, vil jeg præsentere hobbyauktioner.dk

Hobbyauktioner.dk er et nyt og friskt alternativ til bl.a. QXL, som mod forventning har rullet deres nye design tilbage.

Ideen bag at starte hobbyauktioner.dk var, at der manglede et simpelt alternativ til de mange steder, hvor man kan sætte sine hobbyrelaterede ting til salg, men stadig et sted, som både kan tilbyde auktioner med bud og auktioner med Køb Nu mulighed.

Fordelen ved at det kun er hobbyrelaterede ting der kan sættes til salg er, at dine varer bliver eksponeret væsentligt mere end på andre sites, som indeholder mange andre kategorier. Det betyder forhåbentligt at du hurtigere får din vare solgt eller får den solgt til en bedre pris.

Det er gratis at oprette sig, gratis at sætte ting til salg, og man betaler ikke gebyr for solgte varer. Det er planen at man på et senere tidspunkt, mod et mindre gebyr, vil få mulighed for at kunne fremhæve sin auktion, give den en fed overskrift eller få den fremhævet på forsiden. Dette vil blive meldt ud pr. Nyhedsbrev når der bliver åbnet op for dette.

Når jeg skriver lidt før planlagt betyder det ikke, at det er et halvfærdigt auktionssite der lanceres. Det har været en længere proces med at få det oversat fra engelsk til dansk, og der har været foretaget mange tests, for at sikre, at sitet fungerer som det skal.

Auktionsplatformen tilbyder bl.a.

Auktioner
-        Mulighed for at oprette en traditionel auktion med bud.
-        Alternativt vælge at din auktion er en ”Kun Køb Nu”, så din vare sættes til salg til den angivne pris.
-        Tilføje op til 5 billeder til hver auktion.
-        Definere din egen startpris, samt budforøgelse.
-        Angive en specifik startdato for din auktion.
-        Automatisk genopslag. Bliver din vare ikke solgt, kan du vælge at den automatisk skal sættes til salg igen. 

Kontrolpanel
-        Et kontrolpanel hvor du administrerer dine auktioner, og hvor du har et overblik over aktuelle bud og hvornår dine auktioner slutter.
-        Du kan se hvem sælgeren eller køberen er på en afsluttet auktion.
-        Du kan markere betaling modtaget for en solgt vare, samt markere den som afsendt eller modtaget.
-        Kommunikere med andre brugere via det indbyggede beskedsystem.
-        Oprette supportsager. 

Derudover kan du oprette søgelister/notifikationer, hvor du angiver specifikke søgeord. Når der oprettes en auktion hvor et af dine søgeord indgår, vil du automatisk blive underrettet via mail.

En anden og lige så vigtig ting er, at auktionsplatformen giver mulighed for at afgive karakter efter en endt handel. På den måde vil det hurtigt vise sig, hvis en sælger ikke helt lever op til det der blev lovet, men samtidig også fremhæve de sælgere som fortjener det.

Der er på nuværende tidspunkt er udvalg at kategorier som bør dække det meste inden for modeltog. Skulle du komme i tanke om noget der mangler, så skriv endelig en mail med dit forslag.

Ellers håber jeg, at i vil være med til at give det en chance, og få sat nogle ting til salg. Prøv det af, og kom gerne med ris/ros.

Thomas – hobbyauktioner.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Thomas

Tak for initiativet - Håber da, du får medvind Smile

Jeg prøvede lige at kigge på din side og kan se, at der under 'Jernbane Bøger' er 2 auktioner, men klikker man på den, er der kun 1?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Hej Skott.

Mange tak. Smile Der er en lille bug i platformen der gør, at tællerne ved kategorierne ikke stemmer helt. Det skulle gerne blive løst på et tidspunkt. Smile

/Thomas.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

Hej Thomas,

og velkommen med nok en auktionsside / salgskanal på Internettet.
Om det så må lykkes for dig / jer er jo ikke godt at vide, men pøj pøj.

Jeg håber, at du har fulgt debatten i denne tråd.

Den i tråden nævnte auktionsside betragter jeg i dag som STENdød efter knap 5 måneder i luften  Sad

QXL som auktionsside vil nok være svære 'at slå af pinden' som stedet med auktioner for mj'ere, og FB-grupperne for handel med modeltog har et sted imellem 1000 til 2000 brugere,
så en auktionsside med 100 til 200 brugere vil være uinteressant for de fleste sælgere.

men hvo intet vover, intet vinder

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Torben Z. skrev:

Hej Thomas,

og velkommen med nok en aukionsside / salgskanal på Internettet.
Om det så må lykkes for dig / jer er jo ikke godt at vide, men pøj pøj.

Jeg håber, at du har fulgt debatten i denne tråd.

Den i tråden nævnte auktionsside betragter jeg i dag som STENdød efter knap 5 måneder i luften  Sad

QXL som auktionsside vil nok være svære 'at slå af pinden' som stedet med auktioner for mj'ere, og FB-grupperne for handel med modeltog har et sted imellem 1000 til 2000 brugere,
så en auktionsside med 100 til 200 brugere vil være uinteressant for de fleste sælgere.

men hvo intet vover, intet vinder

 

Hej Torben.

Tak for din kommentar, som jeg gerne vil svare på.

Jeg har selvfølgelig fuldt debatten i den tråd du henviser til. Et af de kritikpunkter som jeg synes går igen flere gange i tråden, er den fastsatte startpris. Det har hobbyauktioner.dk ikke Smile

QXL er en svær størrelse, da det nok mest er den der er den direkte konkurrent. Da de for nylig ændrede deres design, var det tydeligt at antallet af auktioner dalede ret kraftigt. Det bevidner i min verden, at MJ'ere foretrækker en platform som er nem at overskue, og at en helt grundlæggende funktioner som f.eks. rating af sælgere er vigtig.

Hvis man kigger på Facebook som salgsplatform, mener jeg der er nogle helt klare ulemper, og i særdeleshed hvis antallet af medlemmer i grupperne er store. F.eks. kan dit salg forsvinde ret hurtigt i mængden/ryge hurtigt langt ned i de opslag der er lavet. Facebook har dog en klare fordel, at budskaber spredet hurtigt fordi man nemt kan  dele opslaget til venner og på sin væg.

Jeg tror og håber på, at folk kan se nogle fordele ved at bruge hobbyauktioner.dk frem for QXL og Facebook. Det koster ikke noget, og hvis man tager Ja hatten på, og spreder budskabet så kan det jo være det lykkedes. Smile

Mvh
Thomas.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

NorthernWindRR

København Ø

Indlæg: 208

PB

Hej!

Hobbyauktioner!

Det bliver i min optik ret stort.

Det r ikke specifikseret at det r modeltog & så r fanden jo løs i laksegade.

Jeg tar hatten af for initivet, men, nu ikke for at skue hunden med hårene, så vil der opstå en del skudder mudder herinde mht til navnet, for, det giver ingen relationer til tog.

Jeg ku jo smide en Tamaya F1 til salg & det vil jo ingen mening give.

Det jeg mener r, at navnet skal accosiere med modeljernbane, svært i sig selv.

Jeg har ikke de vise sten.

NWRR  

__________________

Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres. Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er altid spændende at starte noget nyt op, men det vil kræve at der er mange daglige brugere som det også bliver nævnt. 

På QXL, der nu er sat tilbage til den gamle udgave igen, er tidligere tiders auktioner langsomt, men sikkert nu ved at dukke op igen indenfor modeltog.

Og enig, i Facebookgrupperne er der en tendens til det hele hurtigt "drukner" i de meget store mængder af modeltog til salg. Men har da fundet et par gode ting derinde.

Mvh

Claus 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

NorthernWindRR skrev:

Hej!

Hobbyauktioner!

Det bliver i min optik ret stort.

Det r ikke specifikseret at det r modeltog & så r fanden jo løs i laksegade.

Jeg tar hatten af for initivet, men, nu ikke for at skue hunden med hårene, så vil der opstå en del skudder mudder herinde mht til navnet, for, det giver ingen relationer til tog.

Jeg ku jo smide en Tamaya F1 til salg & det vil jo ingen mening give.

Det jeg mener r, at navnet skal accosiere med modeljernbane, svært i sig selv.

Jeg har ikke de vise sten.

NWRR  

 

Hej NWRR.

Du har faktisk fanget pointen. Det er meningen at siden over tid skal indeholde andre hobbyrelaterede kategorier. Det vil sige, at f.eks. RC biler også vil være blandt..

Mvh
Thomas.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Skovsøekspressen skrev:

Det er altid spændende at starte noget nyt op, men det vil kræve at der er mange daglige brugere som det også bliver nævnt. 

På QXL, der nu er sat tilbage til den gamle udgave igen, er tidligere tiders auktioner langsomt, men sikkert nu ved at dukke op igen indenfor modeltog.

Og enig, i Facebookgrupperne er der en tendens til det hele hurtigt "drukner" i de meget store mængder af modeltog til salg. Men har da fundet et par gode ting derinde.

Mvh

Claus 

 

Hej Claus

Det er meget spændende, især hvis man selv mener det er det rigtige.

For sådan en side her, vil starten altid være svær. Det kræver at der er nogle der tør oprette nogle auktioner, så siden kan tiltrække nogle besøgende. Smile

Jeg tror på, at før eller siden vil QXL enten skifte ud til det nye design igen, i en bedre og mindre fejlbehæftet udgave, ellers vil der komme et helt andet design.

Mvh
Thomas.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hej Thomas.

Modigt og godt initiativ, jeg vil følge dig lidt for at se hvad og hvor meget der kommer på auktion hos dig, jeg er typisk køber og har flyttet mine bud og køb tilbage til QXL som indenfor denne brance (modeljernbane auktioner), er en af de allerstørste med langt - langt de fleste auktioner (og ja, jeg kender også DBA).

Så - indtil videre er jeg 'QXL mand', men skulle der komme et alternativ - ja så ville det jo være spændende.

God vind......... Big smile

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

gemiko skrev:

Hej Thomas.

Modigt og godt initiativ, jeg vil følge dig lidt for at se hvad og hvor meget der kommer på auktion hos dig, jeg er typisk køber og har flyttet mine bud og køb tilbage til QXL som indenfor denne brance (modeljernbane auktioner), er en af de allerstørste med langt - langt de fleste auktioner (og ja, jeg kender også DBA).

Så - indtil videre er jeg 'QXL mand', men skulle der komme et alternativ - ja så ville det jo være spændende.

God vind......... Big smile

 

Hej Gerner.

Mange tak for dit indlæg. Smile

Det glæder mig at du vil følge min side. Jeg håber selvfølgelig at folk vil give det en chance, så vi kan få nogle auktioner op på siden og den vil blive attraktiv at besøge. Smile

Mvh
Thomas.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

Hej Thomas.

condor-9 skrev:

Jeg har selvfølgelig fuldt debatten i den tråd du henviser til. Et af de kritikpunkter som jeg synes går igen flere gange i tråden, er den fastsatte startpris. Det har hobbyauktioner.dk ikke Smile

Jeg tænkte nu mere på sondringen imellem privat og erhverv (med de udfordringer dette så vil give).
Det kunne vel tænkes at blive aktuelt, når / hvis der bliver opkrævet et gebyr for diverse tillægsydelser iforb. med en auktion.

 

condor-9 skrev:

QXL er en svær størrelse, da det nok mest er den der er den direkte konkurrent. Da de for nylig ændrede deres design, var det tydeligt at antallet af auktioner dalede ret kraftigt. Det bevidner i min verden, at MJ'ere foretrækker en platform som er nem at overskue, og at en helt grundlæggende funktioner som f.eks. rating af sælgere er vigtig.

Personlig tror jeg nu, at der går rigtig lang tid inden man igen forsøger sig med en ny side.
Noget har man forhåbentlig lært i regnskabsafdelingen hos Lauritz.

Jeg kan godt lide designet af Hobbyauktioner.dk, og siden virker meget overskuelig med gode grupper - bl.a. burde man kunne undgå 'evighedsauktioner (hvis da ellers sælgerne følger disse). 

Ratingen af sælgerne er en rigtig god ting.

 

condor-9 skrev:

Hvis man kigger på Facebook som salgsplatform, mener jeg der er nogle helt klare ulemper, og i særdeleshed hvis antallet af medlemmer i grupperne er store. F.eks. kan dit salg forsvinde ret hurtigt i mængden/ryge hurtigt langt ned i de opslag der er lavet. Facebook har dog en klare fordel, at budskaber spredet hurtigt fordi man nemt kan  dele opslaget til venner og på sin væg.

Wink  Der findes nu små 'trylletricks' til at bringe ens auktion på FB op i fronten igen (det gør der vist som sådan også her på denne side).

 

condor-9 skrev:

Jeg tror og håber på, at folk kan se nogle fordele ved at bruge hobbyauktioner.dk frem for QXL og Facebook. Det koster ikke noget, og hvis man tager Ja hatten på, og spreder budskabet så kan det jo være det lykkedes. Smile

Mvh
Thomas.

 

Det kommer jo i høj grad an på i hvor stort et omfang budskabet bliver spredt - og her er Sporskiftet.dk næppe nok.
Det har alle dage været utrolig svært at få gjort opmærksom på en ny hjemmeside, og du kan jo ikke komme ud med budskabet i diverse handelsgrupper på FB.

Designet er ok, og der er nok nogle ting endnu som skal oversættes samt nogle bugs som skal rettes i tiden fremover.

De første auktioner samt tilmeldinger af brugere er kommet, men måske havde det hjulpet på aktiviteten, hvis der havde stået en gruppe mj'ere bag som kunne have  20 - 30 auktioner i gang fra starten.   

Hobbyauktioner.dk burde på sigt kunne blive et stort og spændende sted for hobbyfolket, så stadig held og lykke med projektet.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej Venner Smile

Jeg har set lidt på den nye auktionsside... HOBBYAUKTIONER, Dit auktionshus på nettet

Det er meget nemt at bruge og jeg vil endda påstå at det er mere brugervenligt end QXL.dk

Har selv lige oprettet nogle auktioner og vil oprette flere i løbet af de næste dage. Prøv at tjekke det ud og opret selv nogle, så vi kan få gang i siden Smile

Tænk på at det er gratis... Til sammenligning tager QXL mange penge for oprettelse samt et gebyr or selve salget, og så tager de endda et såkaldt "succes gebyr" over i købsprisen for køber !

Hobbyauktioner er gratis og endda nemmere at bruge - Kom med fra starten og register dig, og sælg noget tog !

Jeg støtter den gode ide og håber andre følger trop Smile

Gode hilsener, Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Torben Z. skrev:

Hej Thomas.

Jeg tænkte nu mere på sondringen imellem privat og erhverv (med de udfordringer dette så vil give).

Det kunne vel tænkes at blive aktuelt, når / hvis der bliver opkrævet et gebyr for diverse tillægsydelser iforb. med en auktion.

De ting er der selvfølgelig styr på, når det tidspunkt kommer. Smile

Torben Z. skrev:

Personlig tror jeg nu, at der går rigtig lang tid inden man igen forsøger sig med en ny side.

Noget har man forhåbentlig lært i regnskabsafdelingen hos Lauritz.

Jeg kan godt lide designet af Hobbyauktioner.dk, og siden virker meget overskuelig med gode grupper - bl.a. burde man kunne undgå 'evighedsauktioner (hvis da ellers sælgerne følger disse). 

Ratingen af sælgerne er en rigtig god ting.

 

Der er slet ingen tvivl om, at de tænker sig om inden der lanceres et nyt design. Det er for dyrt for dem at fejle igen.

Det er godt at høre, at du godt kan lide designet på hobbyauktioner.dk. Det var også en af de ting jeg lagde vægt på, da jeg ledte efter en platform til formålet. Derudover synes jeg også, at en vigtig ting er at man hurtigt kan lære siden at kende, så man føler sig fortrolig med siden. Det er min overbevisning, at jo mere lige til og intuitivt det er,  desto større chance er der for at man vil benytte den.

Torben Z. skrev:

Wink  Der findes nu små 'trylletricks' til at bringe ens auktion på FB op i fronten igen (det gør der vist som sådan også her på denne side).

Der findes selvfølgelig også søgefunktioner på facebook, hvor man kan søge efter specifikke ting. Ulempen er bare hvis der er mange svar til opslaget, så kan det være ret uoverskueligt at finde hovede og hale i. Smile

Torben Z. skrev:

Det kommer jo i høj grad an på i hvor stort et omfang budskabet bliver spredt - og her er Sporskiftet.dk næppe nok.
Det har alle dage været utrolig svært at få gjort opmærksom på en ny hjemmeside, og du kan jo ikke komme ud med budskabet i diverse handelsgrupper på FB.

Designet er ok, og der er nok nogle ting endnu som skal oversættes samt nogle bugs som skal rettes i tiden fremover.

De første auktioner samt tilmeldinger af brugere er kommet, men måske havde det hjulpet på aktiviteten, hvis der havde stået en gruppe mj'ere bag som kunne have  20 - 30 auktioner i gang fra starten.   

Hobbyauktioner.dk burde på sigt kunne blive et stort og spændende sted for hobbyfolket, så stadig held og lykke med projektet.

Jeg har kontakt til nogle mj'ere, så der vil komme flere auktioner inden for det næste stykke tid. Smile Jeg ved også, at der kommer nogle bøger og blade til salg, så der skal nok komme til at ske noget. Smile

Desværre er det ofte sådan, at selvom jeg har foretaget adskillige test, så er det først når den rigtigt bliver brugt at nogle af de småfejl der er de dukker op. Jeg er i direkte kontak med udvikleren af platformen, og gør mit til, at han får rettet nogle af de små bugs der er.  :)

Mvh
Thomas.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hhhmmm, det kan jeg sgu ikke finde ud af, efter 5 forsøg på at registrere mig, og hver gang får jeg at vide at jeg mangler at udfylde et 'påkrævet felt' - det må sgu være godt gemt - alt har været udfyldt og svaret på - så hvad gør jeg galt ?????????????

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Jeg har lige registreret mig. Der var ingen problemer.

Måske skulle du tage et skærmdump af dit udfyldte skema og sende det til admin på sitet?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Ja ja, søg og du skal finde  Tongue så blev jeg også registreret.  Big smile

Jeg havde sgu lige overset 'årstals feltet' i mine fødselsdata.  Steve

 

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lassefar2009

Indlæg: 303

PB  Blog

Jeg har også brugt 3-4 forsøg, med samme besked. Jeg havde glemt at udfylde land.

Derefter ingen problemer.

Vh 

Lasse 

__________________

Lassefar2009

www.helsingormodelskibsvaerft.dk 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

Hej med jer.

Det er godt at høre, at i fik det løst med at oprette en bruger. Smile

Som en lille bonus info, kan jeg oplyse, at der siden i søndags har været over 800 unikke besøgende og over 5000 sidevisninger, og der er et jævnt antal besøgende på siden stadig.

Der kommer stadig lidt auktioner online, og bruger databasen vokser også. Smile

Mvh
Thomas.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.